Mitä kannattaisi opiskella? Insinööriksikö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen käynyt lukion ja sitten jatkanut sosionomiksi. Sama se oli sosionomipuolella, että ensmmäisenä vuotena olin että hohhoijjaa. Leikkimäänkö mä olen tänne kouluun tullut. Nyt kun olen viittä vaille valmis, niin kyllä se valmistuminen on ollut välillä työn ja tuskan takana. Isoja esseitä, tutkielmia, paksuja tenttikirjoja, puuduttavia luentoja, lakien ulkoa opettelua jne alkoi tulla vasta toisena vuotena.
Tunnen tradenomeja ja insinöörejä ja hyvin ovat työllistyneet alaansa vastaaviin töihin kaikki. Riippuu paljon missä päin Suomea asuu. Täällä Vaasan seudulla ei merkonomeja oteta kuin kaupan kassalle ja yksinkertaisiinkin toimistotöihin pitää olla vähintään tradenomi.
2500e-3500e paikkeila liikkuu mun tuntemieni tradenomien ja insinöörien palkka. Niiden siis, joiden palkkoja tiedän. Ovat kaikki vielä todella nuoria, vastavalmistuneita.
Mieheni valmistuun ekonomiksi kevään aikana ja heillä töissä ekonomit ja tradenomit tekevät samaa työtä. Täällä päin se on siis niin, että ekonomit ja tradenomit ovat enemmän samalla viivalla, kuin merkonomi ekonomi.
Pääkaupunkiseudulla taas merkonomit ovat paljon suuremmassa arvossa.

Mene sinne, mikä sua itseä kiinnostaa:).

[QUOTE="eee";25614429]Tradenomi nyt ainakin on ihan yhtä tyhjän kanssa. Täällä päin tradet työllistyvät lähinnä kauppojen kassoille.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Taidat olla katkera jollekkin hyvässä työssä olevalle tradenomille?
Tämän jälkeen tottakai väität olevasi itse tradenomi ja tunnet 3300 tradenomia, jotka ovat kaikki siwassa. Eikös?
Tradenomit ja insinöörit ovat korkeakoulutettuja, alansa asiantuntijoita. Kyllähän etenkin tradenomiksi opiskelemaan lähtee kaikenmaailman bimboja vain mersunkiilto silmissä. Ihme jos ei nämä töitä saakkaan.
Kauppojen kassoille on ihan riittävästi henkilökuntaa ja sinne otetaan mieluiten kouluttamattomia ihmisiä.
Kyllä mun tuntemani tradenomit ovat alaansa vastaavissa töissä kaikki ja esimiesasemassa. Tienaavat reilusti enemmän kuin minä opettajana.
Jos AP vielä harkitsee myös tradenomiksi opiskelua, niin minä ainakin suosittelen. Kova kysyntä on myös tääläpäin Suomea ja kaupallisella alalla on aina helppo ylentyä.

[QUOTE="eee";25614429]Tradenomi nyt ainakin on ihan yhtä tyhjän kanssa. Täällä päin tradet työllistyvät lähinnä kauppojen kassoille.[/QUOTE]

Näin olen itsekkin ymmärtänyt. Mutta se on hienoa että tässäkin ketjussa on paljon tradenomeja joilla on lykästänyt. Noin prosentuaalisesti insinööreillä kuitenkin taitaa olla paremmat mahdollisuudet hyväpalkkaisiin töihin.

Itsekin tiedän yo-merkonomin joka sai parin vuoden kokemuksella vakkarin paperit ja palkaksi 2700€ ja palkka vain nousee ja nousee. Mutta kyseessä ulkomaalainen hyvin menestyvä firma, ja tuollaiset työpaikat taitavat olla todella kiven alla ja saa olla hyvin onnekas (ja ulospäin suuntautunut) että noihin töihin pääsee. Ja sitä minä en ikävä kyllä ole...

Haluaisin suht varman ammatin. Toki merkonomilla (ja tradenomilla) on aina töitä, mutta sitä etenemismahdollisuutta haluaisin kans.

Meidän firmassa on tradenomit ja ekonomit ja insinöörit ja di:t ihan samalla viivalla kaikki. Harvassa ne työpaikat ovat, jonne pitäisi olla yliopistotason koulutus vaan yleensä joko trade/eko tai inssi/di.

