Mistä noilla nuorilla äideillä riittää rahaa?!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
veteraani
[QUOTE="Marikki";25048150]ap:ltä haluaisin kysyä, että minkä ikäinen äiti on sitten OK? Senhän nyt tietää kaikki, että palstalla mollataan aina teiniäitejä, mutta että parikymppisiäkin? Kaikki nuo ap:n linkittämät äidit olivat omien sanojensa mukan "parikymppisiä", mikä voi tarkoittaa kaikkea 20-30 ikävuden välillä? Onko jotenkin "outoa" saada siinä ikähaarukassa lapsi ja tulla taloudellisesti hyvin toimeen? Ap voisi tulla vielä vähän vastailemaan tänne....[/QUOTE]

niin, tätä minäkin olen ihmetellyt. Hirveä haloo muutamasta tavallisesta äidistä blogeineen....Teiniäitien blogien arvostelun vielä jossain mieleni syvimmässä syöverissä jotenkin ymmärrän, heillähän ON välillä todella keskenkasvuisia juttuja ja kommentteja, mutta näissä mainituissa blogeissa oli mun mielestä sitä ihan samaa shaibaa kuin kaksplussalaisten omissakin blogeissa...
 
Heippa immeiset, oli ihan pakko tulla kommentoimaan, kun mulle vähän vinkattiin tämmöisestä ketjusta. Suureksi yllätyksekseni löysin oman blogini tuosta "rikkaiden nuorten äitien" blogeista ja kylläpä laittoi hymyilyttämään. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen rikas tai edes varakas, jee! :)

Olen siis kirjoittelija 19 and pregnantin takana ja voisin vähän valaista tätä meidän rikasta elämää, jotta uteliaat saavat vastauksen tähän loisteliaaseen elämäämme. Ja ei, minua ei haittaa, että täällä pohditaan kuinka minulla on varaa ostaa 180€:n Emman vaunut käytettynä Tori.fi -palvelusta, Ikeasta 50€ maksava lipasto ja tai tilata 40€:lla Babyshopista tutteja. Haluan ehkä ennemminkin jakaa vinkkini niiden kaikkien kanssa, jotka ihmettelevät kuinka tämä on mahdollista ja miten voin olla noin varakas.

Olen siis 19-vuotias, viime kevään ylioppilas ja en ole ehtinyt itselleni vielä ammattia opiskella. Oikeastaan en edes vielä tiedä mitä opiskelisin, mutta uskon ja toivon, että aika näyttää mitä haluan elämässäni tehdä. Alunperin kunnan kesätyön kautta (4,50€/h) päädyin töihin vanhainkotiin. Sieltä sain sijaisuuksia, jonka jälkeen työkokemusta pikkuhiljaa kartuttamalla olen saanut tehdä sijaisuuksia päiväkodissa, dementiakodissa ja nyt palvelukeskuksessa. Ikinä en ole työskennellyt vakituisessa työsuhteessa vaan yleensä olen työnhakija parin kuukauden välein, nyt minulle on onneksi riittänyt sijaisuuksia samassa paikassa jo muutaman kuukauden aina äippäloman alkuun asti. Teen 5h töitä päivässä, vuoroa, jota vakituiset eivät edes suostu tekemään. Mutta mulle se on tietysti luojan lykky - oikein sopiva määrä odottavalle äidille, jaksaa ihan tässä viimeisellä kolmanneksellakin hyvin tehdä. Voin suoraan kertoa kuukausituloni; ne vaihtelevat 900e-1000e välillä (miinus verot), niin miljonääri siis olen. Poikaystäväni opiskelee ammattikoulussa ja hänen tulonsa ovat opintotuen verran 420€/kk plus satunnaiset työkeikat 0-4krt/kk. Meillä on 700€:n corolla, 500€:n vuokran kerrostalokaksio betonilähiössä. Olemme yrittäneet tehdä vauvahankinnat ennen kuin alkaa äitiysrahakausi, jonka jälkeen ollaan aika paljon tiukemmilla, olenpahan palkastani saanut joka kuukausi jokusen kympin säästöönkin.
Tulevan pikkuisemme vaatteista varmaan 90% on hankittu kirpputoreilta, joka on mielestäni aika selkeästi mainittuna kirjoituksissa ja vaatteita kuvatessani. Suurin osa vaatteista on maksanut n. 50snt-2€, mun mielestä aika edullinen tapa hankkia hyväkuntoisia vaatteita, samalla kierrättää ja näyttää vielä muiden silmissä rikkaalta. Olen ihan ylpeä suorituksestani :) Ostan myös valtaosan omista vaatteistani ja kodin sisustuksesta kirpparilta; on ihanaa kun muilla ei ole samanlaista ja edukkaasta löydöstä tulee aina hyvä mieli!

