Minkä ikäinen on mielestäsi liian nuori / liian vanha vanhemmaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidiksi19,22,27
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
täytyy sanoa et mun kaveri sai ekan lapsen ku oli 17 ja nyt on 25 ja sai just kolmannen lapsensA JA ON AIVAN MAHTAVA äiti eli riippuu henkilöstä ja liian vanha ekaksi kertaa äidiksi olis ehkä 45 mut tietty sekin on tapauskohtainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtiyö:
Ei tuollaista rajaa pysty vetämään.
Elämä se on mikä kasvattaa.Joku kakskymppinen voi olla paljon kypsempi kuin kolmekymppinen.
Se mikä ratkaisee on,että tajuaa mikä vastuu lapsista on ja pystyy sen vastuun kantamaan.
Minun mielipiteeni siis.

Hmm, harvoinpa 20 voi olla kypsempi kuin 30, oli sitten kokenut mitä tahansa. Toki 20v voi olla hyvä äiti ja 30v taas huono.. mutta onko se sama asia kuin kypsyys.

joo mutta ei ne kokemuksetkaan kaikia kasvata.
ihmisellä voi olla ollut helppo ja hyvä elämä silti tavallaan kasvanut "aikuiseksi" eli on kypsempi kantamaan vastuuta toisesta ihmisestä ja joku toinen ei pakosti kasva koskaan

Alkuperäinen kirjoittaja tähtiyö:
Ei tuollaista rajaa pysty vetämään.
Elämä se on mikä kasvattaa.Joku kakskymppinen voi olla paljon kypsempi kuin kolmekymppinen.
Se mikä ratkaisee on,että tajuaa mikä vastuu lapsista on ja pystyy sen vastuun kantamaan.
Minun mielipiteeni siis.
tätä mieltä minäkin tosin ihan teini on liian nuori-melkein aina

Alkuperäinen kirjoittaja höps:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Kuka täs nyt on ketään sortanut? :D Sitäpaitsi jos asiaa tarkemmin aattelee, niin enemmänkin "vanhempana" lapsensa saaneita katotaan kieroon, jos nyt ihan yleistämään ruvetaan. Kuule relaa nyt vaan, äläkä ota näitä niin henk.koht. Täähän on vaan kaksplussan palsta :D B)

Ei todellakaan katsota. Eikä nuoret äidit hauku vanhempia äitejä, niinkuin vanhemmat äidit haukkuvat ja sortavat nuoria äitejä.
Ei kukaan tule kaupassa vanhemmalle äidille sanomaan että "oot pilannut elämäs" niin kuin nuorille sanotaan useinkin, ihan tuntemattomat ihmiset.
Eikä vanhemmilta äideiltä kun he saavat toisen lapsen kysytä "Onko niillä varmasti sama isä".

Muutenkin vanhemmat äidit katsovat nokan vartta pitkin meitä "pentuja" kun saamme lapsia ja "leikimme" kotia.

no, no rauhotus nyt en minä ainakaan ole ikinä haukkunu nuoria äitejä ja itse olen saanut lapseni pojan 38v:nä ja tytön nyt 4kk 43 vuotiaana ja kyllä kait minullekkin on tullu kommentteja iästä muttei kaikesta kannata niin välittää minä en ainakaan välitä sen verta on kokemusta ja hyvä itsetunto ettei pätkää heilauta : ))

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
no, no rauhotus nyt en minä ainakaan ole ikinä haukkunu nuoria äitejä ja itse olen saanut lapseni pojan 38v:nä ja tytön nyt 4kk 43 vuotiaana ja kyllä kait minullekkin on tullu kommentteja iästä muttei kaikesta kannata niin välittää minä en ainakaan välitä sen verta on kokemusta ja hyvä itsetunto ettei pätkää heilauta : ))

