Minkä ikäinen lapsi ei mielestäsi saa enää asua vanhempien kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraileva tähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta kyllä toisen asteen koulun loputtua voisi muuttaa omilleen oli sitten töissä tai opiskeli ja vaikka tää tapahtuisi samalla paikkakunnallakin. Tietenkin jos esim. työn löytäminen venyy eikä ole opiskelupaikkaakaan niin voisi jonkun aikaa asua vielä kotona mutta saisi olla lapsella haku päällä silti. En mitenkään halua olla julma, mutta lapset ansaitsee omankin elämän ja itsenäisyyden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta mielestäni ei ole yhtään mitään estettä elää vanhempien luona + kustannuksella opiskeluaikaa. Tällöin mm. opinnot saa suoritettua nopeammin loppuun, kun ei tarvitse käydä töissä.

Joo ja se on varmaan tosi kivaa raahata opiskelijakemuista miestä kotiin ja sanoa että hys hys ollaan hiljaa ettei vanhemmat herää :)

Niin, miksi muuttaa omilleen jos voi asua vanhempienkin luona täysihoidossa. No miksiköhän? Sanoisikohan itsenäistyminen mitään? Sitä paitsi kyllä nykyään nuorta katsotaan työhaastatteluissakin oudosti, jos ei 25-vuotiaanakaan vielä ole kertynyt työkokemusta muuta kuin hanttihommien verran.

Niin, miksi muuttaa omilleen jos voi asua vanhempienkin luona täysihoidossa. No miksiköhän? Sanoisikohan itsenäistyminen mitään? Sitä paitsi kyllä nykyään nuorta katsotaan työhaastatteluissakin oudosti, jos ei 25-vuotiaanakaan vielä ole kertynyt työkokemusta muuta kuin hanttihommien verran. [/quote]

Miten työkokemus vanhempiensa luona asumiseen liittyy?

Alkuperäinen kirjoittaja Ainokki:
En mitenkään halua olla julma, mutta lapset ansaitsee omankin elämän ja itsenäisyyden.

Aamen. Meidän kulttuurissamme vanhempien nyt vaan kuuluu tietyssä vaiheessa katkaista se henkinen napanuora ja auttaa nuorta itsenäistymään.

Huh, toivottavasti lähtevät viimeistään 20-vuotiaina.
Suorastaan huolestun, jos eivät itse halua lähteä täysi-ikäisinä pois kotoa....
Siinä tapauksessa täytyy tehdä elämä kotona mahdollisimman tylsäksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niin, miksi muuttaa omilleen jos voi asua vanhempienkin luona täysihoidossa. No miksiköhän? Sanoisikohan itsenäistyminen mitään? Sitä paitsi kyllä nykyään nuorta katsotaan työhaastatteluissakin oudosti, jos ei 25-vuotiaanakaan vielä ole kertynyt työkokemusta muuta kuin hanttihommien verran.

Miten työkokemus vanhempiensa luona asumiseen liittyy?

[/quote]

joku aiemmin kommentoi, että kun on kotona, ei tarvi käydä töissä opintojen ohella ja valmistuu nopeammin

Mua ei muiden elämät liikuta, asukoon kukakin mihin ikään tahansa asti. Mutta jos pelkästään esim omaa tilannettani ajattelen, niin sekin niin riippuu. Mulla ei ole ajokorttia eikä siten autoakaan, joten kun junnu tuossa ennen joulua molemmat saa, niin suorastaan kiljun riemusta.

Mun vanhempani asuvat tässä vieressä ja sanaton sopimus on, että mä hoidan vanhempani fyyisesti ja systeri hoitaa vanhempieni logistiikan. Systerikin jo kipittää kohti kuuskymppisiään, joten entä jos systeri halvaantuu tai tapahtuu jotain muuta, minkä takia ei voi enää ajaa autoa? Siinä tilanteessa...mitä pidempään ajokortillinen junnu viitsii mun luonani asua, sitä kiitollisempi tulen olemaan hänelle. Pakko ei tietenkään ole ja kannustankin lapsiani omaan elämään, mutta en pidä pahana sitäkään, että sukulaisiaan olisi auttamassa vaikka loppuun asti.

Yleispätevänä rajana voisin itse pitää sitä kun valmistuu.
Eli jos yliopistoon menevät niin n.25-vuotiaana tai sitten vähän myöhemmin jos välivuosia tms..mutta valitettavasti varmaankin haluavat jo aiemmin muuttaa omilleen.

Jaa, mun siskoni, joka kotoaan lähti 27-vuotiaana oli niin pajon työelämässä kuin ikinä vain töitä oli....ja mitä pidemmälle lamasta edettiin, niin sai vakipaikan. Oli töissä myös opiskelijana (silloin lainsäädäntö tosin oli sallivampi työssäkäyntiin opiskeluaikana, nyt tulorajat himmentävät asiaa) . Ja porukat tosiaan asu isossa kämpässä keskellä etelä-Espoota, josta tuolloin ei todellakaan saanut opiskelijakämppiä paikkakuntalaisena.

Mun eikä mun siskon opiskeluja ole työnteko hidastanu, mä valmistuin yliopistosta 5,5 vuodessa, mikä keskiverto. Eipä tullut otettua lainaa ja pääsi ostamaan kämpän ja kuluttamaan heti valmistuttua ja työllistyttyä.

