missä uskonnolisessa lahkossa antaisit lapsesi käydä?

• Viestiketjun aloittaja annanko luvan vai en
  • Ensimmäinen viesti
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en itse kuulu mihinkään "lahkoon" mutta mun mieheni on JT, samoin käytännössä puolet mun omasta suvustani, osa sekä mun kavereista, että meidän yhteisistä kavereista. Jehovan todistajien kokouksissa olen käynyt itsekin, nuorempana jopa melko aktiivisesti ja kyllä, päästäisin ja päästänkin lapseni sinne. Päättäkööt itse mitä tekevät, kunhan kasvavat.
Miten sä voit olla olematta JT jos sun miehesi ja sukusi on. Eikö sua hyljeksitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja annanko luvan vai en:
saisiko lapsesi käydä helluntaiseurakunnassa, jehovan todistajissa tai jossain pienessä karismaattisessa "hihhuli"seurakunnassa vaikka kaverin mukana? menisitkö itse mukaan katsomaan mikä on meininki?
En missään.
Koulussa opetettu uskonto on riittävä , ja sekin vähän niin ja näin.

Eiköhän anneta lasten olla lapsia eikä altisteta niitä ideologioille kun eivät ole vielä tarpeeksi vanhoja ymmärtämään näitä asioita.

Luulis että kuka tahansa lapsiaan rakastava ja heidän parasta ajatteleva vanhempi ei tuollaista lapselleen tee.
Ja näin moni "viisas" vanhempi evää lapsiltaan jotain sellaista, mitä mistään muualta ei voi saada. Epäluuloisuus on tiedon väärti niinkö?
Voi, kun mä muistan miten pettynyt mun kaveri oli ala-asteella kun tiukkisvanhemmat eivät päästäneet kanssani lastenleirille koska se oli muka jotain ihme lahkotouhua. Vähänpä vanhemmat ties, koska eivät halunneet edes ottaa selvää. Meitä iloisia lapsia oli siellä paljon. Vaan kaveri joutui jäämään kotiin vanhempiensa epäluulojen takia.

Keittiönoita
Riippuisi ihan siitä 10 veestä. Omat lapseni eivät vielä 10 veenä olleet perehtyneet eri uskontoihin niin syvällisesti, että olisivat kyenneet tekemään päätöksiä oman uskonsa suhteen. Tai toki oman uskonsa suhteen, mutta en varmaan olisi huoltajana laittanut lastani koulussa vaikkapa islam-tunneille, jos 10 v olisi keksinyt sen olevan hänen uskontonsa.

Itse olen pitänyt uskonnosta päättämisrajan kulkevan siinä 14-15 ikävuoden välillä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Mä en itse kuulu mihinkään "lahkoon" mutta mun mieheni on JT, samoin käytännössä puolet mun omasta suvustani, osa sekä mun kavereista, että meidän yhteisistä kavereista. Jehovan todistajien kokouksissa olen käynyt itsekin, nuorempana jopa melko aktiivisesti ja kyllä, päästäisin ja päästänkin lapseni sinne. Päättäkööt itse mitä tekevät, kunhan kasvavat.
Miten sä voit olla olematta JT jos sun miehesi ja sukusi on. Eikö sua hyljeksitä?

Ihan helposti. Ja muuten tiedokses, meitä on muitakin tälläsiä "epäsuhtaisia" pareja.

Me asutaan jenkeissä, ja mies on siis jenkki. Nyt ollaan tosin sukuloimassa suomessa.

...
Alkuperäinen kirjoittaja jehovista...:
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä, niinkun ei ole mormonitkaan. Kristinuskon perusta on Jeesuksen Jumaluus, Hänen ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa, jonka jehovantodistajat kieltävät kokonaan. He tunnustavat, että Jeesus on elänyt joskus maan päällä ja ovat sitä mieltä että Jeesus oli historiallisesti merkittävä henkilö, profeetta. Totta, mutta se tärkein on unohtunut, eli Jeesuksen ylösnousemus. Ja kristityiksi kutsutaan sellaisia (nimitys on syntynyt jo Raamatun ajalla) jotka tämän tunnustavat. Kun he eivät tätä tunnusta, eivät he myöskään ole kristittyjä.

