Mistä noilla nuorilla äideillä riittää rahaa?!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
massikassi
En jaksanut selailla ihan kaikkia viestejä läpi. Itse olen tällä hetkellä 24-vuotias ja mies on mua vuoden vanhempi. Esikoisemme on 5-vuotias ja kun hän syntyi, olimme molemmat käyneet lukion + mies vuoden armeijaa. Opiskelemme tällä hetkellä kumpikin vielä reilun vuoden ainakin (minä amk, mies yliopisto).
Meillä sattuu kummallakin olemaan rikas perhe/suku. Molemmille säästetty rahaa ihan pienestä saakka ja kummatkin olemme nuorella iällä saaneet jo parikin kertaa perintöä. YO-lahjaksi sain silloin aikoinaan rahana yli 10t euroa, joilla osteli mukavasti vauvalle kaikkea.
Meillä on omistusasunto, pari autoa jne. EI velkaa.

Tiedän tilanteemme olevan siltsi harvinainen ja varmaan suurimmalla osalla nuorista perheistä raha on tullut jostain muualta.
Monihan tekee esim. lukion/ammattikoulun ohjella töitä esim. kaupassa ja kesälomat painaa duunia, niin kyllä siinä säästöjä jää. Olettaen tietenkin, että nuori asuu kotona, eikä ole suuria kuluja vielä. Sitten lukion/amiksen jälkeen vuosi töissä ja 19-vuotiaana voi olla ihan kohtalaisesti kasassa itse kerättyä rahaa. Pari vuotta vanhempi mies ja hyvä työ, niin avot.
 
hdsl
Monestihan isovanhemmat esim. ostavat vauvalle vaunut ja kaikenlaista. Näin myös vanhemmilla äideillä.

Mä jotenkin otsikon perusteella kuvittelin, että kyse on jostakin parikymppisten tuliteristä autoista ja kalliista asunnoista, kuvia Kanadan ja Brasilian matkoilta, timanttikoruja yms.
Kyse on kuitenkin jostain 100e potkuautosta ja ripsipermanentista?! EI haloo..
 
"123"
Mulla ainakin äp-raha oli ekat kuukaudet 1700 euroa käteen, loput 1500 ja pienin tais olla 1200.
Teintöitä kuin hullu edellisen vuoden, sitten tulinkin raskaaksi.
Rahaa säästy jo siinä ettei tarvinnu ostaa 90 euron lippua joka kuukausi. Joka pvä erikseen eväitä töihin jne...
 
Nuoriäippä18v
Olen 18-vuotias ja mieheni 24-vuotias.
Olen itse vielä lukiossa tällä hetkellä. Kun sain tietää olevani raskaana, ahkeroin äkkiä kaikki kurssit pois alta ja tein koulun eteen töitä oikeasti yötä päivää. Kun lapsi syntyi elokuussa 2011, mulla oli kaikki lukion kurssit suoritettuna. Ylioppilaskirjoitukset ainoastaan jäljellä. Nyt syksyllä kirjoitin kaksi ainetta hyvällä menestyksellä ja keväällä kirjoitan vielä kolme. Mies onneksi ehtinyt suorittaa lukion ja käydä armeijassa. Opiskelee nyt AMK:ssa tradenomiksi. Opinnot hänelläkin hyvällä mallilla ja tekee viikossa oman alan töitä 25h/viikko. Miehellä jää palkkaa käteen 2200e/kk ja kesällä kun teki täyttä viikkoa jäi parhaimmillaan 4000e kuussa käteen.
Mulla kun on kädentaitoja niin jonkun verran teen tutuille esim. ompelutöitä.
Kävin lukioaikana ja jo yläasteaikana kesälomilla töissä ja olen säästäväinen. Mulla oli vauvan syntyessä itse säästettyä rahaa yli 3000e ja vanhempien/kummien jne säästämiä rahoja noin 5000e.

