Mitä kannattaisi opiskella? Insinööriksikö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoilija

Vieras
Olen nyt merkonomi ja teen töitä suurehkossa firmassa. Minulle olisi kai täällä paljon töitä, mutta palkka ei ole kovinkaan kummoinen.
Eräs korkeampi herra täällä sanoi että kannattais tietysti jatkaa opiskelua ja valmistua vaikkapa insinööriksi.

Mutta mietin että onko se sen arvoista? Haaskata 4 vuotta ja sitten ei ehkä saakkaan töitä? Vai saako insinööri aina töitä jostain? Suhteita eri firmoihin ja etenkin tähän nykyiseen olen ehkä tässä vuosien varrella saanut, joten se on ehkä plussaa.
Luin jostain että raksainssi voisi saada jopa yli 4000€/kk, mutta siinä varmaan kestäisi vuosia ennen kuin on noin hyvät tulot? Alkupalkka huitelee varmaan jossain parissa tonnissa eikö? Eli samoissa kuin nyt näillä merkonomin papereilla...

Aaaargh, hankalaa.
Eniten minua nyt v*tuttaa se kohtelu jota saan täällä. Kyllä työkaverit ovat aivan mahtavia omalla tavallaan, mutta he välillä (varmasti huomaamattaan) kohtelevat minua aika alentavasti, kun olen VAIN merkonomi, kun muut ovat vaikka mitä insinöörejä ja mestareita sun muita. Olen vähän kuin heidän palvelija, kahvinkeittäjä ja papereitten skannaaja. Teen toki kans vaativampia hommia, mutta niitä harvat huomaavat.

Mutta ongelmana nyt on että en oikein osaa hahmottaa että onko ne insinöörin paperit se pakollinen pohja, vai onko jotain muuta koulutusalaa jota voisi harkita? Onko kaikki mittamiehet ja kaavoittajat sun muut insinöörejä, vai käyvätköhän he jotain toista koulua? Jos käy, niin mitä? Jotain yliopistokoulutusta?

Voiko pelkillä merkonomin papereilla päästä mihinkään korkeampaan virkaan, vai tuleeko merkonomi olemaan aina VAIN merkonomi (=luuseri)?

Olen luonteeltani sellainen, että yritän pyrkiä koko ajan paremmaksi ja saada parempaa palkkaa ja saada valmennusta olemaan parempi, joten merkonomi ei taida riittää minulle. Vai riittääkö??

Eikös raksa-alalla ainakin suunnittelutehtävissä ihan vaadita pätevyys alalle? Joten sen puolesta pitäs olla insinööri tai dippainssi. Korkeakouluista on paljon tietoa netissä, kun vain etsii. Korkeakouluissa on myös paljon vapaata ja etäopiskelumahdollisuuksia, joten kerkeät kyllä siinä sivussa työskentelmäänkin.

Mielestäni sulla on outo asenne kun et haluaisi papereita skannata. Totuus on kuitenkin se että työkaverisi ovat opiskelleet pidemmälle ja varmasti heidän työnkuvansakin on eri kuin sinulla. Eikä heille kannata yrittäjän edes maksaa sitä "insinööripalkkaa" papereitten skannailusta, sen voi teettää merkonomeilla. Koulun penkille vain!

Jos luet insinööriksi, niin valitse sitten miesvaltainen ala, jos palkkaa haluat saada. Kone, sähkö, automaatio tai rakennuspuoli ovat rahakkaita.

Itse olen insinööri, mutta naisvaltaisella alalla, joten palkkakin on huono. Käytännössä työskentelen laboranttien kanssa. Täällä merkonomin koulutuksen saaneet osastosihteerit saavat parempaa palkkaa kuin minä.

Mielestäni koulutuksella ei ole väliä, miten ihmistä kohdellaan. Enemmän siihen vaikuttaa oma persoona. Jos suostut olemaan muiden kynnysmatto, niin ei siihen mikään titteli auta.

