Mitä kannattaisi opiskella? Insinööriksikö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;25614959:
Minä kävin kauppiksen ja kyllästyin sen tylsään ja raamitettuun työelämään. Lähdin lukemaan (olin muuten 23-24v) inssiksi. Alkupalkka oli 2500,- joka puolessa vuodessa nostettiin 3000,-. Nyt viiden vuoden työkokemuksen jälkeen se on 4000,- +työsuhdeauto :)

Jos sua kiinnostaa ne mittamies ja kaavoitushommat, onhan niitä rakenne-, kaavoituspiirtäjiäkin! Eikä koulutus ole kuin pari vuotta muistaakseni, he siis piirtelevät päivät pitkät näitä insinöörien ja muiden hapatuksien aivoituksia ;)

Ihana viesti. Kiitos!!
Ei hitto, nyt alkaa oikeasti nousemaan tuo opiskeluinto taas :D

Pakkohan sitä on tehdä jotain. Kun toisaalta tiedän etten ole ihan niin tyhjäpää ettenkö muka voisi tehdä mitään muuta kuin merkonomin hommia, niin miksi en vain hyppäisi tuntemattomaan ja yrittäisi tätä :)

Ja insinööritutkinnon avulla kai voi tehdä niin montaa eri juttua, ei tarvitse nyt ajatella että 4-5 vuoden kuluttua on tiedossa se yksi tarkka työtehtävä, vaan ehkä on aika laaja skaala eri työpaikkoja ja -tehtäviä mistä voi lopulta valita?

Tää insinööri-intoilu on minulla ollut jo 5 vuotta, joten kai sitä vain pitäisi uskoa että se tutkinto kannattaa vain hankkia, ei tästä muuten mitään tule :D

Onhan tradenomeilla matikkaa, mutta ei niin paljon kun insinööreillä. Toki tradenomien monet kurssit vaativat matemaattista älykkyytä, vaikka ei ihan suoraan laskuja olisikaan. Itse matikan kursseja ei ole kuin muutama. Tradenomeilla on enemmän kieliä. Moni tenttikirja saattaa olla englanniksi ja vieraskielisiä lähteitä on pakko käyttää tutkielmissa ja esseissä.
Tradenomien pitää myös pakollisena valita englannin ja ruotsin lisäksi joku muu kieli (yleensä saksa, ranska, venäjä vaihtoehdoista), jota on pakko opiskella vähintää kaksi kurssia.
Eli kyllä matemattiikkaa tarvitaan kummassakin. Insinööreillä paljon enemmän. Tradenomithan ovat businessihmisiä enemmän. Kielitaito on taas ehdoton liiketalouden puolella.

Hyvä huomio. Tradenomeilla pitää todellakin olla hyvä kielipää. Kielten kurssit ovat hankalia. Tutkielmissa pitää aina olla vieraskielisiä lähteitä ja monilla kursseilla tutkielmien ja esseiden johdannot jne piti olla englanniksi. Myöskin ylimääräinen kieli valittava.

Kyllähän sä liiketaloudesta pääsisit todennäköisemmin koviin palkkoihin ja korkeaan asemaan. Onko jossain välissä kuitenkin mainittu, että haluat nimenomaan korkeaan asemaan? Mene opiskelemaan insinööriksi, jos sinne haluat.
Hommansa osaava epeli pärjää aina!

Alkuperäinen kirjoittaja Palkka hyvä kummassakin;25615025:
Tradenomithan ovat businessihmisiä enemmän. Kielitaito on taas ehdoton liiketalouden puolella.

Tuo on kans pieni ongelma minun ja tradenomiopintojen kanssa. Että en oikein ole sellainen business-ihminen. En osaa pitää puoliani enkä oikeastaan ole kovinkaan hyvä semmoisessa "hyökkäävässä" keskustelussa. Olen aika hissukka :D Eikä hissukat taida pärjätä liike-elämässä.

