missä uskonnolisessa lahkossa antaisit lapsesi käydä?

• Viestiketjun aloittaja annanko luvan vai en
  • Ensimmäinen viesti
Järjen ääneen uskova ateisti
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei enää kristitty:
Mä oon ollut evankelis-luterilaisissa tilaisuuksissa (hautajaiset, ristiäiset), joissa pappi on suorastaan verbaalisesti pahoinpidellyt paikalla olevia ei-kristittyjä lapsia. Aikuiset eivät välitä, mutta jos kastamattomien "helvetin tuleen joutuminen" ei vain ole sopivaa "juhlatilaisuuksissa".
Samaa kauhistellut itsekin. Muistan lapsena miettineeni, että entäs jos joku vauva kuolee ennen kuin kastetaan, ja arvaa minkä vastauksen sain eräältä aikuiselta..
Jos oli evankelis-luterilainen niin tiesi väärin

Vaikka lupauksen pelastuksesta katsotaan koskevan vain kastettuja uskovia, myös uskova mutta kastamaton henkilö voi luterilaisen käsityksen mukaan pelastua, vaikkei sellaisesta ole lupausta. On katsottu, ettei Jumala lue kastamattomuutta synniksi, ellei kastamattomuus johdu kasteen ja evankeliumin halveksimisesta. Myös kastamattomat lapset voivat siis pelastua, mutta kastetta ei silti ole syytä lykätä eikä halveksia, koska sen kautta Jumala lahjoittaa uskon.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Evankelis-luterilainen_kastek.C3.A4sitys
Juu viimeistään riparilla alkoi joskus hälytyskellot soida kun itseä kiinnosti nämä asiat ja kyselin kaikkea, pappikin oli ihan tuskissaan että ei hän kyllä ihan varma ole onko pakko kysyä ja ohjaajat (pappiopiskelijat) puhuivat mitä millonkin ja itsensä pussiin :D

En uskonut ennen ripariakaan, riparilla oikein yrittämällä yritin, taitaa arvata mikä oli lopputulos ;) Hyvä näin.

jehovista...
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä, niinkun ei ole mormonitkaan. Kristinuskon perusta on Jeesuksen Jumaluus, Hänen ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa, jonka jehovantodistajat kieltävät kokonaan. He tunnustavat, että Jeesus on elänyt joskus maan päällä ja ovat sitä mieltä että Jeesus oli historiallisesti merkittävä henkilö, profeetta. Totta, mutta se tärkein on unohtunut, eli Jeesuksen ylösnousemus. Ja kristityiksi kutsutaan sellaisia (nimitys on syntynyt jo Raamatun ajalla) jotka tämän tunnustavat. Kun he eivät tätä tunnusta, eivät he myöskään ole kristittyjä.

no
Päästäisin ihan mihin muuhun vaan mutta en missään tapauksessa hellareiden hihhulitilaisuuksiin. Kielilläpuhuminen ja parantaminen ei ole mistään muusta lähtöisin kuin itse saatanasta ja demoneista.

Alkuperäinen kirjoittaja Järjen ääneen uskova ateisti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei enää kristitty:
Mä oon ollut evankelis-luterilaisissa tilaisuuksissa (hautajaiset, ristiäiset), joissa pappi on suorastaan verbaalisesti pahoinpidellyt paikalla olevia ei-kristittyjä lapsia. Aikuiset eivät välitä, mutta jos kastamattomien "helvetin tuleen joutuminen" ei vain ole sopivaa "juhlatilaisuuksissa".
Samaa kauhistellut itsekin. Muistan lapsena miettineeni, että entäs jos joku vauva kuolee ennen kuin kastetaan, ja arvaa minkä vastauksen sain eräältä aikuiselta..
Jos oli evankelis-luterilainen niin tiesi väärin

Vaikka lupauksen pelastuksesta katsotaan koskevan vain kastettuja uskovia, myös uskova mutta kastamaton henkilö voi luterilaisen käsityksen mukaan pelastua, vaikkei sellaisesta ole lupausta. On katsottu, ettei Jumala lue kastamattomuutta synniksi, ellei kastamattomuus johdu kasteen ja evankeliumin halveksimisesta. Myös kastamattomat lapset voivat siis pelastua, mutta kastetta ei silti ole syytä lykätä eikä halveksia, koska sen kautta Jumala lahjoittaa uskon.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Evankelis-luterilainen_kastek.C3.A4sitys
Juu viimeistään riparilla alkoi joskus hälytyskellot soida kun itseä kiinnosti nämä asiat ja kyselin kaikkea, pappikin oli ihan tuskissaan että ei hän kyllä ihan varma ole onko pakko kysyä ja ohjaajat (pappiopiskelijat) puhuivat mitä millonkin ja itsensä pussiin :D

En uskonut ennen ripariakaan, riparilla oikein yrittämällä yritin, taitaa arvata mikä oli lopputulos ;) Hyvä näin.
Se, että pappi ei tunne uskontoaan ei tarkoita, että uskonnossa on jotakin väärää tai epäloogista, ainoastaan kirkon kriteereissä. Mun mielestä on uskomatonta ( :D ), että paimeniksi päästetään henkilöitä, jotka eivät tunne oman kirkkonsa oppeja.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Päästäisin ihan mihin muuhun vaan mutta en missään tapauksessa hellareiden hihhulitilaisuuksiin. Kielilläpuhuminen ja parantaminen ei ole mistään muusta lähtöisin kuin itse saatanasta ja demoneista.
Ei paha puu kanna hyvää hedelmää, muistatko?

