Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ääh ja pääh;24222381:
1. Karppaus on erityisruokavalio, se selvästikin poikkeaa normaalista ruokavaliosta, joten se on erityinen.
2. Ei ole kohteliasta narista tarjoiluista facebookissa, eikä ole kohteliasta (varsinkin kun aloittajan henkilöllisyys on erittäin helppo selvittää) narista siskon narisemisista netissä.
3. On hassua, että aloittaja puhut tyttöjen ahneudesta, ja siitä missä järjestyksessä pöydästä otetaan kun ette itse viime viikolla malttaneet odottaa synttärisankaria kakunsyöntiin. Toisaalta, koska miehesi ei edes sanojesi mukaan pidä kakusta, olisi ollut järkevintä säästää kakkuainekset odottamaan rippijuhlia (varakakuksi).

Ylläolevista täysin samaa mieltä. Lisäksi:
4.Yleensä ihmiset varautuvat tärkeisiin juhliin hankkimalla tarpeeksi tarjoiluita. Leipomosta ostetun kakun lisäksi varuiksi esim. itsetehty kakku tms. Se nyt on vaan niin, että kaksi teinityttöä ei kykene montaa kakkua syömään!
5.Siitä huolimatta, että sisko on luvannut tuoda omat eväät, olisi kohteliasta ja vieraanvaraista huomoida toisen ruokavalio jotenkin omissakin tarjoiluissa. Jos itselläni olisi erikoisruokavalio, varmasti lupautuisin tuomaan omat eväät, mutta olisin kiitollinen siitä, että juhlien järjestäjä olisi ajatellut minua jotenkin.

[QUOTE="mhm";24223953]Ootteko tosissanne? Kokki ja leipuri on hilppasen eri asia.
Kokit eivät tee täyskäreitä töissään.[/QUOTE]

Noo täältähän joku jo mainitsikin et suurtalouskokki on ja itseoppinut..
Niin tai näin ihan sama...
Mä olen ravintolakokki ja kyllä meillä koulussa opetettiin täytekakun teko,jonka tosin olin oppinut jo kotona kymmenen vanhana.. :D
Halvemmalla pääsee kun itse tekee...oli pointti.

Röppö, pakko kysyä: oletko ihan varma että rollolainen valittaa että rahasta on tiukkaa? Minusta hän ei valita, mainitsee kyllä ettei ole häävit tulot, mutta valittaako? Minusta tuntuu että ennemminkin rollolle valitetaan sen tuloista ja sätitään jos milloin mistäkin ostoksesta, että ei sais kun ei oo varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24223983:
Noo täältähän joku jo mainitsikin et suurtalouskokki on ja itseoppinut..
Niin tai näin ihan sama...
Mä olen ravintolakokki ja kyllä meillä koulussa opetettiin täytekakun teko,jonka tosin olin oppinut jo kotona kymmenen vanhana.. :D
Halvemmalla pääsee kun itse tekee...oli pointti.

Suurtalousalan olen minä käynyt, eikä ollut täykkäreitä lainkaan.:)
Mutta juu, ymmärrän pointin.

[QUOTE="mhm";24224003]Suurtalousalan olen minä käynyt, eikä ollut täykkäreitä lainkaan.:)
Mutta juu, ymmärrän pointin.[/QUOTE]

Kaipa tuokin on koulusta ja paikkakunnasta kiinni,kun ainakin mun kanssa samaan aikaan aloittaneet suurtalouskokit tekivät myös eka vuonna kakkuja,pullaa yms :)

[QUOTE="vieras";24223999]Röppö, pakko kysyä: oletko ihan varma että rollolainen valittaa että rahasta on tiukkaa? Minusta hän ei valita, mainitsee kyllä ettei ole häävit tulot, mutta valittaako? Minusta tuntuu että ennemminkin rollolle valitetaan sen tuloista ja sätitään jos milloin mistäkin ostoksesta, että ei sais kun ei oo varaa.[/QUOTE]

Et kehtais röppö vastata?

kyllä mukain ällöttää se etä LISÄTÄÄN rasvaa. rasvaa saan riitävästi siitä kun laitan leivän päälle margariinia ja puuroon sen t-lusikallisen rasvaa. Mun puuro on suolatonta niin se kaipaa sen margariinisilmän.
Mulla on heti maha myös ruikulila jos syön liikaa rasvaa... Sen huomaaa esim. silloin kun on käynyt vaika grillillä syömässä.
en käytä paistamisessa lainkaan rasvaa ja maitokin meilä on rasvatonta, vain ku teen rasvattomaan maitojauheeseen esim manan tai riisipuuron siihen lisään vähän rasvaa.