Olen ajatellut että vaikka insinööreilläkin tietysti pitää olla sosiaalisia taitoja, niin ehkä niissä tehtävissä enemmän syvennytään ongelmanratkaisuihin ja laskemiseen sun muihin. Ei ole sitä ihmisten kanssa vääntämistä niin paljoa. Pääsee syventymään ja hautautumaan papereihin aina välillä :D

Sä selkeesti haluut lukea insinööriksi, joten ei muuta kuin paperit menemään yhteishaussa ja haet rohkeesti haluamaasi koulutukseen. Mitä sitä jahkailemaan!

:) näinhän vissiin vain on tehtävä.
Tässä ketjussa tuli mentyä vähän harhapoluille noiden tradenomijuttujen takia, mutta taitaa olla niin että en "saa rauhaa" jos en ainakin yritä tuota inssikoulua. Vaikka se tarkoittaisin asp-tilin käytön ja muiden suunnitelmien lykkäämistä jonkin verran. Mutta opiskelu kai kannattaa aina, eiks jeh :D

En osaa pitää puoliani enkä oikeastaan ole kovinkaan hyvä semmoisessa "hyökkäävässä" keskustelussa. Olen aika hissukka

Siinä tapauksessa älä hakeudu työmaainsinööriksi raksalle. Siellä nimenomaan pitää olla jämäkkä tai tulee jyrätyksi. Tarvii tasapainotella asiakkaan, rakennuttajan, alihankkijoiden, tavarantoimittajien, suunnittelijoiden jne. välissä. Suunnittelijan töissä tarvii vähemmän olla tekemisissä ihmisten kanssa, tosin ovat myös heikommin palkattuja hommia (ainakin aluksi).

Siinä tapauksessa älä hakeudu työmaainsinööriksi raksalle. Siellä nimenomaan pitää olla jämäkkä tai tulee jyrätyksi. Tarvii tasapainotella asiakkaan, rakennuttajan, alihankkijoiden, tavarantoimittajien, suunnittelijoiden jne. välissä. Suunnittelijan töissä tarvii vähemmän olla tekemisissä ihmisten kanssa, tosin ovat myös heikommin palkattuja hommia (ainakin aluksi).

Juu en osaa nähdä itseäni ainakaan minään työmaapäällikkönä!! :D mutta täällä on kanssa inssejä jotka vain tekevät erilaisia mittauksia ja tietokonella töitä. Eivät ole vastuussa mistään työmaasta, vaan kiertelevät monta työmaata läpi. Ja työkokemus (ja ikä) tietysti saavat aikaiseksi suuremman itseluottamuksen, joten turha minun on nyt miettiä minkälainen työntekijä minä olen sitten vuosien ja vuosien päästä :)

Tuo on kans pieni ongelma minun ja tradenomiopintojen kanssa. Että en oikein ole sellainen business-ihminen. En osaa pitää puoliani enkä oikeastaan ole kovinkaan hyvä semmoisessa "hyökkäävässä" keskustelussa. Olen aika hissukka :D Eikä hissukat taida pärjätä liike-elämässä.

Olen ajatellut että vaikka insinööreilläkin tietysti pitää olla sosiaalisia taitoja, niin ehkä niissä tehtävissä enemmän syvennytään ongelmanratkaisuihin ja laskemiseen sun muihin. Ei ole sitä ihmisten kanssa vääntämistä niin paljoa. Pääsee syventymään ja hautautumaan papereihin aina välillä :D

No niin, eiköhän se ole päätetty, että pistät hakupaperit tänä keväänä menemään! :)

