Millä tuleva äiti oikeuttaa itselleen tupakoinnin raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti
das
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja das:
Alkuperäinen kirjoittaja No huhhuh!:
Mä en ainakaan ole puolustanut tupakointia mitenkään..Olen vain yrittänyt huomauttaa että on muitakin asioita joita voi verrata tupakan haittoihin! Sitten mua kohtaan hyökätään kun kehtaankin todeta että esim. kahvi tai muut ruoka-aineet voi aiheutta ihan yhtälaila vahinkoa kuin tupakka! Se on tämä palsta sellainen,että niitä totuuksia ei tahdota kuulla eikä ymmärtää jotka eivät itselle sovi!
Sinä aloit räksyttää jostakin rasvasta, kun puhutaan tupakoinnista. Tupakointi selkeä myrkky sikiölle, kosteusrasva sitä ei ole.
Sä et näköjään halua ymmärtää tai sitten et vaan oikeesti tiedä. Tutkipa mitä aineita koskeusrasvoissa, Nivean, Doven jne (ei siis perusrasvoissa)on ja sitten tutki mitä ne voi aiheuttaa sikiölle ja tule sitten sanomaan ettei niissä ole myrkkyä.
En käytä noita rasvoja, vaan sairaalan rasvoja, joita käytetään vauvoillakin. Tilaan ne sairaalasta atooppisen ihoni vuoksi. Ps. Tuskin Dovenkaan rasvan riskit ovat samat mitä tupakassa, voit kysyä sitä vaikka lääkäristä. Voi kyllä nauraa sinut pihalle, kun kysyt asiaa...
Juu, sä olet hieno esimerkillinen äiti. Varmasti noudatit muitakin ohjeita pilkulleen. Hyvä niin. Mikset sä räksytä vaikka mammoille jotka ei ole käyttäneet "sallittuja" rasvoja? Ja ennen kuin sä alat mua haukkumaan, sun pieneen päähän ei vissiin mahdu sellainen asia, että mä saatan olla alalla töissä jossa näitä asioita tutkitaan? Että todellakin saatan tietää asiasta sen verran ettei tarvi siltä lääkäriltä sitä käydä kysymässä? Ja ei, mua ei naureta työpaikallani pihalle joten on ihmisiä jotka ottaa nämäkin riskit vakavasti.

No huhhuh!
Ööö..Missäköhän kohtaa minä olen alkanut räksyttää jostain rasvasta? En myöskään pidä perusvoidetta mitenkään haitallisena...Ja kahvihan on monissa muissa maissa täysin kiellettyä raskausaikana, mutta jostain syystä Suomessa se hyväksytään! Ei varmaan olisi liian vaikeaa olla juomatta kahvia 9 kuukautta?Kuitenkin sekin voi olla vaaraksi lapsen kehitykselle ja terveydelle!

Ooo
Tottakai tekee todempaa "das". En tajunnut, et kysyit jotain, mutta vastaan, että kaikki tahallinen typeryys saa mut raivoihini, tietenkin. Tehköön jokainen itselleen mitä tykkää, mutta jos on mielestään kypsä tulemaan vanhemmaksi, niin olkoon sen verran kypsä, että yrittää myös itse elää niin, ettei TAHALLAAN aiheuta tulevalle ihmiselle vaaraa! Pätee tupakointiin, viinaan, huumeisiin ja muihin oikeasti vaaraa aiheuttaviin asioihin. Mut oikeesti, EN saa raivareita mistään rasvailusta, en...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja No huhhuh!:
Ööö..Missäköhän kohtaa minä olen alkanut räksyttää jostain rasvasta? En myöskään pidä perusvoidetta mitenkään haitallisena...Ja kahvihan on monissa muissa maissa täysin kiellettyä raskausaikana, mutta jostain syystä Suomessa se hyväksytään! Ei varmaan olisi liian vaikeaa olla juomatta kahvia 9 kuukautta?Kuitenkin sekin voi olla vaaraksi lapsen kehitykselle ja terveydelle!
En juo myöskään kahvia(olen se sairaalan rasvoja käyttävä)

Mutta, en ole täällä ketään haukkunut tms. mutta siihen asiaan kyllä puutun, koska on todella naurettavaa sanoa, että esim. kosteusrasva on yhtä vaarallista kuin tupakka, kun puhutaan kuitenkin aika lailla eri luokan riskeistä. Ja sen tietää varmaan jokainen, jolla järki hieman leikkaa...

