Minusta koulu-hiihto pitäs lopettaa lailla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
eiku telinevoimistelu ja pesäpallo :x

Hiihto on kivaa sekä luistelu.

Telinevoimistelu ja pesäpallo myös pois.. :x Sadismia molemmat.

Minusta pesis oli kivaa, vaikka muuten koululiikunta ei aina maistunutkaan. Tosin en käynyt kouluani perinteisellä pesispaikkakunnalla, ehkä jossain toisaalla pesikseen suhtaudutaan paljon suuremmalla intohimolla.

Meillä se pesäpallonpeluu oli jotain niin sairasta. Opettaja pelas itsekkin joukkueessa. Ja suurinosa oppilaista.
 
Jos siitä kouluhiihdosta tehtäis mukavaa hommaa, jota jokainen saisi tehdä omaan tahtiin, omalla tasollaan, se ei varmaankaan olisi niin voimakas hiihtoinnon tappaja.
Muttakun se on (tai ainakin vielä muutama vuosi sitten oli) sitä hampaat irvessä, kymmenen kertaa pururadan ympäri tappomeininkiä, niin en yhtään ihmettele miksi ihmiset myöhemmin vihaa hiihtoa. :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja yks ope:
Mitä jos laittaisit pikkasen löysemmän pipon ettei kiristäis niin paljon ja kävisit kokeilemassa hiihtoa ihan rennossa tunnelmassa. Vois olla ihan hauskaakin vaikkei itse hiihtämisestä mitään tulisikaan.

Rennossa tunnelmassa oliskin varmaan mukavaa, mutta koulussapa ei sellasta tunnelmaa liikuntatunneilla näe. Siellä on aina joku natsi karjumassa ja nälvimässä lapsia kuola lentäen.
Mikä liikunnanopettajia vaivaa???????????????? Mikä vittu siinä liikunnassa on niin saatanan vakavaa että lapsia pitää sen varjolla nöyryyttää?

Ihme hyypiöitä.. puokkoilevia pilliin puhaltelijoita. :x

Kannattaisko sun oikeesti tehdä asialle jotain jos näin pienet ja varmaan aika vanhatkin asiat ovat jättäneet noin suuret traumat että vieläkin pitää kantaa kaunaa..???
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
vielä nykyäänkin vissiin pakotetaan. :o
mä en murtomaasuksiin koske pitkällä tikullakaan just tuon pakottamisen vuoksi.

just ton pakottamisen takia mä en harrasta enää kertotauluja tai ylipäätään mitään. on se perkele, kaikkee ne siellä koulussa tuputtaa!!
 
Ehkä et ole itse opettanut lastasi hiihtämään silloin jo ennen kouluikää! Jos lapsi osaa jo kouluun mennessään hiihtää/luistella/uida.... niin kyllä hän nauttii siitä paljon enemmän kuin jos joutuu vasta kouluiässä aloittamaan sen harjoittelun. Itse olet virheen tehnyt ja oma asenteesi hiihtoa kohtaan on selvästi kasvanut myös lapseesi. Katso peiliin!
 
Mielestäni se on ihan kiva juttu olemassa, mutta hulluksi sen tekee täällä se, että sitä on 2-3kertaa talvessa ja sen vuoksi kaikilla on oltava ne varusteet! Siis mikäs siinä, jos kotonakin hiihdellään, mut jos ei hiihdellä? Sama luistimien kanssa, paitsi että ne kerrat taitavat olla kokonaiset 2/talvi...lisäksi täällä täytyy tuoda kypärätkin kotoa ja jos ei tuo, ei saa luistella.
Kyllä on ärsyttänyt, kun tämä asia on juuri tapetilla täällä(kin?) ja ei auta kun hankkia niitä vehkeitä ja upottaa satasia näihin kertoihin sit...käytettynä ei tahdo täältä löytää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no kuule:
Ehkä et ole itse opettanut lastasi hiihtämään silloin jo ennen kouluikää! Jos lapsi osaa jo kouluun mennessään hiihtää/luistella/uida.... niin kyllä hän nauttii siitä paljon enemmän kuin jos joutuu vasta kouluiässä aloittamaan sen harjoittelun. Itse olet virheen tehnyt ja oma asenteesi hiihtoa kohtaan on selvästi kasvanut myös lapseesi. Katso peiliin!

Pakko peesata :D

Tästäkin tuli hauska ketju :saint: :whistle:
 
Minulle hiihdosta tulee ensiksi positiivisia mielikuvia. Onneksi minulla oli äiti, joka tykkäsi urheilla ja joka vei minua pienestä pitäen hiihtolenkeille. Muistan ne ihanat kevättalven päivät alle kouluikäisenä, kun hiihdettiin kahdestaan monen kilometrin lenkkejä. Ja kotona juotiin kaakaot...

Koulussakin selvisin sitten vähemmällä niistä natsiopettajista, kun oli valmiiksi kova kunto ja koordinaatio hallussa.
 
Koulussa on kaikille jotain mistä he ei pidä, silti tietyt asiat, jotka ops:ssa lukee on vain opetettava. Ei niitä saa poiskaan jättää. Tietysti on eri asia miten ne opettaa. Ei kai se ainainen lenkin kierto oo paras tapa motivoida. Ite ainaskin yritän pitää monipuolisempia hiihtotunteja. Ensin vaikka leikkejä, sitten hiukan tekniikkaa, lopuks viestejä yms. Mutta kyllä silloin tällöin voi isompia vähän pidempäänkin hiihdättää. Mutta sama homma kyllä lajissa kuin lajissa, että kannustaa pitäis eikä viedä sitä lasten luontaista intoa. Mutta kannattaa kokeilla myöhemmin omaan tahtiin uudestaan, jos e into sieltä löytyis taas =).
 