Ja vanhemmat itseasiassa piti kiinni kuopuksesta, pelkäsivät tyhjää kotia, huhuilivat toisiaan sillä sitten keskenään---

Niin, että miten se työkokemus vanhempien luona asumiseen liittyy? Ihanko oikeesti jotkut vanhemmat kattelee lojuvaa jälkikasvuaan kotonaan ?

Alkuperäinen kirjoittaja björn:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
mutta valitettavasti varmaankin haluavat jo aiemmin muuttaa omilleen.

Miten niin valitettavasti? Et kai sinä niitä lapsia mihinkään menetä, vaikkeivät asukaan saman katon alla?

En tietenkään mutta minusta on mukavampi kun saman katon alla asuu enempi porukkaa.
Itse olen jo hyvin nuorena muuttanut ulkomaille opiskelemaan ja töihin, toki kannustan lapsiakin kokeilemaan moista jos haluavat mutta itsekkäästi ajateltuna on sitten kova ikävä jne..

Muuttavat sitten, kun tuntevat itse ajankohdan olevan oikea, sillä mielestäni minulla ei ole oikeutta käskeä heitä muuttamaan pois omasta kodistaan.

Toivon, että lapsista kasvaa itsenäisiä ja vastuuntuntoisia aikuisia, jotka tekevät tällaiset päätökset itse ja ottavat päätöksistään vastuun. Rahaa en heiltä tule koskaan ottamaan kotona asumisesta, mutta täyshoitolakaan koti ei ole, joten jokainen osallistuu omalla panoksellaan arjen pyörittämiseen.

Tämä on vähän asian vierestä, mutta minulle sopisi Dallas-tyyppinen asuminen. Henkilökunta huolehtisi ruuat ja siivouksen +baarikaapin täytön. Jokaisella pariskunnalla olisi oma huone+kylppäri ja yhteisissä tiloissa tavattaisi sukua. Vierashuonekin olisi kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
mutta valitettavasti varmaankin haluavat jo aiemmin muuttaa omilleen.

Miten niin valitettavasti? Et kai sinä niitä lapsia mihinkään menetä, vaikkeivät asukaan saman katon alla?

Björn miksi olet niin kovin kärkäs kaikissa mielipiteissäsi, kauheen tiukka ja jotenkin tartut kaikissa vastauksissa pikkuseikkoihin.

Vastaat yleensäkin usein kamalan ilkeesti kuin ilkkuen.

Mutta mielestäni ei ole yhtään mitään estettä elää vanhempien luona + kustannuksella opiskeluaikaa. Tällöin mm. opinnot saa suoritettua nopeammin loppuun, kun ei tarvitse käydä töissä.

Joo ja se on varmaan tosi kivaa raahata opiskelijakemuista miestä kotiin ja sanoa että hys hys ollaan hiljaa ettei vanhemmat herää :)

Työkokemuksella ja vanhempien luona asumisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Päin vastoin, jos nuori ei ole säännöllisestä palkasta täysin riippuvainen, hän voi helpommin valikoida töitään ja työllistyä opiskeluita tukeviin kesä- ja osa-aikatöihin. Kun ei ole pakko ottaa vastaan sitä rahakkainta hommaa.

Itsenäistyä ehtii opiskeluiden jälkeenkin, kuitenkin monet kotona asuvat opiskelevat nuoret palavat halusta nostaa kytkintä, joten itsenäistymisen kanssa ei varmaankaan lopulta ole ongelmia:) Seksielämää taas voi hoitaa sen kumppaninkin luona, tai sitten jossain omppuhotellissa;)

Hauskaa muuten, että et koskaan lainaa koko tekstiä, vaan pelkästään osan, jota vastaan sinulla on jonkinlainen mahdollisuus räpättää jotain:)

Björn miksi olet niin kovin kärkäs kaikissa mielipiteissäsi, kauheen tiukka ja jotenkin tartut kaikissa vastauksissa pikkuseikkoihin.

Tervetuloa mielipidekeskusteluun. Se on kyllä harmi että näet pelkästään ilkeilyä ja ilkkumista sellaisissakin viesteissä joissa sitä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Tämä on vähän asian vierestä, mutta minulle sopisi Dallas-tyyppinen asuminen. Henkilökunta huolehtisi ruuat ja siivouksen +baarikaapin täytön. Jokaisella pariskunnalla olisi oma huone+kylppäri ja yhteisissä tiloissa tavattaisi sukua. Vierashuonekin olisi kiva.

:D tositilanteessa olis varmaan aika kauheaa, kun ei pääsis anopista koskaan eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

:D tositilanteessa olis varmaan aika kauheaa, kun ei pääsis anopista koskaan eroon.

Hah, haa, ei haittaa. :laugh: Koska olen itse se anoppi.

Tervetuloa mielipidekeskusteluun. Se on kyllä harmi että näet pelkästään ilkeilyä ja ilkkumista sellaisissakin viesteissä joissa sitä ei ole.

juu, mielipidettä, mielipidettä. oletko kokeillut sellaista tyyliä, että kokeilisit miettiä, mitä se toinen oikeasti tarkoittaa.

Yhteistyössä