Mitä jos en anna isän tavata lastansa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riitti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos isä haluaa tavata lastaan niin anna tavata silloin kun se hänelle sopii. Mun lapsen isä ei halua tavata tätä ollenkaan ja olisin oikein tyytyväinen jos tilanne olis esim. tollanen kun teillä. Mun mielestä jo se on lapselle valtavan tärkeää että isä ylipäätään on joskus läsnä.

Sitten kun olet elänyt tätä tilannetta kuin me, niin tule sitten sanomaan uudestaan, että olet tyytyväinen.

Siis tä!! Eli isukki työttämäksi koska onhan se ihan ennenkuulumatonta että työajat vaihtelevat niin ettei pääsekkään hakemaan lastaan jokatoinen perjantai tasan klo 17.00!! Just.. No sitten ei varmaan haittaa jos elaritkin vähän tippuvat koska työtänhän niitä ei paljoa maksele. Ja sitten koska mies jää työttömäksi niin sittenhän ap on valmis antamaan tapaamisaikaa isälle pajon enemmän koska isällähän ei sitten muuta enää olekaan kuin aikaa lapselleen.

Hei, järki käteen aikuiset ihmiset!! Kannattaa miettiä ennekuin noin naiiveja juttuja suustaan päästää.

Kertokaahan nyt minulle, että MIKÄ TYÖ on sellainen, ettei voi PÄIVÄN TARKKUUDELLA TIETÄÄ työaikojaan?

[QUOTE="vieras";23350132]ap:n lapsen isän työajoista ja niiden säätämisestä ap:ta miellyttäväksi en osaa sanoa yhtään mitään kun en miehen tilannetta tiedä. ne "vapaat" työajat eivät kuitenkaan aina ole itsepäätettäviä vaikka se siltä saattaa näyttää.

ja kyllä, minä olen (ilmeisesti) pas*a äiti koska en pysty lapsen takia muuttelemaan ja päättämään omia työaikojani.[/QUOTE]

Mutta sinä varmaan tiedät töihin lähtiessäsi, milloin näät lapsesi taas? Ja lapsesi tietää tämän myös, millon näkee äitinsä? Vai kuinka moni töihin lähtiessään ei tiedä, milloin työvuoro loppuu?

Tosin sanoen. Jos teillä ei ole tapaamissopimusta, voit tehdä niin kuin sinusta tuntuu hyvältä ja lapsen edun mukaiselta. Eli varmaan jotenkin niin, että kun etävanhempi ilmoittaa haluavansa tavata lasta, annat tavata, jos se sopii sinulle ja tuntuu hyvältä lapsenkin kannalta. Jos tapaaminen ei sovi tai ei tunnu hyvältä, sanot vaan että pyyntö tuli nyt niin myöhään, että olette jo ehtineet sopia muuta.

Todennäköisesti etävanhempaa alkaa tämä häiritä jonkin ajan kuluttua. Sitten sanot vaan ystävällisesti, että kannattaisiko nyt harkita tapaamissopimuksen tekemistä, jotta kummatkin muistavat miten asiat on sovittu, eikä voi vedota muihin sitoumuksiin omien luonapitoaikojen aikana. Sitten menette tekemään sopimuksen lastenvalvojan luokse ja/tai käytätte asianajajia, jotka osaavat ehdottaa teille kaikki osapuolet huomioivaa sopimusta.

Tosiasia on se, että et saa tarpeettomasti estää etävanhempaa tapaamasta lasta. Toisaalta vanhempien on järjestettävä työ- ja vapaa-aikansa niin, että voi ottaa vastuun lapsesta. Nämä kaksi asiaa otetaan huomioon järkevässä tapaamissopimuksessa.

Molemmat olette paskoja vanhempia, jos ette saa mokomaa asiaa järjestettyä.

Sä et voi yksin määrätä, saako isä tavata lastaan ja milloin, mutta ei isäkään voi sua pompotella miten sattuu. Lastenvalvojan kautta joku systeemi tuohon hommaan.

