Mitä mun kuuluu tehdä? Parku pääsi, kun on niin kovat kivut eikä kävely onnistu :`( *lääkärissä käyty, ei sisällä hyviä uutisia*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaveri sairaalassa viikolla 38+5 ja kohdunsuu kahdelle sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2cm.Ensin piti käynnistää pe ja nyt sit tänään.Saa nähdä käynnistetäänkö.
Kovien selkäkipujen takia sinne laitettiin lähete.

Supistellut on to yöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kerroin sinne jo yöllä soittaneeni ja että vastaanotto siellä oli vähän ristiriitainen. Sain kyllä siis niitä ohjeita ja kätilö pahoitteli että olen niin kipeä mutta alkuun hän aika töksäytellen kysyi, että "mitä luulet että me voidaan keskellä yötä asialle tehdä"...niin...jos mä tietäisin että mitä voi tehdä niin en kai mä soittanut ois :ashamed:
Soittelet sinne nyt uudestaan, siellä on vuoro varmasti vaihtunut ja yöllä miehitys on yleensä aina pienempi. Kerrot jo yöllä soittaneesi.

mulla oli loppuaikana niin kauheat liitoskivut että tuntui jotta luut ois napsahtanu poikki haarovälistä,
senttiäkään en pystyny käveleen ja sängyssäkin vaan itkeä tihrustin,ja mieleeni ei tullut ollenkaan jotta jotain särkylääkettäkin ois voinu napsia...
sitten haettiin mulle kainalosauvat ja niillä pääsin jotenki pari päivää köpöttelemään,ja kuinkas ollakaan,
kolmantena päivänä kivut olivat hävinneet tai ainakin lieventyneet ja jälleen taapersin normaalisti siihen asti kunnes synntys joskus alkoi,jotta saattaa olla että ne kivut lievittyykin,
mutta toivottavasti oot nyt jo jotakin apuja saanut tilanteeseesi<3 jaksuja!!!

Tuossa tilanteessa oli aika hankala huolehtia arkiaskareista ja muista lapsista kun ei itseään pystyny ollenkaan liikuttamaan..huoh.

Päivystyksessä käyty eikä MITÄÄN apua löydy :'(

Ihan vaan kuule Panadolia käskivät ottamaan. Olen kyllä ottanut, maksimiannoksen mutta kun se ei auta. Lääkäri soitti TYKS:in päivystävälle gynekologille joka sanoi että Panadolia vaan naamaan ja että mikään päivystysasia ei vaivani ole.

Mitään lääketieteellistä asiaa tässä nyt ei ole ja ei voi muuta kuin toivoa että vauva syntyy pian.

Että näin!

Mulla on siis tasan 2 vaihtoehtoa. Joko vaan jollain helvetin ilveellä vyöriä/pyöriä/ryömiä yöllä sinne vessaan tai kusta housuun. Kyllä mä mieluusti tuon ensimmäisen vaihtoehdon toeuttaisin jos vaan pystyn, mutta kun se on siinä ja siinä että pystynkö.
Katetrointi ei ole vaihtoehto tulehdusriskin vuoksi, eli sekään ei onnistu. Anoppi ehdotti vaippaa...jep jep. Kyllä on inhimillisyys tästä nyt kaukana.

Lääkäri kirjoitti TYKS:iin lähetteen jossa kiireellisyysaste on 1-7 päivää. Hän sanoi että alkuviikosta toivottavasti saisin ajan. Siellä sitten katsotaan että onko käynnistys millään muotoa mahdollista jos kivut yms. on edelleen samat. Ihan kiva että sinne pääsee viikon sisällä, mutta mua ei valitettavasti juuri tällä sekunnilla lohduta yhtään se, että 7 vuorokauden sisällä pääsen lääkäriin joka saattaa sanoa ihan samat sanat kuin päivystävä lääkäri, eli "voi voi, ota Panadolia".

