kyllä mukain ällöttää se etä LISÄTÄÄN rasvaa. rasvaa saan riitävästi siitä kun laitan leivän päälle margariinia ja puuroon sen t-lusikallisen rasvaa. Mun puuro on suolatonta niin se kaipaa sen margariinisilmän.
Mulla on heti maha myös ruikulila jos syön liikaa rasvaa... Sen huomaaa esim. silloin kun on käynyt vaika grillillä syömässä.
en käytä paistamisessa lainkaan rasvaa ja maitokin meilä on rasvatonta, vain ku teen rasvattomaan maitojauheeseen esim manan tai riisipuuron siihen lisään vähän rasvaa.
minun on ihan pakko puuttua tähän vatta ruikulilla - juttuun... jos te söisitte normaalin pihvin jossa EI ole mitään lisäaineita ja paistaisitte sen voi-oliiviöljyseoksessa, se tuskin aiheuttais teille ruikulia. minulla menee maha löysäksi aina kaikesta ns. paskaruuasta, eli viimisen päälle prosessoidusta marinointimätöstä jota myös atrian/hk:n grillipossuksikin voi kutsua. mutta jos ostan ihan käsittelemätöntä lihaa ja grillaan/paistan sen voi-öljyseoksessa niin ei ole maha ruikulilla, vaikka kuinka vetelisin rasvaa. tässäki täytyy muistaa se, että jokaisen ihmisen keho toimii eri tavalla. jos mie olen hiilariherkkä ja viljaherkkä niin ei se tarkota sitä että kaikki muutki olis. minusta ois aivan ihana vedellä pizzaa tai pullaa mutta minun maha ja yleinen vireystila sanoo toisin.
en miekään sitä rasvaa vetele kaksin käsin enkä lisäile sitä ruokaan sen jälkeen kun mie olen ruuan tehny. mutta mie laitan esim. öljyä salaatinkastikkeeksi tai sosekeittoihin lorauksen. pekonia mie en käytä koska kaikkiin pekoneihin on lisätty glukoosia joka on rypälesokeri (= hiilareita). sitä rasvaa EI SIIS TARTTE JOKAISEN SYYÄ KILOTOLKULLA! koska jokaisella on omanlaisensa rasva-aineenvaihdunta, se mikä sopii toiselle, ei sovi sulle, ymmärrätkö? karppauksessa ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa totuutta.
suosittelen ap:tä tutustumaan schwarzbeinin metodiin
Schwarzbein Principle - Home - Endocrinology - Controlled Carbohydrate Plan - Vitamin Supplements - Menopause Testing (kyseessä on siis lääkäri, endokrinologi joka on toiminut yli 10 vuotta diabetesta sairastavien kanssa, joten hällä on ehkä enemmän faktaa näistä asioista vasemmassa pikkurillissään kun monella meistä tulee koskaan olemaan) tässä vähän suomeksi jos ei tuo lontoo taitu
The Schwarzbein Principle - kirjaesittely
sitten suosittelen ap:tä tutustumaan myös glykeemiseen indeksiin, tuossa on nyt esimerkkinä wikipedian sivu, aiheesta löytyy muitakin jos vaan haluaa tietää lisää
Glykeeminen indeksi Wikipedia
summa summarum: mitä matalampi glykeeminen indeksi, sitä loivemmat verensokerin nousut ja laskut. ja tämä on monella karppaajalla myös se tavoite.
en ois itekkään koskaan uskonu että 2-3 aterialla päivässä voi pärjätä ilman että tulee heikkoa oloa tai rupiaa vapisuttamaan. mutta mie olen selkeesti malliesimerkki ihmisestä joka aiemmin söi hiilarimättöä vähän väliä, ja söi vielä melkeen vastaantulevat ihmisetki nälissään, olin ärtyny ja vittuuntunu ihan joka asiasta, vatta oli kuralla vähän väliä ja ilmavaivat oli hurjat, migreenityyppistä päänsärkyä podin miltei päivittäin ja olin mielettömän väsyny eikä mikään kiinnostanu. sitten tein täyskäännöksen ja jätin kaikki lisätyt sokerit pois, viljat pois, pastat, riisit perunat veks. lisäsin ruokavalioon siemeniä, pähkinöitä, vähähiilarisia kuituja, kasviksia, marjoja, proteiinia, oikeanlaisia rasvoja ja kappas vaan, mieli on parantunut, nukun hyvin öisin, en kärsi ummetuksesta tai ruikulista, ei ole ilmavaivoja, päänsärky katos sen siliän tien eikä vaivaa enää pms:kään, jopa menkat on kivuttomammat kun ne aiemmin oli. että mulle on ihan turha tulla selittämään yhtään mitään hiilarimätön ylivoimasuudesta!
ja jätä se margariini helvettiin, se on pelkkää prosessoitua transrasvaa eli suomeksi sanottuna paskaa joka tukkii sinun solut ja estää normaalin rasva-aineenvaihdunnan.
ei mulla muuta.