Suosittelen siis kaikkia, erityisesti tämän ketjun aloittajaa, alkamaan ihan oikeasti ajattelemaan kirppareilla käyntiä, Huuto.nettiin rekisteröitymistä ja Tori.fi -sivuston selaamista. Myös mummojen peppujen pyyhkiminen on hyvä tapa tulla rahakkaaksi nuoreksi äidiksi ;)

Anteeksi lievä sarkasmini, mutta en oikein tiedä olisiko pitänyt itkeä, nauraa vai sulkea ketju sen lukemaan aloittaessani. Mutta itsepähän olen blogini tehnyt yleiseksi luettavaksi ja sitä se tulee jatkossakin olemaan, tervetuloa vaan uusille lukijoille seuraamaan ökyelämääni. Nimim. kävin viimeksi kampaajalla viisi vuotta sitten, jalkahoidossa, kynsihoidossa tai ripsiä laittamassa en ole ollut koskaan.
 
Mä olen ihmetellyt samaa. Ehkä rikkaat vanhemmat tai paljon sukulaisia tukemassa rahallisesti + sossusta saadut rahat äitiyspäivärahan lisäksi & mahdolliset elatusmaksut jos isä ei ole läsnä lapsen hoidossa.

Mä olen 19-vuotias lukion käynyt ja minimiäitiyspäivärahalla tulee just just toimee. Ei hirveästi ole varaa ostaa mitään ylimääräistä.
 
Mä olen ihmetellyt samaa. Ehkä rikkaat vanhemmat tai paljon sukulaisia tukemassa rahallisesti + sossusta saadut rahat äitiyspäivärahan lisäksi & mahdolliset elatusmaksut jos isä ei ole läsnä lapsen hoidossa.

Mä olen 19-vuotias lukion käynyt ja minimiäitiyspäivärahalla tulee just just toimee. Ei hirveästi ole varaa ostaa mitään ylimääräistä.
Mulla kans minimi äpraha, miehellä suht pieni palkka ja silti saadaan mitä halutaan. On auto ja voin ostella vähän kaikkia kivoja vaatteitakin lapselle. Pitää vaan katsoa mitä ruokaa ostaa ja mihin muuhun sitä rahaa laittaa.
 
"vieras"
Mulla kans minimi äpraha, miehellä suht pieni palkka ja silti saadaan mitä halutaan. On auto ja voin ostella vähän kaikkia kivoja vaatteitakin lapselle. Pitää vaan katsoa mitä ruokaa ostaa ja mihin muuhun sitä rahaa laittaa.
no jjuuli selvensi omaa tilannettaan, mutta tuolla aniinalla ja karriboolla ei millään voi olla minimipäivärahaa. Ei minimillä yksinkertaisesti eletä tuollaista elämää vaikka miten säästelisi, ja nuo ei selvästikkään edes säästele.
 
veteraani
[QUOTE="vieras";25048374]no jjuuli selvensi omaa tilannettaan, mutta tuolla aniinalla ja karriboolla ei millään voi olla minimipäivärahaa. Ei minimillä yksinkertaisesti eletä tuollaista elämää vaikka miten säästelisi, ja nuo ei selvästikkään edes säästele.[/QUOTE]

ai, pitäisikö näiden äitien "selventää" rahatilanteensa täällä että sinä olisit tyytyväinen? miksi?
 
plölllöö
[QUOTE="vieras";25048374]no jjuuli selvensi omaa tilannettaan, mutta tuolla aniinalla ja karriboolla ei millään voi olla minimipäivärahaa. Ei minimillä yksinkertaisesti eletä tuollaista elämää vaikka miten säästelisi, ja nuo ei selvästikkään edes säästele.[/QUOTE]

Mitä sitten? :D pitäisikö heillä sitten olla se minimi mielestäsi? aijaijai jos joku saakin enemmän kuin toinen!
 
"vieras"
tai ihmetellä, kun kerran ne on nettiin nähtävälle laitettu???? sillon pitää kirjottaa päiväkirjaa, jos ei halua, et täällä ruoditaan niitä...kamalaa, kun tollasesta tarvii loukkaantua ja tulla tänne sitte valittamaan!!
 