Mulla on ihan sellainen käsitys kyllä, että tradenomit ovat herroja heti valmistuttuaan. Näin mun tuttavapiirissä.
Mieheni on työmaainsinööri ja 2200e saa palkkaa. On tosin vasta 24v ja valmistunut vuosi sitten:).
Zemppiä opiskeluihin!

Entäpä jos vaihtaisit työpaikkaa? Hakeutuisit eri alan firmaan ja vaativampiin tehtäviin, niin homma voisi korjaantua sillä. Loppujen lopuksi työssä ollessa kukaan ei kysy sinulta mikä koulutus sinulla on, vaan se ratkaisee mitä teet ja miten.

Minä ja mun mies ollaan molemma tradenomeja. Meidän kotikaupungissa olisi töitä vaikka kuinka paljon. Oman alan töitä olemme kumpikin tehneet jo koulun ohella. Valmistuttua oli kummallakin oikeasti varaa valita työpaikkansa. Mieheni on johtotehtävissä ja palkka vaihtelee 4000-5000e välillä, koska joutuu matkustelemaan paljon jne.
Itse teen enemmän perustyötä (luotonvalvonnassa) ja 2600e on mun palkkani.
Kyllä opiskelukaverit ovat myös työllistyneet hyvin.

Mun kokemuksieni mukaan tradenomeilla on kyllä paljon arvokkaampi asema, kuin insinööreillä.
Hesarissahan oli juttu ihan tässä joulun jälkeen tradenomien kasvavasta kysynnästä.
En ole koko ketjua lukenut, mutta jos nuo kaksi (insinööri, tradenomi) ovat vaihtoehtoina niin ihmeessä tradenomiksi! Asiantuntija- ja esimiestehtävissä ovat heti valmistuttuaan.
Insinöörit aloittaa usein duunarihommista, mutta mahdollisuudet nousta ovat hyvät kyllä.
Mä kyllä veikkaisin, että naisena saisit paremmat tienistit tradenomina.
Minusta tulee lääkäri, tosin joskus 2-vuoden päästä ehkä. Kyllä mä ainakin pidän tradenomeja kovassa arvossa.

Mun silmissä tradenomit ja insinöörit ovat korkealla kumpikin. Itse kun olen amis.
Tunnen kumpiakin ja oman alan töissä ovat. Sen tarkemmin en tiedä työnimikkeitä tai palkkoja.

Naisena on oikeasti vaikea saada hyvää palkkaa tai korkeaa asemaa oli ala mikä tahansa.
Oman alan töitä saa varmasti, mutta millä palkalla ja onko mahdollisuuksia ylentyä. Miehillä se tuntuu olevan helppoa. En ole insinööri, enkä tradenomi. Olin kuitenkin koulussa ahkerasti mukana opiskelijajärjestöissä ja hallituksessa yms, joten tunnen kumpiakin paljon. Hyvin ovat oman alan töihin työllistyneet kaikki.
Asun itse Pohjanmaalla ja täällä ei insinöörit ole kovin arvossa. Paljon on työttömyyttä ja palkkaus ihan duunarin tasolla. Pohjanmaa taitaa olla tradenomeille taas oikeen kultakaivos, sillä täällä tulee koko ajan sille alalle lisää töitä ja maksetaankin hyvin. Jossain muualla päin Suomea tilanne on ihan toinen.
Jos et halua opiskella, niin vaihda työpaikkaa? Hae koko ajan uusia töitä. Nykyään on merkonomin koulutuksella vaan vaikea kovin ylös päästä, vaan pitäisi vähintään olla se tradenomi. Nuori ihminenhän sä vielä olet! Mun äiti lähti opiskelemaan 55-vuotiaana!