Ja se on positiivista, että inssialalla se työskaala mihin voi sijoittua on toooodella laaja. Voit valita sen paperiinhautautujan roolin tai jotain ihan muuta. Jos ajattelee rakenusalaa, työmaalle älä tosiaankaan hankkiudu, se jos mitä on pelkkää rautaista neuvottelua ja hanttiin laittamista. Myös monet esimiestehtävät ovat hankintaa ja neuvottelua. Itse olen raksainssi ja joudun päivittäin laatimaan sopimuksia ja neuvottelemaan ja vänkäämään joskus aika pirullisiakin asioita neuvottelupyödän äärellä. Välillä onneksi saan vain piirrellä tietokoneella ja visioida omiani :)
Valitse mikä on se ala mille haluat, ensimmäisen vuoden jälkeen voit valita vielä syventävän ammattilinjan, mihin erikoistut. DI:ksi pääset lukemaan yliopiston kautta. Ja sitä laskemista... sitä todellakin piisaa. Aina ajateltiin, että no nyt alkaa helppo kurssi, ei tarvi olla kaavaa vääntämässä tässä aiheessa, mutta mitä sitä tyhjää, yllättävän monesta aiheesta ja osa-alueesta löytyi aina se läjä kaavoja, niistä ei todellakaan päässyt eroon inssiopintojen aikana. Onneksi työelämä ei ole niin raakaa kaavoittelua kuitenkaan.
Onnea matkaan! :)

Olen itse kaupassa myyjänä, ja minulla on työkaverina insinöörinainen =) Lakatkaa haaveksimasta. Ne joilla on isot rahat, ostavat vapautta, mutta ne rahat ei ole jaossa muutakun omille piireille.

Olen itse kaupassa myyjänä, ja minulla on työkaverina insinöörinainen =) Lakatkaa haaveksimasta. Ne joilla on isot rahat, ostavat vapautta, mutta ne rahat ei ole jaossa muutakun omille piireille.

Juu, varmasti voi niinkin huonosti käydä ettei oikein omaa työtä löydy.
Itse olen tässä vain kuvitellut että minulla on pieni etulyöntiasema tänne "omaan" firmaan, kun merkonomina olen oppinut todella monta tietokoneohjelmaa täällä joista monetkaan eivät ymmärrä alkeitakaan. Niin olen sinäänsä jo osittain sisällä näissä asioissa, mutta en kuitenkaan. Se tässä on vain niin turhauttavaa kun tiedän että osaan joitain asioita mitä nämä insinööritkin tekevät, mutta minulla ei vain ole valtuuksia/oikeuksia tehdä niitä kun olen VAIN merkonomi :D

Veikkaisin että minut otettaisiin ilolla vastaan jos vain hankkisin ne paperit jotka tähän työhön oikeasti tarvis. Tai näin ainakin haluan kuvitella :D

Yks oma sukulainen on kans insinööri. Taisi olla aikamoista tappelua saada ne paperit, eikä töitä vain ole löytynyt (tai onkohan edes etsinyt). On nykyään sitten päiväkodissa töissä :D Mutta jokainen tyylillään.

Ap, oletko pitkäjänteinen ja valmis tekemään töitä opintojesi eteen? Jos olet, niin kyllä mun mielestäni kuulostaa ihan siltä, että susta tulee diplomi-insinööri. Opetan teekkareita ja itseäni harmittaa, kun niin moni nainen ei edes harkitse näitä opintoja, vaikka heillä olisi ihan yhtä hyvät mahdollisuudet pärjätä niissä kuin monella pikkupojalla, joka meille tulee opiskelemaan.

Googleta "teknisten tieteiden yhteisvalinta" tai sitten tässä suora linkki Tampereen teknillisen yliopiston hakuinfosivulle: http://www.tut.fi/hakuinfo/
Itse en ole raksapuolella, joten en tiedä ihan tarkkaan niistä opinnoista, mutta olen kuitenkin DI ja mulla on yksi toinenkin tutkinto, joten osaan jonkun verran kyllä vertailla eri tutkintojen opiskelemista.