Vaunut vauvalle halusi välttämättä ostaa mieheni vanhemmat ja tyttö on saanut todella paljon vaatteita ja leluja lahjaksi. Vauvalla on on esim. gantin ja marimekon vaatteita, mutta yksiäkään emme ole itse ostaneet, vaan ne ovat lahjoina tulleet esim. mun kavereilta.

Mun samanikäinen kaveri opiskelee parturikampaajaksi ja käyn ammattikoululla kampaajalla. Oppilastyönä väri+leikkuu maksaa 15e. Itselleni saan paljon todella kivoja muodikkaita (lähes käyttämättömiä) vaatteita mun siskoltani. Mä pukeudun mielestäni hyvin ja muodikkaasti, mutta aika vähän ostan itse vaatteita. Juhliin saatan esim. lainata juhlamekkoa kaverilta.

Asumme vuokralla kaupungin keskustassa. Meillä on ihan hienosti sisustettu asunto. Oltiin pikkuisen miehen kanssa yhdessä säästetty ja niillä rahoilla ostettiin sohvat (1400e) ja tv-taso, vitriini ja sohvapöytä (todella hienot, huonekalukauppa oli menossa just konkurssiin niin saatiin yli 3000e setti 700eurolla).
Mulla on värisilmää ja kädentaitoja, joten edullisesti saa kivoilla tekstiileillä jne ilmettä. Tuparilahjaksi saatiin porukoilta sellanen 100e iso peili ja lattiakynttelikkö jne.
Myyn myös kirpparilla tai huutiksessa vaatteet ja tavarat joita en enään tarvitse, joten aina niistäkin vähän kertyy.
Ollaan jopa lähdössä Wieniin Itävaltaan maaliskuun lopussa. Serkkuni asuu siellä. Lennot saatiin halvalla ja majoitus ilmainen.
 
"Vieras"
Mä olen tehnyt töitä heti 15-vuotiaasta ja olen todella säästäväinen luonne. Ammattikoulussa opiskelin lähihoitajaksi ja oman alan töitä aloin tehdä koulun ohella heti kun koulussa aloitin. Olin päivää vajaa 19v kun lapsi syntyi. Mulla oli ammatti ja ITSE OMALLA TYÖLLÄ säästettyä rahaa yli 6000e.
Mies merkonomi ja ehtinyt jo valmistua. Parikymppisenä hänellä vakituinen oman alan duunipaikka ja palkka joku 2200e kuussa. Hänkin oli saanut rahaa säästöön kivasti.
Omilla rahoilla ostettiin vauvalle ne 700e emmaljungat.
Nyt lapsia on jo kaksi. Saavat paljon merkkivaatteita ja hienoja leluja lahjaksi. Yhtäkään merkkivaatetta en ole minäkään muksuilleni ostanut. Lahjaksi saaneet.
Me ostettiin tosi rämässä kunnossa oleva kolmio, mutta hyvältä paikalta ja halvalla irtosi. Remonttitaitoisia kun ollaan, niin remontoitiin ihan täysin koko asunto. Itse tehtiin kaikki paitsi kylppäri ja keittiön sähkötyöt. Lainaa maksetaan ja hyvin jää rahaa elämiseen.
Lasten kanssa ollaan käyty Tukholmassa, Tallinnassa ja kerran Kyproksella.

Porukat ei maksa. Synttärilahjaksi/joululahjaks saan ehkä 50e.
 
"huoh"
.. Kuullostaisi vähän siltä että vanhemmilla miehillä ja naisilla on tietysti heti oletettuna paljon paljon parempi palkka kuin nuorilla voi olla!..Joku 23vuotiaskin voi tienata 3x paremmin kuin mies joka on 38v. ei se ikä kerro sitä rahan määrää mitä joku tienaa!
täällä joku ilmeisesti kuvittelee niin, koska ei, eihän nuoret koulunsa käyneet äidit tienaa juurikaan mitään... Niin ja eihän parikymppisellä naisella tietenkään voi olla 25 vuotiasta miestä.. sehän on johonkin kirjoihin kirjoitettu että vanhemman miehen kanssa ei voi olla.. ainiin paitsi rahan takia! kyllä ensimmäisenä kun tapaan miehen kysyn häneltä paljon hänen palkkatulonsa ovat.! voi huhuhu.