Höpöhöpö. Taidat olla katkera jollekkin hyvässä työssä olevalle tradenomille?
Tämän jälkeen tottakai väität olevasi itse tradenomi ja tunnet 3300 tradenomia, jotka ovat kaikki siwassa. Eikös?
Tradenomit ja insinöörit ovat korkeakoulutettuja, alansa asiantuntijoita. Kyllähän etenkin tradenomiksi opiskelemaan lähtee kaikenmaailman bimboja vain mersunkiilto silmissä. Ihme jos ei nämä töitä saakkaan.
Kauppojen kassoille on ihan riittävästi henkilökuntaa ja sinne otetaan mieluiten kouluttamattomia ihmisiä.
Kyllä mun tuntemani tradenomit ovat alaansa vastaavissa töissä kaikki ja esimiesasemassa. Tienaavat reilusti enemmän kuin minä opettajana.
Jos AP vielä harkitsee myös tradenomiksi opiskelua, niin minä ainakin suosittelen. Kova kysyntä on myös tääläpäin Suomea ja kaupallisella alalla on aina helppo ylentyä.

En ole katkera tradenomeille, enkä myöskään itse ole tradenomi. ;) Tosiasia vaan on, että ainakin omalla asuinseudullani (eteläinen Suomi) tradenomeja koulutetaan valtavan paljon, eikä laadullinen työllistyminen siksi ole huippuluokkaa. Tradenomiystäviltäni olen myös kuullut, että koulutus ei ole kovin korkeatasoinen, vaan aika läpihuutojuttu (niin kuin ap jo oli todennutkin).

Tradenomeilla ja insin

”Tradenomeilla on ongelma” — Uusi Suomi

Naistradenomin euro on 82 sentti

Tradenomeista suuri osa ty

Mun kokemuksieni mukaan tradenomeilla on kyllä paljon arvokkaampi asema, kuin insinööreillä.
Hesarissahan oli juttu ihan tässä joulun jälkeen tradenomien kasvavasta kysynnästä.
En ole koko ketjua lukenut, mutta jos nuo kaksi (insinööri, tradenomi) ovat vaihtoehtoina niin ihmeessä tradenomiksi! Asiantuntija- ja esimiestehtävissä ovat heti valmistuttuaan.
Insinöörit aloittaa usein duunarihommista, mutta mahdollisuudet nousta ovat hyvät kyllä.

Argh, ei taas tradenomiksi :D Hmmm, kai asiaa pitäisi harkita. Jotenkin vain mietityttää kun ne pääsykokeetkin ovat niin naurettavan helpot. Kahet tradenomin pääsykokeet olen tehnyt, ja ilman lukemista tai muutenkaan valmistumista pääsin molemmilla kerroilla läpi. Jo se on minusta vähän outoa, eikö pääsykokeitten pitäisi olla hankalat?

Tradenomiliiton sivuilta kopsattu:
"Tradenomien työttömyysprosentti on 2000- luvulla ollut noin 5-7 prosenttia. Jos työttömyysprosenttiin lisätään ne tradenomit, jotka eivät tee koulutustaan vastaavaa työtä, nousee luku 20-40 prosenttiin eri tutkimusten mukaan (Tilastokeskus, Koulutuksen tutkimuslaitos, Akava ja TRAL:n työmarkkinatutkimukset)."

Eli jopa 2/5 tradenomeista tekevät jotain muuta hommaa tai ovat työttömiä. Eihän se hyvältä kuulosta?

Silloin kun itse olin opiskelemassa, niin kyllä minusta mediassa kovasti toitotettiin että tradenomi (medianomin ohella) on sellainen turha huuhaa-tutkinto. Mutta ehkä se ei ole, tai ehkä on. Insinööri vain kuulostaa enemmän... No ammatilta :D Ehkä minut on vain aivopesty.

Argh, ei taas tradenomiksi :D Hmmm, kai asiaa pitäisi harkita. Jotenkin vain mietityttää kun ne pääsykokeetkin ovat niin naurettavan helpot. Kahet tradenomin pääsykokeet olen tehnyt, ja ilman lukemista tai muutenkaan valmistumista pääsin molemmilla kerroilla läpi. Jo se on minusta vähän outoa, eikö pääsykokeitten pitäisi olla hankalat?
Pääsykokeet tuntuivat sinusta helpolta varmastikin siksi, koska sinulla oli merkonomin koulutus pohjalla. Lukiosta tuleville koe oli todennäköisesti hankalampi. Ainakin itselleni oli kovasti apua merkonomin koulutuksesta yliopiston pääsykokeessa. Pystyin myös hyödyntämään omaa työkokemustani vastauksissa. Luulenpa, että suoraan lukiosta tulleen oli paljon vaikeampi vastata kysymyksiin.

