missä uskonnolisessa lahkossa antaisit lapsesi käydä?

• Viestiketjun aloittaja annanko luvan vai en
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Alkuperäinen kirjoittaja annanko luvan vai en:
saisiko lapsesi käydä helluntaiseurakunnassa, jehovan todistajissa tai jossain pienessä karismaattisessa "hihhuli"seurakunnassa vaikka kaverin mukana? menisitkö itse mukaan katsomaan mikä on meininki?
Antaisin käydä vapaaseurakunnassa tai helluntailaisissa, ne on ok. Jehovathan eivät ole edes mikään kristillinen lahko, eivät ole kristittyjä ollenkaan etkö sitä tiennyt?
Jehovat ovat kristittyjä. Mormonit eivät ole.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Alkuperäinen kirjoittaja annanko luvan vai en:
saisiko lapsesi käydä helluntaiseurakunnassa, jehovan todistajissa tai jossain pienessä karismaattisessa "hihhuli"seurakunnassa vaikka kaverin mukana? menisitkö itse mukaan katsomaan mikä on meininki?
Antaisin käydä vapaaseurakunnassa tai helluntailaisissa, ne on ok. Jehovathan eivät ole edes mikään kristillinen lahko, eivät ole kristittyjä ollenkaan etkö sitä tiennyt?
Jehovat ovat kristittyjä. Mormonit eivät ole.
Ei ole Kristittyjä, kun Kristinuskon perusajatus on syntien anteeksisaaminen Jeesuksen (Jumalan pojan) sovitustyön kautta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja laa laa:
Helluntalaiset eivät kuulu ns. lahkoihin, vaan on kristittyjä. Itse olen helluntalaisiin muutama vuosi sitten liittynyt. Ei kai lastansa estääkkään voisi, haluan antaa lapsilleni vapauden valita oman uskonsa, mutta toki toivon että he haluavat pysyä kristittyinä.
no onhan ne kristillisetkin puljut lahkoja! :eek: siis valtauskonnosta irrottautunut liike eli lahko. mutta ei se nimitys tässä nyt ollut pointti, vaan se että mihin ääriliikkeisiin laskisit lapsesi valvomatta?
No silloin myös ev.lut on lahko. Helluntailaisia on maailmassa enemmän, kuin evankelisluterilaisia.
mutta nyt ollaan suomessa kuitenkin niin puhutaan näistä suomen olosuhteista.
Eli helluntailaiset on Suomessa lahko, mutta muualla ei? :whistle:
jos tarkoituksesi on vain saivarrella niin tämä on väärä ketju sinulle. mua kiinnostaa tietää millasissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ihmiset antaa 10-vuotiaidensa kulkea. olisko sulla tähän jotain rakentavaa sanottavaa vai keksitkö tästäkin jotain saivarreltavaa?

Rukoilijasirkka
jos tarkoituksesi on vain saivarrella niin tämä on väärä ketju sinulle. mua kiinnostaa tietää millasissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ihmiset antaa 10-vuotiaidensa kulkea. olisko sulla tähän jotain rakentavaa sanottavaa vai keksitkö tästäkin jotain saivarreltavaa?
Ei ole tarkoitus saivarrella, mutta et voi käyttää nimitystä lahko.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
No en missään LAHKOSSA, mutta helluntaiseurakunnassa, vapaakirkossa, kansanlähetyksessä, ev.lut.kirkossa esimerkiksi.
päästäisit noihin kaikkiin? menisitkö itse kattomaan että on tervehenkistä meininkiä vai luottaisitko vaan että lapsi pärjää?

puhutaan tämmösistä n. 10-vuotiaista lapsista.
Mene hyvänen aika itte käymään jos et luota kristinuskoon. Lapsesi on varmasti kuullut koulussa sanan Jumala ja Jeesus ja ollut uskonnon tunneilla. Mitään raamatunvastaista noissa ei opeteta, siellä on vaan tavallista "hilpeempää", koska usko on ilon asia.
myönnän kyllä että pelottaa, koska tuota kristinuskoakin voi opettaa niin monella eri tavalla. voi myös käyttää lapsen herkkää mieltä väärin tai pelotella. siksi mä täällä vähän kyselenkin.

TIEDÄN mistä puhun.
Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
No en missään LAHKOSSA, mutta helluntaiseurakunnassa, vapaakirkossa, kansanlähetyksessä, ev.lut.kirkossa esimerkiksi.
päästäisit noihin kaikkiin? menisitkö itse kattomaan että on tervehenkistä meininkiä vai luottaisitko vaan että lapsi pärjää?

puhutaan tämmösistä n. 10-vuotiaista lapsista.
Mene hyvänen aika itte käymään jos et luota kristinuskoon. Lapsesi on varmasti kuullut koulussa sanan Jumala ja Jeesus ja ollut uskonnon tunneilla. Mitään raamatunvastaista noissa ei opeteta, siellä on vaan tavallista "hilpeempää", koska usko on ilon asia.
Ei ole ollut uskonnon tunneilla. Kotona meillä puhutaan kaikista uskonnoista tasapuolisesti jos kyselevät. "Raamatunvastaista"? Ihminen hyvä, ihan perus ev lut uskontokin on minun silmissäni aivopesua.

Ja olen kyllä itse lukenut raamatun, käynyt riparin ja saanut "kristillisen kasvatuksen". Olen käynyt pyhäkoulussa ja jenkeissä kaverini kanssa hänen kristillisen uskonlahkonsa lastenillassa. Olen osallistunut myös isoskoulutukseen, ihan silkasta tiedonjanosta - vaikka kesken sen päätin etten voi enää valehdella uskovani ja kuunnella sitä sontaa.

ap
Ei ole tarkoitus saivarrella, mutta et voi käyttää nimitystä lahko.
tämä selvä. toivon että jatkat valistustyötäsi jossain toisessa ketjussa.

Rukoilijasirkka
Mä annan lasten käytä helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa ja antaisin käydä vapaakirkossa ja luterilaisten lapsille tarkoitetuissa jutuissa. En antaisi mennä jehovantodistajien tai mormoonien hommeleihin.

En päästäisi ennen kuin on pois kotoa.
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
En missään uskonnollisessa toiminnassa. Vaarallista aivopesua. Päättäköön lapsi täysi-ikäisenä mihin uskoo ja missä uskonnollisissa jutuissa käy.
Peesi. Lisäyksenä vielä, että juuri 10v on erittäin altis hienovaraisellekin aivopesulle.

ap
musta ei oikein kuulostanut hyvältä semmonen opetus että "jumala antaa teille ihan kaiken mitä keksitte vaan rukoilla, jos te tottelette jumalaa ja kerrotte kavereille jeesuksesta". eikö toi oo aika pahasti väärin sanottu 10-vuotiaalle, joka ottaa kaiken ihan totena? tämmösiä juttuja mä näissä lahkoissa vähän pelkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
En antaisi 10-vuotiaan tyttäreni käydä missään uskonnollisessa lahkossa/seurassa/ryhmässä/plaaplaaplaa. Missään nimessä en päästäisi.
Mulle kävi muuten 10-vuotiaana köpelösti. Minähän en nimittäin saanut mitään uskonnollista kasvatusta, koulussa olin et:ssä ja jätin väliin kaikki jumalanpalvelukset yms. Kunnes sitten tuona pääsiäisenä samalla luokalla ollut toinen et-tyttö jostain syystä keksi, että mentäisiin mukaan koulussa järjestettävään pääsiäishartauteen. Mentiin, ja siellä tulin ajatelleeksi, että ehkä Jumala on sittenkin olemassa ja aloin uskomaan (vähäksi aikaa, kunnes tuli ankara ateismikausi, joka onkin taas toinen juttu.)

Rukoilijasirkka
musta ei oikein kuulostanut hyvältä semmonen opetus että "jumala antaa teille ihan kaiken mitä keksitte vaan rukoilla, jos te tottelette jumalaa ja kerrotte kavereille jeesuksesta". eikö toi oo aika pahasti väärin sanottu 10-vuotiaalle, joka ottaa kaiken ihan totena? tämmösiä juttuja mä näissä lahkoissa vähän pelkään.
Eihän tuo ole totta.

Voi kun olis enemmän taitoa näillä, ketkä lapsille puhuu. :| Joskus ihmiset ajattelee, että lapsia voi opettaa kuka vaan ja että ei ole niin tärkeää, mitä lapsille puhutaan. Ja sitten puhutaan tällästä. :(

Jos en itse kuuluisi helluntaiseurakuntaan ja jos en olisi itse opettanut lapsiani myös näissä asioissa, niin suhtautuisin kyllä varmaan tosi varauksilla erilaisiin seurakuntiin. Onneksi nyt on herätty tässä asiassa enenevässä määrin, että lapsille pitäs puhua taitavasti, eikä kuka tahansa.

Mä oon ollut evankelis-luterilaisissa tilaisuuksissa (hautajaiset, ristiäiset), joissa pappi on suorastaan verbaalisesti pahoinpidellyt paikalla olevia ei-kristittyjä lapsia. Aikuiset eivät välitä, mutta jos kastamattomien "helvetin tuleen joutuminen" ei vain ole sopivaa "juhlatilaisuuksissa".

Rukoilijasirkka
Ehkä kannattaa varautua kysymyksiin ja olla valmis vastaamaan niihin. Silleen voi varmistaa, että lapsen aivoja ei ihan vallan pestä ei-toivottuun suuntaan. Tajuan kyllä tuon huolen hyvin.

Ei enää kristitty
Mä oon ollut evankelis-luterilaisissa tilaisuuksissa (hautajaiset, ristiäiset), joissa pappi on suorastaan verbaalisesti pahoinpidellyt paikalla olevia ei-kristittyjä lapsia. Aikuiset eivät välitä, mutta jos kastamattomien "helvetin tuleen joutuminen" ei vain ole sopivaa "juhlatilaisuuksissa".
Samaa kauhistellut itsekin. Muistan lapsena miettineeni, että entäs jos joku vauva kuolee ennen kuin kastetaan, ja arvaa minkä vastauksen sain eräältä aikuiselta..

Ehkä kannattaa varautua kysymyksiin ja olla valmis vastaamaan niihin. Silleen voi varmistaa, että lapsen aivoja ei ihan vallan pestä ei-toivottuun suuntaan. Tajuan kyllä tuon huolen hyvin.
Tai sitten ei vain päästä sellaisiin tilaisuuksiin. Lapsille ei saisi puhua uskosta ja uskonnosta muuta kuin omat vanhemmat ja/tai heidän luvalla.

vieras
ei teillä tuo järjen käyttö pelaa. Päästätte lapset kännäämään jo 12-vuotiaana ja pahimmassa tapauksessa itse kustannatte kaljat, sitten ette päästä harmittomaan tapahtumaan, koska lapsi voisi vaikka "vahingoittua".

Rukoilijasirkka
Tai sitten ei vain päästä sellaisiin tilaisuuksiin. Lapsille ei saisi puhua uskosta ja uskonnosta muuta kuin omat vanhemmat ja/tai heidän luvalla.
Nii, jos tuntuu, että ei voi luottaa, niin ei sillon kannata.

Kandee käydä tutustumassa ensin itse ja tutustua vaikka niihin aikuisiin, jotka sitten lapsen kanssa olis tekemisissä. Meidän seurakunnassa on nyt lapsityö ainakin tosi hyvällä mallilla, uusi lapsityöntekijä on sellainen, että luotan kyllä lapseni ihan hänen opetettaviksi. Tykkään, et on tosi kiva tyyppi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei enää kristitty:
Samaa kauhistellut itsekin. Muistan lapsena miettineeni, että entäs jos joku vauva kuolee ennen kuin kastetaan, ja arvaa minkä vastauksen sain eräältä aikuiselta..
Jos oli evankelis-luterilainen niin tiesi väärin

Vaikka lupauksen pelastuksesta katsotaan koskevan vain kastettuja uskovia, myös uskova mutta kastamaton henkilö voi luterilaisen käsityksen mukaan pelastua, vaikkei sellaisesta ole lupausta. On katsottu, ettei Jumala lue kastamattomuutta synniksi, ellei kastamattomuus johdu kasteen ja evankeliumin halveksimisesta. Myös kastamattomat lapset voivat siis pelastua, mutta kastetta ei silti ole syytä lykätä eikä halveksia, koska sen kautta Jumala lahjoittaa uskon.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Evankelis-luterilainen_kastek.C3.A4sitys

Nii, jos tuntuu, että ei voi luottaa, niin ei sillon kannata.

Kandee käydä tutustumassa ensin itse ja tutustua vaikka niihin aikuisiin, jotka sitten lapsen kanssa olis tekemisissä. Meidän seurakunnassa on nyt lapsityö ainakin tosi hyvällä mallilla, uusi lapsityöntekijä on sellainen, että luotan kyllä lapseni ihan hänen opetettaviksi. Tykkään, et on tosi kiva tyyppi.
Teidän tapaus eroaa siinä, että sä tiedät, että teillä on ainakin periaatteessa samanlainen usko ja vakaumus.

Yhteistyössä