Mimmosia sairaanhoitajia tänne on valmistumassa kun ei tiedä raskaudesta mitn?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maria"

Vieras
Mun ystävä oli jutellut sairaanhoitaja ystävälleen mun raskauspahoinvoinnista,kun oksennan monta kertaa päivässä ja se on ollut pahinta vkolla 6-9. Ja esikoista mulla oli kans pahoinvointia. Tää sairaanhoitaja oli sanonut et a. se ei voi olla raskauspahoinvointia koska se alkaa vasta vkolla 12 . (terveyskirjastossa luki et silloin jo alkaa helpottaa yleensä) b. sit oli väittänyt että koska mulla esikoisesta oli pahoinvointia niin nyt vaan kuvittelen voivani pahoin ja siksi oksennan.
Voi herra mun,siis kuvittelen kaiken. Oikeesti en mieti ees koko oksentamista,hajuja yms ja silti kesken kauppareissun mun on mentävä oksentaa kun tulee oikeesti niin sika paha olo ettei meinaa pystyssä pysyä ja tää sairaanhoitaja on sitä mieltä et se on psykosomaattista kun pahoinvointi alkaa vasta vkolla 12.

Toisekseen mitä ihmettä tää mun ystävä alkaa omilleen ystävilleen kertoon mun raskaudesta ja sit puhutaan tollasta musta,kiva kun leimataan "et joo sillä on psykosomaattisia oireita"....

joo mut jotenkin loukkaavaa tehdä tollasia diagnooseja tai ylipäätään tollanen et kiistetään mun oikeita tuntemuksia ja väitetään ne kuvitelluiksi. Koska oikeesti olen kärsinyt tästä ihan toden teolla ja joku tulee ja sanoo ettei voi olla totta :(

[QUOTE="Inhimillinen tekijä";23946963]Työ tekijäänsä opettaa.[/QUOTE]

Potilaan kuuluisi saada kunnon hoitoa ei olla opettajana... miehellä käsi paketissa ja käy vaihdattamassa siteet joko päivystyksen sairaanhoitajalla tai sitten terveyskeskuksen puolella... siteiden vaihto näyttää olevan yllättävän vaikeaa... mitä siellä amk:ssa oikein opiskellaan, teoriaako?... on kyllä mopo karannut käsistä pahemman kerran.

Aika harva sairaanhoitaja työskentelee raskaanaolevien kanssa. Siis eihän neuvoloissa ole ainuttakaan sairaanhoitajaa töissä. Toisaalta raskaus ja synnytys tuntuu olevan sellaisia aiheita että jokaisella naisella (ja jopa useilla miehillä) on hemmetin tiukat käsitykset mitä se on, mikä on mahdollista ja miten pitää toimia, vaikkei olisi mitään koulutusta eikä kokemusta. Mulle esim. lapseton lakimies neuvoi tiukkaan sävyyn kuinka synnytyksessä pitää vaatia kipulääkitystä. Anna mennä siis toisesta korvasta ulos.

Oireet

Pahoinvoinnin tunnetta ja lievää oksentelua pidetään normaalina raskausmerkkinä. Lievää raskauspahoinvointia esiintyy lähes jokaisella odottavalla naisella. Se alkaa yleensä 5.–7. viikolla, on pahimmillaan 9.–11. viikolla ja lakkaa useimmilla lähes kokonaan 14. viikkoon mennessä. Oireet ovat tavallisesti pahimmat aamuisin.

Hyperemeesissä oireet alkavat tavanomaisena raskauspahoinvointina, mutta parin viikon kuluessa oksentelukohtaukset tihenevät ja jatkuva yökkääminen aiheuttaa myös ylävatsakipua. Oksennuksessa voi näkyä veriviiruja. Jos mikään ruoka tai juoma ei pysy sisällä, paino voi laskea ja potilas kuivuu.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00170&p_haku=raskaus%20pahoinvointi

[QUOTE="maria";23946990]joo mut jotenkin loukkaavaa tehdä tollasia diagnooseja tai ylipäätään tollanen et kiistetään mun oikeita tuntemuksia ja väitetään ne kuvitelluiksi. Koska oikeesti olen kärsinyt tästä ihan toden teolla ja joku tulee ja sanoo ettei voi olla totta :([/QUOTE]Mitä väliä, sä itse tiedät mikä tilanne oikeesti on. :) Eiköhän tuokin tyyppi vielä huomaa olleensa väärässä.

Niin. Kaikki otetaan niin kirjaimellisesti eli se mitä kirjoissa lukee, koska ei ole sitä käytännön tuomaa kokemusta.