[QUOTE="pipari";23350220]Tätä juuri ajan takaa. Lapsen kannalta on varmasti kamalaa elää jatkuvassa epätietoisuudessa siitä, milloin näkee rakkaan ihmisen taas.[/QUOTE]

Ei ole. Ei lapsi tarvitse mitään tarkkoja aikatauluja siitä, koska näkee rakkaita ihmisiä. Vai sovitteko esim. mummolakäynnit sun muut sukulaisvierailutkin aina saman kaavan mukaan ja etukäteen?

[QUOTE="pipari";23350228]Yrittäjähän itse päättää työaikansa, eikö? Ei kai mikään yrittäjä ole "hälytysvalmiudessa" 24/7? Jos on, tuollainen ei mitä ilmeisemmin ole sovitettavissa lapsenhoitoon.[/QUOTE]

Yrittäjä tekee töitä silloin, kun niitä on, ei sen mukaan miten häntä huvittaa.

[QUOTE="pipari";23350257]Tietenkin sovitaan etukäteen, sehän kuuluu jo käytöstapoihin! :O[/QUOTE]

Aha. Meillä on kyllä tapana pistäytyä mummin tai pojan serkkujen luona ilman sen kummempia suunnitelmia. Tai he tulevat meille. Tai lähdetään jonnekin elokokuviin, syömään, kahville, leikkipuistoon jne. yhdessä. Kannattaisi ehkä opetella vähän spontaanimpaa elämäntapaa, ettei kaikki rutiinit rikkova ole pahasta.

Aha. Meillä on kyllä tapana pistäytyä mummin tai pojan serkkujen luona ilman sen kummempia suunnitelmia. Tai he tulevat meille. Tai lähdetään jonnekin elokokuviin, syömään, kahville, leikkipuistoon jne. yhdessä. Kannattaisi ehkä opetella vähän spontaanimpaa elämäntapaa, ettei kaikki rutiinit rikkova ole pahasta.

Menette kylään ilman ennakkoilmoitusta? Ei meillä ole mitään ehdottomia rutiineja, mutta kunnioitamme toisten ihmisten aikatauluja ja rutiineja sen verran, ettemme tuppaa kyläilemään noin vain.

[QUOTE="pipari";23350303]Menette kylään ilman ennakkoilmoitusta? Ei meillä ole mitään ehdottomia rutiineja, mutta kunnioitamme toisten ihmisten aikatauluja ja rutiineja sen verran, ettemme tuppaa kyläilemään noin vain.[/QUOTE]

Otan puhelimen käteen ja soitan. Tai minulle soitetaan. Tai sitten ei. Rakkaat ihmiset ovat aina tervetulleita. Jos aika ei sovi tai emme ole paikalla itse, sitten nähdään joku toinen kerta. Emme tee siitä ongelmaa. Niin kuin en tee ongelmaa siitä, että exä saattaa ilmoittaa päivää ennen, että hänelle sopisi hakea poika muutamaksi päiväksi luokseen.

Miksi roikut täällä väittelemässä niin tärkeästä asiasta kuin lapsen ja isän tapaamisoikeus? Tuo on exän ja sinun välinen asia. Jos ette yhdessä pääse sopimukseen, pyytäkää arvio asiasta sosiaalitoimesta lastenvalvojalta tai asianajajalta. He tietävät kuinka lain mukaan ja oikeuskäytännön valossa tulee sopia. Ei sinun eikä exän tarvitse suostua sopimukseen, joka on huonompi kuin oikeusprosessissa määrättäisiin.

Jos itse koet, että sopimus olisi parempi, niin vaadi sopimus. Jos ex ei suostu sopimusta tekemään, niin sinä olet tässä vahoilla - sinun ei tarvitse antaa lasta exälle milloin hänelle sattuu sopimaan. Annat lapsen vain jos sinulle todella sopii. Eiköhän ex sitten sen sopimuksenkin halua.