Mietin nyt siis sitä että onko tosiaan järkeä käyttää vähintään 4 vuotta nuoruudestaan opiskeluun. Olen nyt 24, joten ehdin olla melkein kolmekymppinen ennen kuin olen valmis työelämään. Se on jotenkin ahistava ajatus :D

Pitäisi sitten siis opiskelijana alkaa jo tosissaan miettimään perhettä ja lapsia ym. Eikä siitä ensiasunnosta sitten tulisi kyllä paljoa mitään kun tulot romahtavat.
Hyvä puoli ois se että on tullut sukanvarteen jo tienattua kivasti tällä huonolla sihteerintyöllä, niin ehkä sitä pärjäis suht hyvin opiskeluvuosina. Plus että ois varmasti erittäin varma harjoittelu- ja kesäduuni.

Kertokaa jotain huonoja puolia opiskelusta :D Miksi se EI kannata??

Yhteishakuhan on jo tuossa kuukauden päästä, niin aika "huonoon" aikaan alkoi minun hinku taas opiskelemaan...

Voi apua. Ainakin kunnianhimosi on heräämässä, mikä on varmaan ihan positiivista. Tunnut kaipaavan muilta kunnioitusta ja isompaa palkkapussia, mutta mitä itse haluaisit opiskella? Insinööriksi opiskelu on kuitenkin vaativampaa kuin merkonomiopinnot. Onko sinusta siihen? Ja miten ylipäätään aikoinaan päädyit opiskelemaan juuri merkonomiksi? Minkälainen koulutodistus sinulla on? Onko opiskelu ollut aina helppoa?

Sanoisin että insinöörin papereilla työllistyt jatkossakin jos tämä kyseinen firma menisi konkkaan. Enemmän työmahdollisuuksia joista valita. Ainakin rakennusalalla tilanne ihan hyvä insinööreillä.

Opiskelu on ihan mukavaa! Varmaan kannattaa alka kertailla fysiikkaa ja matikkaa, koska niitä joudut insinööripinnoissa takomaan..

[QUOTE="Bubba";25614011]
Mielestäni sulla on outo asenne kun et haluaisi papereita skannata. Totuus on kuitenkin se että työkaverisi ovat opiskelleet pidemmälle ja varmasti heidän työnkuvansakin on eri kuin sinulla. Eikä heille kannata yrittäjän edes maksaa sitä "insinööripalkkaa" papereitten skannailusta, sen voi teettää merkonomeilla. Koulun penkille vain![/QUOTE]

Siis ei minua se papereitten skannailu haittaa! Vaan minua vain on nyt lähiaikoina (tutustunut uusiin ihmisiin) ottanut vähän kalloon se miten he eivät pidä minua samanarvoisena, edes tyyliin ihmisenä :D Itse kun en koskaan pääse heidän juttuihin mukaan, olen vain se hiiri nurkassa joka hoitaa niitä "turhia" ja vähäpätöisiä hommia.

Olen ennen kuvitellut että minulle riittäisi olla se vaatimaton ja alinta pohjasakkaa oleva työntekijä. Mutta nyt kun olen tätä työtä tehnyt parisen vuotta, niin tekisi mieli saada vähän vaativampia hommia tehtäväksi, mutta juurikin tuo ammatti (tai ammatittomuus :D ) taitaa olla minun kompastuskivi.

Mietin nyt siis sitä että onko tosiaan järkeä käyttää vähintään 4 vuotta nuoruudestaan opiskeluun. Olen nyt 24, joten ehdin olla melkein kolmekymppinen ennen kuin olen valmis työelämään. Se on jotenkin ahistava ajatus :D

Pitäisi sitten siis opiskelijana alkaa jo tosissaan miettimään perhettä ja lapsia ym. Eikä siitä ensiasunnosta sitten tulisi kyllä paljoa mitään kun tulot romahtavat.
Hyvä puoli ois se että on tullut sukanvarteen jo tienattua kivasti tällä huonolla sihteerintyöllä, niin ehkä sitä pärjäis suht hyvin opiskeluvuosina. Plus että ois varmasti erittäin varma harjoittelu- ja kesäduuni.

Yhteishakuhan on jo tuossa kuukauden päästä, niin aika "huonoon" aikaan alkoi minun hinku taas opiskelemaan...

4 vuotta opiskelua siksi, että haluat arvostusta nykytyökavereiltasi, on pitkä sijoitus. Tosin elämää ei kannata tuhlata tyytymättömänä uravalintaansakaan. Olet vielä nuori ja ehdit hyvin opiskella. Mutta mieti nyt ihmeessä haluatko oikeasti insinööriksi. Ilman motivaatiota et jaksa opintoja loppuun.