On tainnut myös unohtua ihmisten yksilöllisyyskin asioiden suhteen.

huvittavaa kun sit tää mun ystäväkin alkoi inttää mulle et mun täytyy olla väärässä ( en voi oikeesti oksennella vielä kun hänen sairaahoitaja ystävänsä niin sanoi) justttttt!!!!! no sithän se on niin,miettikää jos tollasia diagnooseja tehdään ettei potillaan tuntemukset VOI vaan pitää paikkaansa.

[QUOTE="vieras";23946992]Potilaan kuuluisi saada kunnon hoitoa ei olla opettajana... miehellä käsi paketissa ja käy vaihdattamassa siteet joko päivystyksen sairaanhoitajalla tai sitten terveyskeskuksen puolella... siteiden vaihto näyttää olevan yllättävän vaikeaa... mitä siellä amk:ssa oikein opiskellaan, teoriaako?... on kyllä mopo karannut käsistä pahemman kerran.[/QUOTE]
Jos opiskeluainkana opeteltaisiin kaikki toimenpiteet juurtajaksaen, niin opiskeluaika olisi varmaan ihan hemmetin paljon pidempi.

[QUOTE="Inhimillinen tekijä";23947025]Mitä väliä, sä itse tiedät mikä tilanne oikeesti on. :) Eiköhän tuokin tyyppi vielä huomaa olleensa väärässä.[/QUOTE]

niin,mut tosta tuli sellanen tilanne et mut nolattiin sit siinä kun yritin puolustautua että kyllähän mä tiedän itse kun olen toistamiseen raskaana ja lisäksi kun sille ei vaan voi mitn kun se oksennus tulee. Niin saan hirvee ryöpytyksen niskaan et " joo kuule siitä se just johtuu et odotat toista niin kuvittelen samat oireet ihan alusta alkaen,sulla on vahvoja psykosomaattisia oireita" Heidän mielestään työnnän suurinpiirtein sormet kurkkuun et tulee oksennus :( huh! Noh onneksi olo alkaa sen oksentelun suhteen just helpottaa ja vko 12 lähestyy vaikka tämän hoitsun mukaan sen pitäs nyt vasta alkaa :)

[QUOTE="maria";23947016]no aika harhaanjohtavaa ja sit kaikki jotka kärsii sitä ennen on luulosairaita. Lueppas Duodecim Terveyskirjasto/ raskauspahoinvointi tai mikä tahansa lääkärikirja :) tai kuka tahansa nainen joka on ollut raskaana![/QUOTE]

no mutta täytyypä lukea, kiitos ISOSTI näin hyvästä vinkistä, päivitänkin tutkintoni nyt ensi tilassa sinun tasollesi, dänks ;)

[QUOTE="maria";23947039]huvittavaa kun sit tää mun ystäväkin alkoi inttää mulle et mun täytyy olla väärässä ( en voi oikeesti oksennella vielä kun hänen sairaahoitaja ystävänsä niin sanoi) justttttt!!!!! no sithän se on niin,miettikää jos tollasia diagnooseja tehdään ettei potillaan tuntemukset VOI vaan pitää paikkaansa.[/QUOTE]
Mutta eiväthän sairaanhoitajat tee diagnooseja. Joten nou panik. :)

[QUOTE="Inhimillinen tekijä";23947061]Jos opiskeluainkana opeteltaisiin kaikki toimenpiteet juurtajaksaen, niin opiskeluaika olisi varmaan ihan hemmetin paljon pidempi.[/QUOTE]

Tätien ikä vaihteli 25-50 v. välillä ja kaikille tuntui olevan jotenkin erikoistilanne... mitä siellä töissä oikein yleensä tehdään? Itsellä oli aikoinaan kipsilastassa olevan siteen kiristys, jonka lääkäri sanoin voitavan tehdä myös itse kotona... kiristys ei onnistunut yhdeltäkään kansliassa istuvalta tätöseltä vaan paikalle odotettiin ambulanssi, josta ensihoitaja kävi kiristämässä siteen ja samalla opetti sen yhdellä kanslian tädille... ei voi kuin ihmetellä.

[QUOTE="Inhimillinen tekijä";23947061]Jos opiskeluainkana opeteltaisiin kaikki toimenpiteet juurtajaksaen, niin opiskeluaika olisi varmaan ihan hemmetin paljon pidempi.[/QUOTE]

... siteiden vaihto... pitäisi olla ihan perusrutiinia.

[QUOTE="hui";23947015]raskauspahoinvointihan helpottaa ehkä siinä rv 12 paikkeilla.. mut ite oksentelin rv 17 asti...[/QUOTE]

Ja mä oksensin vähintään kerran päivässä heinäkuun puolivälistä jouluun saakka ;)

Joo mullakin alkoi viikolla 5-6 ja loppui lähempänä viikkoja 18-20.. mulle sanottiinkin joka neuvolassa, että "kyllä sen vk 12 mennessä pitäisi hellittää" ja "...vk 16 mennessä" tmv.. olin kyllä onnesta soikeana kun hellitti - oli tosi omituinen tunne kun ei enää yrjöttänytkään 24/7...

no mutta täytyypä lukea, kiitos ISOSTI näin hyvästä vinkistä, päivitänkin tutkintoni nyt ensi tilassa sinun tasollesi, dänks ;)

no mutta onko sinulla tapana haukkua potilaita luulosairaiksi vain koska itselläsi ei ole asiasta riittävää tietoa? kysymys on myös tyylistä jolla sairaanhoitaja oli teilannut oireeni sanomalla ETTEI SE OLE MAHDOLLISTA.Luuletko ettei tuosta tule pahaa mieltä?

• Tykkää
Reactions: emppu75
[QUOTE="maria";23947070]niin,mut tosta tuli sellanen tilanne et mut nolattiin sit siinä kun yritin puolustautua että kyllähän mä tiedän itse kun olen toistamiseen raskaana ja lisäksi kun sille ei vaan voi mitn kun se oksennus tulee. Niin saan hirvee ryöpytyksen niskaan et " joo kuule siitä se just johtuu et odotat toista niin kuvittelen samat oireet ihan alusta alkaen,sulla on vahvoja psykosomaattisia oireita" Heidän mielestään työnnän suurinpiirtein sormet kurkkuun et tulee oksennus :( huh! Noh onneksi olo alkaa sen oksentelun suhteen just helpottaa ja vko 12 lähestyy vaikka tämän hoitsun mukaan sen pitäs nyt vasta alkaa :)[/QUOTE]

On se hyvä, että sä osaat psykosomaattisesti myös estää raskauspahoinvoinnin silloin, kun sen pitäisi alkaa. Tota pitäisi opettaa muillekin naisille, niin kenenkään ei tarvitsisi kärsiä raskauspahoinvoinnista, kun ne vaan uskoisi, ettei niitä okseta. Mihinköhän muihin vaivoihin tää tehoaisi?

[QUOTE="vieras";23947135]Tätien ikä vaihteli 25-50 v. välillä ja kaikille tuntui olevan jotenkin erikoistilanne... mitä siellä töissä oikein yleensä tehdään? Itsellä oli aikoinaan kipsilastassa olevan siteen kiristys, jonka lääkäri sanoin voitavan tehdä myös itse kotona... kiristys ei onnistunut yhdeltäkään kansliassa istuvalta tätöseltä vaan paikalle odotettiin ambulanssi, josta ensihoitaja kävi kiristämässä siteen ja samalla opetti sen yhdellä kanslian tädille... ei voi kuin ihmetellä.[/QUOTE]
Mitäkö siellä tehdään? Varmaan juodaan kaffia ja juorutaan. Se tuntuu monesti olevan yleinen mielipide. :D No ei vaan, ehkä he eivät juurikaan ole tehneet tuota vaan ovat delegoineet homman juurikin ensihoitajille. Monessa paikassa se tuntuu olevan just noin. Enkä siis tarkoita että se on ihan ok. Mutta nyt tuossa sun kertomassa paikassa on onneksi edes yksi joka taitaa kyseisen asian. Toivottavasti opettaa muillekin!

[QUOTE="maria";23947194]no mutta onko sinulla tapana haukkua potilaita luulosairaiksi vain koska itselläsi ei ole asiasta riittävää tietoa? kysymys on myös tyylistä jolla sairaanhoitaja oli teilannut oireeni sanomalla ETTEI SE OLE MAHDOLLISTA.Luuletko ettei tuosta tule pahaa mieltä?[/QUOTE]
:laugh:

[QUOTE="juu";23947202]On se hyvä, että sä osaat psykosomaattisesti myös estää raskauspahoinvoinnin silloin, kun sen pitäisi alkaa. Tota pitäisi opettaa muillekin naisille, niin kenenkään ei tarvitsisi kärsiä raskauspahoinvoinnista, kun ne vaan uskoisi, ettei niitä okseta. Mihinköhän muihin vaivoihin tää tehoaisi?[/QUOTE]

joo itsehän sen voi tosiaankin päättää milloin oksettaa ja milloin ei.Ihan kuten mun äiti päätti olla aikoinaan kaikissa 3ssa raskaudessa tiputuksessa rajun oksentelun takia! :) mutta toki joku hoitsu olisi voinut tulla inttämään ettei äitiäni oikeasti okseta,että se vain kuvittelee ja vie yhden sairaalanpotilas paikan.

Yhteistyössä