Otan puhelimen käteen ja soitan. Tai minulle soitetaan. Tai sitten ei. Rakkaat ihmiset ovat aina tervetulleita. Jos aika ei sovi tai emme ole paikalla itse, sitten nähdään joku toinen kerta. Emme tee siitä ongelmaa. Niin kuin en tee ongelmaa siitä, että exä saattaa ilmoittaa päivää ennen, että hänelle sopisi hakea poika muutamaksi päiväksi luokseen.

No päivää aikaisemmin kuulostaa kohtuulliselta, mutta ap:n tapauksessa oli käsittääkseni kysymys vain muutamista tunneista. Se ei ole mielestäni reilua.

[QUOTE="pipari";23350393]No päivää aikaisemmin kuulostaa kohtuulliselta, mutta ap:n tapauksessa oli käsittääkseni kysymys vain muutamista tunneista. Se ei ole mielestäni reilua.[/QUOTE]

Lainaus ap:n ekasta viestistä: "Isä ilmoittelee päivää ennen, joskus vain tunteja ennen, että nyt voisi lapsen hakea luokseen."

Ehkä tuossa voisi sopia, että ilmoittaa viimeistään päivää ennen.

Yrittäjä tekee töitä silloin, kun niitä on, ei sen mukaan miten häntä huvittaa.

Ei kai nyt yksityisyrittäjä silloin töitä tee kun pitää huolehtia lapsesta? Jos työ menee lapsen edelle, niin sitten kannattaa harkita vaikka sterilisaatiota ennen kuin alkaa 'niihin puuhiin'.

Tuolla logiikalla jos kaikki yksityisyrittäjät tomisi, niin nilltä pitäisi huostaanottaa lapset jo synnytysosastolta suoraan.

Pitääkö tämä nyt ihan vääntää rautalangasta? Mun exä on kalastaja ja ajaa kesäisin saaristossa kuljetuslauttaa. Merellä ollaan silloin kun säät sallivat, laitteet pysyvät ehjinä, ja kun kuljetusta tarvitaan tai kalasaaliin pitää olla tiettynä aikana tietyssä paikassa. Vaikka Suomen ulkopuolella. Jos sää estää menon, ei voi tehdä töitä. Eikä tule palkkaa. Jos taas joku laite, osa tms. rikkoutuu, se vaatii välittömän korjaamisen, jotta töihin pääsee myöhemmin. Et voi myöskään ilmoittaa asiakkaalle, että tuon teidän mökkinne saareen perjantaina klo 10, jos paikalle on tilattu nosturi illalla klo 18. Työaikoja ei voi valita. Ja tämä on esimerkki vain yhden miehen töistä.

Tällä logiikalla sä et voisi ikinä antaa lasta miehen hoteisiin koska mies saattaa joutua duuniin kesken kaiken? Eli jos sattuukin hyvä keli kalastaa juuri silloin kun lapsi on isällään niin lapsesta hankkiudutaan eroon samantein että pääsee duuniin.

Minä en lähtisi siihen että pari tuntia aiemmin soitellaan ja sitten käydään puhelimessa itkemällä kiristämään. Jos tähän vielä liittyy se, ettei haeta silloin kun on sovittu niin kyllä mieheltä pitää löytyä vaikka se sunnuntaipäivä milloin lasta tavata, ja todellakin enemmän kuin muutama tunti viikossa.

Sitten kun olet elänyt tätä tilannetta kuin me, niin tule sitten sanomaan uudestaan, että olet tyytyväinen.

Meillä on niin, että isä ottaa yhteyttä kun hänelle sopii alkuaikoina harvakseltaan ja nykyisin hyvin useasti. En ymmärrä miksi asia tehdään niin kovin vaikeaksi. Ei meilläkään kaikki tapaamiset onnistuneet meidän menojen vuoksi. Mutta koitetttiin järjestää heti parempi vaihtoehto.
Miksi tapaamisista tehdään lapsille niin kamalan hankalia?

Oletan, että eron juuret ja syy ovat juuri siinä, mikä sinua miehessä nyt ärsyttää ja minkälainen hän on tällaisissa tilanteissa. Niele kuitenkin lapsen vuoksi. Lapsi tarvitsee isäänsä ja sinä hieman omaa-aikaa. Anna olla. Jos vastaa vihalla tällaisiin asioihin, ne muuttuvat pian entistäkin hankalimmiksi. Jos taas vastaa rakkaudella, huomaa pian, ettei mitään ongelmia ollutkaan.