minun on ihan pakko puuttua tähän vatta ruikulilla - juttuun... jos te söisitte normaalin pihvin jossa EI ole mitään lisäaineita ja paistaisitte sen voi-oliiviöljyseoksessa, se tuskin aiheuttais teille ruikulia. minulla menee maha löysäksi aina kaikesta ns. paskaruuasta, eli viimisen päälle prosessoidusta marinointimätöstä jota myös atrian/hk:n grillipossuksikin voi kutsua. mutta jos ostan ihan käsittelemätöntä lihaa ja grillaan/paistan sen voi-öljyseoksessa niin ei ole maha ruikulilla, vaikka kuinka vetelisin rasvaa. tässäki täytyy muistaa se, että jokaisen ihmisen keho toimii eri tavalla. jos mie olen hiilariherkkä ja viljaherkkä niin ei se tarkota sitä että kaikki muutki olis. minusta ois aivan ihana vedellä pizzaa tai pullaa mutta minun maha ja yleinen vireystila sanoo toisin.

en miekään sitä rasvaa vetele kaksin käsin enkä lisäile sitä ruokaan sen jälkeen kun mie olen ruuan tehny. mutta mie laitan esim. öljyä salaatinkastikkeeksi tai sosekeittoihin lorauksen. pekonia mie en käytä koska kaikkiin pekoneihin on lisätty glukoosia joka on rypälesokeri (= hiilareita). sitä rasvaa EI SIIS TARTTE JOKAISEN SYYÄ KILOTOLKULLA! koska jokaisella on omanlaisensa rasva-aineenvaihdunta, se mikä sopii toiselle, ei sovi sulle, ymmärrätkö? karppauksessa ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa totuutta.

suosittelen ap:tä tutustumaan schwarzbeinin metodiin Schwarzbein Principle - Home - Endocrinology - Controlled Carbohydrate Plan - Vitamin Supplements - Menopause Testing (kyseessä on siis lääkäri, endokrinologi joka on toiminut yli 10 vuotta diabetesta sairastavien kanssa, joten hällä on ehkä enemmän faktaa näistä asioista vasemmassa pikkurillissään kun monella meistä tulee koskaan olemaan) tässä vähän suomeksi jos ei tuo lontoo taitu The Schwarzbein Principle - kirjaesittely

sitten suosittelen ap:tä tutustumaan myös glykeemiseen indeksiin, tuossa on nyt esimerkkinä wikipedian sivu, aiheesta löytyy muitakin jos vaan haluaa tietää lisää Glykeeminen indeksi – Wikipedia

summa summarum: mitä matalampi glykeeminen indeksi, sitä loivemmat verensokerin nousut ja laskut. ja tämä on monella karppaajalla myös se tavoite.

en ois itekkään koskaan uskonu että 2-3 aterialla päivässä voi pärjätä ilman että tulee heikkoa oloa tai rupiaa vapisuttamaan. mutta mie olen selkeesti malliesimerkki ihmisestä joka aiemmin söi hiilarimättöä vähän väliä, ja söi vielä melkeen vastaantulevat ihmisetki nälissään, olin ärtyny ja vittuuntunu ihan joka asiasta, vatta oli kuralla vähän väliä ja ilmavaivat oli hurjat, migreenityyppistä päänsärkyä podin miltei päivittäin ja olin mielettömän väsyny eikä mikään kiinnostanu. sitten tein täyskäännöksen ja jätin kaikki lisätyt sokerit pois, viljat pois, pastat, riisit perunat veks. lisäsin ruokavalioon siemeniä, pähkinöitä, vähähiilarisia kuituja, kasviksia, marjoja, proteiinia, oikeanlaisia rasvoja ja kappas vaan, mieli on parantunut, nukun hyvin öisin, en kärsi ummetuksesta tai ruikulista, ei ole ilmavaivoja, päänsärky katos sen siliän tien eikä vaivaa enää pms:kään, jopa menkat on kivuttomammat kun ne aiemmin oli. että mulle on ihan turha tulla selittämään yhtään mitään hiilarimätön ylivoimasuudesta!

ja jätä se margariini helvettiin, se on pelkkää prosessoitua transrasvaa eli suomeksi sanottuna paskaa joka tukkii sinun solut ja estää normaalin rasva-aineenvaihdunnan.

ei mulla muuta.