"vieras"
Miksette te voi vaan antaa jo olla? Aikuisia ihmisiä kaikki, tienaavat mitä tienaavat ja mistä tienaavat, eipä se teille kuulu, eikä minullekaan. Joten antakaa nyt hyvät ihmiset toisten elää omaa elämäänsä juuri niinkuin elävät, ja jatkakaa tekin omaanne. Se vaan on niin, että joillain sitä rahaa on käytettävissä enemmän ja joillain vähemmän, ja siihen kuinka paljon sitä on voi paljonkin vaikuttaa itse. Lisäksi miehen ammatti/ammatittomuus ovat aika suuressa osassa kun mietitään kotiäitien varallisuutta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25048637]tai ihmetellä, kun kerran ne on nettiin nähtävälle laitettu???? sillon pitää kirjottaa päiväkirjaa, jos ei halua, et täällä ruoditaan niitä...kamalaa, kun tollasesta tarvii loukkaantua ja tulla tänne sitte valittamaan!![/QUOTE]

Vaikka en kantaa koko asiaan halua ottaa, niin puolustampa näitä bloggaajia nyt kuitenkin. Eihän tässä heidän blogejaan arvostella vaan asioita joista he eivät ole blogeissaan kirjoittaneet, eli raha-asioita. Se on ihan sama kuin jos minä alkaisin täällä kommentoimaanmaan että mahtaako sinulla pitkät vai lyhyet alapääkarvat sen sijaan että kommentoin kommenttiasi...Kuten jo aikaisemman viestin kirjoitin, miksette anna jo olla?
 
Phuuh
Heippa immeiset, oli ihan pakko tulla kommentoimaan, kun mulle vähän vinkattiin tämmöisestä ketjusta. Suureksi yllätyksekseni löysin oman blogini tuosta "rikkaiden nuorten äitien" blogeista ja kylläpä laittoi hymyilyttämään. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen rikas tai edes varakas, jee! :)

Olen siis kirjoittelija 19 and pregnantin takana ja voisin vähän valaista tätä meidän rikasta elämää, jotta uteliaat saavat vastauksen tähän loisteliaaseen elämäämme. Ja ei, minua ei haittaa, että täällä pohditaan kuinka minulla on varaa ostaa 180€:n Emman vaunut käytettynä Tori.fi -palvelusta, Ikeasta 50€ maksava lipasto ja tai tilata 40€:lla Babyshopista tutteja. Haluan ehkä ennemminkin jakaa vinkkini niiden kaikkien kanssa, jotka ihmettelevät kuinka tämä on mahdollista ja miten voin olla noin varakas.

Olen siis 19-vuotias, viime kevään ylioppilas ja en ole ehtinyt itselleni vielä ammattia opiskella. Oikeastaan en edes vielä tiedä mitä opiskelisin, mutta uskon ja toivon, että aika näyttää mitä haluan elämässäni tehdä. Alunperin kunnan kesätyön kautta (4,50€/h) päädyin töihin vanhainkotiin. Sieltä sain sijaisuuksia, jonka jälkeen työkokemusta pikkuhiljaa kartuttamalla olen saanut tehdä sijaisuuksia päiväkodissa, dementiakodissa ja nyt palvelukeskuksessa. Ikinä en ole työskennellyt vakituisessa työsuhteessa vaan yleensä olen työnhakija parin kuukauden välein, nyt minulle on onneksi riittänyt sijaisuuksia samassa paikassa jo muutaman kuukauden aina äippäloman alkuun asti. Teen 5h töitä päivässä, vuoroa, jota vakituiset eivät edes suostu tekemään. Mutta mulle se on tietysti luojan lykky - oikein sopiva määrä odottavalle äidille, jaksaa ihan tässä viimeisellä kolmanneksellakin hyvin tehdä. Voin suoraan kertoa kuukausituloni; ne vaihtelevat 900e-1000e välillä (miinus verot), niin miljonääri siis olen. Poikaystäväni opiskelee ammattikoulussa ja hänen tulonsa ovat opintotuen verran 420€/kk plus satunnaiset työkeikat 0-4krt/kk. Meillä on 700€:n corolla, 500€:n vuokran kerrostalokaksio betonilähiössä. Olemme yrittäneet tehdä vauvahankinnat ennen kuin alkaa äitiysrahakausi, jonka jälkeen ollaan aika paljon tiukemmilla, olenpahan palkastani saanut joka kuukausi jokusen kympin säästöönkin.
Tulevan pikkuisemme vaatteista varmaan 90% on hankittu kirpputoreilta, joka on mielestäni aika selkeästi mainittuna kirjoituksissa ja vaatteita kuvatessani. Suurin osa vaatteista on maksanut n. 50snt-2€, mun mielestä aika edullinen tapa hankkia hyväkuntoisia vaatteita, samalla kierrättää ja näyttää vielä muiden silmissä rikkaalta. Olen ihan ylpeä suorituksestani :) Ostan myös valtaosan omista vaatteistani ja kodin sisustuksesta kirpparilta; on ihanaa kun muilla ei ole samanlaista ja edukkaasta löydöstä tulee aina hyvä mieli!