[QUOTE="vieras";25614024]Voi apua. Ainakin kunnianhimosi on heräämässä, mikä on varmaan ihan positiivista. Tunnut kaipaavan muilta kunnioitusta ja isompaa palkkapussia, mutta mitä itse haluaisit opiskella? Insinööriksi opiskelu on kuitenkin vaativampaa kuin merkonomiopinnot. Onko sinusta siihen? Ja miten ylipäätään aikoinaan päädyit opiskelemaan juuri merkonomiksi? Minkälainen koulutodistus sinulla on? Onko opiskelu ollut aina helppoa?[/QUOTE]

En ole varma onko minusta insinööriksi, mistä sen voisi etukäteen tietää. Olen vuoden opiskellut tradenomilinjalla, mutta koin sen olevan aika turhaa (palkka ja työllistyminen aika huonohko). Ja kun töitä oli tarjolla, niin mielummin tulin tänne.

Silloin valitsin vapaaehtoisesti insinöörin matikka1-kurssin, ja täysin ummikkona sen kurssin kävin. Tykkään matikasta, joten se oli hauskaa. Mutta en merkonomin opinnoilla ollut tietenkään melkeinkään oppinut niitä asioita jotka olisi pitänyt olla hanskassa (esim. vektori, WTF?! Koskaan kuullutkaan sitä sanaa :D Moolit sun muut oli kans ihan uus juttu). Sain lopulta arvosanaksi kolmosen. Ei nyt mikään huippunumero, mutta opettaja ja itsekkin oltiin yllättyneitä siitä että pysyin niinkin hyvin perässä ilman mitään pohjalukemista tai lukion matikkaa :)

Päättötodistuksen keskiarvo taitaa olla minulla noin 4,2. Ja merkonomiksi opiskelu oli TODELLA helppoa, aika paljon tuli tehtyä etänä tai tuli vain tentattua yms. Tämä saattaa tosin olla minulle kans kompastuskivi, kun en ole koskaan oppinut opiskelemaan. En ole tottunut lukemaan kokeisiin tai muuta, olen vain jostain syystä pärjännyt niissä, en osaa selittää miksi :D

Merkonomiksi opiskelin koska se nyt vain oli se ala jota pystyi opiskelemaan paikkakunnallani. Ja toistan vielä, että tykkään kyllä toimistotöistä todella paljon. Vain semmoista pientä kunnioitusta tai jonkinlaista tasavertaisuutta haluaisin, mutta se ei taida olla oikein mahdollista näiden "kulttuurierojen" takia :D

Noi voi hyvänen aika:D Olet VASTA 24-vuotias, sanoisin. Ja mitä sitten, vaikka oletkin lähemmäs 30v valmistuessasi, olet siltikin vielä nuori. Jos haluat parempaa palkkaa ja koulutusta, niin silloin sinun on opiskeltava. Kaikella on hintansa. Voit myös jatkaa merkonomina ja saada huonompaa palkkaa, mutta sitten ostaa sen asunnon aiemmin jne.

Itse aloitin juurikin 24-vuotiaana yliopisto-opinnot ja en kyllä kokenut ongelmaksi "vanhuuttani". Nyt 28-vuotiaana olisi vielä gradu ja vähän opintoja jäljellä ja koen olevani edelleenkin nuori, varsinkin tässä ympäristössä. Mut mulla ei myöskään ole eikä ollut kiirettä mihinkään asunnon ostoon ja perheen perustamiseen.

Mä olen sitä mieltä, että on erittäin järkevää käyttää muutamia vuosia nuoruudestaan opiskeluun, se on pitkän tähtäimen investointi. Asuntoja ehtii kyllä ostaa ja perheen perustaa, olet niin nuori. Ja olethan sä jo ollut työelämässä, että et ole sinne ekaa kertaa astumassa valmistuttuasi.

Noi voi hyvänen aika:D Olet VASTA 24-vuotias, sanoisin. Ja mitä sitten, vaikka oletkin lähemmäs 30v valmistuessasi, olet siltikin vielä nuori. Jos haluat parempaa palkkaa ja koulutusta, niin silloin sinun on opiskeltava. Kaikella on hintansa. Voit myös jatkaa merkonomina ja saada huonompaa palkkaa, mutta sitten ostaa sen asunnon aiemmin jne.