Nyynä: Kun aikoinaan kokeilin karppausta enkä saanut päivittäistä energiamäärää hiilareiden vähentämisen jälkeen edes 700 kcal:iin, niin juuri karppausinfon sivuilla kokeneet karppaajat käskivät mun lisätä rasvan määrää, jotta saisin kuitenkin riittävästi energiaa. 700 kcal/vrk on aivan liian vähän pysyväksi elämäntavaksi, vaikkei mitään liikuntaa harrastakaan. Mutta tässä oli varmaan se juju, että mun ruokavalioni oli jo ennen karppausta hyvin vähärasvaista ja kasvisvoittoista, joten kun otin vaan ne hiilarisyömiseni ( = hedelmät ja marjat) pois, niin en saanutkaan sapuskastani enää tarpeeksi energiaa.

ihan asian vierestä, tämä on ollut siinä mielessä hyvin valaiseva ketju että muutamat palstailijat ovat kyllä täysin muuttaneet sitä käsitystä heistä itsestään mikä mulla on heistä aiemmin ollut ja ikävä kyllä huonompaan suuntaan...
mainittakoon vielä että en tarkoita Rolloa

Who cares? :confused: Mulle ainakin on ihan sama mitä mieltä kukin on musta täällä..

ja muuten just kattoin että tuorjuustookaan ei vois syödä, eikä sulatejuustoa; kuinka moni karppi tietää sen. nisäkin on hiilihydraatteja. Aika mnessa tuotteessa on sitä hiilihydraatia jotne trkakna saa ola mitä voi syödä jos karppaa. Kyllä melkin kaikesta hyvästä saa luopua. Kaakaotakaan ei sais juoda ja se on hyvää kylmänä talvi-iltna ruisleivän kera.

no kyllä tiesin :D

miksi kaakaota ei sais juoda?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Minskii
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24224201:
Nyynä: Kun aikoinaan kokeilin karppausta enkä saanut päivittäistä energiamäärää hiilareiden vähentämisen jälkeen edes 700 kcal:iin, niin juuri karppausinfon sivuilla kokeneet karppaajat käskivät mun lisätä rasvan määrää, jotta saisin kuitenkin riittävästi energiaa. 700 kcal/vrk on aivan liian vähän pysyväksi elämäntavaksi, vaikkei mitään liikuntaa harrastakaan. Mutta tässä oli varmaan se juju, että mun ruokavalioni oli jo ennen karppausta hyvin vähärasvaista ja kasvisvoittoista, joten kun otin vaan ne hiilarisyömiseni ( = hedelmät ja marjat) pois, niin en saanutkaan sapuskastani enää tarpeeksi energiaa.

Juu, just tuossa on se pointti. Eli sinun ei ois pitänytkään nostaa sitä rasvamäärää. En miekään ole nostanu, mie syön vaan erilaisemmassa muodossa sen rasvan nykyään :)

Karppausinfon sivuilla on paljon niitä ns. tehokarppeja jotka syövät juuri niinku herra atkins on neuvonut ja täten heille ainoa oikea tapa lisätä sitä energiaa on rasvan lisääminen ruokavalioon. Se sopii toisille mutta ei tosiaan kaikille, ei sovi minullekkaan koska mie en vois kuvitellakkaan syöväni ku tehokarppi eli 1g/elopainokilo rasvaa vuorokaudessa, vaikka mie rakastan erilaisia öljyjä ja kermaa niin mie en sais kyllä suustani alas sitä määrää mikä tuolla logiikalla pitäis saaha. Siksipä mie en tehokarppaa vaan hyväkarppaan, meni muuten aikansa ennenku löysin tasapainon mutta kannatti :D

[QUOTE="vieras";24220826]Onhan se ihme pelleilyä jos paino on pudonnut vuodessa 25kg,selluliitti kadonnut kokonaan.
Diabetes lääkityksen on saanut lopetettua,sekä verenpaine lääkkeet,ja masennus ja migreeni lakannut oirehtimasta.Onhan se ihme pelleilyä.
Ihmiset vetää ihan onnessaan jotain leipää ja perunaa ja ihmettelee kun ruoan päälle ramasee,turvottaa ja vessassa käydään paskalla kahdesti päivässä,tämähän se vasta ihanteellista onkin.[/QUOTE]

Kellä mitenkin. Tuli tuosta viimeisestä vain mieleeni, mielummin käyn joka päivä säännöllisesti ja kivuttomasti vaikka sen kaksi kertaa. Kuin se että vedän sitä leipää yms ja odottelen vessareissua maha kipeänä kuin kuuta nousevaa. Tarpeeksi höttöä niin kilot kertyy ja vessaan pääsee ehkä kerran viikossa..

