Mistä noilla nuorilla äideillä riittää rahaa?!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelijä itsekin
Alkuperäinen kirjoittaja 19-vuotias tuleva äiti;25054004:
Säälittävää. Menkää töihin ja opetelkaa säästämään sitä rahaa tai käyttämään kirpputoreja tai muita käytetyn tavaran lähteitä. Olen 19 vuotias joulukuussa lapsen saava AMMATITON lukion käynyt nuori "tytönhupakko". Olen kuitenkin ollut töissä yli puoli vuotta ennen lapsen saamista ja se tunnetusti vaikuttaa äitiyspäivärahaani. Äitiyspäivärahani tulee olemaan n. 1000€ kuukaudessa. Mieheni on myös 19 vuotias, vakituisessa työssä käyvä ammatin omaava ja tienaa n. 2000€ kuukaudessa. Meillä on varaa pitää 4000€:n autoa, joka ostettiin pilkkahintaan muutamalla satasella rikkinäisenä liikkeestä suhteen kautta. Mies sitten itse korjasi auton ja samalla nosti auton arvon sen oikeaan arvoon. Auto on toiminut kuin unelma!

Myös meillä on tonnin Emmaljungat ostettuna tästä hyvinkin hyödyllisestä Tori.fi -palvelusta hintaan 300€. Ja kyllä, meillä on Espritin vaatteita tulevalle vauvalle. Meillä on myös Marimekon kalliita bodyja saatuna sukulaisilta. Suuri suku on melko hyvä tällaisessa tilanteessa. Vaatteita ja muuta vauvatavaraa tulee ovista ja ikkunoista. Leluja vauvallemme on varmasti enemmän kuin tarvitsee olla. Lapsellemme on kaikki valmiina, kun hän päättää maailmaan tulla ja hänellä tulee olemaan varmasti hyvät oltavat. Luulen myös, että meillä on jatkossa varaa ostaa lapsellemme ja itsellemme esimerkiksi ruokaa.

Tästä ripsi/kynsi/hiusasiasta. Myös minä käyn kampaajalla. Sukulaiseni on parturikampaaja ja saan hänen kauttaan värin ja leikkauksen päähän yleensä edullisemmin, kuin muihin kampaamoihin mennessä. Ystäväni laittaa rakennekynsiä ja niitä voi itsekkin tehdä nykyään melko edullisesti. Myös ripsipidennyksiä ja permanentteja mitä lie, voi tehdä itse tai pyytää ystävää tekemään, jos omaa sellaisen. Ainiin ja vanhempani ovat luvanneet minullekkin ostaa uuden järjestelmäkameran joulu/ylioppilaslahjaksi. En ole vielä siis ylioppilaslahjaani heiltä saanut. Tietenkin voisin sen itsekkin ostaa säästötililtäni, jossa on tällä hetkellä 1100€. Mulla oli aikaa tehdä töitä vaikka yötä päivää ennen äitiyslomaa.

Mukavaa joulun odotusta kaikille! :)
et selvästikään ole ymmärtänyt ap:n pointtia. Tässä ketjussa ihmeteltiinkin nimenomaan sitä, kun jotkut ovat OSTANEET kaiken UUTENA. ei siis saatu sukulaisilta, ostettu pilkkahintaan kirppikseltä tai korjattu vanhaa. Nämä jotkut äidit kun klikkaavat itsensä nettiin ja tilaavat sitä marimekkoa yms. UUTENA. Luepa keskustelu ennen kuin tulet pätemään. Onnea vauvasta kuitenkin.
 
19-vuotias tuleva äiti
Luin kyllä. Äidinkieleni on suomi ja ymmärsin kaiken. Kiitos kuitenkin kommentistasi ja kiinnostuksestasi tekstiini. Kerroin vain yhden esimerkin. Jos ostaa paljon käytettyä, niin saattaa olla myös varaa ostaa jotain uuttakin. :)
 
pöyristynyt
no huh huh, sanon minä.. ap:han väittää että , vaunutkin on ostettu uutena, mutta näin asia ei kumminkaan ollut.. itsekkin 19 v ja tammikuussa esikoinen tulossa.. meillä taas aika pitkälti elän miehen rahoilla, sillä itse en pahoinvointi takia ole päässyt töissä käymään. (eli kuulun siihen 1% raskaanaolevista, ketkä oksentaa koko raskausajan).. ostimme mekin KÄYTETYT emmaljungan rattaat 380€, ja kyllä, ne näyttävät uusilta, ei mitään moittimista..

minun mielestä tämä ketju osoittaa, että ihmisilllä ei ole omaa elämää. jos 20 vuotiaalla on huippukalliit vaunut, onko se hirveä asia? eikö se olisi hirveämpää, jos 40 äiti ostaisi rähjäiset rattaat, koska ei voi ostaa uusia kalliita.. ajatelkaa nyt, ikäeroa on 20 vuotta, eikä vanhempi äiti ole pystynyt säästämään rahaa.. ei halleluujaa teidän kanssa, oisikohan kaikkien vain aika keskittyä omiin asioihin?
 
samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;25054304:
minun mielestä tämä ketju osoittaa, että ihmisilllä ei ole omaa elämää. jos 20 vuotiaalla on huippukalliit vaunut, onko se hirveä asia? eikö se olisi hirveämpää, jos 40 äiti ostaisi rähjäiset rattaat, koska ei voi ostaa uusia kalliita.. ajatelkaa nyt, ikäeroa on 20 vuotta, eikä vanhempi äiti ole pystynyt säästämään rahaa.. ei halleluujaa teidän kanssa, oisikohan kaikkien vain aika keskittyä omiin asioihin?

Joo enemmän minäkin olisin kauhuissani siitä jos 40 vuotias esikoista odottava lapsi ei kykenisi ostamaan kalliita rattaita, jos 20 vuotiaskin kykenee.. hänellähän on pitkä työelämä jo takana.. miksette pohtisi tätä asiaa vaikka näin päin? ap:lla tuntuu olevan jotain vastaan äitejä, jotka lisääntyy jo parinkymmenenvuoden iässä.. Ap, oletko hieman katkera, etkö itse ole saanut ikään miestä vai mistä kenkä puristaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä itsekin;25054077:
et selvästikään ole ymmärtänyt ap:n pointtia. Tässä ketjussa ihmeteltiinkin nimenomaan sitä, kun jotkut ovat OSTANEET kaiken UUTENA. ei siis saatu sukulaisilta, ostettu pilkkahintaan kirppikseltä tai korjattu vanhaa. Nämä jotkut äidit kun klikkaavat itsensä nettiin ja tilaavat sitä marimekkoa yms. UUTENA. Luepa keskustelu ennen kuin tulet pätemään. Onnea vauvasta kuitenkin.
Mikä tässä on niin ihmeellistä, häh?






Jos ei ole rahaa, ei ole. Mutta kannattaisi silti miettiä, miten sitä rahaa voisi olla ettei tarvitse länkyttää toisten raha-asioista Kaksplussalla :kieh:
 
pointti
no hoh hoh.. miksei täällä mielummin puida sitä kuinka paljon 20 JUOVAT ALKOHOLIA, eli kuinka paljon siihen menee rahaa... luulenpa että sen verran, että sillä yhden emmaljungat rattaat ostetaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja niinkö;25055537:
no miksei 20 vuotias joisi enemmän? kumminkin päässyt vasta baari-ikään.. eikös sillon yleensä se rellestäminen ala, jos on alkaakseen?
ei. rellestäminen alkaa siinä 15v kun isommat ostaa siideriä ja kaljaa. baari ikä alkaa 18v:nä ja joillain se jatkuu pidempään, joillain vähemmän. Kyllä varmasti jotkut 20v:t juovat paljon, mutta niin myös jotkut 30v:t. Ja nämä paljon juovat 20vuotiaat eivät kyllä varmasti ole niitä äitejä, vaan ihan muita 20vuotiaita.
 
huoh yksinkertainen
[QUOTE="vieras";25052611]anteeksi nyt vaan, mutta it alan insinöörillä EI todellakaan jää vielä verojen jälkeen käteen 4000e/kk :D[/QUOTE]

Kuka puhui nettotuloista?! :D
Oletko vähän yksinkertainen.
Itseasiassa kaverini joka on insinööri löytyi Suomen hyvätuloisimmista ja saa reilusti yli 4000e käteen... Insinööri on aika laaja käsite, eikö? :D
Sillä voi tienata oikeastaan mitä vain. Riippuu täysin paikasta.
 
"vieras"
Kuka puhui nettotuloista?! :D
Oletko vähän yksinkertainen.
Itseasiassa kaverini joka on insinööri löytyi Suomen hyvätuloisimmista ja saa reilusti yli 4000e käteen... Insinööri on aika laaja käsite, eikö? :D
Sillä voi tienata oikeastaan mitä vain. Riippuu täysin paikasta.
no kyllä munkin mielestä nettotuloiksi antoi ymmärtää tuo joka noista tuloista puhui. Sehän sanoi että ne tienaa kuussa sen ja sen verran, jolloin tietysti olettaa että puhutaan käteen jäävästä summasta...en tosin ole tuota lainaamaasi kommenttia kirjoittanut, sanoinpahan vaan.
 
nooh
[QUOTE="vieras";25055580]no kyllä munkin mielestä nettotuloiksi antoi ymmärtää tuo joka noista tuloista puhui. Sehän sanoi että ne tienaa kuussa sen ja sen verran, jolloin tietysti olettaa että puhutaan käteen jäävästä summasta...en tosin ole tuota lainaamaasi kommenttia kirjoittanut, sanoinpahan vaan.[/QUOTE]