Uh, kai se noin on! Itte olen vain potenut 30 kriisiä varmaan jo 20-vuotiaasta lähtien. Tuntuu että sitte yli 3kymppisenä on jo toinen jalka haudassa. Mutta eihän se nyt niin ole :)

Mutta niinhän se on, että ei kaikkea voi saada. Välillä sitä unelmoi suuresta talosta, rikkaasta miehestä ja neljästä muksusta, mutta sehän on vain utopiaa. Vielä ainakin. Joten kai ois vain fiksua tehdä jotain hyödyllistä elämälleen tuota unelmaa etsiessä/odottaessa. Nykyinen elämä on ehkä vähän turhaa paikallaan ravaamista.

[QUOTE="Bubba";25614034]Sanoisin että insinöörin papereilla työllistyt jatkossakin jos tämä kyseinen firma menisi konkkaan. Enemmän työmahdollisuuksia joista valita. Ainakin rakennusalalla tilanne ihan hyvä insinööreillä.

Opiskelu on ihan mukavaa! Varmaan kannattaa alka kertailla fysiikkaa ja matikkaa, koska niitä joudut insinööripinnoissa takomaan..[/QUOTE]

:) kiitos näistä! Raksapuoli tosiaan minua nyt kiinnostaisi kun sitä alaa olen nyt sivusta katsonut ja tutkinut parisen vuotta. Vähän se kentällä työskentely mietityttää (en tykkää talvesta :D ), mutta onhan noilla työkavereilla ainakin paljon toimistotöitäkin.

Tämä firma ei kyllä ihan äkkiä konkkaan mene, on kuitenkin suht iso. Ja työntekijät (työnjohto) alkaa olemaan jo suht iäkästä, joten tsäänssejä taitais nyt olla hankkia hyvä työpaikka. Mutta toisaalta ainahan elämänvalintojen tekeminen on pientä uhkapeliä.

Mutta hyvä tietää että töitä löytyy. Ja vaikka ei löytyisikään heti, niin merkonomin papereilla jatketaan :D

Hitsit. Kai sitä on vain pakko laittaa haku päälle sitten maaliskuussa. Matikka ja fysiikka oli suurin piirtein lempiaineita koulussa, niin niiden opiskelu ei pitäisi tuottaa vaikeuksia. Ainut ongelma on tietysti se että en lukion kursseja ole mennyt, ja se on melkeimpä kai vaatimus jos haluaa pärjätä...

Tradenomeilla on todella teoreettista opiskelua. Eka vuosi on aika liibalaabaa, mutta toinen vuosi on oikeasti tosi rankkaa. Mulla ei matikkapää riittänyt tradenomiopinnoissa, joten ei varmaan riittäisi insinööriopinnoissakaan.
Naistradenomien keskipalkka on yli 3000e ja mies yli 4000e, joten ei se huono ole?

Olen samassa tilanteessa kuin sinä! Mä vaan juurikin haaveilen tradenomin opinnoista. Olen yo-merkonomi ja moni työ jäänyt välistä siksi, koska pitäisi olla tradenomi. Mä saisin nykyisestä hommastani heti palkankorotuksen, jos hankkisin sen korkeakoulututkinnon:S. Kaikkiin mielekkäisiin työtehtäviin pitäisi olla korkea-asteen tutkinto ja se mua pännii. Olen myös 24v äiti-ihminen ja mietityttää myös tuo opiskelemana lähteminen :).
Oma palkkani on nyt 2200e/kk, mutta jos olisin tradenomi niin homma vähän muuttuisi ja palkka nousisi tonnilla.. Voisin koulun ohella varmaan työskennellä, koska tääläpäin on tradenomeille tosi hyvin töitä.

Tradenomeilla taitaa olle korkeampi keskiansio, kuin insinööreillä. Siis amk-puolen. Joten miksi et hankkisi sitä koulutusta, kun sulla on jo pohjaakin? Älä nyt ekan vuoden perusteella tee oletuksia.

