Minkä ikäinen lapsi ei mielestäsi saa enää asua vanhempien kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraileva tähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työkokemuksella ja vanhempien luona asumisella ei ole mitään tekemistä keskenään.

--

Hauskaa muuten, että et koskaan lainaa koko tekstiä, vaan pelkästään osan, jota vastaan sinulla on jonkinlainen mahdollisuus räpättää jotain:)

En ole ottanut kantaa siihen tarvitseeko töitä tehdä jos asuu vanhempiensa luona, vaan kommentoin lainaukseen että jos työkokemusta ei ole (alkuperäisen kirjoittajan mielestä töitä ei tarvitse tehdä jos ei asu omillaan) niin työhaastatteluissa saa kyllä selitellä aika paljon miksi näin on.

Minusta on turhaa lainata koko tekstiä, jos kommenttini liittyy vain viestin johonkin osaan. Varsinkin silloin kun lainaukseen liittyy kolmen-neljänkin eri keskustelijan viestit, ja kommentoin vain viimeisintä viestiä. Kukaan ei kuitenkaan lue sitä alkuperäistä viestiä kahteen kertaan, ja osalainauksesta kaikki näkee suoraan että mihin kohtaan viestissä otan kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei kiire:
Kyllä nykyaikanakin monta sukupolvea voi ihan hyvin asua saman katon alla. Minä en ymmärrä miksi perhe pitää hajottaa mahdollisimman varhain.

vaikka tuossa aiemmin väänsin vitsiä Dallas-asumisesta, minusta jokaisella pitäisi olla oma rauha eivätkä kotityöt saisi jäädä kenenkään vastuulle vuosikausiksi.

Mä toivoisin, että mun lapseni huomioisivat muutakin elämässään kuin kutuviettinsä. Esikoinen muutti omilleen kohta 2 vuotta sitten ja neiti siis täyttää kesällä 23 v. Musta se oli ihan hyvä ikä lähteä omilleen, kun ei ollut enää mitään erityistä syytä jäädä tänne mun kanssanikaan asumaan. Lähinnä mietin sitä, että kotona asutaan siihen asti, kun vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen. Tai sitten se opiskelija tekee senkin edestä töitä.

Meillä on ehkä nykypäivää ajatellen varsin poikkeuksellinen lähisuku, sillä periaatteemme on, että läheistä ei jätetä. Samassa rivariyhtiössä asuu niin siskoni 14 v tyttärensä kanssa, minä 17 v poikani kanssa ja noin 80 v vanhempani. Siskoni poika asuu noin 150 metrin päässä ja mun esikoiseni noin 1,5 km:n päässä.

Toivon, että tuo mun kuopukseni asuu tässä niin pitkään kuin ikinä vain haluaa. Tämä asunto voidaan remontoida niin, että tässä on kaksi eri sisäänkäyntiä, jos junnu haluaa niin pitkälle "omaa elämää". Perhettä junnu ei tietty tähän asuntoon voi perustaa, joten siinä vaiheessa viimeistään on muutettava omilleen. Sen sijaan jollekin yhden illan jutulle tai vaan tyttöystävälle voi aamulla herätessään sanoa, että"sori, pitää kuskata mummo eka dialyysiin, sitten mutsi etnokauppaan ja sen jälkeen täti viedä konserttiin. Niin ja mun ykskätinen systeri tarvii apua kirjahyllyn siirtämisessä." Samaa ei sanota vaimolle =)

Pienituloisena vuokra-asunnossa asujana on lasten melkeinpä lähdettävä kun täysi-ikäiseksi tulevat. Asumistuki loppuu heistä silloin. Siinä on mammankin etsittävä itselleen pienempää asuntoa saadakseen vuokransa maksetuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja yep:
Alkuperäinen kirjoittaja björn:
Björn miksi olet niin kovin kärkäs kaikissa mielipiteissäsi, kauheen tiukka ja jotenkin tartut kaikissa vastauksissa pikkuseikkoihin.

Vastaat yleensäkin usein kamalan ilkeesti kuin ilkkuen.

Tervetuloa mielipidekeskusteluun. Se on kyllä harmi että näet pelkästään ilkeilyä ja ilkkumista sellaisissakin viesteissä joissa sitä ei ole.

juu, mielipidettä, mielipidettä. oletko kokeillut sellaista tyyliä, että kokeilisit miettiä, mitä se toinen oikeasti tarkoittaa.

Henkilöiltä, joidan henkinen kapasitetti on eh- hieman rajallinen, loppuvat useammin hedelmälliset ajatukset kesken. Tällöin siirrytään ilkeilyyn, pilkunviilaukseen ja vääristelyyn. Ja asiayhteyksistä irroittamiseen. Jos ei ole kykyä keskustella, niin ei siiten vain ole kykyä keskustella...

Minulla ei ole mitään ikärajaa siihen kauanko lapset voivat asua kotona. Elämäntilanteesta riippuen kannattaa miettiä ratkaisuja. Itse olen suvusta jossa samassa taloudessa voi asua 3-4 sukupolvea yhtäaikaa, asialla ei ole mitään tekemistä itsenäisyyden tai loisimisen kanssa. Olen aina pitänyt yhteisöllisyydestä.

Mun mielestä ei voi ihan tarkkaa rajaa vetää, mutta jos 20 v pesettää pyykit , syö , asuu ja kulkee omia teitään , tekemättä yhteisen kodin hyväksi mitään , ollaan metsässä.

aivan, miehen pikku veli juuri tällainen :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja elämä on:
Pienituloisena vuokra-asunnossa asujana on lasten melkeinpä lähdettävä kun täysi-ikäiseksi tulevat. Asumistuki loppuu heistä silloin. Siinä on mammankin etsittävä itselleen pienempää asuntoa saadakseen vuokransa maksetuksi.
Nää on musta aika järkyttäviä :'( Tiedän tapauksen, jossa äidin oli pakko heittää vielä ammattikoulua käyvä just 18 v täyttänyt esikoisensa pihalle. Tosin ei se kyllä mikään pakko ollut...olisi miettinyt asiaa ennenkuin hankki ne 3 muuta lasta :kieh: :kieh: Mutta mitäpä niistä esikoisista, kun vauvakuume iskee :/

Työkokemuksella ja vanhempien luona asumisella ei ole mitään tekemistä keskenään.

--

Hauskaa muuten, että et koskaan lainaa koko tekstiä, vaan pelkästään osan, jota vastaan sinulla on jonkinlainen mahdollisuus räpättää jotain:)

En ole ottanut kantaa siihen tarvitseeko töitä tehdä jos asuu vanhempiensa luona, vaan kommentoin lainaukseen että jos työkokemusta ei ole (alkuperäisen kirjoittajan mielestä töitä ei tarvitse tehdä jos ei asu omillaan) niin työhaastatteluissa saa kyllä selitellä aika paljon miksi näin on.

Minusta on turhaa lainata koko tekstiä, jos kommenttini liittyy vain viestin johonkin osaan. Varsinkin silloin kun lainaukseen liittyy kolmen-neljänkin eri keskustelijan viestit, ja kommentoin vain viimeisintä viestiä. Kukaan ei kuitenkaan lue sitä alkuperäistä viestiä kahteen kertaan, ja osalainauksesta kaikki näkee suoraan että mihin kohtaan viestissä otan kantaa.

Minä olen se alkuperäinen kirjoittaja!! Ja tarkoitin kyllä, että kotona asuvan ei tarvitse jatkuvasti käydä töissä, joka nopeuttaa opiskeluita. Ainakin loma-aikoina varmasti jokainen järkevä opiskelija työskentelle! Selvensin kirjoitustani myöhemmässä viestissäni, mutta ainoastaan sinä tunnuit tarvitsevan tätä selvennystä. Muut ymmärsivät ilmankin.

