Millaisilla kk tuloilla olisit valmis tai pystyisit maksamaan 1350e vuokraa?

vieraasi
Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraasi:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Nyt on ehkä vähän huono aika ostaa, te jotka ihmettelette miks ap ei vaa osta kämppää ;)

Vuokra sais mulla olla korkeintaan puolet netto tuloista, mutta mä pärjään vähällä ja meitä ei ole kun kaksi :)
Ei, vaan nyt alkaa olla hyvä aika ostaa, kaupan on paljon asuntoja ja hinnatkin on tulleet alaspäin.

Etuovesta pääkaupunkiseudulta 5h+k kerrostaloasuntojen hinnat alkaa 150 000 eurosta. Että kyllä se ekalla sivulla mainittu 400 000 on jo vähän erilaisten kämppien hinta
Jos tuohon hintaan löytää 5h+k niin siinä on vähintäänkin valmiiksi jo vastike 400e tehtyjen remonttien vuoksi ja lisäksi vielä putkiremontti tulossa. Pahimpana vikana sitten paikka, joka luultavasti on normaalille lapsiperheelle kelvoton.
Tää olikin alkaen-hinta eli esimerkki. Ja tottahan se on, että jostain joutuu asumisen suhteen tinkimään, jos ei pääkaupunkiseudulla ole pohjatonta rahasäkkiä josta rahaa asumismenoihin ammentaisi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Ystäväni maksaa n.900e vuokraa yksiöstä Töölössä :whistle: ihan järjetöntä mielestäni.
Joo mutta se on kallista aluetta. Tosi moni mun kavereista maksaa tuota summaa yksiosta tai kaksiosta Hkin keskustassa.
Joo, onhan se tosi upea asuntokin kyllä. Mutta silti... Meillä on asumiskulut (laina+vastike) tästä 4h+k saman verran..

?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja kolemn äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
ME OSTETTAIS O.M.A. TALO JOS SIIHEN OLISI LAINAA JOLLA MAKSAA SE TALO. MIEHELLÄ EI TODELLAKAAN OLE NIIN HYVÄT TULOT, JOTTA SAISI 200-300.000E LAINAN.
Miettikää Asoa vaihtoehtona. Jorkut ei ymmärrä sitä, ettei kaikilla ole mahdollisuutta ottaa lainaa, ei ole esim. takaajia.
Ei nykyään välttämättä takaajia tarvitse. Jos maksukykyä on, saa lainalle täystakauksen. googleta vaikka, niin löytyy. Ei sitäkään saa, jos ei ole edellytyksiä maksujen hoitoon. Mutta nykyään siis näin.
Ilman takaajia saa kai vähemmän lainaa ja ap:n tuloilla saisivat varmaan max 100 000e lainaa muutenkin. Sillä ei saa yhtään mitään.
No silloin on se ja sama, onko takaajia vai ei, silloin puhutaan takaisinmaksukyvyn eikä takaajien puutteesta. Ihan sama kuka lainan takaa, tietyt tulot täytyy olla. Ja täystakauksena sai tuttukin 130 000e:n lainan, kun on riittävät tulot.

?
Nyt on ehkä vähän huono aika ostaa, te jotka ihmettelette miks ap ei vaa osta kämppää ;)

Vuokra sais mulla olla korkeintaan puolet netto tuloista, mutta mä pärjään vähällä ja meitä ei ole kun kaksi :)
Ei, vaan nyt alkaa olla hyvä aika ostaa, kaupan on paljon asuntoja ja hinnatkin on tulleet alaspäin.

Etuovesta pääkaupunkiseudulta 5h+k kerrostaloasuntojen hinnat alkaa 150 000 eurosta. Että kyllä se ekalla sivulla mainittu 400 000 on jo vähän erilaisten kämppien hinta
Kyllä, näin on. Mutta ymmärtääkseni ap:lla ei sitä välirahaakaan ole. Eli paras aika asunnonostajalle on todellakin ensiasunnon ostajalla, joka muuttaa pois vuokralta. Mun mielipide vain.

Joo, ensiasunnon ostajalle on hyvä aika. Ei sellaiselle, jonka pitää saada ensin oma asunto myytyä hyvään hintaan.
No, asunnon vaihtajalle ei hintojen laskulla ole niin suurta merkitystä, jos siis ostaa suunnilleen samanarvoiselta alueelta uudenkin asunnon eikä kalliimmalta alueelta. Välirahan määrä pysyy samana, vaikka omankin asunnon arvo laskee.

Ei oo vielä ;)

Puolen vuoden päästä on hyvä aika ostaa :xmas: Ens syksyllä ehkä.

Mutta ihan siis senkin takia kun nyt on semmonen aika että voi vaikka työpaikka lähteä alta.

:)

Kyllä, näin on. Mutta ymmärtääkseni ap:lla ei sitä välirahaakaan ole. Eli paras aika asunnonostajalle on todellakin ensiasunnon ostajalla, joka muuttaa pois vuokralta. Mun mielipide vain.

Joo, ensiasunnon ostajalle on hyvä aika. Ei sellaiselle, jonka pitää saada ensin oma asunto myytyä hyvään hintaan.
No, asunnon vaihtajalle ei hintojen laskulla ole niin suurta merkitystä, jos siis ostaa suunnilleen samanarvoiselta alueelta uudenkin asunnon eikä kalliimmalta alueelta. Välirahan määrä pysyy samana, vaikka omankin asunnon arvo laskee.

