Millä perusteella lihavat ovat huonompia ihmisiä kuin laihat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairas palsta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Milla: mitä ajattelet laihasta ihmisestä, joka syö miten sattuu eikä liiku? Pysyy kuitenkin hoikkana nopean aineenvaihduntansa avulla. Saarnaatko hänellekin epäterveellisistä elämäntavoista?

Kommenttisi tuntuvat jokseenkin hassuilta. Onneksi minua ei vaivaa toisten paino noin paljon. Olen muutaman vuoden ollut lievästi ylipainoinen, mutta siitä ei ole ikinä ollut minulle mitään haittaa. Olen terve, erittäin onnellinen ja iloinen, toisista välittävä ihminen, jolla on laaja ystäväpiiri. Menestyn hyvin opinnoissani ja monella muullakin elämän alueella. Yritän kyllä keventää, lisätä liikuntaa ja muuttaa ruokavaliotani ja alku näyttää hyvältä. Onneksi minun lähipiiriini ei ole osunut sinun kaltaisiasi ihmisiä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Milla taisi tehdä nyt itsestään pellen :(

Ei, vaan pellen tekee itsestään sellaiset lihavat ketkä täälläkin huumorin varjolla puolustelevat oikeuttaan olla mitä on, ja kieltävät kaikki ne ihan todelliset yhteiskunnalliset haitat joita lihavuudesta koituu.

Eikä lihavuus ole ainoa ongelma, mutta tärkeä ongelma sekin johon täytyy puuttua.

Täytyykö tupakointiinkin puuttua? Viinan juontiin? Masennuksiin? Ne kun on ongelmia myöskin, lieveilmiöineen ja seurauksineen.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Sairaalloinen lihavuus ja sairaalloinen laihuus ovat yhtä pahoja terveydelle, miksei täällä kukaan puhu siitä mitä kustannuksia anoreksia aiheuttaa yhteiskunnalle???

Anorektikkoja onkin puolet suomalaisista :laugh: Siksi siitä ei puhuta, se on salaisuus...

Alkuperäinen kirjoittaja lihava:
Alkuperäinen kirjoittaja lihava:
Miten elämän pitäisi minua opettaa? Pitäisikö minun lihoa jostain käsittämättömästä syystä, saada päähäni että se johtuu geeneistä ja sitten keksiä tekosyitä miksi en laihdu? Sittenkö ymmärtäisin lihavuuden syvimmän (hah) olemuksen?

Lihavuus ei ole mikään ihailtava piirre ihmisessä, päinvastoin. Se kertoo ihmisestä paljon: tämä ei välitä itsestään eikä siten voi kyllä välittää muistakaan ihmisisistä. Lihavuus on laiskuuden merkki, lihavuus maksaa yhteiskunnalle aivan liikaa.

ei kukaan ole sanonut että lihavuutta pitää ihannoida, mutta miksi siitä lihavuudesta pitää tehdä yhtäkuin se ihminen?

mä olen todella lihava ja kaikki mainitsemasi loukkaa erittäin syvästi. ihan kuin minua ei olisi, olisi vain kasa ihraa. luuletko etten välitä ihmisistä, etten välitä itsestäni? et voisi enempää väärässä olla.

Lihavuus on yhtä kuin se ihminen. Ulkomuoto on se, minkä me ensiksi huomaamme ja mikä sen ensivaikutelman luo. Ikävää, mutta totta.

niin, eli et voi nähdä minussa ihmistä. tuntevaa ihmistä. näet minusta vain mun lihavuuden ja perustat kaikki uskomuksesi sen varaan? se kertoo valitettavan paljon sinusta.

Kun aiheena on lihavuus ja lihavuuden ongelma, mitä muuta sinussa pitää nähdä paitsi ylimääräiset kilot? Se kertoo paljon minusta joo, että ei liikene mitään empatiaa lihavia ihmisiä kohtaan. Te olette kansantaloudellinen ja terveydellinen ONGELMA!

Ymmärsit väärin. Kysymys oli siitä, MIKÄ tekee lihavasta AUTOMAATTISESTI laihoja huonomman ihmisen ja voiko yksi piirre sen tehdä? Onko laiha parempi ihminen, vaikka tekisi jatkuvasti rikoksia? On eri asia keskustella lihavuuden ongelmasta kuin leimata koko ihminen huonoksi ja arvottomaksi yhden ominaisuuden perusteella.

Milla sehän yksilönvapaudesta tekeekin loistavan, että jokainen meistä saa olla juuri sellainen kuin itse haluaa =) Eikä kenelläkään ole oikeutta puuttua siihen. Sinun ajatuksesi ovat aika.. rotuhygienisiä. Tuollaisia ajatuksia ja persoonia minä sen sijaan pidän huolestuttavina.

Moni mainitsee täällä että ei kaveripiiriin kuulu tommosta "Milla" tyyppiä mutta Millapa on semmoinen joka ei ikimaailmassa uskalla noita juttuja suoraan sanoa,täällä vaan epätoivoisena purkaa omaa pahaa mieltään.

olen tavannut molempia: 1ilkeän ylipainoisen työpaikkakiusaajan, joka teki mun jokaisesta päivästä täyttä helvettiä, nyt harkitsen työpaikan vaihtoa,kun en kestä enää(TUSKIN TUO KIUSAAMINEN HÄNEN PAINOSTAAN JOHTUU), tiedän myös todella ilkeitä ja kavalia anorektikoita---> yhteenvetona: kummatkin voivat olla ilkeitä, mutta ei se painosta johdu

Olen Milla 100% varma, että JOPA sinulta löytyy jokin heikkous. ;) Voidaanko sinutkin sitten leimata kokonaan huonoksi ihmiseksi ja muita huonommiksi sen piirteen takia?