En lukenut ketjua läpi, mutta voisitko ostaa sellaisen naisille tarkoitetun pissapussin. Siis naiset käyttää tätä esim. pitkillä matkoilla. En kyllä tiedä miksi sitä sanotaan tai mistä saa ostaa.

Luin vaan kerran, että joku nainen, joka matkusti paljon, niin hänellä oli aina tällainen mukana.

eipä käy kateeksi.
Mulla oli kolmosta odottaessa liitokset niin löysät että häpyluu oli vähänväliä sijoiltaan, selällään ei voinut olla ja kylkeä ei käännetty ilman tyynyarsenaalia. pahimpia oli just yöt kun koitti sieltä punkasta päästä ylös, meillä viellä makkari erikerroksessa vessan kanssa...

Kalvot puhkastiin 38+5 supistelun ja kipujen takia, ja ihan viikonloppuna. tosin se vaati hieman kovistelua että kätilö suostui pyytämään lääkärin katsomaan tilanteen, mulle oli nimittäin varattu kalvojen puhkaisu tiistai aamulle.

Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:
Eikös kaikenmaailman vaivat kuulu (viimeisillään) raskaanaolemiseen? Uskon, että kivut hellittävät synnytyksen jälkeen ja ei siihen pitkä aika, jos viikkoja kerta noin paljon.

niin, eihän siihen ole kuin maksimissaan 4viikkoa. tajuatko kuinka pitkä aika se on jos on ihan helvetin kipeenä? niin kipeenä ettei yksinkertasesti voi liikkua, lapset jää hoitamatta ja pissatakin pitää housuun/vaippaan.

Eikös kaikenmaailman vaivat kuulu (viimeisillään) raskaanaolemiseen? Uskon, että kivut hellittävät synnytyksen jälkeen ja ei siihen pitkä aika, jos viikkoja kerta noin paljon.

niin, eihän siihen ole kuin maksimissaan 4viikkoa. tajuatko kuinka pitkä aika se on jos on ihan helvetin kipeenä? niin kipeenä ettei yksinkertasesti voi liikkua, lapset jää hoitamatta ja pissatakin pitää housuun/vaippaan.

No kuuluu, mutta se on sentään jo kohtuuttomaksi luettava vaiva, jos ei pääse kävelemään lainkaan.

heippa! kylläpä kuulosti tutulta nuo sinun kipusi!!! odotan toista lasta ja liitoskivut oli aivan järkyttävät just nuilla sun viikoilla ja etenkin öisin tai jos oli paikoillaan hetkeäkään pidempään! eikä muuta neuvoa ollut kuin "syö 3g panadolia/päivä", josta ei tietenkään mitään apua ollu! ootko kokeillu kaurapussia? tiedän, laiha lohtu sekin, mutta ehkä vähän auttoi kun tuolla haarovälissä sitä piteli.

mut vaikken osaakaan nyt mitään apukeinoa sulle antaa, niin aattelin lohduttaa sillä, että mulla ei nyt enää ne kivut niin kamalat ole! yntäkkiä helpottivat, nyt voi jo kääntää yöllä kylkeä jotenkuten sängyssä, ei tod. ois tullu tossa vaiheessa kuuloonkaan kun vessaan piti tosiaan itkun kanssa raahautua! VOIMIA!!!

ap:n puolesta vastaan, että no kyllä ne kuule voi vaan olla! sulla ei vissiin sitte oo sellasia ollu, ole onnellinen. se tuntuu kuule just siltä, kun ois toosasta luut poikki ja se kipu sillä liikkeelle lähtö hetkellä on aivan KÄSITTÄMÄTÖN! mulla jossain vaiheessa aina ekan askeleen jälkeen kuului napsahdus ja sitten pystyi jo jotenkin köpöttelemään, mutta pahimmassa vaiheessa se napsahduskin jäi tulematta..