Niin mutta jos ei ole laittaa sitä välirahaa. Kyllä ensiasunnon ostaja tekee nyt parhaat kaupat. Mun mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Onko se omakotitalo, kun on noin iso ja tontista puhut. Tuli vain mieleen, että onko siinä sitten muita kuluja, lämmitys, vedet jne?
On omakotitalo. Lämmitys puilla ja sähköllä. Vesi kaivosta.
onko toi yksityiseltä? oletteko varmoja ettei ole heti myymässä taloa jos kerran rakennettu 2007? Vuokraavatko vain siksi etteivät saa nyt kaupaksi?

:)
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Niin mutta jos ei ole laittaa sitä välirahaa. Kyllä ensiasunnon ostaja tekee nyt parhaat kaupat. Mun mielipide.
Joo, jos ei ole rahaa niin mitään kauppoja on huono tehdä. :D Yleismaailmallinen totuus.
No sitähän minä yritin sanoa. Jos ei ole rahaa, varaa ottaa lisää, niin pitänee asua vanhassa ja olla tyytyväinen?

koppis
Huhu mitkä vuokrat sielläpäin. Me mietittiin kauan pystytäänkö maksamaan tismalleen sama summa kuussa omasta talosta ja me ollaan sentään molemmat töissä. Meillä ainakin vetää tiukille kun on kaikki omakotiasumisesta aiheutuvat kulut lyhennytksen päälle. Vaikea sanoa pärjäättekö,mutta itse etsisin edullisempaa vuokra-asuntoa.

Asumistukea saatais 400e, joten itelle jäis maksettavaks 950e.
Miehelle jää käteen kuussa 1200-1700e ja mulla minimi äpr. Ja tietysti lapslisät.
Meitä on muuttamassa 6-7henkee ja neliöitä olis 159.
Miehen harrastus mahtuis samalle tontille ja asunnossa tilaa olis reilusti kaikille.
Näitten tietojen mukaan ihmeen vähältä kuulosta asumistukenne, ihan kuin ei olis oikein laskettu. Käy itse laskemassa kelan sivuilla ja kato mikä on tulos. sit ymmärtäisin jos talo olis vanhan, mutta kuitenkin uudehko talo jos on rakennettu 2007. Paljonko saatte nyt asumistukea?

Me maksetaan vuokraa nyt himppua vaille 1000? joten toi summa ei paljoa enempää ole joten voisin maksaa jos talo ja sijainti muuten miellyttää ja jos olis pidempiaikainen vuokrasuhde (ettei olis pelkoa et menettää talon niin et se myytäis)

Komppaan aika monia edellä kirjoittaneita: en suostuisi maksamaan tuollaista vuokraa vaikka tulot olisi mitkä! Nykyisillä tuloillamme maksamme vähemmän omasta talosta, 150 neliötä ja 2 vuotta vanha. Mieluummin oma - vaikka huonompikin - kuin maksaa itsensä kipeäksi jonkun toisen pussiin!

?
Miehelle jää käteen kuussa 1200-1700e ja mulla minimi äpr. Ja tietysti lapslisät.
Miehen harrastus mahtuis samalle tontille ja asunnossa tilaa olis reilusti kaikille.
Eli kaikkeen muuhun elämiseen ja laskuihin teille jäisi yhteensä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vatipiä:
Näitten tietojen mukaan ihmeen vähältä kuulosta asumistukenne, ihan kuin ei olis oikein laskettu. Käy itse laskemassa kelan sivuilla ja kato mikä on tulos. sit ymmärtäisin jos talo olis vanhan, mutta kuitenkin uudehko talo jos on rakennettu 2007. Paljonko saatte nyt asumistukea?

Me maksetaan vuokraa nyt himppua vaille 1000? joten toi summa ei paljoa enempää ole joten voisin maksaa jos talo ja sijainti muuten miellyttää ja jos olis pidempiaikainen vuokrasuhde (ettei olis pelkoa et menettää talon niin et se myytäis)
Asumistuessahan saa olla määrätty (naurettava) neliövuokra ja määrätty neliömäärä/henkilöluku. Eli voi olla oikeinkin laskettu. Kaikkihan asuisi ökytaloissa, jos vuokra saisi olla vaikka kuinka paljon.

eikös se ole 15m2/henki? joo ja nyt kun katoin uudestaan et talossa on 159m2 niin se menee yli omavastuun eli saisitte asumistuke 105m2 asti (jos se neliömäärä on 15m2/henki, en ole aivan varma tästä)
eli loppuosan maksatte itse...samoin neliöhinta saa olla max. jokin...en muista summaa

ööö
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Naapurilla sähkölämmitys ja sähkölasku kuussa 400e. Oletko ottanut huomioon isomman sähkölaskun verrattuna kerrostaloasuntoon? Ja ei ne halotkaan ilmaisia ole.
Sähkölämmitykseen menee välittäjän mukaan 100-150e/kk. Puut saadaan tekemällä.
Puut tekemällä mistä? Onko teillä omaa mehtää vai sisältyykö puut vuokraan vai...

Joo
Eli miehelle jäis vuokran jälkeen pahimmillaan 250 euroa käteen, ja loput tuosta 6-7 hengen elättämisestä tapahtuis minimiäippärahalla (plus lapsilisillä ym., ilmeisesti)?

Aika nihkeeksi menee.

Yhteistyössä