myy
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja ads:
Alkuperäinen kirjoittaja no huhhuh!:
Anteeksi,mutta miten tupakointi on 100 kertaa pahempaa?Kerro jotain faktatietoa..
Tässäkin ketjussa linkkejä. Kosteusrasva tai hiuslakka ei aiheuta astmaa, kätkytkuolemaa, happivajetta, allergioita, pienipainoisuutta, aikuisiällä lapsettomuutta jne.
Niin mutta ne voi. Ne saattaa aiheuttaa. Ihan samalla tavalla kun tupakointi voi tai saattaa aiheuttaa. Ei jokaisella lapsella jonka äiti on tupakoinut ole jotain ongelmaa. Pointti on vaan siinä, että se mikä on yhdelle ihan kamala asia, ei ole sitä toiselle.
Kannattaako lapsen kustannuksella pelata venäläistä rulettia ja tupakoida???

Ja missään ei ole tutkimustuloksia, joissa sanottaisiin kosteusrasvan olevan vahingollista! Siis ihan perusrasva, mitä käytetään vauvojenkin ihonhoidossa. Oletko nyt ihan tosissasi juttujesi kanssa? Sen sijaan tupakoinnin on kiistatta osoitettu olevan erittäin vahingollista sikiölle!
missään ei myöskään ole tutkimusta jolla pystytään todistamaan että viidellä tai alle viidellä tupakilla päivässä olisi vaikutusta sikiön kehitykseen millään tavalla
Yhdenkin tupakan polton aikana sikiö voi huonosti ja istukka toimii huonosti. Se sikiö siellä kohdussa joutuu polttamaan samalla, kun äitikin polttaa!
kyllä sikiökin polttaa mutta se ei vaikuta sikiön kehitykseen eikä lapsen myöhempään kehitykseen ainakaan sitä ei olla pystytty osoittamaan tieteellisesti
Jo 5 tupakkaa päivässä on vahingollista.
no mihis perustat tämän ja mihin se vaikuttaa

heath
itse lopetin omat polttamiseni siihen paikkaan kun näin positiivisen raskaustestin..tiukkaahan se välillä teki,mutta aina kun kävi tupakka mielessä,kuvittelin mielessäni sisässä olevan pienen sikiön ja kuinka se meinaa tukehtua kaikkiin niihin myrkkyihin ja kuinka sen aivosoluja tuhoutuu jne..jne.. katosi nikkikset sen siliän tien muutes!
ja ylpeä olen itsestäni! enkä oo uudestaan aloittanut!!!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heath:
itse lopetin omat polttamiseni siihen paikkaan kun näin positiivisen raskaustestin..tiukkaahan se välillä teki,mutta aina kun kävi tupakka mielessä,kuvittelin mielessäni sisässä olevan pienen sikiön ja kuinka se meinaa tukehtua kaikkiin niihin myrkkyihin ja kuinka sen aivosoluja tuhoutuu jne..jne.. katosi nikkikset sen siliän tien muutes!
ja ylpeä olen itsestäni! enkä oo uudestaan aloittanut!!!!
Sinä olet onnittelut ansainnut, todella hienoa!

myy
Sikiöllä on tupakan altistuksen vuoksi heikentynyt pituuskasvu sekä pienempi pään ja vatsan ympärysmitta. Tupakointi raskauden aikana hidastaa sikiön luuston ja keskushermoston kasvua. Kasvun hidastuminen tulee esille jo 5-10 savukkeen päivittäisen polttamisen vaikutuksesta. Eniten sikiön painoon vaikuttaa loppuraskaudenaikainen tupakointi.

no olin väärässä alle 5 tupakkaa päivässä on varmaan sitten se raja. mun lapsella tavallista isompi syntymäpaino vaikka poltinkin..

vieras
Sikiöllä on tupakan altistuksen vuoksi heikentynyt pituuskasvu sekä pienempi pään ja vatsan ympärysmitta. Tupakointi raskauden aikana hidastaa sikiön luuston ja keskushermoston kasvua. Kasvun hidastuminen tulee esille jo 5-10 savukkeen päivittäisen polttamisen vaikutuksesta. Eniten sikiön painoon vaikuttaa loppuraskaudenaikainen tupakointi.

no olin väärässä alle 5 tupakkaa päivässä on varmaan sitten se raja. mun lapsella tavallista isompi syntymäpaino vaikka poltinkin..
Luitko koko artikkelin? Lapselle on silti tupakka haitallista, vaikka syntymäpaino olisi yli 3000 g.