Tämä ei sit pidä paikkaansa. JT:t laskevat itsensä kristityiksi, ja uskovat jeesuksen ylösnousemukseen, sekä siihen, että jeesus on jumalan poika.
"Kristus on Jumalan Poika ja Jumalaa alempi"

"Kristus herätettiin kuolleista kuolemattomana henkipersoonana"

Tuossa pari lainausta JT:n sivuilta. Tuossa on jo ero kristittyihin. Jeesus ei ole Jumalaa alempi. Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Pyhästä Hengestä ei opeteta mitään. Uskonkäsityksissä sanotaan vain, että Jeesus on läsnä henkenä.

Jeesus herätettiin kuolleista. Hän ilmestyi monta kertaa ihmisille ylösnousemuksesta jälkeen. Epäilevä Tuomas sai koskettaa Jeesuksen kättä ja kylkeä. Henkeä ei voi koskettaa.

non niin
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
saisiko lapsesi käydä helluntaiseurakunnassa, jehovan todistajissa tai jossain pienessä karismaattisessa "hihhuli"seurakunnassa vaikka kaverin mukana? menisitkö itse mukaan katsomaan mikä on meininki?
En missään.
Koulussa opetettu uskonto on riittävä , ja sekin vähän niin ja näin.

Eiköhän anneta lasten olla lapsia eikä altisteta niitä ideologioille kun eivät ole vielä tarpeeksi vanhoja ymmärtämään näitä asioita.

Luulis että kuka tahansa lapsiaan rakastava ja heidän parasta ajatteleva vanhempi ei tuollaista lapselleen tee.
En väitä että juuri sinä olisit ateisti, mutta tästä tuli mieleen, että eikös ateismikin oli ideologia. JA sitä hekin "syöttävät" lapsilleen.

no
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Päästäisin ihan mihin muuhun vaan mutta en missään tapauksessa hellareiden hihhulitilaisuuksiin. Kielilläpuhuminen ja parantaminen ei ole mistään muusta lähtöisin kuin itse saatanasta ja demoneista.
Millä perusteella lähtöisin saatanasta? Oletko lukenut ollenkaan raamattua?
Joo onhan tuo tullut luettua jo aika moneen kertaan läpi.
OIKEILLA kielilläpuhuminen ensimmäisellä vuosisadalla antoi vauhtia kansainväliselle todistustyölle, jonka Jeesus oli antanut seuraajiensa tehtäväksi. Käyttävätkö kielillä puhuvat tuota kykyä nykyään sillä tavoin?
Kun kristityt puhuivat kielillä 1.vuosisadalla heidän puheellaan oli merkitystä niille, jotka osasivat noita kieliä. Eikö nykyään kielilläpuhuminen ole tavallisesti käsittämätöntä hurmioitunutta purkausta?
Raamattu osoittaa, että 1.vuosisadalla seurakuntien piti rajoittaa kielilläpuhuminen kahteen tai kolmeen ihmiseen, jotka puhuivat kussakin kokouksessa. Heidän piti puhua yksi kerrallaan ja jos läsnä ei ollut tulkkia heidän piti pysyä vaiti. Tapahtuuko näin nykyään?

Nykyään kielillä puhuvien joukossa on helluntailaisia ja baptisteja sekä myös roomalaiskatolilaisia, episkopaaleja, metodisteja, luterilaisia ja peresbyteriaaneja.
Englannin kirkon evankelisen neuvoston yhteislausunto myönsi:"Olemme tietoisia siitä että samanlainen ilmiö voi tapahtua okkulttisen/demonisen vaikutuksen alaisena"(Gospel and Spirit, julk. Fountain Trust ja Englannin kirkon evankelinen neuvosto huhtikuu 1977 , s12).
Kirja Religion Movements in Contemporary America kertoo että Haitissa kielilläpuhuminen on luonteenomaista sekä helluntailaisille, että voodoouskonnoille.
Itse Jeesus sanoi että kielilläpuhuminen ja muut "ihmelahjat" tulisivat loppumaan 1.Kor.13:1,8
Voiko siis kyky puhua kielillä tulla jostakin muusta lähteestä kuin Jumalalta?
Raamattu vastaa 1. Joh 4:1: "Rakkaat, älkää uskoko jokaista henkeä, vaan koetelkaa henkeytetyt ilmaukset nähdäksenne ovatko ne Jumalasta."