Täytyy vain todeta että eikö teillä ihmiset ole oikeasti muuta tekemistä kuin vatvoa täällä toisten RAHA asioita :D
Onko se teiltä pois jos nämä kyseisten blogien äidit ovat ostelleet tavaroita joita te pidätte kalliina?
Luulisi ihan keskittyvän siihen omaan elämiseen,, ja ehkä kannattaisi sitten miettiä sitä omaakin rahankäyttöä, ja lopettaa turha muiden raha-asioiden vatvominen täällä! kateellisten panettelua, harmi jos teillä ei ole varaa 1000e emmaljungiin.. :) eiköhän jokainen tiedä/osaa käyttää rahansa siihen mihin katsoo ne riittävän ja olevan tarpeellista!
 
"Sofia"
Löysin tämän keskustelun tuon karriboo blogin kommenttiboksista, ja en voi muuta sanoa kuin huhhuh...Olen itse 26v, kahden lapsen äiti, kaiken lisäksi yh. Silti tulen hyvin toimeen koska minulla on oma kauneudenhoitoon liittyvä yritys. Miksi teitä kiinnostaa toisten tulot ja menot? Keskittykää omiin raha asioihinne.
 
"..."
Olen 25, mieheni on 30. Meillä on kaksi lasta, ja olen tällä hetkellä vanhempainpäivärahalla (korotetulla, koska olen joskus tehnyt töitä) opiskeluista. Minulle ei siis ole ammattia, miehellä on korkeakoulututkinto, ja sanoisinko normipalkkainen työ. Hän tekee myös omalla toiminimellä sivutoimisesti töitä.

Tulemme erinomaisen hyvin toimeen. On auto, omakotitalo hyvällä paikalla (normaaliin lukeutuvalla asuntolainalla) ja rahat ovat tähän mennessä riittäneet hyvin ihan laadukkaidenkin vaatteiden, ruoan, perustarvikkeiden ostamiseen ja aina on myös isommat hankinnat onnistuttu hoitamaan.

Kai meillä on hyvä käsitys siitä miten taloutta hoidetaan. Kaikki laskut on aina maksettu ajallaan, isovanhemmat eivät ole tukeneet meitä koskaan pennin jenillä ja kaikki hankinnat on mietitty moneen kertaan enne ostopäätöksen tekemistä.

Tiukkaakin on välillä ollut.
 
"vieras"
Minusta tämä ketju sopii hyvin tänne "minulle jäi rahaa vaan 50e kahdeksi viikoksi miten tulen toimeen" -aloitusten joukkoon. Niin epärealistinen käsitys joillakin on normaalielämästä. Tavallisisilla ihmisillähän ei voi olla oikeastaan mihinkään varaa muuta kuin pikavipeillä ja rikkaiden vanhempien avustuksella.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru
"vieras"
[QUOTE="vieras";25063104]Minusta tämä ketju sopii hyvin tänne "minulle jäi rahaa vaan 50e kahdeksi viikoksi miten tulen toimeen" -aloitusten joukkoon. Niin epärealistinen käsitys joillakin on normaalielämästä. Tavallisisilla ihmisillähän ei voi olla oikeastaan mihinkään varaa muuta kuin pikavipeillä ja rikkaiden vanhempien avustuksella.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Jos ei käy töissä, vaan elää kotihoidontuella ja on lasten kanssa kotona on palstan mielestä hyvä äiti. Jos käyt töissä, saa palkkaa ja lapset ovat hoidossa on palstan mielestä huono äiti. Jos on kotona lasten kanssa, mutta ei olekaan rutiköyhä, on palstan mielestä maailman kamalin natsiäiti (ja ihan vaan siitä syystä että palstalaisten katkeruus nousee pintaan)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25063152]Samaa mieltä. Jos ei käy töissä, vaan elää kotihoidontuella ja on lasten kanssa kotona on palstan mielestä hyvä äiti. Jos käyt töissä, saa palkkaa ja lapset ovat hoidossa on palstan mielestä huono äiti. Jos on kotona lasten kanssa, mutta ei olekaan rutiköyhä, on palstan mielestä maailman kamalin natsiäiti (ja ihan vaan siitä syystä että palstalaisten katkeruus nousee pintaan)[/QUOTE]

täysi peesi!
 
"hmmm"
[QUOTE="...";25063088]Olen 25, mieheni on 30. Meillä on kaksi lasta, ja olen tällä hetkellä vanhempainpäivärahalla (korotetulla, koska olen joskus tehnyt töitä) opiskeluista. Minulle ei siis ole ammattia, miehellä on korkeakoulututkinto, ja sanoisinko normipalkkainen työ. Hän tekee myös omalla toiminimellä sivutoimisesti töitä.

Tulemme erinomaisen hyvin toimeen. On auto, omakotitalo hyvällä paikalla (normaaliin lukeutuvalla asuntolainalla) ja rahat ovat tähän mennessä riittäneet hyvin ihan laadukkaidenkin vaatteiden, ruoan, perustarvikkeiden ostamiseen ja aina on myös isommat hankinnat onnistuttu hoitamaan.

Kai meillä on hyvä käsitys siitä miten taloutta hoidetaan. Kaikki laskut on aina maksettu ajallaan, isovanhemmat eivät ole tukeneet meitä koskaan pennin jenillä ja kaikki hankinnat on mietitty moneen kertaan enne ostopäätöksen tekemistä.

Tiukkaakin on välillä ollut.[/QUOTE]

kun miehesi käy normipäivätyössä ja lisäksi yritys hän tuskin on paljon lasten kanssa.
sinä opiskelet. sekin vie iltoja.
ovatko lapset normaalisti maksullisessa päivähoidossa vai saatteko lastenhoitoapua isovanhemmilta tai muuta sellaista apua, joka vie kyllä siitä nettopalkasta (verojenjälkeen) ison osan jos joutuu maksaa kaiken (lastenhoidon MLL:lle, remontti jne)

monikin julistaa että mitään ei saada. en ole ihan varma uskonko. 100 euroa tai tuhatkin euroa on hiirveän vähän rahaa, kun sillä alkaa maksaa lastenhoitoa tai remonttia tai muuta työsuoritusta. Joten vaikka ei saisi euroja niin ilmainen apu isovanhemmilta on ky
 
"vieras"
[QUOTE="hmmm";25237248]isovanhempien apu on sitäkin että saa apua.[/QUOTE]

eihän näistä muistaakseni kukaan sanonutkaan ettei saisi isovanhemmilta MITÄÄN apua, kuten sitä hoitoapua. Eikö tässä puhuttu ennemminkin taloudellisesta avsuta? Mutta hoitoapu on ihan ei asia kuin rahallinen apu. Luulen, että olitpa miten miljardööri tahansa, niin tarvitset tai ainakin haluaisit joskus isovanhemmilta hoitoapua. Sen miljardöörinkin lapset tod. näk. ovat mieluummin tutun isovanhemman hoidossa kuin ties minkä super nannyn..Katsos lapsi ei ajattele niin, että se mikä makaa eniten on paras hoitaja. Lapsi ajattelee niin, että se joka on hänelle tärkein ihminen on paras hoitaja. Jos vanhempien ei ole mahdollista hoitaa 24/7, niin silloin esim. isovanhempien apu on korvaamaton.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25238464]eihän näistä muistaakseni kukaan sanonutkaan ettei saisi isovanhemmilta MITÄÄN apua, kuten sitä hoitoapua. Eikö tässä puhuttu ennemminkin taloudellisesta avsuta? Mutta hoitoapu on ihan ei asia kuin rahallinen apu. Luulen, että olitpa miten miljardööri tahansa, niin tarvitset tai ainakin haluaisit joskus isovanhemmilta hoitoapua. Sen miljardöörinkin lapset tod. näk. ovat mieluummin tutun isovanhemman hoidossa kuin ties minkä super nannyn..Katsos lapsi ei ajattele niin, että se mikä makaa eniten on paras hoitaja. Lapsi ajattelee niin, että se joka on hänelle tärkein ihminen on paras hoitaja. Jos vanhempien ei ole mahdollista hoitaa 24/7, niin silloin esim. isovanhempien apu on korvaamaton.[/QUOTE]

näin juuri. Isonvanhempien tuki on tärkeää ihan kaikille iästä ja varallisuudesta riippumatta, joten ei mielestäni liity tähän keskusteluun!
 
