Meillä toistaiseksi näin, mutta pian aion katsastaa edulliset harrastusvaihtoehdot ja sitten saatan joutua hakemaan sossusta avustusta ja vaikka se olisi muiden mielestä tuomittavaa, niin mun mielestä mun lapsella on oikeus harrastaa. Siitä huolimatta että ei ole syntynyt kultalusikka suussa vaan on köyhän luuseri yksinhuoltajaäidin huollettavana. Jos mahdollista niin en anna lapsen kärsiä mun huonoista valinnoista. Mun mielestä hänellä on ihan yhtä suuret oikeudet harrastaa kun muillakin lapsilla.Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:Meillä muksut ei harrasta mitään, kun ei ole varaa ja sossusta en rahaa hae.
Kerrotko meille kaikille yhteisesti miksi yhteiskunnan tehtävä on maksaa joidenkin lasten harrastukset, mutta kuitenkaan ei kaikkien lasten harrastuksia??Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:Meillä toistaiseksi näin, mutta pian aion katsastaa edulliset harrastusvaihtoehdot ja sitten saatan joutua hakemaan sossusta avustusta ja vaikka se olisi muiden mielestä tuomittavaa, niin mun mielestä mun lapsella on oikeus harrastaa. Siitä huolimatta että ei ole syntynyt kultalusikka suussa vaan on köyhän luuseri yksinhuoltajaäidin huollettavana. Jos mahdollista niin en anna lapsen kärsiä mun huonoista valinnoista. Mun mielestä hänellä on ihan yhtä suuret oikeudet harrastaa kun muillakin lapsilla.Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:Meillä muksut ei harrasta mitään, kun ei ole varaa ja sossusta en rahaa hae.
*avaa sateenvarjon*
Jos jollain ihmisellä ei ole kykyä tuntea empatiaa, niin hänelle on ihan turha yrittää selittää mitään.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kerrotko meille kaikille yhteisesti miksi yhteiskunnan tehtävä on maksaa joidenkin lasten harrastukset, mutta kuitenkaan ei kaikkien lasten harrastuksia??Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:Meillä toistaiseksi näin, mutta pian aion katsastaa edulliset harrastusvaihtoehdot ja sitten saatan joutua hakemaan sossusta avustusta ja vaikka se olisi muiden mielestä tuomittavaa, niin mun mielestä mun lapsella on oikeus harrastaa. Siitä huolimatta että ei ole syntynyt kultalusikka suussa vaan on köyhän luuseri yksinhuoltajaäidin huollettavana. Jos mahdollista niin en anna lapsen kärsiä mun huonoista valinnoista. Mun mielestä hänellä on ihan yhtä suuret oikeudet harrastaa kun muillakin lapsilla.Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:Meillä muksut ei harrasta mitään, kun ei ole varaa ja sossusta en rahaa hae.
*avaa sateenvarjon*
Miksi ei ole tasapuolisuutta, toisten harrastukset maksetaan verovaroista ja taas toisten ei??
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:Kerrotko meille kaikille yhteisesti miksi yhteiskunnan tehtävä on maksaa joidenkin lasten harrastukset, mutta kuitenkaan ei kaikkien lasten harrastuksia??Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:*avaa sateenvarjon*
Miksi ei ole tasapuolisuutta, toisten harrastukset maksetaan verovaroista ja taas toisten ei??
Jos lapsi jo harrastaa jotain ja vanhemmat yllättäen lomautetaan töistä, niin mun mielestä on ok, että he voisivat jatkaa harrastustaan.
Ristiriita noissa sossunrahoilla elävien ja pienituloisten perheiden välillä sen sijaan on. Pienituloisten pitää tarkkaan miettiä mihin harrastukseen on rahaa, mutta sossuelätti voi vapaammin valita, kun sossu kerta maksaa (toki kait sossullakin jotkut rajat on mutta silti).
Onneksi on kuitenkin paljon harrastuksia, jotka eivät maksa mitään tai maksut on pieniä.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja piina:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:Peesailen tätä..tottakai jokaisella ihmisellä on oikeus saada lapsia varallisuuteen katsomatta,mutta sit on näitä ihan järjettömiä tapauksia että mies on duunari ja saa käteen 1600e kuussa,äidillä ei mitään ammattia eikä aikomustakaan hankkia ja on kotiäitinä kuudelle muksulle,seitsemäs tulossa. Asutaan kerrostalokolmiossa ja kaikki kengistä lähtien hankitaan aina hampaat irvessä,eikä mihinkään ylimääräiseen oo koskaan varaa. Mutta hei,onhan niillä oikeus lisääntyä kun "aina on haaveiltu isosta perheestä". Ihan sama että kuka sen haaveen sitten loppupeleissä kustantaa..Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jos saa asumistukea tuon, niin varmaan saa muitakin avustuksia tai on olemassa joku palkantapainen - verojen jälkeen ero voi olla yllättävän pieni noiden kahden välillä.Alkuperäinen kirjoittaja juu:Meinaatko että 300? asumistukea saavalla olisi edes suunnilleen samanlainen elintaso kuin vaikka 3000? tienaava? Sitäpaitsi, asumistukea voi saada vaikka olisi töissäkin. Jonkunhan ne paskapalkkaiset hommatkin on tehtävä.
Perheissä usein kuitenkin toinen saa palkaa, joten usein käy niin, ettei mitään tukia tule, vaikka toinen ei saisikaan muuta kuin sen kotihoidontuen tai minimi äitiyspäivärahan.
Eriasia on, jos perheessä on kaksi pitkäaikaistyötöntä ja silloin he saavat kaikki mahdolliset tuet riippumatta siitä onko lapsia... ja kyllä mä olen myös sitä mieltä, että johonkin se raja on omassa moraalissa oltava, eli ei ole mitään järkeä alkaa pusaamaan laumaa lapsia yhteiskunnan elätettäväksi, jos kummallakaan vanhemmalla ei ole tulevaisuudessakaan minkäänlaista saumaa työelämään.
Mun mieskin on duunari, tienaa 4000 kuussa, asutaan kerrostalokolmiossa, ostetaan mitä huvittaa ihan hymyssä suin. Me maksetaan järjettömiä määriä veroja meidän palkoistamme, joten jos sattuu, että haluan enemmän lapsia, ja haluan hoitaa saamani lapset itse sinne kolme vuotiaaksi asti, niin se on tasan varmaa, että ollaan se maksamillamme veroilla jo yhteiskunnalle maksettu.
Ja jos joku hoitaja saa palkkaa ton 1600, niin onko se sitten järkevää tehtailla lapsia? Vai onko vaan järjetöntä, jos on ammattina joku duunari?
no entäs me köyhtä perheet joiden tulot on just sen ettei soskusta saada mitään? miksi meidän perheen lasten asema sitten saa olla huono.. ei harrasta meidänkään lapset kun ei varaa ole. lapset tosin vielä niin pieniäkin että eiköhän se tilanne vähän parane kun minäkin menen töihin lasten ollessa isompiaAlkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:Jos jollain ihmisellä ei ole kykyä tuntea empatiaa, niin hänelle on ihan turha yrittää selittää mitään.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kerrotko meille kaikille yhteisesti miksi yhteiskunnan tehtävä on maksaa joidenkin lasten harrastukset, mutta kuitenkaan ei kaikkien lasten harrastuksia??Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:Meillä toistaiseksi näin, mutta pian aion katsastaa edulliset harrastusvaihtoehdot ja sitten saatan joutua hakemaan sossusta avustusta ja vaikka se olisi muiden mielestä tuomittavaa, niin mun mielestä mun lapsella on oikeus harrastaa. Siitä huolimatta että ei ole syntynyt kultalusikka suussa vaan on köyhän luuseri yksinhuoltajaäidin huollettavana. Jos mahdollista niin en anna lapsen kärsiä mun huonoista valinnoista. Mun mielestä hänellä on ihan yhtä suuret oikeudet harrastaa kun muillakin lapsilla.Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:Meillä muksut ei harrasta mitään, kun ei ole varaa ja sossusta en rahaa hae.
*avaa sateenvarjon*
Yhteiskunta onneksi auttaa vähempiosaisia, jotta mm. lapset saisivat tasa-arvoisemman alun. Vähäosaisia autetaan tietenkin siksi, ettei heillä muuten olisi mahdollisuutta mihinkään.
.
Jep. Ja että lapset tarttee niin hurjasti kaikkea harrastuksia tms.Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:nykyajan ihmiset on oppineet ajattelemaan niin, että kaiken pitäis tulla kuin manulle illallinen ja yhteiskunnan pitäis kaikesta maksaa.
No mun mielestä jos tilanne on tuo, niin soisi yhteiskunnan avittavan teitä myös ja voittehan te käydä sossussa kysymässä. Onhan heillä mahdollisuus myöntää harkinnanvaraista tukea. Ja jos teillä hyväksytyt menot ylittävät tulot, niin saatte sieltä tukea. On mullakin työpaikka, mutta niin huonot tulot että joutuu asioida toisinaan sossussa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:no entäs me köyhtä perheet joiden tulot on just sen ettei soskusta saada mitään? miksi meidän perheen lasten asema sitten saa olla huono.. ei harrasta meidänkään lapset kun ei varaa ole. lapset tosin vielä niin pieniäkin että eiköhän se tilanne vähän parane kun minäkin menen töihin lasten ollessa isompiaAlkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:Jos jollain ihmisellä ei ole kykyä tuntea empatiaa, niin hänelle on ihan turha yrittää selittää mitään.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kerrotko meille kaikille yhteisesti miksi yhteiskunnan tehtävä on maksaa joidenkin lasten harrastukset, mutta kuitenkaan ei kaikkien lasten harrastuksia??Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:Meillä toistaiseksi näin, mutta pian aion katsastaa edulliset harrastusvaihtoehdot ja sitten saatan joutua hakemaan sossusta avustusta ja vaikka se olisi muiden mielestä tuomittavaa, niin mun mielestä mun lapsella on oikeus harrastaa. Siitä huolimatta että ei ole syntynyt kultalusikka suussa vaan on köyhän luuseri yksinhuoltajaäidin huollettavana. Jos mahdollista niin en anna lapsen kärsiä mun huonoista valinnoista. Mun mielestä hänellä on ihan yhtä suuret oikeudet harrastaa kun muillakin lapsilla.Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:Meillä muksut ei harrasta mitään, kun ei ole varaa ja sossusta en rahaa hae.
*avaa sateenvarjon*
Yhteiskunta onneksi auttaa vähempiosaisia, jotta mm. lapset saisivat tasa-arvoisemman alun. Vähäosaisia autetaan tietenkin siksi, ettei heillä muuten olisi mahdollisuutta mihinkään.
.
kyllä kouluikäiselle harrastukset on tärkeitä, mutta ei niiden tarvitse kalliita silti olla. Meilläa inkin opiskelukin sujuu paremmin kun on joku kiva harrastus Kaksi kertaa viikossa ei ole liikaa kenellekkään.Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:Jep. Ja että lapset tarttee niin hurjasti kaikkea harrastuksia tms.Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:nykyajan ihmiset on oppineet ajattelemaan niin, että kaiken pitäis tulla kuin manulle illallinen ja yhteiskunnan pitäis kaikesta maksaa.
Aivan- harrastuksen tarvitse olla kallis tai kaliita välineitä vaativa.Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:kyllä kouluikäiselle harrastukset on tärkeitä, mutta ei niiden tarvitse kalliita silti olla. Meilläa inkin opiskelukin sujuu paremmin kun on joku kiva harrastus Kaksi kertaa viikossa ei ole liikaa kenellekkään.Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:Jep. Ja että lapset tarttee niin hurjasti kaikkea harrastuksia tms.Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:nykyajan ihmiset on oppineet ajattelemaan niin, että kaiken pitäis tulla kuin manulle illallinen ja yhteiskunnan pitäis kaikesta maksaa.
harrastukset voi olla myös halpoja. ja myös harrastus on lapelle tärkeä, vaiak usein vanhemmat eivät sitä osaa ajatella. halpoja harrastuksia esim judo 100e/ puolivuotta + noin 20-60e puku. ( pukua ei tarvitse osta joka vuosi, 2-3 vuoden välein riittää)Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:Niin... miksi köyhien lapset ei saisi harrastaa, sen takiako että heidän kuuluu katsella vanhempiaan kaiket päivät ja otaa heistä mallia. Saahan rikkaatkin sitten siirtää omia asenteitaan omalle jälkikasvulleen eihän heillä muuten ole ihmeteltävää ja purnattavaa.
Mun mielestä kaikilla lapsilla pitää olla mahdollisuus harrastuksiin ja jokaisen vanhemman velvollisuus on huolehtia että lapsi saa harrastaa. Ja nimenomaan vanhemman, ei yhteiskunnan. Tai kyllähän yhteiskunta tukeekin lasten harrastamista, kunnathan käyttää määrärahojaan myös liikunnan tukemiseen.Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:Niin... miksi köyhien lapset ei saisi harrastaa, sen takiako että heidän kuuluu katsella vanhempiaan kaiket päivät ja otaa heistä mallia. Saahan rikkaatkin sitten siirtää omia asenteitaan omalle jälkikasvulleen eihän heillä muuten ole ihmeteltävää ja purnattavaa.
Näin juuri. Ei voida aina kysyä, että kuka maksais meille, vaan että miten me saisimme maksettua.. Onko menot pakollisia, mistä me voisimme luopua, mitkä on ykkösprioriteetAlkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Mun mielestä kaikilla lapsilla pitää olla mahdollisuus harrastuksiin ja jokaisen vanhemman velvollisuus on huolehtia että lapsi saa harrastaa. Ja nimenomaan vanhemman, ei yhteiskunnan. Tai kyllähän yhteiskunta tukeekin lasten harrastamista, kunnathan käyttää määrärahojaan myös liikunnan tukemiseen.Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:Niin... miksi köyhien lapset ei saisi harrastaa, sen takiako että heidän kuuluu katsella vanhempiaan kaiket päivät ja otaa heistä mallia. Saahan rikkaatkin sitten siirtää omia asenteitaan omalle jälkikasvulleen eihän heillä muuten ole ihmeteltävää ja purnattavaa.
Meillä poikaa harrastaa koripalloa (80 euroa/lukuvuosi), jalkapalloa (50 euroa/vuosi) ja käsipalloa (100 euroa/vuosi). Varusteet kaikkiin noihin maksaa yhteensä alle 100 euroa. Matkat peleihin maksaa muutamia kymppejä bensan muodossa. Ja peleihinhän ei ole pakko osallistua.
Jos minkä tahansa edellä mainitun harrastuksen (kaikki alle 10?/kk, jalkapallo alle 5?/kk) kustantaminen on vanhemmalle mahdottomuus, niin silloin kannattaa ensisijaisesti keskittyä opettelemaan taloudenhallintaa.