uskis
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Päästäisin ihan mihin muuhun vaan mutta en missään tapauksessa hellareiden hihhulitilaisuuksiin. Kielilläpuhuminen ja parantaminen ei ole mistään muusta lähtöisin kuin itse saatanasta ja demoneista.
Millä perusteella lähtöisin saatanasta? Oletko lukenut ollenkaan raamattua?
Joo onhan tuo tullut luettua jo aika moneen kertaan läpi.
OIKEILLA kielilläpuhuminen ensimmäisellä vuosisadalla antoi vauhtia kansainväliselle todistustyölle, jonka Jeesus oli antanut seuraajiensa tehtäväksi. Käyttävätkö kielillä puhuvat tuota kykyä nykyään sillä tavoin?
Kun kristityt puhuivat kielillä 1.vuosisadalla heidän puheellaan oli merkitystä niille, jotka osasivat noita kieliä. Eikö nykyään kielilläpuhuminen ole tavallisesti käsittämätöntä hurmioitunutta purkausta?
Raamattu osoittaa, että 1.vuosisadalla seurakuntien piti rajoittaa kielilläpuhuminen kahteen tai kolmeen ihmiseen, jotka puhuivat kussakin kokouksessa. Heidän piti puhua yksi kerrallaan ja jos läsnä ei ollut tulkkia heidän piti pysyä vaiti. Tapahtuuko näin nykyään?

Nykyään kielillä puhuvien joukossa on helluntailaisia ja baptisteja sekä myös roomalaiskatolilaisia, episkopaaleja, metodisteja, luterilaisia ja peresbyteriaaneja.
Englannin kirkon evankelisen neuvoston yhteislausunto myönsi:"Olemme tietoisia siitä että samanlainen ilmiö voi tapahtua okkulttisen/demonisen vaikutuksen alaisena"(Gospel and Spirit, julk. Fountain Trust ja Englannin kirkon evankelinen neuvosto huhtikuu 1977 , s12).
Kirja Religion Movements in Contemporary America kertoo että Haitissa kielilläpuhuminen on luonteenomaista sekä helluntailaisille, että voodoouskonnoille.
Itse Jeesus sanoi että kielilläpuhuminen ja muut "ihmelahjat" tulisivat loppumaan 1.Kor.13:1,8
Voiko siis kyky puhua kielillä tulla jostakin muusta lähteestä kuin Jumalalta?
Raamattu vastaa 1. Joh 4:1: "Rakkaat, älkää uskoko jokaista henkeä, vaan koetelkaa henkeytetyt ilmaukset nähdäksenne ovatko ne Jumalasta."
Et ole varmaan koskaan itse puhunut kielillä. Kielillä puhuminen on seurausta Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Oletko itse täyttynyt Pyhällä Hengellä. On totta, että okkumtismissa saadaan matot ym. lentämään, mutta Jumalla ei ole tarvetta tehdä sellaista.

Kerron esimerkin. Olin itse paikalla. Yksi kaveri ei ole päivääkään opiskellut ranskaa. Silti hän kielillä rukoillessaan rukoilee täydellisesti ranskaksi. Porukassa oli toinen, joka taas oli opiskellut ranskaa. Rukouksen jälkeen kaveri kysyi toiselta, tiedätkö mitä juuri sanoit. Toinen puistelemaan päätään. Hän oli rukoillut ranskaksi mm. Isä meidän-rukouksen.

siis mun on nyt pakko kysyä..onx se aina jotain kieltä mikä noin normaalisti tunnetaan jossian päin maailmaa tai siis sillee tajuatko mitä tarkotan?mä oon monetsi kans kuullu tätä kieleillä rukoilemista mut en oo koskaan kuullut siitä mitään tunnistettavaa sanaa tai äännettä...??

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Saa toki käydä tutustumassa ihan melkein lahkossa kun lahkossa. Musta se on vaan yleissivistävää ja lapsellani on oikeus valita uskontonsa.
Tästä samaa mieltä, kunhan lapsi on sen ikäinen, että pystyy itse arvioimaan saamansa tiedon laadun.

uskis
Alkuperäinen kirjoittaja comhem:
siis mun on nyt pakko kysyä..onx se aina jotain kieltä mikä noin normaalisti tunnetaan jossian päin maailmaa tai siis sillee tajuatko mitä tarkotan?mä oon monetsi kans kuullu tätä kieleillä rukoilemista mut en oo koskaan kuullut siitä mitään tunnistettavaa sanaa tai äännettä...??
Kyllä on. Maailmassa on niiiiiin paljon kieliä, jopa samassa maassa puhutaan monia eri kieliä. En itsekään ymmärrä puhumaani kieltä. Olen kuullut venäjää, ranskaa, espanjaa, kiinaa jne. En ymmärrä sanoja, mutta ne on niin yleisiä kieliä, että ne tunnistaa.

maikki
Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Antaisin käydä vapaaseurakunnassa tai helluntailaisissa, ne on ok. Jehovathan eivät ole edes mikään kristillinen lahko, eivät ole kristittyjä ollenkaan etkö sitä tiennyt?
jehovat nimenomaan ovat kristittyjä,heillä on myös sama raamattu kuin ev.lut.uskonnossa he vain tulkitsevat sitä hieman eritavalla.

no
Tässä vielä pari raamatunkohtaa, jotka kannattaa lukaista.

Matt.7:21-23
2.Kor.11:14,15

Tuossa korintilaisten paikassa mielenkiintoinen tuo että "itse saatana muuttaa itseään jatkuvasti valon enkeliksi"

eli en yhtään ihmettele vaikka rupeisivat puhumaan oikeitakin kieliä. Niinkuin tuo rukous ranskaksi.

Jos raamattua on yhtään tarkemmin tutkinut, niin tietää ettei nykyään ole enää ihmeparannuksi ja kielilläpuhumisen lahjoja, jotka olisivat lähtöisin Jumalasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
No en missään LAHKOSSA, mutta helluntaiseurakunnassa, vapaakirkossa, kansanlähetyksessä, ev.lut.kirkossa esimerkiksi.
päästäisit noihin kaikkiin? menisitkö itse kattomaan että on tervehenkistä meininkiä vai luottaisitko vaan että lapsi pärjää?

puhutaan tämmösistä n. 10-vuotiaista lapsista.
Päästäisin ihan itsekseen lapsille tarkoitettuihin juttuihin, esim. kerhoihin, partioon tai muuhun sellaiseen tointaan. Kokoukseen voisin mennä lapsen kanssa, vaikkei samalla penkkirivillä istuttaisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Saa toki käydä tutustumassa ihan melkein lahkossa kun lahkossa. Musta se on vaan yleissivistävää ja lapsellani on oikeus valita uskontonsa.
Tästä samaa mieltä, kunhan lapsi on sen ikäinen, että pystyy itse arvioimaan saamansa tiedon laadun.
Mä kans peesaan. Tutustuvat sitten kun ovat sen ikäisiä että kiinnostaa ja osaavat enempi "ajatella itse". Nyt vielä noita 5- ja 8-vuotiasta ei viedä minnekään.

Alkuperäinen kirjoittaja jehovista...:
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä, niinkun ei ole mormonitkaan. Kristinuskon perusta on Jeesuksen Jumaluus, Hänen ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa, jonka jehovantodistajat kieltävät kokonaan. He tunnustavat, että Jeesus on elänyt joskus maan päällä ja ovat sitä mieltä että Jeesus oli historiallisesti merkittävä henkilö, profeetta. Totta, mutta se tärkein on unohtunut, eli Jeesuksen ylösnousemus. Ja kristityiksi kutsutaan sellaisia (nimitys on syntynyt jo Raamatun ajalla) jotka tämän tunnustavat. Kun he eivät tätä tunnusta, eivät he myöskään ole kristittyjä.
No tuota... Kyllähän Jehovantodistajat uskovat Jeesuksen ylösnousemukseen!!! (Ja myös syntien anteeksisaamiseen tämän kuoleman kautta) Jeesusta pidetään Jumalan poikana, joka on alempi kuin kaikkivaltias Jumala...

been there, done that
Alkuperäinen kirjoittaja comhem:
kyllä se enimmäkseen on ihan pelkkää pölötystä vaan. joukkohurmoksen aikaansaamaa. joissain piireissä on melkoiset paineet puhua kielillä, että pidettäisi oikeana uskovaisena. helppokos sitä on alkaa suustaan suoltaa mitä tahansa.

heh
Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
riippuu... mut en jehovissa, kuuluin niihin ite ja en ikimaailmassa anna mun alaikäisten lasteni mennä siihen mukaan.
valehtelija. Jos olisit Jehovan todistaja, tietäisit et se kirjoitetaan isolla.
no kun en ole ENÄÄ. ja mä en kirjoita mitään paskauskontoja isolla. miksi pitäisi? Taidat olla kiihkoJEHOVA

Yhteistyössä