isoäiti46
pakko nostaa vanhaa ketjua, kun on niin uskomattomia juttuja ja mielipiteitä!
Minä, nyt 46v nainen, sain ensimmäisen lapseni 17vuotiaana eli paljon nuorempana kuin linkittämienne blogien äidit. Olen opiskellit puheterapeutiksi ja mieheni on ammatiltaan rikospoliisi, ja hän on se sama mies kuin 30vuotta sitten. asumme omakotitalossa keskikokoisessa kaupungissa, olemme asuneet tässä viimeiset 25vuotta. Meillä on tämän 17vuotiaana saadun tyttären lisäksi kolme muutakin lasta ja kaksi lapsenlasta.
Mielestäni elämme onnellista ja vaurastakin elämää, enkä keksi yhtään hyvää syytä miksi olisimme lykänneet ensimmäistäkään lastamme yhtään myöhemmäski.
Kysynkin hämmästyneenä, että miksi pidätte omistuisena sitä että 20vuotiaat saavat lapsia ja elävät silti normaalia elämää?
 
"susannna"
Mitäs se muita liikuttaa OIKEESTI millä muut ostelee tonnin emmaljungat, ripsihuollot tai merkkivaatteet. Heti huomaa että kun ollaa just ja just kaksikymppisiä äitejä ollaan vastuuttomia rahankäytön suhteen ja muilla on lupa arvostella..

TERVEISIN RAHAN KÄYTÖN HALLITSEVA JA HYVIN SÄÄSTÄNYT 19 VUOTIAS ÄITI.
 
Lex
No minä sain esikoisen 20-vuotiaana, ja olen kyllä käynyt aina myös äitiyslomien aikana töissä.
Ei sillä, että olisin rikastumaan päässyt, mutta ei kaikki pelkällä vanhempainpäivärahalla elele.
 
vieraas
[QUOTE="vieras";25574624]En jaksanut lukea koko ketjua, mutta onpa alienin näkönen tuo Julian vauva![/QUOTE]

Heh samaa mieltä! Aina sanotaan, että kaikki vauvat on söpöjä, mutta en kyl tästä käyttäis ko. sanontaa...
 
ihmeissäni olen minäkin
en tiedä kyllä. tämäkin valittaa miten rahat ei riitä ja silti on koko ajan vauvalla uudet vaatteet ja käy ulkona syömässä yms. http://emilia-itsallaboutava.blogspot.com/
 
"miitsi"
Kaverini on 20 ja sai joulukuussa lapsen. Asuvat tampereen keskustassa ja shoppailee kyllä paljon ja kotikin näyttää hienolta. Mutta merkkivaatteita? Kaverini ostaa kaikki vaatteet h&m:ltä ja gina tricosta, ei ne ole merkkivaatteita todellakan. Ja kaverinikin pitää blogia, jonne monet ovat tätä ihmetelleet miten on varaa. On käynyt ammattikoulun ja on kaupassa töissä, toki nyt lomalla. Mies on myös vakitöissä ja saman ikäinen. Meillä on mieheni kanssa sama tilanne, muttei lasta. Moni myös ihmettelee miten on varaa kaikkeen, en ymmärrä. Olen itse töissä vaatekaupassa, mies rakennushommissa. Meillä on kyllä ihan hyvin rahaa, ei tarvi silleen miettiä mitä ostetaan. Autolaina on, asuntolainaa ei. Joskus ihmettelen miten työkavereillani on jopa tiukkaa samalla palkalla..
 

Yhteistyössä