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ehkä kannattaa varautua kysymyksiin ja olla valmis vastaamaan niihin. Silleen voi varmistaa, että lapsen aivoja ei ihan vallan pestä ei-toivottuun suuntaan. Tajuan kyllä tuon huolen hyvin.
Tai sitten ei vain päästä sellaisiin tilaisuuksiin. Lapsille ei saisi puhua uskosta ja uskonnosta muuta kuin omat vanhemmat ja/tai heidän luvalla.
Nii, jos tuntuu, että ei voi luottaa, niin ei sillon kannata.

Kandee käydä tutustumassa ensin itse ja tutustua vaikka niihin aikuisiin, jotka sitten lapsen kanssa olis tekemisissä. Meidän seurakunnassa on nyt lapsityö ainakin tosi hyvällä mallilla, uusi lapsityöntekijä on sellainen, että luotan kyllä lapseni ihan hänen opetettaviksi. Tykkään, et on tosi kiva tyyppi.
Teidän tapaus eroaa siinä, että sä tiedät, että teillä on ainakin periaatteessa samanlainen usko ja vakaumus.
Totta. Sen takia on vaikea sanoa, miten ap:n tulis menetellä.

outoa
Kas vaan, kumma kun Raamattu opettaa kielilläpuhumisesta ja parantamisesta vähän toisenlaisesti, eikä siihen liity pahan henkivallat millään lailla...

no
varhaiskristityt puhuivatkin ihan oikeita kieliä, jotta sanoma leviäisi kaikkiin maailman kolkkkin, mutta hellarit puhuu jossain hurmioituneessa tilassa tuntematonta möngerrystä, ei se ole mitään kieltä. Näissä tilaisuuksissa käytetään demoneja. Olkaa varovaisia!
En missään tapauksessa päästäis lastani tuollaisiin tilaisuuksiin saati menis itse sinne.
Tulen kanssa ei ole leikkimistä. Haluutteko että alkaa kotona matot lentämään?

uskis
varhaiskristityt puhuivatkin ihan oikeita kieliä, jotta sanoma leviäisi kaikkiin maailman kolkkkin, mutta hellarit puhuu jossain hurmioituneessa tilassa tuntematonta möngerrystä, ei se ole mitään kieltä. Näissä tilaisuuksissa käytetään demoneja. Olkaa varovaisia!
En missään tapauksessa päästäis lastani tuollaisiin tilaisuuksiin saati menis itse sinne.
No 30 v. olen hellareihin kuulunut, eikä kertaakaan ole matot lähteneet meillä lentämään, eikä kyllä mitkään muutkaan esineet :) En tajua, mitä ihme höyryjä sä nyt päästelet, kun tällaisia kommentteja heität!

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Haluutteko että alkaa kotona matot lentämään?
*Pyrsk*
Ei se ole naurun asia, jos tällästä yliluonnollista alkaa kotona tapahtumaan.
Jos joku niitä mattoja heittelisi niin voisi käydä piiskaamassa ne samalla. Matot eivät nimittäin ole liikkuneet senkään vertaa aikoihin.

a
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja laa laa:
Helluntalaiset eivät kuulu ns. lahkoihin, vaan on kristittyjä. Itse olen helluntalaisiin muutama vuosi sitten liittynyt. Ei kai lastansa estääkkään voisi, haluan antaa lapsilleni vapauden valita oman uskonsa, mutta toki toivon että he haluavat pysyä kristittyinä.
no onhan ne kristillisetkin puljut lahkoja! :eek: siis valtauskonnosta irrottautunut liike eli lahko. mutta ei se nimitys tässä nyt ollut pointti, vaan se että mihin ääriliikkeisiin laskisit lapsesi valvomatta?
No silloin myös ev.lut on lahko. Helluntailaisia on maailmassa enemmän, kuin evankelisluterilaisia.
mutta nyt ollaan suomessa kuitenkin niin puhutaan näistä suomen olosuhteista.
Eli helluntailaiset on Suomessa lahko, mutta muualla ei? :whistle:
eiks Suomessa helluntaiseurakunta ole tavallaan erillään evlutista, kun eiät tunnusta samalla tavalla kastetta, toisin kuin nää herätysliikkeet: lestadiolaisuus, rukoilevaisuus, herännäisyys, evankeinen herätysliike ja viidesläisyys..