:o Miten sä kehtaat? EI, tuollaiset kivut eivät kuulu normaaliraskauteenn ollenkaan, tuo ei ole mitenkään tavallinen olotila ja aivan kauheata, että joku joutuu tuosta edes muutaman tunnin kärsiä saatikka muutamia viikkoja. Että on niin kipeä, ettei edes vessaan meinaa päästä ja itku tulee silmään pienimmästäkin liikkeestä.

Tavallisesti raskauteen ei liity mitään ns vaivoja ellei nyt hieman tiheämpää virtsauksen tarvetta lasketa. Äärimmäisen kovat liitoskivut ovat harvinaisia eikä voi ajatella, että ne nyt vain ovat osa raskautta kun ne nimenomaan tarkoittavat sitä, ettei jokin pieni yksityiskohta EI ole mennyt oikein, ei edennyt normaalisti.

Ap, minäkään en osaa keksiä muita neuvoja ku vaippaa ja mahd yksinkertaistettua olemista :( Joku potta tms sängyn vierellähän voisi myös olla edes osittaishelpotus, ettei sinne vessaan asti tarvitse selviytyä vaan sängystä nouseminen riittää. Toivottavasti olo paranee pian :flower:

Tuttu fiilis... Tsemppiä!!! Eipä ne voi oikein asialle tehdä mitään :|
Mulla meni toisen synnytyksen ponnistusvaiheessa ne luut erilleen ja ei tosiaan mitenkään päin onnistunut kävely... Pyörätuolilla rullailin...
Toivottavasti sun vauva syntyy pian ja sulla alkaa kivut helpottaa kun pääsee toipumaan :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ei pahalla, mutta mä en usko että sun kivut oikeesti on sitä luokkaa ettet kävelemään pysty :whistle:
Liitoskipuja ollut mullakin ja olo onneton, mutta ei pidä liioitella.

Mistä teitä idiootteja sikiää?!?! :o Sanotko hätäsektioon joutuneellekin, että tuskin nyt oikeasti oli mitään syytä sektioon, kyllä minunkin lapseni tuli alakautta? Tai jos vaikkapa jollekin tulee raskausmyrkytys ja joutuu sairaalaan niin sanot, että tuskinpa sinulla mitään sellaista edes oli, kyllä minuakin vähän turvotti, voi kamala...

t: Itse erittäin kovista liitoskivuista kärsinyt viimeisessä raskaudessani, vuodelevossa 3 viikkoa

Alkuperäinen kirjoittaja himputti:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ei pahalla, mutta mä en usko että sun kivut oikeesti on sitä luokkaa ettet kävelemään pysty :whistle:
Liitoskipuja ollut mullakin ja olo onneton, mutta ei pidä liioitella.

Mistä teitä idiootteja sikiää?!?! :o Sanotko hätäsektioon joutuneellekin, että tuskin nyt oikeasti oli mitään syytä sektioon, kyllä minunkin lapseni tuli alakautta? Tai jos vaikkapa jollekin tulee raskausmyrkytys ja joutuu sairaalaan niin sanot, että tuskinpa sinulla mitään sellaista edes oli, kyllä minuakin vähän turvotti, voi kamala...

t: Itse erittäin kovista liitoskivuista kärsinyt viimeisessä raskaudessani, vuodelevossa 3 viikkoa

Esim. raskausmyrkytys on helppo diagnosoida, joten sehän on totta. Samoin hätäsektioon on aina joku lääketieteellinen syy. Mutta joitakin vaivoja vaan on helppo liioitella...

En tiedä, mikä käytäntö teillä on alueella, mutta meillä on esim paikallis tk, jonne mennään päivystykseen kello -22 asti, sen jälkeen keskussairaalan EA, jos on HÄTÄ.

Eli et vois tehdä noin? Mennä ensiapuun ja sanoa, että olo on mikä on ja pyytää/itkeä nätisti paikalle joku kipuihin perehtynyt lääkäri, esim kipulääkäri tai anestesialääkäri?

Sais ainakin JOTAIN toivoa =)

Yhteistyössä