Mun lapset hiihtävät ja luistelevat mielellään =) Heillä on hyvät perustaidot molempiin sitten kun koulun aika tulee. Ovat innostuneet kaikesta liikunnasta, mutta me vanhemmatkin liikumme ja opastamme. Ei omena kauas puusta putoa... pätee tässäkin asiassa =)
 
Tänään pojalla oli luistelua ja opettaja sanoi, et koululla on joitain luistimia, joita VOI lainata. Tänään ostamme pojalle ne kyllä (mies juur män hakemaan), mut oli tarkoitus, et tän päivän ois sit vetänyt niillä koulun peleillä. No mitä teki ope?
Kun tuli liikuntatunti ja poika meni ottamaan ylimääräisiä luistimia jostain, missä niitä näkyi, sanoi opettaja ettei niitä saa ottaa! No poika oli vähän "öhh" ja ei sitten ottanut.
Lisäksi oli ollut rivi kypäriä jossain roikkumassa ja poika oli niitäkin käynyt katsomassa, johon ope "älä koske niihin!" Siis...huoh...raivostuttavaa värkkäämistä. Varsinkin kun ensin lupas ne hitsin vekottimet tälle päivälle ja poika oli innoissaan menossa luisteleen!
Ja ne kypärät oli mitä ilmeisimmin koulun koristeita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no kuule:
Ehkä et ole itse opettanut lastasi hiihtämään silloin jo ennen kouluikää! Jos lapsi osaa jo kouluun mennessään hiihtää/luistella/uida.... niin kyllä hän nauttii siitä paljon enemmän kuin jos joutuu vasta kouluiässä aloittamaan sen harjoittelun. Itse olet virheen tehnyt ja oma asenteesi hiihtoa kohtaan on selvästi kasvanut myös lapseesi. Katso peiliin!

Tuo on niin totta. Jos aikoo saada lapsen nauttimaan urheilusta, pitää ehtiä luomaan ne positiiviset mielikuvat ennen kouluikää.

Minä opettelin uimaan vasta koulussa, ja uinti taitaa olla ainoa laji, jota kohtaan minulla on asennevamma. Tai no tietysti tanssi. Lukiossa oli tanssivimmainen natsiopettaja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Minulle hiihdosta tulee ensiksi positiivisia mielikuvia. Onneksi minulla oli äiti, joka tykkäsi urheilla ja joka vei minua pienestä pitäen hiihtolenkeille. Muistan ne ihanat kevättalven päivät alle kouluikäisenä, kun hiihdettiin kahdestaan monen kilometrin lenkkejä. Ja kotona juotiin kaakaot...

Koulussakin selvisin sitten vähemmällä niistä natsiopettajista, kun oli valmiiksi kova kunto ja koordinaatio hallussa.

Just näin! Ei se hiihdon ja luistelun opetus kuulu vain päivähoidolle ja koululle vaan kotonakin on asian eteen tehtävä jotain. Lapset ovat luontaisesti kiinnostuineita uusista lajeista ja yhtä lailla kannattaa opetella hiihtotaito kuin pyöräilyn taitokin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Missä koulussa pakotetaan hiihtämään? Eihän enää nykyään voida pakkottaa yhtään mihinkään, ei syömään, ei juomaan, saatika hiihtämään. Aika monessa koulussa luistelu on se jota talvella pyritään harrastamaan ja hiihtäminen on vapaaehtoista.

No kyllä vaan pakotettiin minun lapsuudessa ja pakotetaan edelleen. Olen nähnyt niitä lapsiparkoja jotka pipo silmillä raahustavat suksineen kouluun.

Ja suksia ei saanut meiän koulussa edes säilyttää vaan ne piti raahata asfalttejakin pitkin kilometritolkulla kouluun melkein joka pv. Siinä sitä sitten pikku ihminen meni edestakasin kaikkien kantamustensa kanssa jotka tippuili sinne tänne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kansanliike!!:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
vielä nykyäänkin vissiin pakotetaan. :o
mä en murtomaasuksiin koske pitkällä tikullakaan just tuon pakottamisen vuoksi.

just ton pakottamisen takia mä en harrasta enää kertotauluja tai ylipäätään mitään. on se perkele, kaikkee ne siellä koulussa tuputtaa!!

ei tuo tyhmyys ole synti, mutta helevetinmoinen häpeä :D :whistle:
 
No ainakin sen tulisi olla vapaaehtoista.
Mä en ole myöskään tykännyt hiihtämisestä, muistan mitä pakkopullaa se oli.
Mut, kovasti on koitettu poikaa motivoida koska tiedän että jos tuohon lähikouluun menee niin todellakin hiihtävät joka jumalan tunti jos ope saa päättää..
Mut ihan törkeyksiin menee jos opettaja alkaa nälvimään välineistä, kuten tossa toisessa ketjussa oli puhetta.
 
Mäkin aloin inhoamaan hiihtoa sydämmestäni kouluaikana enkä ole koskaan sen jälkeen hiihtänyt.
Mutta ihme kyllä täällä kyläpahasessa tuntuu hiihto ainakin vielä kakkosilla olevan se mitä odotetaan innolla, tytöt hiihtää jopa koulusta kotiin :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mun lapset hiihtävät ja luistelevat mielellään =) Heillä on hyvät perustaidot molempiin sitten kun koulun aika tulee. Ovat innostuneet kaikesta liikunnasta, mutta me vanhemmatkin liikumme ja opastamme. Ei omena kauas puusta putoa... pätee tässäkin asiassa =)


Joo, kyllä munkin tytär VIELÄ tykkää hiihdosta ja luistelusta.. mutta en usko että enää sen jälkeen kovin monta vuotta tykkää, kun menee kouluun ens vuonna.
 

Yhteistyössä