Rauhotu? Enhän minä ole edes mistään hermostunut, eikä henkilökohtaisesti kukaan mulle noin ole sanonut. ;) Asun itse maalla, mutta ystäväni asuu pääkaupunki seudulla ja hänelle (ystäväni on 20) huuudeltiin kun hän haki postia että tee abortti eläkä pilaa kaikkien elämää, sä et voi olla koskaan hyvä äiti ym :/ Pientä rajaa kuitenkin.Hänelle myös ihan tuntemattomat ihmiset menee kaupassa haukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja höps:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Rauhotu? Enhän minä ole edes mistään hermostunut, eikä henkilökohtaisesti kukaan mulle noin ole sanonut. ;) Asun itse maalla, mutta ystäväni asuu pääkaupunki seudulla ja hänelle (ystäväni on 20) huuudeltiin kun hän haki postia että tee abortti eläkä pilaa kaikkien elämää, sä et voi olla koskaan hyvä äiti ym :/ Pientä rajaa kuitenkin.Hänelle myös ihan tuntemattomat ihmiset menee kaupassa haukkumaan.

Tosi surullista mutta hän voi sitten ajatella vaikka että ettei kannata välittää kun "meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle" ja tollaset ihmiset on todella jääny asemalle : ) niillä on varmasti itsellä kovin paha olla jos tollasia sanovat, hän voi olla ilonen lapsistaan minkä ikänen äiti vaan voi olla hyvä äiti : )

Keskimäärin varmaan 23-43 vuotiaana paras tehdä lapset. Mutta tähän löytyy niitä poikkeuksia:) Joku haluaa jo 18 vuotiaana vain perhettä.. ja se sattuu toimimaan hänellä hyvin ja mieskin on hyvä ( yleensä niin nuori ei löydä kuin tuurilla hyvän miehen) Miehenhaku taito kun kehittyy meillä naisilla vasta n. alkaen 18v :D ja siitä varmaan ollaan samaa mieltä. Ja toisaalta joku 45v uusi äiti voikin elää vielä seuraavat 45vuotta terveenä ja olla täys tuki lapselleen ja tämän tuleville lapsille :heart: Mutta ei jokainen alta 23v pysty olemaan saman miehen kanssa lopun ikää ( lasten isän) , eikä kaikki yli 45v mamit jaksa enää lapsenlapsia hoitaa. Äidit ja isät on kuitenkin esim. mulle ( ja kavereilleni) suurin tuki ja rakkaus lapsiasioissa :heart: Joku voi tietysti olla sitä mieltä että ilman isoisää ja isoäitiä pärjää hyvin.. Olkoon sitten sitä mieltä. Itse olen äidintyttö ja haluan myös hänet rinnalleni kun saan lapsen.

Alle 20 on liian nuori (silloin pitää olla hauskaa ja bilettää ja nähdä "elämää" ) Yli 40 vuotias on vähän iäkäs saamaan esikoista. Tässähän kysyttiin mielipidettä ja mun mielipide on tää.
Ite alitin niukasti ton yläikärajani :D .

Vanhemman ois hyvä olla olla täysi-ikäinen ja "täyspäinen".
Synnyttämään nainen liian vanha on, jos ei voisi enää oman hormonitoiminnan puolesta raskautua, kun vaihdevuodet ovat jo alkaneet - mikä siis on kovin yksilöllistä.

Ja miksi kaikki on kommentoineet vain äidin ikää, vaikka kysyttiin vanhemman ikää??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Synnyttämään nainen liian vanha on, jos ei voisi enää oman hormonitoiminnan puolesta raskautua, kun vaihdevuodet ovat jo alkaneet - mikä siis on kovin yksilöllistä.

Ja miksi kaikki on kommentoineet vain äidin ikää, vaikka kysyttiin vanhemman ikää??

minä yritin kysyä samaa tuolla ketjun alussa, mutten muotoillut sitä kyllin selvästi.

Jos 45 nainen on jonkun olettamuksen mukaan liian vanha äidiksi onko samanikäinen mies liian vanha isäksi. Vai missä iässä mies on liian vanha, vai onko edes?

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

minä yritin kysyä samaa tuolla ketjun alussa, mutten muotoillut sitä kyllin selvästi.

Jos 45 nainen on jonkun olettamuksen mukaan liian vanha äidiksi onko samanikäinen mies liian vanha isäksi. Vai missä iässä mies on liian vanha, vai onko edes?

Miehen sukusolujen riski lapsen kehityshäiriöihin tai vastaaviin mitä naisella tulee vanhetessa on sama. Vanha mies on riskisiittäjä vaikka nainen jonka siittää olisi 20 vuotias...

Uusimmat

Yhteistyössä