peesi tälleAlkuperäinen kirjoittaja Istafra:En minkäänlaisilla. Tuolla summalla lyhentäisin mieluiten asuntolainaa.
no aika tiukille vetää ja eipä paljoa sais mitään isompia yllärimenoja tulla.Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:Asumistukea saatais 400e, joten itelle jäis maksettavaks 950e.
Miehelle jää käteen kuussa 1200-1700e ja mulla minimi äpr. Ja tietysti lapslisät.
Meitä on muuttamassa 6-7henkee ja neliöitä olis 159.
Miehen harrastus mahtuis samalle tontille ja asunnossa tilaa olis reilusti kaikille.
Valmistunut 2007. kaikki oamt lapset asuu kyllä kotona ja on ihan kirjoilla. Jos sisko muuttaa meille niin silloin meitä on 7.Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:Oletko ihan varma että asumistuki tulee tosiaan olemaan noin pieni. Eikö kaikki lapset ole kirjoilla asunnossa? Tulojen puolesta pitäisi saada enemmän, vai onko kämppä peruskorjausta vailla?
Eikä tarvitse maksaa miehen harrastuksesta koituvia talivuokria.Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:No ei noin monta ihmistä mihinkään kolmioon mukavasti mahdu. Monen lapsen kanssa on tiukkaa aika monella.Alkuperäinen kirjoittaja jio:No aika tiukille vetäis noilla tuloilla, en lähtis..Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:Asumistukea saatais 400e, joten itelle jäis maksettavaks 950e.
Miehelle jää käteen kuussa 1200-1700e ja mulla minimi äpr. Ja tietysti lapslisät.
Miehen harrastus mahtuis samalle tontille ja asunnossa tilaa olis reilusti kaikille.
Miehen harrastus on lähellä, ei tarvitse maksaa matkoja ja on läsnä kotona. Se on kyllä hyvä puoli.
Kyllä sitten, kun olen hoitanut tyttöjä jonkun aikaa kotona ja lukenut itselleni ammatin.Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:Jos olette päättäneet päätyä vuokralla asumiseen niin laskekaa 6 kk ajalta menot KAIKKI! Bussiliput, puhelimet, sähköt, ruuat, kaikki kulut mitä teillä tulee olemaan tuossa asunnossa. Katsokaan riittääkö rahat. Ei niillä tuloilla niinkään vaan menoilla on suuri merkitys.Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:Asumistukea saatais 400e, joten itelle jäis maksettavaks 950e.
Ja eikö teidän tilanne helpotu kun menet töihin??
On omakotitalo. Lämmitys puilla ja sähköllä. Vesi kaivosta.Alkuperäinen kirjoittaja Scala:Onko se omakotitalo, kun on noin iso ja tontista puhut. Tuli vain mieleen, että onko siinä sitten muita kuluja, lämmitys, vedet jne?
Samaa mieltä. Meillä vuokra 650 euroa ja alkaa tulla katto vastaan...Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:En minkäänlaisilla. Tuolla summalla lyhentäisin mieluiten asuntolainaa.
Eikös tuo minimiäitiyspäiväraha nouse tänä vuonna?Otitko vanhan vai uuden mukaan laskuissa?Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:Asumistukea saatais 400e, joten itelle jäis maksettavaks 950e.
Huono neuvo. Hinnat ova nousseet vuodesta 1998 hurjasti, ja nyt vasta HIEMAN laskeneet.Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:Hiukan asiaa taas asian vierestä...
Minä olen ostanut pk-seudulla ensin yksiön, myynyt sen pois voitolla ja ostanut sitten kaksion, myynyt sen pois voitolla ja ostanut nyt tämän nykyisen kolmion. Perheemme on pieni, joten mahdumme tähän hyvin. Lainaa on jäljellä todella vähän. Yksiön ostin kymmenen vuotta sitten.
Jos minulla/ meillä ei olisi omistusasuntoa vielä, ostaisin sen ehdottomasti nyt. Nyt on ostajan markkinat.
Edelleen, näitä ihmisiä on seitsemän. Sellainen sakki ei sulloudu viiden kymmenenviiden neliön asuntoon. Ja luulen, että pääkaupunkiseudulla 650? tarkoittaa ehkä kaksiota tai ainakin jotain todella ankeaa lähiötä. Tuosta jää 750? maksettavaksi itse.Alkuperäinen kirjoittaja äidä:Samaa mieltä. Meillä vuokra 650 euroa ja alkaa tulla katto vastaan...Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:En minkäänlaisilla. Tuolla summalla lyhentäisin mieluiten asuntolainaa.
Lainojen korot tulevat myös alas, tai ovat tulleet jo. Sen puoleen kai kannattaisi.Alkuperäinen kirjoittaja äidä:Huono neuvo. Hinnat ova nousseet vuodesta 1998 hurjasti, ja nyt vasta HIEMAN laskeneet.Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:Hiukan asiaa taas asian vierestä...
Minä olen ostanut pk-seudulla ensin yksiön, myynyt sen pois voitolla ja ostanut sitten kaksion, myynyt sen pois voitolla ja ostanut nyt tämän nykyisen kolmion. Perheemme on pieni, joten mahdumme tähän hyvin. Lainaa on jäljellä todella vähän. Yksiön ostin kymmenen vuotta sitten.
Jos minulla/ meillä ei olisi omistusasuntoa vielä, ostaisin sen ehdottomasti nyt. Nyt on ostajan markkinat.
Hups, laskuvirhe, jäähän siitä enemmän...Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:Edelleen, näitä ihmisiä on seitsemän. Sellainen sakki ei sulloudu viiden kymmenenviiden neliön asuntoon. Ja luulen, että pääkaupunkiseudulla 650? tarkoittaa ehkä kaksiota tai ainakin jotain todella ankeaa lähiötä. Tuosta jää 750? maksettavaksi itse.Alkuperäinen kirjoittaja äidä:Samaa mieltä. Meillä vuokra 650 euroa ja alkaa tulla katto vastaan...Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:En minkäänlaisilla. Tuolla summalla lyhentäisin mieluiten asuntolainaa.
Nyt meillä on 86,5neliöinen kolmio, josta yhdestä huoneesta on tehty 2 eli tavallaan siis neliössä asutaan; 2vauvaa, 3vtyttö ja 5vpoika. Mahdollisesti pikkusiskoni on muuttamassa kesän aikana meille.Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:Jos sisko on alaikäinen eikä tuo tuloja, niin asumistuen pitäisi kai olla isompi? Vai ylitättekö todella nuo tulorajat niin paljon bruttopalkalla. On teillä kuitenkin isot lapsilisät ja lapsillehan se asumisympäristö on tärkeää, eli oikeaan osoitteeseen ne vuokrassa menee! Laskin kerran itse huvikseni, että jos olisi duunarimies 1200? palkalla, itse minimi äprahalla, kolme lasta, joista minimielarit ja 120neliötä/900? vuokraa, niin asumistukea olisi tullut lähemmäs n.400?. Pääkaupunkiseudullahan asumistuet on vielä korkeammat. Käytitkö kelan sivujen laskuria?
Joka tapauksessa, mun mielestä pärjäätte jos otat asiaksesi huolehtia taloudesta järkevästi. Me pärjätään 200-250 ruoka+vaipat kuussa, aikuinen, kaksi koululaista ja vauva. Joskus menee enemmän, mutta tuolla saa ruuat jos haluaa. Autoa ei ole, mutta lyhennän lainoja ja maksan itse vuokrasta ja vesistä asumistuen jälkeen yli 500?. Kaksi lasta harrastaa ja mulla on isot ammatilliset kulut vaikka nyt olen vanhempainlomalla.
Aina kun on tiukkaa, ajattelet vaan miten hyvä teidän on asua. Ihan tosissaan, kotona järjestettävät kahvikestitkin ihanassa keittiössä peittoaa mennen tullen kaikki kahvilat. Ja jos et aiemmin ole leiponut, niin kunnon keittiössä sekin voi olla mukavaa. Tollasella porukalla leipää menee varmasti paljon ja niillä rahoilla saa hommattua paljon maitoa. Jos budjetointi ei ole tuttua, niin suosittelen etsimään ja lataamaan vaikka netistä jonkun ilmaisohjelman jolla voit alkaa sellaista pitämään. Hyvässä lykyssä saat säästettyä pesämunaa sitä omaa taloa varten
Lykkyä tykö ja hyvää uutta vuotta!!