Onhan se hienoa, että joku laihtuu karppaamalla. Mutta onko sitä ennen pitänyt mättää hiilareita niin paljon, että on huono ja turvonnut olo? Kyllä ilman karppaamistakin voi syödä niin, että on kevyt ja mukava olo.

Ruokatavat on osittain periytyviä. Meillä oli aamu-, väli- ja iltapalaksi leipää. Unohtamatta sen tyrkyttämistä ruuan kanssa. Kyllähän se suositeltu 8palaa päivässä tulee siinä täyteen. Toisilla mahat toimii eri tavoin. Jos sinä voit syödä pari palaa leipää päivässä niin kiva, toisille se ei vain sovi vaikka ei olisikaan mitään allergioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24224230:
Juu, just tuossa on se pointti. Eli sinun ei ois pitänytkään nostaa sitä rasvamäärää. En miekään ole nostanu, mie syön vaan erilaisemmassa muodossa sen rasvan nykyään :)

Karppausinfon sivuilla on paljon niitä ns. tehokarppeja jotka syövät juuri niinku herra atkins on neuvonut ja täten heille ainoa oikea tapa lisätä sitä energiaa on rasvan lisääminen ruokavalioon. Se sopii toisille mutta ei tosiaan kaikille, ei sovi minullekkaan koska mie en vois kuvitellakkaan syöväni ku tehokarppi eli 1g/elopainokilo rasvaa vuorokaudessa, vaikka mie rakastan erilaisia öljyjä ja kermaa niin mie en sais kyllä suustani alas sitä määrää mikä tuolla logiikalla pitäis saaha. Siksipä mie en tehokarppaa vaan hyväkarppaan, meni muuten aikansa ennenku löysin tasapainon mutta kannatti :D
Mutta mistä mä sitten olisin ne puuttuvat kalorit saanut? Syömällä määrällisesti enemmän?

En usko, että mulle tuottaisi karppaus enää rasvan suhteen suurta ongelmaa, koska mun ei ole enää aikoihin tarvinnut laittaa vähärasvaista ruokaa. Elimistö on pikkuhiljaa tottunut siihen. Sama juttu kuin se, että jos alkaa kasvissyöjäksi, alussa on niistä pavuista ja herneistä ihan tajuttomat ilmavaivat. Mutta se menee ohi, kun elimistö tottuu. Ripuli on vaan siitä ikävä juttu, että se haittaa ihan noin niinkuin vaikka töissäkäyntiäkin :D

[QUOTE="heips";24222989]Yksi pyynto rollolle: Voisitko ystävällisesti lukea jonkun karppikirjan ennen kuin alat väittelemään? Esim Andreas Eenfeldtin Ruokavallankumous tai Annika Dahlqvistin kirjat on hyviä. Ja voit lukea myös ilman että alat karppaamaan ;)[/QUOTE]

mie taas suosittelen ihan jokaiselle Mats Eric Nilssonin Petos Lautasella - kirjaa, rupiaa aukiamaan ne solmut mitä ruokateollisuuteen liittyy...

[QUOTE="vieras";24222127]siis kuvitellaan että se on normaalia,kuten piereskely.[/QUOTE]

Normaalimpaa käydä kerran viikossa pa*skomassa väärin päin olevaa käpyä? Piereskelemättä ja kivuttomasti 2kertaa päivässä on ihan hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24224263:
Mutta mistä mä sitten olisin ne puuttuvat kalorit saanut? Syömällä määrällisesti enemmän?