Minä olen ollut hyvinkin samanlaisessa tilanteessa, paitsi että minä olin siinä se LAPSI.

En ole vieläkään antanut, enkä anna äidilleni anteeksi sitä että hän juuri tuolla aikataulukitinällä ja "perheen parhaaseen" vetoamalla teki minun ja isäni tapaamisista ensin todella vaikeita isälleni (joka juurikin oli yksityisyrittäjä ja siksi tapaamisia ja niiden kestoa oli vaikea sopia tarkalleen etukäteen) ja lopuksi jopa mahdottomaksi ehdottomuudellaan ja joustamattomuudellaan.

Oliko se minun parhaakseni? EI. Äitini ei ajatellut siinä minua lainkaan, ainoastaan itseään ja vaikka marttyyrimaisesti väittikin toimivansa tavalla joka on se ainoa oikea, todellisuudessa hän käytti minua koston välikappaleena. Ja totta helvetissä olen katkera edelleen, kun ennen olin niin isin tyttö, niin isä pikkuhiljaa etääntyi koska äiti kieltäytyi päästämästä minua hänen luokseen silloin kun isä oli vapaalla jollei isä ollut tiennyt vapaastaan jo kauan etukäteen. Tapaamiset harvenivat, ja siinä vaiheessa kun olin tarpeeksi vanha menemään itse koulun jälkeen isän luo tai käymään hänen työpaikallaan, oli jo isä-tytär -suhde muuttunut radikaalisti.

Haluatko sinä, AP että lapsesi vielä aikuisenakin kantaa kaunaa joustamattomuudestasi, vaikka kuinka yrittäisit perustella sitä "lapsen parhaaksi" ja "Perheen parhaaksi" vaikka todellisuudessa se ei ole sitä, vaan ajattelet vain itseäsi?

Ai niin, ja MINÄ pikkulapsenakin ymmärsin että iskällä oli oma firma ja siksi iskä saattoi joutua töihin lomillakin, enkä MINÄ olettanut että isän pitäisi luopua työstään MINUN takiani, ja MINUA ei haitannut epäsäännölliset yllätystapaamiset ennenkuin äitini päätti v*ttuillakseen heittäytyä hankalaksi.

Mä joustaisin, joustaisin. Ja niin olen tehnytkin. Se vaan yksinkertaisesti on lapsellesi parasta, mitä voit tehdä. Ei se loputtomiin kestä sun elämän kannalta. Kun lapsi ja isä keskenään jo sopii asioita. Silloin on hyvä, että heillä olisi läheiset välit. Muistan kuinka nautin tunteesta, ettei tarvinnut edes puhelimessa enää puhua exän kanssa. Vaikkei hänessä mitään vikaa sinänsä, mutta tavallaan aika vieras ihminen alkoi mulle olla. Kyse on oikeesti vain muutamista vuosista, tsemppaa nyt hyvä ihminen.

Jos isä soittaa muutama tunti ennen, teillä ei ole mitään suunnitelmia, mikä on niin vaikeaa että lapsi ei isälleen voi mennä. Mä en usko, että lapselle se on niin tärkeää tietää monta päivää ennen, että silloin mennään ja lapsi ei voisi lyhyemmällä varoitusajalla mennä. Kyllä meillä mennään mummulaan ja sisaruksille ihan ex tempore, eikä se ole kenellekkään hankalaa. Saatetaan yhtä äkkiä päättää, että lähdetääs käymään ja soitellaan, että käykö. Ei siinä ole mitään huonoa käytöstapaa jos tämä on meidän tapa!

Kyllä mä ymmärrän asian myös sinun kannaltasi, mutta siltikään sä et ajattele nyt ainoastaan lapsesi parasta. Että molemmissa on nyt vikaa ja ajattelette molemmat enemmän omaa parastanne.