Pääsykokeet tuntuivat sinusta helpolta varmastikin siksi, koska sinulla oli merkonomin koulutus pohjalla. Lukiosta tuleville koe oli todennäköisesti hankalampi. Ainakin itselleni oli kovasti apua merkonomin koulutuksesta yliopiston pääsykokeessa. Pystyin myös hyödyntämään omaa työkokemustani vastauksissa. Luulenpa, että suoraan lukiosta tulleen oli paljon vaikeampi vastata kysymyksiin.

Nojoo, varmasti se oli minulle astetta helpompaa. Mutta silti siinä tuli sellanen fiilis, että sinne olis tullut vain leikkimään. Ei mitään haasteita.

Ehkä kuitenkin inssin koulutus kiinnostaisi enemmän, kun tykkään pyöritellä lukuja ja matematiikka on muutenkin enemmän mun juttu. Tradenomipuolella sai sen kuvan että pitäisi olla enemmän semmonen ihmisläheinen ja työskennellä ihmisten kanssa, kun taas insinööreille se tärkein juttu on työskennellä projektin kanssa. Tietysti siihenkin kuuluu muut ihmiset (työntekijät ja asiakkaat ym), mutta jotenkin koen että ehkä kuitenkin vähän eri tavalla.

Vai olenko käsittänyt täysin väärin?

Olet todellakin käsittänyt väärin. Tradenomipuoli on ihmisläheisyydestä NIIN KAUKANA KUN OLLA JA VOI! ekana vuotena niitä ryhmätöitä voi olla. Businessmaailma on kova ja ihmisläheisyys on ihan helkkarin kaukana siitä. Siis mun mielestä liiketalous on maailman vähiten ihmisläheisin ammatti!

Nojoo, varmasti se oli minulle astetta helpompaa. Mutta silti siinä tuli sellanen fiilis, että sinne olis tullut vain leikkimään. Ei mitään haasteita.

Ehkä kuitenkin inssin koulutus kiinnostaisi enemmän, kun tykkään pyöritellä lukuja ja matematiikka on muutenkin enemmän mun juttu. Tradenomipuolella sai sen kuvan että pitäisi olla enemmän semmonen ihmisläheinen ja työskennellä ihmisten kanssa, kun taas insinööreille se tärkein juttu on työskennellä projektin kanssa. Tietysti siihenkin kuuluu muut ihmiset (työntekijät ja asiakkaat ym), mutta jotenkin koen että ehkä kuitenkin vähän eri tavalla.

Vai olenko käsittänyt täysin väärin?

Jos matikka on lähellä sun sydäntä, niin kyllä insinöörin koulutus taitaisi olla sopivampi. Eihän tradenomin tutkintoon juurikaan matikkaa sisälly.

Muutenkin, sulla on jo kaupan alan/liiketalouden tutkinto - musta saisit monipuolisemman osaamisen, jos hankkisit lisäksi amk-tasoisen "matemaattispainotteisen" koulutuksen (insinööri) kuin jos hankit amk-tasoisen liiketalouden koulutuksen, joka on periaatteessa ihan samaa asiaa kuin merkonomin koulutuskin, syvällisemmin esitettynä vain.

en ehdi nyt lukea koko ketjua, mutta jos näiden kahden välillä mietit, niin tradenomina saat ainakin töitä. Heti opiskeluaikana sua revitään töihin, eli opintojen ohella voit aivan varmasti tehdä oman alan töitä.

Jos haluat saada arvostusta työpaikkasi insinööreiltä, ainoa mahdollinen valinta on insinöörin koulutus. Semmoisia ne insinöörit tuppaavat olemaan :)

Toinen juttu on sitten se, kenen mielipidettä kannattaa kuunnella omaa ammattia ja elämää suunnitellessa.

Uh, kai se noin on! Itte olen vain potenut 30 kriisiä varmaan jo 20-vuotiaasta lähtien. Tuntuu että sitte yli 3kymppisenä on jo toinen jalka haudassa. Mutta eihän se nyt niin ole :)
Heh, mieti nyt. Jos aloitat 30 vuotiaana työuran, niin sinulla vielä yli 30 työvuotta jäljellä (jos pysyt terveenä jne.). Aika pitkä aika, kyllä noita vuosikymmeniä varten kannattaa opiskella jos haluaa.

Voithan harkita myös mahdollisuutta osa-aikatöihin nykyisessä paikassa opiskelujen ohessa, jolloin esim. se oman kodin hankinta ei niin lykkääntyisi. Toisaalta, jos valmistumisen jälkeen saat isompaa palkkaa kuin nyt, sinulla on maksukykyä enemmän ja koti olisi maksettu "samaan aikaan" molemmissa vaihtoehdoissa.

Kyllä insinööreillä töitä riittää, tradenomeista en tiedä. Jos on suhteita jo alalle, niin aina vaan parempi, saat harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja, joista se ura lähtee.

En ole tradenomi, enkä insinööri. Mun tuntemat tradenomit joo ehkä tienaa hyvin, mutta joutuvat matkustelemaan todella paljon ja ovat jatkuvasti ulkomailla työmatkoilla. Eli onko se perheelliselle hyvä juttu?

[QUOTE="eee";25614847]Jos matikka on lähellä sun sydäntä, niin kyllä insinöörin koulutus taitaisi olla sopivampi. Eihän tradenomin tutkintoon juurikaan matikkaa sisälly.

Muutenkin, sulla on jo kaupan alan/liiketalouden tutkinto - musta saisit monipuolisemman osaamisen, jos hankkisit lisäksi amk-tasoisen "matemaattispainotteisen" koulutuksen (insinööri) kuin jos hankit amk-tasoisen liiketalouden koulutuksen, joka on periaatteessa ihan samaa asiaa kuin merkonomin koulutuskin, syvällisemmin esitettynä vain.[/QUOTE]

Kiitti tästä viestistä! :)
Sen huomasin että matikka ei ollut kovinkaan tärkeä aine tradenomiopinnoissa, sen takia varmasti sinne inssimatikkaan meninkin. Oikeasti muistan (onhan siitä opiskelusta jo vuosia :D ) että ne tradenomi-tunnit olivat niiiiiin tylsiä, kunnon sahanpurun jauhamista. En viihtynyt siellä ollenkaan, kun taas inssimatikka (ainut kosketus insinöörilinjaan) oli oikeasti hauskaa, ei käynyt mielessäkään lintsata sieltä, toisin kuin trade-tunneilta :D

Tällä hetkellä tuntuu että tradenomiopinnot olisi minulle se helpoin vaihtoehto, etenkin kun on jo yksi vuosi sitä käyty. Mutta siltikään se ei tunnu oikealta. Insinööriopinnot jotenkin tuntuu mielenkiintoisemmalta.

No saa nyt nähdä mitä tekee. Pitänee varmasti kysellä täältä työpaikaltakin että mitä mieltä he ovat tästä ajatuksesta. Ehkä täällä pelästytään ja tulee hurja palkankorotus. Tuskin sentäs ;D

Minä kävin kauppiksen ja kyllästyin sen tylsään ja raamitettuun työelämään. Lähdin lukemaan (olin muuten 23-24v) inssiksi. Alkupalkka oli 2500,- joka puolessa vuodessa nostettiin 3000,-. Nyt neljän vuoden työkokemuksen jälkeen se on 4000,- +työsuhdeauto :)

Jos sua kiinnostaa ne mittamies ja kaavoitushommat, onhan niitä rakenne-, kaavoituspiirtäjiäkin! Eikä koulutus ole kuin pari vuotta muistaakseni, he siis piirtelevät päivät pitkät näitä insinöörien ja muiden hapatuksien aivoituksia ;)

Viimeksi muokattu:
Matikka ON TÄRKEÄ AINE TRADENOMIOPINNOISSA! Ei ehkä ekana vuonna, mutta ainakaan mun matikkapäällä sielä ei selviä. Kyllä tradenomeilla pitää olla matemaattista lahjakuutta. Tottakai insinööreillä se koko koulutus on matikkaa.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä