Minusta on outoa olettaa, että jonkun muun pitäisi maksaa lasten menot

• Viestiketjun aloittaja räjähtää
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
nykyajan ihmiset on oppineet ajattelemaan niin, että kaiken pitäis tulla kuin manulle illallinen ja yhteiskunnan pitäis kaikesta maksaa.
opiskelijat menköön töihin tienaamaan rahansa, törkeää että ovta vuosikausia valtion elätettävinä.
Mä olen opiskelijana täysin samaa mieltä, mutta tiesitkö että kela/valtio pitää opiskelijat köyhyydessä aivan älyttömillä tulorajoilla. 660? kuukaudessa(- verot) saat tienata jos meinaa opintotukea nostaa. Rankaistaan siis siitä, että pystyy ja jaksaa tehdä töitä opintojen ohessa.
No voithan sä tienata niin paljon kun sua huvittaa ja jaksat töitä painaa. Silloin jätät vain opintoetuudet nostamatta.

Ei kela/valtio sua köyhyydessä pidä vaan sinä itse kun haluat välttämättä ne opintoetuudet vaikka ilmeisesti voisit tienata hyvinkin.

Jokainen tekemäni työtunti on pois opiskeluistani joten tottakai nostan sen opintorahan. Mun mielestä kaikkien opiskelijoiden tulee olla samalla viivalla ja saada se opintoraha, mutta mä en halua elää yhteiskunnan elätettävänä vaan tehdä ylimääräisenä niin paljon töitä kun pystyn. Mun mielestä on väärin, että siitä rankaistaan.
Edelleenkään siitä ei rankaista. Jos kykenet tekemään töitä enemmän kuin rajat sallii etkä halua elää yhteiskunnan elätettävänä niin tee tosiaan töitä ja jätä opintoetuudet.

Jos haluat olla samalla viivalla niin sitten teet töitä niiden rajojen sisällä.

Yksinkertaista.
Mutta jos tekee niin paljon töitä, että sillä elää, niin missäköhän välissä sitten opiskelee??? Kun vuorokaudessa kuitenkin on rajallinen määrä tunteja, koulussa pitäisi tietty aika istua, ja sen jälkeen vielä lukea ja opiskella, nukkuakin pitäisi.....
Esim kun mä opiskelin inssiksi, niin pahimmillaan koulupäivä oli 7-19, yksi lapsi mulla oli silloin, milloinkohan olisin töitä tehnyt? Kun muutkin päivät olivat 8-16?? Oli hyppytunteja juu, jolloin sain osan tehtävistä tehtyä, mutta yli 40 tuntia viikossa koulun penkillä, siihen lisäksi opiskelua kotona, lapsen kanssa oloa, normaalit kotityöt.... Okei, ihan turhaanha nukuin, ehtiihän sitä sitten haudassakin...

Elämä kun ei missään eikä milloinkaan ole niin mustavalkoinen! Tai olisinhan voinut jättää opiskelematta, ja elellä työttömänä luuserina...tai tehnyt töitä paskapalkalla, kun ei ollut koulutusta mihinkään, asunut veneen alla.....

Äh, rautalankaa tarvittaisiin ja paljon, eikä sekään taitaisi silti riittää! :kieh: :kieh: :kieh:

Tarkkailija
äidit kuitenkin kasvattaa tulevia veronmaksajia.
No jaa, tätä palstaa kun seuraa, on pakko tulla hieman erilaiseen johtopäätökseen. Jos tänne kirjoittavat "sossun vakioasiakas" -äidit siirtävät omaa arvomaailmaansa yhtään eteenpäin omille lapsilleen, kasvattavat he tulevien veronmaksajien sijaan etupäässä vain lisää muiden verorahoilla eläviä parasiitteja.

näin on!!
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja räjähtää:
kuin omien vanhempien!!!!!!!!!!!!!!

Mitkään menot, jos ei ole varaa lasten menoihin, asumiskuluihin, harrastuksiin yms, niin on helppo ratkaisu olla hankkimatta lapsia.
Tarkenna nyt kuitenkin vähän niin saadaan kunnon tappelu aikaiseksi ;)
Niin, eikö saa hakea edes asumistukea? Ja muistiko kukaan kysyä, nostaako ap lapsilisää ;)
Lapsilisä on jollain tapaa erilainen eli kaikki tuloihin tai mistään riippumatta saavat sen = oikeudenmukainen kaikkia kohtaan.

Esim. asumistuki taas ei ole, koska joku toinen ei koskaan saa senttiäkään asumistukea, mutta joku toinen voi koko elämänsä saada sitä = melkoinen ero - esim asumistuki 300?/kk, tekee vuodessä 3600?, 10 vuodessa 36 000? yhteiskunnan varoista pois.

Miksi jonkun toisen pitäisi tuo saada ja jonkun toisen taas ei?? Eikö ollakaan samalla viivalla yhteiskunnan silmissä??
Jos joku päättää olla työtön luuseri ja toinen taas ei, niin molempien on kai elettävä valintojensa kanssa eikä olettaa, että yhteiskunta rientää apuun, että molemmilla olisi suunnilleen samanlainen elintaso?
ASIAAAAA!!

hohoo
Alkuperäinen kirjoittaja Tarkkailija:
äidit kuitenkin kasvattaa tulevia veronmaksajia.
No jaa, tätä palstaa kun seuraa, on pakko tulla hieman erilaiseen johtopäätökseen. Jos tänne kirjoittavat "sossun vakioasiakas" -äidit siirtävät omaa arvomaailmaansa yhtään eteenpäin omille lapsilleen, kasvattavat he tulevien veronmaksajien sijaan etupäässä vain lisää muiden verorahoilla eläviä parasiitteja.
tarkkaile lisää..kyllä ne tuen saajat sossusta maksaa veroja vaikka kuin väittäsit muuta

-
Alkuperäinen kirjoittaja Kurjenkello:
nykyajan ihmiset on oppineet ajattelemaan niin, että kaiken pitäis tulla kuin manulle illallinen ja yhteiskunnan pitäis kaikesta maksaa.
opiskelijat menköön töihin tienaamaan rahansa, törkeää että ovta vuosikausia valtion elätettävinä.
Mä olen opiskelijana täysin samaa mieltä, mutta tiesitkö että kela/valtio pitää opiskelijat köyhyydessä aivan älyttömillä tulorajoilla. 660? kuukaudessa(- verot) saat tienata jos meinaa opintotukea nostaa. Rankaistaan siis siitä, että pystyy ja jaksaa tehdä töitä opintojen ohessa.
No voithan sä tienata niin paljon kun sua huvittaa ja jaksat töitä painaa. Silloin jätät vain opintoetuudet nostamatta.

Ei kela/valtio sua köyhyydessä pidä vaan sinä itse kun haluat välttämättä ne opintoetuudet vaikka ilmeisesti voisit tienata hyvinkin.

Jokainen tekemäni työtunti on pois opiskeluistani joten tottakai nostan sen opintorahan. Mun mielestä kaikkien opiskelijoiden tulee olla samalla viivalla ja saada se opintoraha, mutta mä en halua elää yhteiskunnan elätettävänä vaan tehdä ylimääräisenä niin paljon töitä kun pystyn. Mun mielestä on väärin, että siitä rankaistaan.
Edelleenkään siitä ei rankaista. Jos kykenet tekemään töitä enemmän kuin rajat sallii etkä halua elää yhteiskunnan elätettävänä niin tee tosiaan töitä ja jätä opintoetuudet.

Jos haluat olla samalla viivalla niin sitten teet töitä niiden rajojen sisällä.

Yksinkertaista.
Mutta jos tekee niin paljon töitä, että sillä elää, niin missäköhän välissä sitten opiskelee??? Kun vuorokaudessa kuitenkin on rajallinen määrä tunteja, koulussa pitäisi tietty aika istua, ja sen jälkeen vielä lukea ja opiskella, nukkuakin pitäisi.....
Esim kun mä opiskelin inssiksi, niin pahimmillaan koulupäivä oli 7-19, yksi lapsi mulla oli silloin, milloinkohan olisin töitä tehnyt? Kun muutkin päivät olivat 8-16?? Oli hyppytunteja juu, jolloin sain osan tehtävistä tehtyä, mutta yli 40 tuntia viikossa koulun penkillä, siihen lisäksi opiskelua kotona, lapsen kanssa oloa, normaalit kotityöt.... Okei, ihan turhaanha nukuin, ehtiihän sitä sitten haudassakin...

Elämä kun ei missään eikä milloinkaan ole niin mustavalkoinen! Tai olisinhan voinut jättää opiskelematta, ja elellä työttömänä luuserina...tai tehnyt töitä paskapalkalla, kun ei ollut koulutusta mihinkään, asunut veneen alla.....

Äh, rautalankaa tarvittaisiin ja paljon, eikä sekään taitaisi silti riittää! :kieh: :kieh: :kieh:
No sitten sä yksinkertaisesti teet työtä niiden tulorajojen sisällä... Rautalangasta puheen ollen.

vieras
opiskelijat menköön töihin tienaamaan rahansa, törkeää että ovta vuosikausia valtion elätettävinä. entäs työttömät varsinkin pitkäaikaistyöttömät. joku saattaa kymmenenki vuottaa elää valtiojn elätettävänä.

narkkarit, alkoholistit?? eikö ensin vietäs tuet noilta ihmisryhmiltä, eikä äideiltä? äidit kuitenkin kasvattaa tulevia veronmaksajia. narkkarit kyttää verorahat aineisiin ja pikittää ittensä hautaan. sehän on fiksua verorahojen käyttöä
Opiskelu kuitenkin on yleensä jonkunasteista pyrkimystä kohti työelämää,ilman koulutusta on aika vaikea saada töitä. Opiskelijoiden tukemisen ymmärrän,se on jokaiselle "pakollinen" etappi elämässä.
lasten tekiminen ja kotiäitiys on myös pakollinen etappi jos niitä veronmaksajia halutaan lisää eikä haluta suomalaisia sukupuuttoon tappaa. vai uravanhemmatko sitten vaan saa lapsia tehdä päiväkotien kasvatettaviksi. aika huonossa jamassa olisi suomen tilanne siinä vaiheessa. jep. eli meidän kuopus on 4kk ja ajattelin vielä kaksi vuotta ainakin olla kotona valtion ja mieheni elätettävän. hyi mua.. ei olis lapsia saanut tehdäkään kun haluan kotona taaperot pitää. kahden vuoden päästä olen ollut kotona äitinä 5vuotta yhteen putkeen, mutta sitten on meidän lapset tehty ja mulla aikaa tehdä töitä 35 vuotta ennen eläkeikää.
Lähinnä toi mun kommentti liittyi tuohon juoppojen ja narkkareiden hyysäämiseen :) Tyhmää edes rinnastaa opiskelijat samalle tasolle päihdeongelmaisten kanssa.
mun kommentissa opiskelijat ja työttömät oli ihan vitsillä. niin ku mun mielestä on yhtä suurta vitsiä se että kotihidontuki pitäs poistaa. siksi noi narkkarit oli ihan selvästi erillään tuossa jutussa. en siis todellakaan rinnasta narkkareita ja opiskelijoita :D

vieras

siitä mitää rankaista. sunko sit pitäs saada kaikki? maximi tuet ja oma palkkas. ku senki tuen vois saada joku joka sitö oikeesti tarvii. kaikkien opiskelijoiden ei oo mahdollista kuitenkaan tehdä töitä.
Oletko oikeasti noin tyhmä? Puhun tulorajojen poistamisesta. Työnteon pitäisi kannattaa aina.
no tulorajat ne on kaikissa muissakin etuuksissa ei vain opiskeljoilla. palaapas sä nyt niiden koulukirjoje ääreen ja jätä aikuisten asiat aikuisille. kiva kuulla keksitkö nyt jonkun etuuden (lapsilisän lisäksi) jossa ei tulorajoja ole vaan kaikki saa saman tuen tienasi mitä hyvänsä :LOL: kukahan tässä on tyhmä? :LOL:
poistetaan tuloraja asumistuestakin. jokainen joka jossain asuu saa 400? tukea joka kuukausi tuloista huolimatta :LOL:

Joo

Mitkään menot, jos ei ole varaa lasten menoihin, asumiskuluihin, harrastuksiin yms, niin on helppo ratkaisu olla hankkimatta lapsia.
Mä ymmärrän että työttömyyden, sairauden tms. syyn vuoksi turvaudutaan sossuun väliaikaisesti, mutta jos alunalkaenkin ollaan sossun asiakkaita ja lapsia pukataan maailmaan vaan lisää niin ei irtoa ymmärrystä todellakaan!!!!

No, itse en uskaltaisi lapsia tehdä jos jo valmiiksi eleltäisiin yhteiskunnan piikkiin (siis sossun rahoilla). Tietty jos tuollaisessa tilanteessa tulisi vahingossa raskaaksi en kyllä aborttiinkaan päätyisi enkä kyllä kieltäytyisi perheelle oikeutetuista tuista. Samoin jso lasten jo synnyttyä tulisi jotain yllättävää sairastumista, työttömyyttä tms mikä romahduttaisi tulot. Ei noillä kuitenkaan herroiksi elele ja varsinkin lapsen kanssa on hyvä olla katto päänpäällä, ruokaa pöydässä ja vaatteet päälle.

Me ei olla sossussa käyty vaikka monenlaisia yhteiskunna n tukia silti nautitaankin palkkojen lisäksi. Ollaan saatu vanhempainpäivärahaa, opintotukea, lasten hoitotukia sekä muita erityislapsille tarjottuja tukimuotoja jotka eivät kuitenkaan tule rahana (avustajaa päiväkotiin, kuntoutusta, alennuksia erilaisista harrastusmaksuista, apuvälineitä lainaksi, tukipohjallisia, jalkatukia, lääkäreitä, tutkimuksia jne). Eikä niistäkään tulisi mieleemmekään kieltäytyä, päinvastoin ollaan hyvin kiitollisia saamastamme tuesta ja siksi maksamme enemmän kuin mielellämme veroja tuloistamme. =)

Tarkkailija
Alkuperäinen kirjoittaja hohoo:
tarkkaile lisää..kyllä ne tuen saajat sossusta maksaa veroja vaikka kuin väittäsit muuta
Tämä voi matemaattisesti heikkolahjaiselle tulla jopa jonkinlaisena yllätyksenä, mutta tuhotaan nyt sitten viattomien illuusioita:

Jos et käy töissä, mutta maksat sosiaalituista ja muista verorahoilla kustannettavista etuuksista veroja, elät silti yhteiskunnan, tarkemmin sanottuna töissä käyvien varoilla. Nostat kassasta enemmän rahaa kuin mitä maksat sinne takaisin.

Asiaa voi havainnollistaa yksinkertaisella kokeella. Ota kaksi ämpäriä, litran mitta ja desilitran mitta. Toisen ämpärin nimeksi tulee "yhteiskunnan loinen", toisen nimeksi taas "työssäkäyvät veronmaksajat". Täytä "työssäkäyvät veronmaksajat" vedellä. Tämän jälkeen siirrä yksi litran mitallinen vettä tästä ämpäristä "yhteiskunnan loiseksi" nimettyyn ämpäriin. Siirrä "yhteiskunnan loinen" -ämpäristä yksi desilitra vettä takaisin, koska kyllähän sosiaalituen nostaja maksaa veroja. Toista tämä kymmenen kertaa. Mitä havaitset?

luuseri kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

Mä ymmärrän että työttömyyden, sairauden tms. syyn vuoksi turvaudutaan sossuun väliaikaisesti, mutta jos alunalkaenkin ollaan sossun asiakkaita ja lapsia pukataan maailmaan vaan lisää niin ei irtoa ymmärrystä todellakaan!!!!
no me oltiin sossun asikkaita kun esikoinen syntyi kolme vuotta sitten. mies oli työtön ja mä vasta valmistunut. no enää ei olla sossun asiakkaita eikä sellasiks ollu tarkotus jäädäkään. kyllä sosku meitä avusti kun esikoinen syntyi, maksoi sairaalalaskun, auttoi vaunujen hankinnassa. ja ihan suunnitellusta esikoinen sai alkunsa. toinen syntyi kaks vuotta myöhemmin jolloin mies oli jo töissä. samoilla vaunuillaa mennään, sairalalaskun maksoimme tietysti itse vaikka se pieniin tuloihimme ison aukon tekikin, varsinkin kun esikoisemma joutui myös sairaakaan samassa kuussa jolloin kuopus syntyi. siinä olikin sitten kaksi laskua maksettavan. ei aina pidä olettaa että ne soskun asiakkaat aina jää soskun asiakkaiksi. mun mielestä meilläkin oli oikeus perustaa perhe vaikka köyhiä oltiinkin ja ollaan edelleen.

Lapsilisien tuloraja voisi olla ihan hyvä ajatus :) Varakkaat perheet pyyhkii perseensä sillä satasella ja toisille se taas on puolet kuukauden ruokabudjetista.
näinpä :(

Sanokaas mikä olisi teidän mielestä hyvä tuloraja? Mä kun olen ihan varma, että jos tällainen tuloraja asetettaisiin se olisi taa keskituloisten tappioksi. Suurin osa keskituloisistakin kun makselee asuntolainojaan yms. lainojaan, niin se laspilisä on tosi iso apu heillekin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
. Ei noillä kuitenkaan herroiksi elele ja varsinkin lapsen kanssa on hyvä olla katto päänpäällä, ruokaa pöydässä ja vaatteet päälle.
no enpä tunne yhtäkään köyhän perheen lasta jolta nuo olisi joskus puuttunut

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Lapsilisien tuloraja voisi olla ihan hyvä ajatus :) Varakkaat perheet pyyhkii perseensä sillä satasella ja toisille se taas on puolet kuukauden ruokabudjetista.

Sanokaas mikä olisi teidän mielestä hyvä tuloraja? Mä kun olen ihan varma, että jos tällainen tuloraja asetettaisiin se olisi taa keskituloisten tappioksi. Suurin osa keskituloisistakin kun makselee asuntolainojaan yms. lainojaan, niin se laspilisä on tosi iso apu heillekin.
Tuo on ikävä tilanne. heikompituloisille tulee helposti sellainen rako ettei työssäkäynti enää ole kannattavaa koska loppupelissä tuista jää enemmän käteen kuin palkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
. Ei noillä kuitenkaan herroiksi elele ja varsinkin lapsen kanssa on hyvä olla katto päänpäällä, ruokaa pöydässä ja vaatteet päälle.
no enpä tunne yhtäkään köyhän perheen lasta jolta nuo olisi joskus puuttunut
Siis jos perheellä ei ole mitään palkkatuloja ja kieltäytyy yhteiskunnan tuista niin en oikein tiedä millä rahoilla nuo sitten kustannetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja luuseri kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
. ei aina pidä olettaa että ne soskun asiakkaat aina jää soskun asiakkaiksi. mun mielestä meilläkin oli oikeus perustaa perhe vaikka köyhiä oltiinkin ja ollaan edelleen.

Näin on eli se on onneksi pieniosa perheistä, jotka pusaavat lapsia ja elelevät vuosikaudet tukien varassa. Näiden perheiden takia ei mielestäni pitäisi ei ainakaan kelantukia pitäisi poistaa vaan päin vastoin lapsiperheiden tukia pitäisi mielestäni korottaa muiden tukien ja yleisen palkkatason mukaisesti.

vieras
Kahden lapsen perheessä lapsilisät tulee maksamaan yhteiskunnalle yli 40 000 euroa. Suurelle osalle lapsilisät on tosi tärkeitä ja niillä oikeasti ostetaan lapselle ruokaa, vaatteita jne.
Joissakin perheissä lapsilisät menee kokonaisuudessaan säästöön ja mielestäni silloin ei kyllä oikeasti ole sille tarvetta.

Jos pystyy säästämään lapsilisät lapsille, niin silloin niitä ei tarvitse. Tää on mun mielipide. Tosin siinä vaiheessa jos oikeesti alettais karsimaan lisät pois niiltä jotka niitä ei tarvitse, ei kukaan enää pystyiskään niitä säästämään :D

-
Kahden lapsen perheessä lapsilisät tulee maksamaan yhteiskunnalle yli 40 000 euroa. Suurelle osalle lapsilisät on tosi tärkeitä ja niillä oikeasti ostetaan lapselle ruokaa, vaatteita jne.
Joissakin perheissä lapsilisät menee kokonaisuudessaan säästöön ja mielestäni silloin ei kyllä oikeasti ole sille tarvetta.
Entäs kotihoidontuki? On perheitä joissa vanhemmalla olisi varaa olla kotona ilman sitäkin.

Jos sen kykenee laittamaan säästöön ei sillekään ole tarvetta.

vierailija

Entäs kotihoidontuki? On perheitä joissa vanhemmalla olisi varaa olla kotona ilman sitäkin.

Jos sen kykenee laittamaan säästöön ei sillekään ole tarvetta.
Kotihoidontuessa on myös sama juttu, mutt asiolla on tietenkin kaksi puolta. Ja kuten nimikin kertoo, kyseessä on kotihoidontuki, jos se menee kokonaisuudessaan säästöön, niin on se mielestäni aika epäreilua kun toiset ihan oikeasti elää sillä rahalla.

vieras
näin sanoi myös mun neuvolakätilö. etä häntä ottaa päähän se ettei joillain on varaa laittaa lapsilisä kokonaisuudessaan säästöön, että heille ei pitäisi edes maksaa sitä, koska jotkut oikeasti tarvitsisi siihen korotusta. tuki pois rikkailta joilla varaa sitä säästellä ja korotetaan sillä säätöllä köyhien lapsilisää

Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:

Jos pystyy säästämään lapsilisät lapsille, niin silloin niitä ei tarvitse. Tää on mun mielipide. Tosin siinä vaiheessa jos oikeesti alettais karsimaan lisät pois niiltä jotka niitä ei tarvitse, ei kukaan enää pystyiskään niitä säästämään :D
Eipä tietenkään. Itse pidän ihan fiksuna pienituloiselta perheeltä alkaa jo lapsten ollessa pieni pistämään jotain sukanvarteen opintoja yms varten.

Ja toisaalta, joissain perheissä ei säästetä lapsilisiä, mutta muuten laitetaan joka kuukausi jotain säästöön vanhempien yhteiselle säästötilille.

Muutenkin vähän pelottava ajatus että perheen tulot ja menot on mitoitettu niin että aina tilipäivään mennessä se viimeinenkin euro on käytetty. Siinä tulee helposti ikäviä tilanteita jos tuleekin jotain yllättäviä, isompia menoja.

Yhteistyössä