T: Sairaanhoitaja :D

Mun mies on insinööri ja palkka 5550e kuukaudessa ja minä tradenomi ja mun palkka 3900e kuukaudessa. Mun työhön sisältyy lisäksi paljon matkustelua. Eli kyllä meidän perheessä se insinööri tienaa paremmin.

Mene opiskelemaan tradenomiksi? Saat heti yli 3000e kuukaudessa ja ainakin pk-seuduella ja pohjanmaalla on kovasti pulaa tradenomeista.

Juu en. Mitä tradenomeilta olen kuullut, niin saavat samaa palkkaa kuin myö merkonomit ja ovat aika pettyneitä kaikin puolin siihen koulutukseen ja ammattiin.

Ja vuoden sitä käyneenä voin sanoa, että oli todella turhauttavaa ainakin ensimmäinen vuosi. Näin merkonomin mielestä. Tismalleen samoja asioita käytiin läpi kuin mitä kauppiksessa. Erona se että oli ihan kamalasti ryhmätöitä ja aikataulut heittivät ja muuttuivat koko ajan. Tuli siis aika paha maku siitä opiskelusta.

Se vähän kans mietityttää tuon insinööripuolen kanssa, että onkohan sekin niin sekavaa, sillä sitten ei varmasti hirveästi innosta aloittaa. Ei ollut kerta eikä kaks kun opiskelijat tulivat kouluun (pidemmänkin matkan päästä) huomatakseen että opettajat ovat vähän unohtaneet infota että tunteja ei olekkaan.

Tradenomeilla taitaa olle korkeampi keskiansio, kuin insinööreillä. Siis amk-puolen. Joten miksi et hankkisi sitä koulutusta, kun sulla on jo pohjaakin? Älä nyt ekan vuoden perusteella tee oletuksia.

T: Sairaanhoitaja :D

Mistähän sä tän repäisit että tradenomeilla on parempi keskiansio? Ei todellakaan ole.

Insinöörikoulutuksesta selviään jos on valmis tekemään paljon töitä. Mutta jos olisin sinä, ja olisi mahdollisuus niin opiskelisin DI:ksi.
Mulla on amk-insinöörikoulutus ja kyllä se tulee julkisella puolella usein vastaan että vaadittaisiin ylempää korkeakoulututkintoa.

Ensimmäinen vuosi voi olla pitkälti samaa. Olen itse merkonomi ja lähtenyt opiskelemaan sen jälkeen tradenomiksi. Toisena vuotena oikeasti ne asiat on ihan erilaisia ja sielä merkonomi tippuu jo kärryiltä. Kolmas vuosi on jo niin teoreettista, että silloin oikeasti lukiopohjasta olisi jo paljon enemmän hyötyä. Ensimmäinen vuosi on ihan joka alalla aika perusasioiden kertausta.
Tradenomien työllisyystilanne on Suomessa hyvä ja tradenomien keskipalkka oli viimeisimmän tralin lehden mukaan naisilla 3400e ja miehillä 4200e.
Mulla on ollut töitä ihan pilvin pimein ja palkka koko ajan hyvä.

Ensimmäinen vuosi on todellakin aika yleisiä opintoja joka puolella. Itse lähdin opiskelemaan lähihoitajapohjalta sairaanhoitajaksi. Ensimmäisenä vuotena jouduin usein haukottelemaan, koska musta tuntui että samoja asioitahan sielä käydään kuin lähihoitajapuolella. Mä oikeasti lopetin s-hoitaja opinnot kesken toisen vuoden keväällä, koska yksinkertaisesti EN ENÄÄN PÄRJÄNNYT! Korkeakoulu ei ole mua varten.

Missäpäin Suomea asut? Itse olen nimittäin työtön insinööri. Täälä seudulla ei ole insinööreille töitä tai tekevät paljon amistason hommia.

Kaakossa asustelen. Ja olisin kyllä tässä elämäntilanteessa ainakin valmis muuttamaankin. JOS oikeasti hyväpalkkainen työ löytyisi niin ehkä jopa pääkaupunkiseutu kiinnostaisi :D Mutta noita asioita nyt on turha alkaa miettimään näin 5 vuotta etukäteen.

DI:ksi ei kai voi opiskella suoraan, vaan vasta kun on inssin paperit kourassa. Vai voiko?

Yhteistyössä