uskis
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja laa laa:
Helluntalaiset eivät kuulu ns. lahkoihin, vaan on kristittyjä. Itse olen helluntalaisiin muutama vuosi sitten liittynyt. Ei kai lastansa estääkkään voisi, haluan antaa lapsilleni vapauden valita oman uskonsa, mutta toki toivon että he haluavat pysyä kristittyinä.
no onhan ne kristillisetkin puljut lahkoja! :eek: siis valtauskonnosta irrottautunut liike eli lahko. mutta ei se nimitys tässä nyt ollut pointti, vaan se että mihin ääriliikkeisiin laskisit lapsesi valvomatta?
No silloin myös ev.lut on lahko. Helluntailaisia on maailmassa enemmän, kuin evankelisluterilaisia.
mutta nyt ollaan suomessa kuitenkin niin puhutaan näistä suomen olosuhteista.
Eli helluntailaiset on Suomessa lahko, mutta muualla ei? :whistle:
eiks Suomessa helluntaiseurakunta ole tavallaan erillään evlutista, kun eiät tunnusta samalla tavalla kastetta, toisin kuin nää herätysliikkeet: lestadiolaisuus, rukoilevaisuus, herännäisyys, evankeinen herätysliike ja viidesläisyys..
Tunnustavat aikuiskasteen, mutta ei lapsikastetta. Raamattukaan ei opeta kuin aikuiskasteen. Se kohta mikä ristiäisissä yleensä luetaan, ei liity lasten kastamiseen millään lailla. Siinä Jeesus siunasi lapsia.

Millä perusteella lähtöisin saatanasta? Oletko lukenut ollenkaan raamattua?

Omani päästäisin ainakin hellareihin, vapaakirkkoon, baptisteihin... Muista en tiedä mutta voisivat käydä ja haluaisin tutustua kyseiseen paikkaan myös itse. Seurakuntakohtaisia erojakin on niin paljon että mielelläni olisin kyllä perillä sen seurakunnan opetuksesta ja toiminnasta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jehovista...:
Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä, niinkun ei ole mormonitkaan. Kristinuskon perusta on Jeesuksen Jumaluus, Hänen ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa, jonka jehovantodistajat kieltävät kokonaan. He tunnustavat, että Jeesus on elänyt joskus maan päällä ja ovat sitä mieltä että Jeesus oli historiallisesti merkittävä henkilö, profeetta. Totta, mutta se tärkein on unohtunut, eli Jeesuksen ylösnousemus. Ja kristityiksi kutsutaan sellaisia (nimitys on syntynyt jo Raamatun ajalla) jotka tämän tunnustavat. Kun he eivät tätä tunnusta, eivät he myöskään ole kristittyjä.

Tämä ei sit pidä paikkaansa. JT:t laskevat itsensä kristityiksi, ja uskovat jeesuksen ylösnousemukseen, sekä siihen, että jeesus on jumalan poika.

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
No en missään LAHKOSSA, mutta helluntaiseurakunnassa, vapaakirkossa, kansanlähetyksessä, ev.lut.kirkossa esimerkiksi.
päästäisit noihin kaikkiin? menisitkö itse kattomaan että on tervehenkistä meininkiä vai luottaisitko vaan että lapsi pärjää?

puhutaan tämmösistä n. 10-vuotiaista lapsista.
Olen itse käynyt Helluntaiseurakunnan kerhossa vaikka kuuluin ev.lut seurakuntaan. Antaisin lapsenikin mennä, jos tahtoisi. Ainahan kannattaa kerhon yms. toimintaan jotenkin tutustua ennenkuin lapsensa sinne "päästää" , oli kyseessä sitten seurakunnan kuoro, partio tai pioneerit!

oefävn
Jos se joskus haluaa mennä peyotea nauttimaan Amerikan natiivikirkon jäsenten kanssa, niin sen voisin hyväksyä. Samoin eteläisen afrikan soma-uskonnon tai rastafarismin voisin pitkinhampain hyväksyä. Ehkä jokin new age hippien juttu voisi kelvata myös.

Alkuperäinen kirjoittaja annanko luvan vai en:
saisiko lapsesi käydä helluntaiseurakunnassa, jehovan todistajissa tai jossain pienessä karismaattisessa "hihhuli"seurakunnassa vaikka kaverin mukana? menisitkö itse mukaan katsomaan mikä on meininki?
En missään.
Koulussa opetettu uskonto on riittävä , ja sekin vähän niin ja näin.

Eiköhän anneta lasten olla lapsia eikä altisteta niitä ideologioille kun eivät ole vielä tarpeeksi vanhoja ymmärtämään näitä asioita.

Luulis että kuka tahansa lapsiaan rakastava ja heidän parasta ajatteleva vanhempi ei tuollaista lapselleen tee.

jaa
Mä en usko demoneihin... voinko siis päästää lapseni "hellareitten" toimintaan?

vieras
Mä en itse kuulu mihinkään "lahkoon" mutta mun mieheni on JT, samoin käytännössä puolet mun omasta suvustani, osa sekä mun kavereista, että meidän yhteisistä kavereista. Jehovan todistajien kokouksissa olen käynyt itsekin, nuorempana jopa melko aktiivisesti ja kyllä, päästäisin ja päästänkin lapseni sinne. Päättäkööt itse mitä tekevät, kunhan kasvavat.

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Näin juuri. Tuolla tavalla helluntailaisuus on siis lahko.

Yhteistyössä