MM
Ja toteampa vielä että en ole missään vaiheessa pitänyt myöskään tupakointia hyväksyttävänä....Jotkut eivät vain suostu ymmärtämään että on niitä muitakin asioita joilla voi sitä vahinkoa lapselleen aiheuttaa!!
Toki on, tässä ketjussa ei olekaan kyse siitä, vaan kyse on RASKAUDEN AIKAISESTA TUPAKOINNISTA, ja siitä onko se haitallista. JA ON, PIRUN HAITALLISTA. Mutta sitä ei tämä PIPPAMAMA suostu ymmärtämään, se saa ihmiset huolestumaan oikeesti siitä lapsesta jonka äiti näin ajattelee ja se saa ihmiset reagoimaan näin vahvasti. Kun jotkut on huolissaan niistä viattomista lapsista.
Jossain toisessa ketjussa voidaan sitten pohtia sitä hiustenvärjäystä, tai sitä kahvia, tai sitä alkoholia, mutta mitään näistä asioista ei voi verrastaa siihen, että TAHALLAAN, vaaroista piittaamatta, altistaa lapsensa niille tupakan myrkyille. Ja vaan nauraa päälle. SIITÄ tässä on kyse.

myy

Luitko koko artikkelin? Lapselle on silti tupakka haitallista, vaikka syntymäpaino olisi yli 3000 g.
luin kyllä myös hapensaanti kykyä mitattiin raskaana ollessani ja se oli hyvä kuten kaikki muutkin arvot

vieras

luin kyllä myös hapensaanti kykyä mitattiin raskaana ollessani ja se oli hyvä kuten kaikki muutkin arvot

Mutta on muutakin. Esim. vasta kouluikäisenä tulevat oppimisvaikeudet.

....
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Ja mulla on kyllä jäänyt sivuja keskeltä lukematta, mutta kun 'vieras' kommentoi ketjun menoa oudoksi, niin minäkin mietin onko joku täällä oikeasti pystynyt puolustelemaan tupakointiaan jotenkin? Sitähän tuossa otsikossa kysytään. Ilmeisesti vain sanomalla, että mun tekemiset ei kuulu muille, teen mitä lystään...
Nimenomaan... nää on ne perustelut.

vieras

Keskushermoston vaurioita ei näytä kuin aika.

myy

no mä poltin sen 2-5 röökii ja ja tuosta 5 tai sen ylittävästä määrästä voidaan vasta todistaa olevan vaikutusta. niin enpä usko vaikuttaneen mihinkään vielä kun kasvukin tavallista parempaa..

ketjua seuranneena

Vau`kirja on koonnut Odottaville äideille ja iseille kirjasen (2006-2007), jota on jaettu neuvolassa, aika moni varmaankin omistaa sen(?) Tässä teille otteita tupakan poltosta raskauden aikana:

"Tupakoinnin lopettaminen on yksi tärkeimmistä asioista jonka voit tehdä, jotta lapsesi syntyisi terveenä."

"Nuorista alle 20-vuotiaista synnytäjistä tupakoi 47,5% (2004) Yli 35-vuotiaista 10,6% (STAKES)"

"Kun tupakoit hengität sisääsi häkää. Sikiön veri sitoo kaksi kertaa niin paljon häkää kuin äidin veri."

"Häkä vaikuttaa sikiössä pitempään kuin äidissä. Jos äiti polttaa tupakan klo 23.00 vielä klo 6.00 aamulla sikiössä on puolet häkää jäljellä. Ei tarvitse montaakaan tupakkaa päivässä, jotta lapsen veressä on koko ajan häkää"

"Tupakan nikotiini saa verisuonet supistumaan, näin tapahtuu myös istukan verisuonissa, jossa niitä on paljon. Kun verisuonet supistuvat, vähenee sikiön veren, hapen ja ravinnon saanti."

^^Nämä tutkitusti todistettavissa, ainakin nämä.

Mitä tapahtuu jos tupakoi raskauden aikana:

- kohonnut riski: keskenmenoon,
- veriselle vuodolle,
- ennenaikaiselle vedenmenolle,
- infektioille,
- kohdun suun eteen kiinnittyneelle istukalle,
- huonosti toimivalle istukalle,
- ennenaikaisesti irtoavalle istukalle,
- sikiön kuolleena syntymiseen,
- ennenaikaiseen synnytykseen,
- kohdun ulkopuoliseen raskauteen

Mitä seurauksia voi olla lapselle, jos tupakoi raskauden aikana:

- vähentynyt hapen määrä ja ravinto hidastaa sikiön kasvua ja kehitystä sekä saattaa vaurioittaa mm. aivoja, sydäntä ja keuhkoja
- kohonnut riski kehityshäiriöihin
- kohonnut riski keskushermostonkehityksen häiriöille, jotka voivat johtaa oppimisvaikeuksiin ja käytöshäiriöihin kasvuiässä
- hunompi vastustuskyky ja alentunut keuhkojen toiminta
- moninkertainen kätkyskuolema riski
- poikalapsen siittiöiden laatu voi huonontua ja kiveksen jäädä normaalia pienemmiksi

Nämä lopussa ovat vain riskejä, mutta onko ne tosiaan VAIN riskejä. Niin pitkäkantoisia riskejä että hirvittäis itseä ottaa vastuulle kauhea syyllistäminen jokaisesta flunssasta, korvatulehduksesta, allergiasta, astmasta, oppimisvaikeuksista plaa plaa plaa

Mun äiti on polttanut raskauden aikana, ei isosiskoni, hänen esikoisensa aikana, mutta sitten minun ja seuraavien kyllä. Siskoni on ollut hyvin hedelmällinen, tulee raskaaksi suurin piirtein kun vain ajatteleekin vauvaa ;) No minä sitten olen kärsinyt lapsettomuudesta, heti 19-vuotiaasta lähtien! Siskoni on myös ainut sisaruksistamme joka on ollut keskiverto kokoinen syntyessää, me muut pieniä ja pieniä edelleen.

vieras

no mä poltin sen 2-5 röökii ja ja tuosta 5 tai sen ylittävästä määrästä voidaan vasta todistaa olevan vaikutusta. niin enpä usko vaikuttaneen mihinkään vielä kun kasvukin tavallista parempaa..
No se on hyvä, että määrä oli pieni, mutta etkö olisi voinut jättää polttamatta nekin muutamat? Mutta parempi tuo, kuin aski tupakkaa...

myy

No se on hyvä, että määrä oli pieni, mutta etkö olisi voinut jättää polttamatta nekin muutamat? Mutta parempi tuo, kuin aski tupakkaa...
toki se olisi ollut parempi mutten onnistunut siinä

Vieras
Heh!On täällä kyllä mielenkiintosta porukkaa...Ihmeellisesti on minunkin kirjotuksia ymmärretty!Vai olenko verrannut tupakointia yhteen lautaselliseen maksalaatikkoa!En! Joku sen vain päätti niin vääntää..Sama kuin täällä keskusteltaisiin yhdestä tupakasta koko raskausaikana! Mutta joo te kaikki siis olette eläneet myös ilman kofeiinipitoisia juomia koko raskautenne tms. Mulle on aivan sama mitä te teette tai jätätte tekemättä raskausaikananne, mutta älkää nyt pitäkö itseänne jonain pyhimyksinä tai äiteinä jotka ovat aina täydellisiä..Mutta joo tehän teettekin aina kaiken oikein se on tällä palstalla monta kertaa huomattu...Vielä lopuksi: todella lapsellisen naurettavan outoa on väittää että tupakoiva äiti ei rakasta lastaan...Olette todella ilkeitä! Vastavedoksi sanonkin,että äiti jolla on kauhea kiire päästä takaisin töihin lapsen ollessa pieni ei rakasta lastaan,vaan haluaa äkkiä omaa aikaa ja rahaa joten haluaa muiden(eli päiväkotien) kasvattavan lapsensa!
Kyllähän sä väitit kiellettyjen aineiden olevan yhtä paha kuin tupakan. Tiedätkö edes miksi tuorejuusto ei suositella? Entä maksalaatikkoa?
Mä en todellakaan ole täydellinen enkä pyhimys vaan NORMAALI ÄITI, joka ajattelee lastensa parasta. Kyllä se on se odottava äiti, joka on ilkeä omaa lastaan kohtaan.
Jos ei edes tunne syyllisyyttä pahoinpidellessään lasta, ei ole lasta edes ansainnut. Ja kyllä, vertaan raskausajan tupakointia pahoinpitelyyn.
Eikä viimeisinkään lause kolahtanut, olen kotiäitinä.

Vieras
Ajattele jos olet tehnyt lapsestasi lapsettoman omalla tupakoinnilla.

myy
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
hirveetä hysterisointia mulle itseasiassa neuvolassa sanottiin ettei se viis tai alle vaikuta sikiön kehitykseen mitenkään mä en sit tiiä mikä on totuus onko alle viis vai viisi tai yli viisi jotka vaikuttaa.. se on kuitenkin siinä turvallisis rajois pysynyt..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ketjua seuranneena:
Vau`kirja on koonnut Odottaville äideille ja iseille kirjasen (2006-2007), jota on jaettu neuvolassa, aika moni varmaankin omistaa sen(?) Tässä teille otteita tupakan poltosta raskauden aikana:

"Tupakoinnin lopettaminen on yksi tärkeimmistä asioista jonka voit tehdä, jotta lapsesi syntyisi terveenä."

"Nuorista alle 20-vuotiaista synnytäjistä tupakoi 47,5% (2004) Yli 35-vuotiaista 10,6% (STAKES)"

"Kun tupakoit hengität sisääsi häkää. Sikiön veri sitoo kaksi kertaa niin paljon häkää kuin äidin veri."

"Häkä vaikuttaa sikiössä pitempään kuin äidissä. Jos äiti polttaa tupakan klo 23.00 vielä klo 6.00 aamulla sikiössä on puolet häkää jäljellä. Ei tarvitse montaakaan tupakkaa päivässä, jotta lapsen veressä on koko ajan häkää"

"Tupakan nikotiini saa verisuonet supistumaan, näin tapahtuu myös istukan verisuonissa, jossa niitä on paljon. Kun verisuonet supistuvat, vähenee sikiön veren, hapen ja ravinnon saanti."

^^Nämä tutkitusti todistettavissa, ainakin nämä.

Mitä tapahtuu jos tupakoi raskauden aikana:

- kohonnut riski: keskenmenoon,
- veriselle vuodolle,
- ennenaikaiselle vedenmenolle,
- infektioille,
- kohdun suun eteen kiinnittyneelle istukalle,
- huonosti toimivalle istukalle,
- ennenaikaisesti irtoavalle istukalle,
- sikiön kuolleena syntymiseen,
- ennenaikaiseen synnytykseen,
- kohdun ulkopuoliseen raskauteen

Mitä seurauksia voi olla lapselle, jos tupakoi raskauden aikana:

- vähentynyt hapen määrä ja ravinto hidastaa sikiön kasvua ja kehitystä sekä saattaa vaurioittaa mm. aivoja, sydäntä ja keuhkoja
- kohonnut riski kehityshäiriöihin
- kohonnut riski keskushermostonkehityksen häiriöille, jotka voivat johtaa oppimisvaikeuksiin ja käytöshäiriöihin kasvuiässä
- hunompi vastustuskyky ja alentunut keuhkojen toiminta
- moninkertainen kätkyskuolema riski
- poikalapsen siittiöiden laatu voi huonontua ja kiveksen jäädä normaalia pienemmiksi

Nämä lopussa ovat vain riskejä, mutta onko ne tosiaan VAIN riskejä. Niin pitkäkantoisia riskejä että hirvittäis itseä ottaa vastuulle kauhea syyllistäminen jokaisesta flunssasta, korvatulehduksesta, allergiasta, astmasta, oppimisvaikeuksista plaa plaa plaa

Mun äiti on polttanut raskauden aikana, ei isosiskoni, hänen esikoisensa aikana, mutta sitten minun ja seuraavien kyllä. Siskoni on ollut hyvin hedelmällinen, tulee raskaaksi suurin piirtein kun vain ajatteleekin vauvaa ;) No minä sitten olen kärsinyt lapsettomuudesta, heti 19-vuotiaasta lähtien! Siskoni on myös ainut sisaruksistamme joka on ollut keskiverto kokoinen syntyessää, me muut pieniä ja pieniä edelleen.
Hirveä lista :( Toivottavasti moni tumppaisi!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
hirveetä hysterisointia mulle itseasiassa neuvolassa sanottiin ettei se viis tai alle vaikuta sikiön kehitykseen mitenkään mä en sit tiiä mikä on totuus onko alle viis vai viisi tai yli viisi jotka vaikuttaa.. se on kuitenkin siinä turvallisis rajois pysynyt..
En usko, että neuvolassa näin sanottaisiin. Mutta varmasti parhaasi yritit...

Yhteistyössä