DI-opinnot on yliopisto-opintoja, joten niissä on paljon akateemista vapautta ja siksi ne on mahdollista suorittaa työn ohellakin, jos et halua ihan opintotuen varaan heittäytyä. Avainsana on vaan se pitkäjänteisyys ja motivaatio tehdä ne työt. Luennoilla ei ole pakko käydä. Osassa laskuharjoituksia on pakko käydä, harkkatyöt on pakko tehdä. Tärkeintä on kuitenkin se, että ymmärtää sen, että asiat on opiskeltava. Tässä kohdassa menee pieleen monella suoraan lukiosta tulleella opiskelijalla. Nimittäin se ei riitä, että tulee istumaan luennolle ja niiden aikana surffailee netissä yms. ja sitten ihmettelee kotona, kun ei osaakaan laskea laskuja tai tehdä harkkatöitä, kun luennolta ei ole mitään jäänyt päähän. Voi olla jopa tehokkaampi opiskelustrategia, että ei mene luennoille, vaan lukee ne samat asiat itsenäisesti kirjoista ja laskee laskut tai tekee harkkatyöt. Se riippuu omasta oppimis- ja työskentelytyylistä.

Moni sanoo, että DI-opinnot on kamalan teoreettisia ja merkonomilla ei ole mitään saumaa pärjätä, mutta minä väitän, että jos sulla on kiinnostusta matematiikkaan ja fysiikkaan ja sitä pitkäjänteisyyttä ja halua tehdä ne työt, niin sinä pärjäät. Tuola hakuinfonettisivulla on kerrottu tarkemmin, mutta lyhyesti sanon, että erilaisissa valintakiintiöissä otetaan sisään myös muilla perusteilla kuin lukion pitkän matikan ja fysiikan arvosanojen perusteella.

DI on hyvä pohjatutkinto todella monenlaisiin töihin. Sen kun suoritat, niin sulla on mistä valita. Palkkauskin on hyvä. Harkitse ainakin vakavasti!

P.S. Mun vauva nukahti juuri päiväunille ja menen nyt syömään, mutta voin vielä ruuan jälkeen palata vilkaisemaan tämän ketjun, jos sulla on jotain kysyttävää.

Moni sanoo, että DI-opinnot on kamalan teoreettisia ja merkonomilla ei ole mitään saumaa pärjätä, mutta minä väitän, että jos sulla on kiinnostusta matematiikkaan ja fysiikkaan ja sitä pitkäjänteisyyttä ja halua tehdä ne työt, niin sinä pärjäät. Tuola hakuinfonettisivulla on kerrottu tarkemmin, mutta lyhyesti sanon, että erilaisissa valintakiintiöissä otetaan sisään myös muilla perusteilla kuin lukion pitkän matikan ja fysiikan arvosanojen perusteella.

DI on hyvä pohjatutkinto todella monenlaisiin töihin. Sen kun suoritat, niin sulla on mistä valita. Palkkauskin on hyvä. Harkitse ainakin vakavasti!

Wau, hei kiitti infosta!
Täytyy käydä tutkimassa noita sivuja. En ole kyllä ihan varma jos minulla on tarpeeksi tietoja ja skillssejä että pärjäisin yliopiston yhteishaussa, mutta voihan sitä aina kokeilla :D

Itse olen valmistumassa tradenomiksi. Olen itse aikeissa jatkaa opiskelua tuotantotalouden insinööriksi. Tradenomi on nykyään tutkintona aika vitsi. Kurssit olivat täysin läpihuuto juttuja ja niistä ei paljon mitään jäänyt käteen. Ei ainakaan mitään, josta työelämässä olisi hyötyä.

Aina työpaikkailmoituksia lukiessa huomaa, että kun vaatimuksena on tradenomi, on se usein jotain sihteeri tai assistentti tason hommaa. Yleensä ne paremmat paikat täytetään ekonomeilla. Kun vaatimuksena on insinööri on työ usein suunnittelua tai esimiestyötä. Insinöörinä tienaa paremmin ja työtehtävät ovat usemminten parempia. En sano, etteikö tradenomin papereilla saisi, mitään. Hyvillä suhteilla ja tuurilla voi saada hyvänkin paikan. Mutta mulle on ainakin tullut sellainen olo, että kyllä tradenomilla se tie menestykseen on paljon kivisempi kuin insinöörillä.