Jos puhutaan tuloista niin sillon puhutaan bruttotuloista, aina. Ellei erikseen mainita. Kyllähän se nyt pitäisi käsittää sanomattakin.
 
parikymppinen
Eihän noissa mitään kovin ihmeellistä ollut? Perusjuttuja. Kyllä Emmaljungat ostaa jokainen työssäkäyvä jos vaan tahtoo. Itse ainakin aloin säästämään niihin heti kun plussasin. Muutenkin ostelen kaikkea valmiiksi jo raskausaikana + pistän säästöön mitä jää. Ja onhan mulla se mieskin, työssäkäyvä. Molemmilla amiskoulutus mutta hyvin pärjätään, omistusasunnossa asutaan ja kaksi autoakin löytyy.... Ehkä me vaan osataan käyttää/ sijoittaa rahaa järkevästi? Tai sitten tosiaan on ne kamerat hankittu ennen vauvaa....

Toki varmasti osa elää esim. vanhempien rahoilla, velaksi ja jotkut jopa varastelemalla.

Anttilan osamaksu on muuten jees- juttu, käytän sitä paljon isommissa hankinnoissa.
 
reason
"Marraskuun alussa sitten kehitimme rahoituksen tulevista takuuvuokristamme ja olimme varautuneet maksamaan ko. Mondialeista sen 900€. Pian tämän jälkeen kuitenkin ukki soitteli mulle ja ilmoitti, että haluavat ostaa vaunut meille lahjaksi. Ja niinhän siinä kävi, että kun ukki mut Kajaanista haki keskiviikkona niin haettiin Kajaanin Lastentarvikkeestä nämä Emmaljungan Mondial Duot Creme Leatherrette -värinä."
 
"Marraskuun alussa sitten kehitimme rahoituksen tulevista takuuvuokristamme ja olimme varautuneet maksamaan ko. Mondialeista sen 900€. Pian tämän jälkeen kuitenkin ukki soitteli mulle ja ilmoitti, että haluavat ostaa vaunut meille lahjaksi. Ja niinhän siinä kävi, että kun ukki mut Kajaanista haki keskiviikkona niin haettiin Kajaanin Lastentarvikkeestä nämä Emmaljungan Mondial Duot Creme Leatherrette -värinä."

Hyvät vaunut, meillä samat :)

Kertokaa nyt, mitä sillä on väliä millä rahoituksella vaunut on hankittu tai jos kaikki on ostettu uutena? MITÄ HITON VÄLIÄ SILLÄ TEILLE ON?
 
mickeybonbon
Ou nou, mikä keskustelu jonkun raha-asioista! Ihan oikeesti?
Itse olen 22v ja mieheni 21v. Meillä on 4kk vanha poika, omakotitalon rakennus loppusuoralla, kaksi autoa ja kolme koiraa. Kertaakaan meidän penska ei ole käytetyssä vaatteessa kulkenut, Mutsyn vaunut ostettiin täysin uusina, pinnasänky on uusi (hups, Ikeasta - siitä halpojen tavaroiden helvetistä) eikä minulla tai miehelläni ole yhtäkään kirppikseltä löydettyä vaatetta kaapissamme. Ja j o ka i k i n e n sentti, joka noihin on käytetty, on meidän palkkapussista. MITEN TÄMÄ ON MAHDOLLISTA? No, arvon leidit, minäpä kerron.......
Olen käynyt lukion, ollut 4 vuotta vakituisessa työsuhteessa ja siinä samassa OPISKELLUT ITSELLENI AMMATIN (ja tein sen tavalla, jota kukaan ei ole Suomessa ikinä ennen tehnyt - ja ei, äitillä tai isällä ei ole näppejänsä mukana tässäkään asiassa)! Mieheni on ollut vakituisessa työsuhteessa v. 2004 lähtien. Iästämme huolimatta, olemme kovalla työllä päässeet siihen, missä olemme nyt. Tietenkin on välillä ollut tiukkaa ja tietenkin tulee aika, jolloin tulee olemaan tiukkaa.
Omat valinnatkin tosiaan vaikuttavat kulutuksiin. Ystäväni halusi miehensä kanssa aurinkoon pariksi viikoksi tässä syksyllä, me halusimme uuden sohvan. Valintoja, valintoja.
 
nibv
Minä olen 22 ja mies 27 vuotias, asumme kerrostalossa vuokralla ja minä ostan suuren osan lapsemme tavaroista kirppiksiltä. Molemmilla on työpaikat, miehellä vakkari paikka ollut jo vuosia ja minulla on ä-loman jälkeen työpaikka valmiina. Olin töissä vajaan vuoden ennen kuin jäin saikulle ja ä-lomalle. Meillä molemmilla on monta tonnia tilillä säästössä, on auto. Vauvan vaatteet on Po.Pin vaatteita suurimmaksi osaksi, Ticketin ulkovaatteetkin on talveksi.
Meillä ei ole omaa asuntoa eikä ole suuria lainojakaan. Minulla opintolainaa pari tonnia maksamatta... Omaa asuntoa ei ole kun ei olla vielä päätetty minne jäädään asumaan. Asumme vuokralla ja olemme muuttamassa kolmioon sekä hankimme toisen auton kun äitiysloma loppuu ja menen töihin. Vaunut on Brion vaunut ja kalliin näköiset, on kyllä ostettu muistaakseni Huuto.netistä parilla sadalla.