Suosittelen siis kaikkia, erityisesti tämän ketjun aloittajaa, alkamaan ihan oikeasti ajattelemaan kirppareilla käyntiä, Huuto.nettiin rekisteröitymistä ja Tori.fi -sivuston selaamista. Myös mummojen peppujen pyyhkiminen on hyvä tapa tulla rahakkaaksi nuoreksi äidiksi ;)

Anteeksi lievä sarkasmini, mutta en oikein tiedä olisiko pitänyt itkeä, nauraa vai sulkea ketju sen lukemaan aloittaessani. Mutta itsepähän olen blogini tehnyt yleiseksi luettavaksi ja sitä se tulee jatkossakin olemaan, tervetuloa vaan uusille lukijoille seuraamaan ökyelämääni. Nimim. kävin viimeksi kampaajalla viisi vuotta sitten, jalkahoidossa, kynsihoidossa tai ripsiä laittamassa en ole ollut koskaan.
Ihan paras näpäytys!

Onnea teille, toivottavasti kaikki menee kivasti loppuun asti! :)
 
Mua ei kiinnosta muiden tulonlähteet, huvittaa vaan, että jotkut jaksavat toisten (jopa tuntemattomien) raha-asioita setviä ja huvittavaa, että ihminen joka julkisessa blogissa elämästään kertoo vetää heti hernettä nenukkiin kun vähän arvostellaan.
 
"vieras"
neuvoksi ap:lle, että menepä kuule lukemaan muotiblogeja. Siellä niitä on niitä "mukamas" rikkaita, oikeasti köyhiä kirkonrottia. Sellaisia, jotka elävät opintotuella ja asumislisällä ja ostelevat kalliita merkkilaukkuja pikavipeillä. Nämä lapsiblogit ovat vielä tosi kesyä tavaraa muotiblogeihin verrattuna.
 
"Anniina"
Sainkin blogiini kommentin, että täällä on meneillään keskustelu johon olen minäkin osalliseksi päässyt. Vaikka viestissä luki, että "ei niin positiivinen" mutta eipä tämä nyt blogiini kohdistuvista keskusteluista ole se pahin ollut. Mielestäni julkista blogia pitävien ihmisten tulee varautua mahdolliseen julkiseen arvosteluun, thats it. On silti mielenkiintoista, kuinka ihmiset tulevat kirjoittelemaan tänne "faktoja", joita ei edes koko blogissa ole mainittu. Jos asiat kiinnostavat, niin blogeista yleensä löytyy kommentointi mahdollisuus, jonka avulla on huomattavasti kätevämpää saada vastauksia - mikäli siis vastaukset oikeasti kiinnostavat eikä haluns ole ainoastaan päästä mässäilemään jollain aiheella.

En ole pitänyt tätä asiaa blogissani salaisuutena (ja jos olisi vaivautunut lukema pari kolme uusinta postausta, niin olisi tämän tiennytkin), joten voin tämän ihan selvyydeksenne kirjoittaa näkyville myös tänne. Itsehän olen työskennellyt jo ennen äitiyslomaa, olen tehnyt muutamia työpäiviä äitiysloman aikana sekä olen tälläkin hetkellä kokoaikaisesti työssä. En ole pitänyt myöskään salaisuutena sitä, että äitiyslomani aikana työskentelin sen 2-3 päivää/kk juurikin sen vuoksi että en joutuisi elämään mieheni siivellä tai hankkimaan asioita, joista pidän, itselleni ja lapselleni. Jos tämä on joltakulta pois, niin meitä se hetkauta.