Palkatkin ovat insinööreillä paljon paremmat, johtuen miesvaltaisesta alasta. n.70% tradenomeistahan on naisia ja siitä 30% miesosuudesta suurin osa on tietojenkäsittelyn puolella.

Ehdottomasti hae kouluun, sillä kuten itse olet jo huomannut niin merkonomi on täysi vitsi, niinkuin tradenomi.

T: liiketalouden miestradenomi

Olen nyt merkonomi ja teen töitä suurehkossa firmassa. Minulle olisi kai täällä paljon töitä, mutta palkka ei ole kovinkaan kummoinen.
Eräs korkeampi herra täällä sanoi että kannattais tietysti jatkaa opiskelua ja valmistua vaikkapa insinööriksi.

Mutta mietin että onko se sen arvoista? Haaskata 4 vuotta ja sitten ei ehkä saakkaan töitä? Vai saako insinööri aina töitä jostain? Suhteita eri firmoihin ja etenkin tähän nykyiseen olen ehkä tässä vuosien varrella saanut, joten se on ehkä plussaa.
Luin jostain että raksainssi voisi saada jopa yli 4000€/kk, mutta siinä varmaan kestäisi vuosia ennen kuin on noin hyvät tulot? Alkupalkka huitelee varmaan jossain parissa tonnissa eikö? Eli samoissa kuin nyt näillä merkonomin papereilla...

Aaaargh, hankalaa.
Eniten minua nyt v*tuttaa se kohtelu jota saan täällä. Kyllä työkaverit ovat aivan mahtavia omalla tavallaan, mutta he välillä (varmasti huomaamattaan) kohtelevat minua aika alentavasti, kun olen VAIN merkonomi, kun muut ovat vaikka mitä insinöörejä ja mestareita sun muita. Olen vähän kuin heidän palvelija, kahvinkeittäjä ja papereitten skannaaja. Teen toki kans vaativampia hommia, mutta niitä harvat huomaavat.

Mutta ongelmana nyt on että en oikein osaa hahmottaa että onko ne insinöörin paperit se pakollinen pohja, vai onko jotain muuta koulutusalaa jota voisi harkita? Onko kaikki mittamiehet ja kaavoittajat sun muut insinöörejä, vai käyvätköhän he jotain toista koulua? Jos käy, niin mitä? Jotain yliopistokoulutusta?

Voiko pelkillä merkonomin papereilla päästä mihinkään korkeampaan virkaan, vai tuleeko merkonomi olemaan aina VAIN merkonomi (=luuseri)?

Olen luonteeltani sellainen, että yritän pyrkiä koko ajan paremmaksi ja saada parempaa palkkaa ja saada valmennusta olemaan parempi, joten merkonomi ei taida riittää minulle. Vai riittääkö??

Arvostato edes itse itseäsi?

"... Eräs korkeampi herra täällä..."

Mietin nyt siis sitä että onko tosiaan järkeä käyttää vähintään 4 vuotta nuoruudestaan opiskeluun. Olen nyt 24, joten ehdin olla melkein kolmekymppinen ennen kuin olen valmis työelämään. Se on jotenkin ahistava ajatus :D

Olet nuori! Nykyään vaihdetaan ammattia ja kouluttaudutaan aikuisenakin. Itse olin 40 vuotias, kun aloi
kun aloitin yliopistossa uuden tutkinnon opiskelun. Nyt 42 ja opiskelu jatkuu.

Kertokaa jotain huonoja puolia opiskelusta :D Miksi se EI kannata??

Ilmiselvästi sinulla ei ole motivaatiota opiskeluun. Silloin ei kannata lähteä opiskelmaan, koska
se melko varmasti keskeytyy. Opiskelu vaatii motivaatiota ja työtä.

Moni opiskelee eläkeikään asti. Ja juuri amk:ssa tai yliopistossa. Kuten minäkin. Miten olisi tradenomia käytännönläheisempi liiketalouspuolen restonomi? Paljon samoja opintoja mutta tekemisen meininki?

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä