Vau`kirja on koonnut Odottaville äideille ja iseille kirjasen (2006-2007), jota on jaettu neuvolassa, aika moni varmaankin omistaa sen(?) Tässä teille otteita tupakan poltosta raskauden aikana:
"Tupakoinnin lopettaminen on yksi tärkeimmistä asioista jonka voit tehdä, jotta lapsesi syntyisi terveenä."
"Nuorista alle 20-vuotiaista synnytäjistä tupakoi 47,5% (2004) Yli 35-vuotiaista 10,6% (STAKES)"
"Kun tupakoit hengität sisääsi häkää. Sikiön veri sitoo kaksi kertaa niin paljon häkää kuin äidin veri."
"Häkä vaikuttaa sikiössä pitempään kuin äidissä. Jos äiti polttaa tupakan klo 23.00 vielä klo 6.00 aamulla sikiössä on puolet häkää jäljellä. Ei tarvitse montaakaan tupakkaa päivässä, jotta lapsen veressä on koko ajan häkää"
"Tupakan nikotiini saa verisuonet supistumaan, näin tapahtuu myös istukan verisuonissa, jossa niitä on paljon. Kun verisuonet supistuvat, vähenee sikiön veren, hapen ja ravinnon saanti."
^^Nämä tutkitusti todistettavissa, ainakin nämä.
Mitä tapahtuu jos tupakoi raskauden aikana:
- kohonnut riski: keskenmenoon,
- veriselle vuodolle,
- ennenaikaiselle vedenmenolle,
- infektioille,
- kohdun suun eteen kiinnittyneelle istukalle,
- huonosti toimivalle istukalle,
- ennenaikaisesti irtoavalle istukalle,
- sikiön kuolleena syntymiseen,
- ennenaikaiseen synnytykseen,
- kohdun ulkopuoliseen raskauteen
Mitä seurauksia voi olla lapselle, jos tupakoi raskauden aikana:
- vähentynyt hapen määrä ja ravinto hidastaa sikiön kasvua ja kehitystä sekä saattaa vaurioittaa mm. aivoja, sydäntä ja keuhkoja
- kohonnut riski kehityshäiriöihin
- kohonnut riski keskushermostonkehityksen häiriöille, jotka voivat johtaa oppimisvaikeuksiin ja käytöshäiriöihin kasvuiässä
- hunompi vastustuskyky ja alentunut keuhkojen toiminta
- moninkertainen kätkyskuolema riski
- poikalapsen siittiöiden laatu voi huonontua ja kiveksen jäädä normaalia pienemmiksi
Nämä lopussa ovat vain riskejä, mutta onko ne tosiaan VAIN riskejä. Niin pitkäkantoisia riskejä että hirvittäis itseä ottaa vastuulle kauhea syyllistäminen jokaisesta flunssasta, korvatulehduksesta, allergiasta, astmasta, oppimisvaikeuksista plaa plaa plaa
Mun äiti on polttanut raskauden aikana, ei isosiskoni, hänen esikoisensa aikana, mutta sitten minun ja seuraavien kyllä. Siskoni on ollut hyvin hedelmällinen, tulee raskaaksi suurin piirtein kun vain ajatteleekin vauvaa
No minä sitten olen kärsinyt lapsettomuudesta, heti 19-vuotiaasta lähtien! Siskoni on myös ainut sisaruksistamme joka on ollut keskiverto kokoinen syntyessää, me muut pieniä ja pieniä edelleen.