Mutta jatkossa: voin omalta osaltani kertoa, että mikäli jokin asia näin kauheasti vaivaa mieltä, niin minulta voi tulla kyllä kysymään ihan itseltänikin. Mutta mikäli arvostelu on enemmän juttusi, niin anna palaa ;)
 
pölli
Olen sosiaaliasemalla töissä, ja valitettavasti aika monen asiakkaani rahat tulee pikavippifirmoilta, osamaksusopimuksista jne. Siinä sitä sitten ihmetellään kun laitosapulainen 23 v. elää kuin tulot olisivat 4000 euroa kuussa nettona ja velkojia kolmattakymmentä kappletta ja velkasumma lähenee sataatonnia. Voi surkeus!
näin on,valitettavan moni on syvällä suossa noiden pikavippien maailmassa ja sitä myötä voivat elää "bättre folkkina"
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pölli;25048832:
näin on,valitettavan moni on syvällä suossa noiden pikavippien maailmassa ja sitä myötä voivat elää "bättre folkkina"
no näinhän se varmasti monen kohdalla on, mutta näistä linkitetyistä blogeista kaikki muut paitsi tuo hennamikälieolikaan ovat käyneet täällä kertomassa miten tulevat toimeen...
 
hähtäh
Meillä tulot reilu 4000e/kk ja kun minä menen töihin 2500e enemmän.
Olemme 20v ja 25v en koe olevani erikoisen ihailtava ihmisten huppuyksilö. :D
Ihan tavallinen perhe, mutta ilmeisesti meidät mielletään oi niin erikoisiksi vanhemmiksi kun meillä on rahaa?
 
[QUOTE="alma";25046570]On kyllä vähän koomista suuttua siitä, että täällä jotain blogia ihmetellään. Itsehän sinä tavallaan sitä "julkisuutta" kaipaat, jos kerran elämäsi ja lastenvaunusi haluat netissä esitellä. Nyt sitä sitten tuli, vali-vali!
Itseäni ei kiinnostaa muiden raha-asiat,(eikä kyllä blogitkaan). Minulle riittä, että oma talous on kunnossa.[/QUOTE]

Niin että koulukiusaajatkin voi sit vaan sanoa että "mitäs oot olemassa, kyllä me saadaan sua kiusata kun kerran oot päättänyt tulla esille tänne kouluun"? Koska sitähän tää koko keskustelu on: toinen puoli kiusaa ja vastapuoli koittaa puolustautua järkipuheella, mutta se vaan ei teihin räkyttäjiin tehoa. :O
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
"netta"
[QUOTE="Anniina";25048799]Sainkin blogiini kommentin, että täällä on meneillään keskustelu johon olen minäkin osalliseksi päässyt. Vaikka viestissä luki, että "ei niin positiivinen" mutta eipä tämä nyt blogiini kohdistuvista keskusteluista ole se pahin ollut. Mielestäni julkista blogia pitävien ihmisten tulee varautua mahdolliseen julkiseen arvosteluun, thats it. On silti mielenkiintoista, kuinka ihmiset tulevat kirjoittelemaan tänne "faktoja", joita ei edes koko blogissa ole mainittu. Jos asiat kiinnostavat, niin blogeista yleensä löytyy kommentointi mahdollisuus, jonka avulla on huomattavasti kätevämpää saada vastauksia - mikäli siis vastaukset oikeasti kiinnostavat eikä haluns ole ainoastaan päästä mässäilemään jollain aiheella.

En ole pitänyt tätä asiaa blogissani salaisuutena (ja jos olisi vaivautunut lukema pari kolme uusinta postausta, niin olisi tämän tiennytkin), joten voin tämän ihan selvyydeksenne kirjoittaa näkyville myös tänne. Itsehän olen työskennellyt jo ennen äitiyslomaa, olen tehnyt muutamia työpäiviä äitiysloman aikana sekä olen tälläkin hetkellä kokoaikaisesti työssä. En ole pitänyt myöskään salaisuutena sitä, että äitiyslomani aikana työskentelin sen 2-3 päivää/kk juurikin sen vuoksi että en joutuisi elämään mieheni siivellä tai hankkimaan asioita, joista pidän, itselleni ja lapselleni. Jos tämä on joltakulta pois, niin meitä se hetkauta.

Mutta jatkossa: voin omalta osaltani kertoa, että mikäli jokin asia näin kauheasti vaivaa mieltä, niin minulta voi tulla kyllä kysymään ihan itseltänikin. Mutta mikäli arvostelu on enemmän juttusi, niin anna palaa ;)[/QUOTE]

No minäpä kysyn ihan suoraan sinulta.
Pitääkö siis paikkansa väite että miehesi on erittäin hyväpalkkaisessa työssä ja elättää teidät? Tai toinen vaihtoehto jossa vanhemmat rahoittavat elämäänne reilulla kädellä?
 
"heh"
niin ja itse en ole katsellut nuorten blogeja koska en ole nuori, vaan ihan todellisessa elämässä olen huomannut, että nuoret äidit shoppailevat eniten ja käyttävät rahaa eniten.
 

Yhteistyössä