Voitaisiin hyvin ostaa vauvan vaattteet uutenakin mutta pidän kirppistelystä :) rentouttavaa...

Näihin bloggaajiin: mielestäni näillä äideillä on tyylitajua. Kauniit kuvat tästä suloisesta Karrista.(Minä taasen omasta vauvasta otan kuvia paljon mutta vaikka vauva on syötävän suloinen, kuvat eivät ole :D) Toisekseen nämähän laittavat blogeihin sellaisia kuvia kun haluavat, kuka nyt levittelisi netissä kuvia koinsyömistä vanhoista vaatteista tai rikki kuluneesta paidasta? Tietysti kuvia laitetaan sellaisista asioista jotka ovat onnistuneet ja ovat kauniin näköisiä. Ei se että asunto on kivan näköinen, tarkoita sitä että on pappa betalar, vaan voihan olla säästöjä, jopa nuorilla, sekä silmää laittaa asunto kauniiksi vaikka ihan kirppiskamasta. Ostaa vaikka suurimmat elementit uutena jostain ja stailata asuntoa muuten löydöillä ja kauniilla kirppis sekä alennus tuotteilla. Joku aikaisemmin valitti kun oli tälle Karrille ostettu NIIN kallis polkuauto. Tuollaisen polkuauton sai tilaaja-lahjana Vauvalehdeltä, muistaakseni. Me otettiin silloin jotkut matkarattaat tilaaja-lahjana kun sellaisia tarvittiin. Olihan se potku-auto paljon kalliimmn näköinen kuin mustat halvan näköiset matka-ratttaat...

Kirjotuksessani ei ole todellakaan tarkoitus haukkua näitä äitejä vaan suorastaan kehua kuinkan kauniin asunnon ovat osanneet tehdä ja kuinka kaunista voi saada aikaan myös ihan normaalilla budjetilla.

Meilläkun olisi jopa rahaakin ostaa kaunista ja laittaa asunto kauniiksi niin minulla ei ole silmää... mikä tietysti harmittaa. Mielelläni eläisin samanlaisessa kauniissa kodissa kuin esim. Karri-vauva perheineen :)

En voi muuta sanoa kun toivottaa näille äideille perheineen hyvää jatkoa! :)
 
lsKD
Sama joka potkuauton hintaa valitti niin kommentoi myös että he asuvat niin hyvällä paikalla. Ei se minusta nyt "niin hyvä" paikka ole, eihän se ole mitään rikkaitten asuin-aluetta mutta kaunista Aurajoenrantaa kyllä :) Me asutaan vastarannalla :D
 
"alma"
Niin että koulukiusaajatkin voi sit vaan sanoa että "mitäs oot olemassa, kyllä me saadaan sua kiusata kun kerran oot päättänyt tulla esille tänne kouluun"? Koska sitähän tää koko keskustelu on: toinen puoli kiusaa ja vastapuoli koittaa puolustautua järkipuheella, mutta se vaan ei teihin räkyttäjiin tehoa. :O
Eihän nämä asiat ole mitenkään verrattavissa. Koulua on kaikkien käytävä, mutta blogin kirjoittaminen on täysin vapaaehtoista ja huomionhakuista.
Minä en ole kenenkään rikkauksia/köyhyyksiä täällä tai tosielämässä arvostellut.
 
"Hmm"
Sain esikoiseni 19-vuotiaana. Mulle oli pienestä asti vanhemmat
Ja muut sukulaiset säästäneet rahaa ja lisäksi olin saanut
Perintöä. Säästöjä tuolloin 19veenä oli reilut 100t ja muun
Omaisuuden arvo yli 250t. Nyt esikoiseni on 5v ja opiskelen
Tällä hetkellä. Lapsi syntyi heti lukion jälkeen ja opiskelut aloitin
Kun lapsin oli 2.
Omalle lapselle on myös isovanhemmat ja me vanhemmat
Säästäneet rahaa ja taitaa olla nassikallakin jo yli 6t.

Ps: teksti tulee hassusti ja isoja kirjaimia itsekseen, kun
Näpyttelen kännykällä.
 

Yhteistyössä