En ole sitä mieltä, että osalainaus on järkevää. Se kärjistää keskustelua ja vie lainatun pointin pois asiayhteydestä.

Björn miksi olet niin kovin kärkäs kaikissa mielipiteissäsi, kauheen tiukka ja jotenkin tartut kaikissa vastauksissa pikkuseikkoihin.

Tervetuloa mielipidekeskusteluun. Se on kyllä harmi että näet pelkästään ilkeilyä ja ilkkumista sellaisissakin viesteissä joissa sitä ei ole.

juu, mielipidettä, mielipidettä. oletko kokeillut sellaista tyyliä, että kokeilisit miettiä, mitä se toinen oikeasti tarkoittaa.

Henkilöiltä, joidan henkinen kapasitetti on eh- hieman rajallinen, loppuvat useammin hedelmälliset ajatukset kesken. Tällöin siirrytään ilkeilyyn, pilkunviilaukseen ja vääristelyyn. Ja asiayhteyksistä irroittamiseen. Jos ei ole kykyä keskustella, niin ei siiten vain ole kykyä keskustella...

kenelläköhän tässä nyt on rajallinen henkinen kapasiteetti ?. raukkamaista mennä henkilökohtasuuksiin . keskusteluun kuuluu se , että ollaan eri mieltä asioista . eihän se olisi mitään keskustelua jos kaikki olisivat vaan samaa mieltä koko ajan . mahtaisi olla aika tyhjä palsta ..

Kaikenkaikkiaan minusta nuoren on hyvä muuttaa omilleen silloin, kun
- kykenee maksamaan elämisensä itse joko tukien tai työnsä puitteissa
- siellä kotona ei ole mitään sellaista tehtävää, jonka takia kotona pitäisi vielä asua (maanviljelys, toimintakyvyttömät vanhemmat tms)
- perustaa oman perheen
- kotona on paljon riitoja tai kodin ilmapiiri on muutooin negatiivinen

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

kenelläköhän tässä nyt on rajallinen henkinen kapasiteetti ?. raukkamaista mennä henkilökohtasuuksiin . keskusteluun kuuluu se , että ollaan eri mieltä asioista . eihän se olisi mitään keskustelua jos kaikki olisivat vaan samaa mieltä koko ajan . mahtaisi olla aika tyhjä palsta ..

Eri mieltä voi olla rakentavastikin. Ja kommenttini tarkoitti kaikkia henkilöitä, joiden tapa "keskustella" on viilata pilkkua, provosoida, irrottaa asiayhteydestä, vääristellä ja ilkeillä.

En pahemmin edes tiedä tämän Björnin tyylistä yleensä, ja yhden keskustelun perusteella on vaikea ottaa kantaa.

En ole sitä mieltä, että osalainaus on järkevää. Se kärjistää keskustelua ja vie lainatun pointin pois asiayhteydestä.

Näinköhän. Nytkään ensimmäinen kappaleesi ei liity mitenkään tuohon jälkimmäiseen - jota nyt kommentoin. Puhumattakaan kahdesta muusta viestistä jotka ovat minun kirjoittamiani.

Ja kommenttini tarkoitti kaikkia henkilöitä, joiden tapa "keskustella" on viilata pilkkua, provosoida, irrottaa asiayhteydestä, vääristellä ja ilkeillä.

Olisin kyllä kiitollinen jos voisit antaa konkreettisia esimerkkejä noista pilkunviilauksista, provosoinneista ja muista mainitsemistasi """""keskustelutavoista"""""". Katsos kun ei voi parantaa tapojansa jos ei tiedä mitä parantaa.

Olisin kyllä kiitollinen jos voisit antaa konkreettisia esimerkkejä noista pilkunviilauksista, provosoinneista ja muista mainitsemistasi """""keskustelutavoista"""""". Katsos kun ei voi parantaa tapojansa jos ei tiedä mitä parantaa.

No kiroilua voi ainakin vähentää :whistle:

Ja kommenttini tarkoitti kaikkia henkilöitä, joiden tapa "keskustella" on viilata pilkkua, provosoida, irrottaa asiayhteydestä, vääristellä ja ilkeillä.

Lukisitko uudelleen tuon lainaamasi kappaleen? Ajatuksella?

Minusta lapseni voi asua kotona niin kauan kuin haluaa.
Opiskeluaikana saa säästettyä rahaa omaa asuntoa varten ja on rauha opiskella kun ei ole pakko mennä hanttihommiin koulun jälkeen jotta saa vuokran ja elämisen maksettua.

Tietenkin kesällä kannusta oman alan kesätöihin, koska siitä on etua valmistuttua.

Entä sitten vammaiset lapset. Monet vanhemmat pitävät vammaista 40v täyttänyttäkin kotona ja hyysäävät.

Entä maanviljelijät. Yksi lapsista ei koskaan muuta kota vaan ottaa siihen emännän ja jää asumaan vanhempiensa kanssa siihen taloon. Onko tämä sitten ok?
Eikö vanhempien pitäisi muuttaa pois kotoa tässä tapauksessa?

Entä jos lapsi jostain syystä on taloudellisesti niin heikolla, että ei pysty maksamaan vuokraa ja eikä pärjää esim henkisten ongelmien kanssa yksin.
Pitäisikö se heittää pihalle selviytymään?

Normaali vanhempi pitää lapsen kotona niin kauan, että se pärjää.
Nyt en puhu niistä lapsista, jotka ovat opiskelleet ja saaneet hyvän työpaikan ja eivät vain viitsi lähteä pois.
Heitä pitää kannustaa etsimään kotia ja auttaa muutossa.

NYt en mainitse ollenkaan niitä isolapsisia perheitä, joissa lapset tehdään tukien takia ja kun lapsesta loppuu tulot heitetään se ulos kuluttamasta perheen sossusta saatuja varoja.
Nämä luuserit jätän omaan arvoonsa.

Näinköhän. Nytkään ensimmäinen kappaleesi ei liity mitenkään tuohon jälkimmäiseen - jota nyt kommentoin. Puhumattakaan kahdesta muusta viestistä jotka ovat minun kirjoittamiani.

Otin kantaa koko tekstiisi. Jos sinulla on kotona äidinkielen perusopas, katso sielät, mikä on kappalejaon tarkoitus. Se selventää kirjoitustyyliäni, joka on siis näiden kappalejako-oppien mukaista.

Kappalejako ja asiayhteydestä irrottaminen taas on eri asia, joten ethän ala viisastelemaan millään saivarteluilla, pleasekiltti... En jaksa enää vääntää kanssasi.

Björn, toivottavati et loukkaannu ei ole tarkoitukseni, mutta ei millään pahalla olet kyllä kamalan kylmän ja kovan tuntuinen ihminen.
Voi olla ettet oikeasti ole, mutta sellaisen kuvan annat itsestäsi.

Björn, toivottavati et loukkaannu ei ole tarkoitukseni, mutta ei millään pahalla olet kyllä kamalan kylmän ja kovan tuntuinen ihminen.
Voi olla ettet oikeasti ole, mutta sellaisen kuvan annat itsestäsi.

Niin mistä sä olet saanut sellaisen kuvan että mä olen kylmä ja kova? Ihan totta se ei auta yhtään että sä (vai joku muu samalla nimimerkillä?) toitotat samaa asiaa joka keskustelussa ilman mitään kummempaa selitystä. Tuskin se hymiöiden puutteesta johtuu, kuten joku mainitsi eräässäkin keskustelussa?

Pitääkö näiden keskustelujen mennä aina tällaseks muutaman keskustelijan väliseks tappeluks täysin eri aiheesta? Itseä nyt ihan oikeasti harmittaa tuo teidän käytöksenne! Jos voisi vielä saada vastauksia itse aiheeseen?

Yhteistyössä