En usko, että mulle tuottaisi karppaus enää rasvan suhteen suurta ongelmaa, koska mun ei ole enää aikoihin tarvinnut laittaa vähärasvaista ruokaa. Elimistö on pikkuhiljaa tottunut siihen. Sama juttu kuin se, että jos alkaa kasvissyöjäksi, alussa on niistä pavuista ja herneistä ihan tajuttomat ilmavaivat. Mutta se menee ohi, kun elimistö tottuu. Ripuli on vaan siitä ikävä juttu, että se haittaa ihan noin niinkuin vaikka töissäkäyntiäkin :D

Lisännyt kalan/lihan/äyriäisten/papujen/linssien määrää? Lisänny Avocadoa, siemeniä, pähkinöitä? Juustoa lisää, muutama kananmuna (ellet oo muna-allerginen)? Muutaman hedelmän?

Aika helposti ne puuttuvat kalorit saa kasaan ihan ilman sitä lisärasvaakin.

olen monsesti syömyt grillatessa niitä rasvaisiaa pihvejä, salatin kera . Silti olen olut väsyneempi. mulla ainkin se rasvainen uoka tekee väsyneemäkis kuin hiilarit. ja jos sen makaroonilaatikon kassa syö esim porkkanaraastetta niiin siinä ei tule liikaa hiilareita. ja jos ruoan kanssa ei syö leipää joutuu OIKEASTI syömään kamaat annokset hiilarit auttavat sihen että sitä rasvaista grilliruokaa ei tavii vetää niin paljon naamaan.

Mä en ole himokarppaaja mutta. Syön saman verran lihaa kuin ennenkin mutta! Mielummin syön vatsani täyteen terveellisiä kasviksia kuin makaronia, parempi minulle, muut ei kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24224293:
Lisännyt kalan/lihan/äyriäisten/papujen/linssien määrää? Lisänny Avocadoa, siemeniä, pähkinöitä? Juustoa lisää, muutama kananmuna (ellet oo muna-allerginen)? Muutaman hedelmän?

Aika helposti ne puuttuvat kalorit saa kasaan ihan ilman sitä lisärasvaakin.
Avocadossa, siemenissä, pähkinöissä ja juustossa on rasvaa. Ja noiden muiden suhteen niin en yksinkertaisesti pystynyt syömään niin suurta määrää kuin olisi pitänyt. Ja nyt vielä täsmennän, että meillä ei ollut aikoinaan vähärasvainen ruokavalio vaan niukkarasvainen ruokavalio esikoisen suolistosairauden vuoksi, joten se avocadokin laittoi jo vatsan sekaisin. Ei laita enää, joten nyt karppaus onnistuisi varmaan muuten ihan hyvin, mutten voi elää ilman tolkutonta määrää marjoja ja hedelmiä....voisin oikeastaan elää pelkästään marjoilla ja hedelmillä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24224362:
Avocadossa, siemenissä, pähkinöissä ja juustossa on rasvaa. Ja noiden muiden suhteen niin en yksinkertaisesti pystynyt syömään niin suurta määrää kuin olisi pitänyt. Ja nyt vielä täsmennän, että meillä ei ollut aikoinaan vähärasvainen ruokavalio vaan niukkarasvainen ruokavalio esikoisen suolistosairauden vuoksi, joten se avocadokin laittoi jo vatsan sekaisin. Ei laita enää, joten nyt karppaus onnistuisi varmaan muuten ihan hyvin, mutten voi elää ilman tolkutonta määrää marjoja ja hedelmiä....voisin oikeastaan elää pelkästään marjoilla ja hedelmillä :D

ahaa... eli myös pähkinöistä meni vatsa sekasin? no sitten ois vaan pitäny syyä enemmän lihaa ja kalaa ja kananmunia :D niijoo höh, siehän just sanoit ettet ois kyenny syömään niin suurta määrää noita :D sitte ois pitäny varmaan syyä määrällisesti enemmän kasviksia :)

mutta kuten sanottu, karppaus ei sovi kaikille eikä ne rasvamäärät sovi kaikille. varsinkaan sillon jos on ollu pidempään vähärasvaisella kasvisruokavaliolla. sillon se rasvamäärä pitää lisätä pikkuhiljaa, teelusikka silloin, toinen tällöin.

Viimeksi muokattu:
20 sivua! Upeaa mammat!
Ketju ei koske enää yhtä tietämätöntä lukihäiriöistä ummikkoa..
Scarlett ja muut läskit iniset kun toiset ovat laihtuneet karppaamalla ja pysyvät myös laihana syömällä kylläisesti.
Ihminenhän on lihansyöjä, ei ole tarkotuskaan syödä viljaa vaan antaa saalis eläimien syödä viljaa ja itse sitten niiden lihat.

Yhteistyössä