Voi olla että joku leimaakin, mitä sitten? Sitten puhutaan siitä =) Täällä ei saa lihavuuden aiheuttamista mielikuvista ja ongelmista puhua mitään.

Ja kyllä, puhun näitä ääneen myös ihan irl. Kamalaa, eikö?

Sairaalloinen lihavuus ja sairaalloinen laihuus ovat yhtä pahoja terveydelle, miksei täällä kukaan puhu siitä mitä kustannuksia anoreksia aiheuttaa yhteiskunnalle???

Anorektikkoja onkin puolet suomalaisista :laugh: Siksi siitä ei puhuta, se on salaisuus...

Anoreksia ei ole ainoa syömishäiriö, otetaan mukaan bulimia, ortoreksia jne., ja päästään jo lähelle puolta suomalaisista.Sairaalloinen ylipainoisuus ei vain ole yhtä "hyväksyttävä" syömishäiriö kuin nämä muut ja sen hoito Suomessa on onnettomassa jamassa. Plus sitten nämä, joilla ei ole merkittävää ylipainoa, mutta perinnöllinen taipumus sydän- ja verisuonitauteihin ja silti mätetään epäterveellistä ruokaa ja vedetään hirveät määrät lääkkeitä samalla, rasittavat todella yleistä terveydenhuoltoa.

Juu ja suorahampaiset ihmiset on parempia kuin vinohampaiset. :D No ei tod, ulkonäkö ei liity mitenkään ihmisarvoon. Paitsi pinnallisten ihmisten maailmassa. :)

Ja länkisääret on ihan out.
Iso tissisetkö on sit hot.
Joo-o, annetaan jokaisen olla erilainen...

Olen Milla 100% varma, että JOPA sinulta löytyy jokin heikkous. ;) Voidaanko sinutkin sitten leimata kokonaan huonoksi ihmiseksi ja muita huonommiksi sen piirteen takia?

Voi olla että joku leimaakin, mitä sitten? Sitten puhutaan siitä =) Täällä ei saa lihavuuden aiheuttamista mielikuvista ja ongelmista puhua mitään.

Huvittavaa, jos et itse näe, mikä viesteissäsi ärsyttää muita. Onko tapasi keskustella aiheesta oikeasti mielestäsi asiallinen ja rakentava?

En puhu nyt mielikuvista vaan esitän suoran kysymyksen: onko lihava/ylipainoinen ihminen AINA mielestäsi huonompi ihminen kuin laiha? Pelkästään sen yhden ominaisuuden takia? Sitä mieltä varmasti olet, että painoasiassa huonompi, mutta tarkoitan nyt kokonaisuutta.

Toki siitä puhutaan, seki on sairaus eli psyykkinen sairaus. Kuuluu mielenterveys puolelle lähinnä eli kallista yhteiskunnalle. Mutta ei ole parempi olla lihava kuin liian laihakaan. Ehkä lihavuuski on psyykkinen sairaus(tunne syöminen yms.)laihdutus vaatii paljon pitkäjänteisyyttä mikä joillain puuttuu, helpompi olla lihava. Mutta kolikon kääntöuolella on liian laihat ihmiset jotka ei näe todellisuudessa että kuivuvat kasaan ja terveys kärsii.

Huvittavaa, jos et itse näe, mikä viesteissäsi ärsyttää muita. Onko tapasi keskustella aiheesta oikeasti mielestäsi asiallinen ja rakentava?

En puhu nyt mielikuvista vaan esitän suoran kysymyksen: onko lihava/ylipainoinen ihminen AINA mielestäsi huonompi ihminen kuin laiha? Pelkästään sen yhden ominaisuuden takia? Sitä mieltä varmasti olet, että painoasiassa huonompi, mutta tarkoitan nyt kokonaisuutta.

Ulkonäöllisesti lihava on AINA huonomman näköinen kuin vaikkapa liian laihakin. Lihavasta tulee AINA huonompia mielikuvia kuin normaalipainoisesta tai laihasta vaikka tämä laiha olisi kuinka resuinen. Niin se vaan on, meidän joidenkin maailmassa.

Ulkonäöllisesti lihava on AINA huonomman näköinen kuin vaikkapa liian laihakin. Lihavasta tulee AINA huonompia mielikuvia kuin normaalipainoisesta tai laihasta vaikka tämä laiha olisi kuinka resuinen. Niin se vaan on, meidän joidenkin maailmassa.

Kyllä mä ennemmin katson liian lihavaa kuin liian laihaa.
Mulle tulee huonompi mielikuva siitä anorektikosta kuin ylipainoisesta.

Ei tietenkään kukaan ole toista huonompi tai parempi vain painon perusteella. Ehkä tämä ajattelutapa on melko pitkälle yhteiskunnankin ajama juttu. Lihavuus nähdään terveysriskinä samaan tapaan kuin tupakka ja alkoholi. Ajatellaan, että syömällä epäterveellisesti ja liikkumattomuudella ihminen altistaa itsensä elintapasairauksille, kuten korkealle kolesterolille, verenpainetaudille, sydänsairauksille, tuki-ja liikuntaelinsairauksille jne. Näille meidän kansansairauksille on olemassa vahva perimä useimmilla suomalaisilla, mutta tutkitusti elintavat ja esim. keskivartaloon kertynyt rasva altistavat noille sairauksille. Niiden hoitaminen on kallista myös yhteiskunnalle.
Eli osa varmaan ajattelee, ettei paino olekaan enää yksityisasia vaan yhteiskunnallinen asia. Vaikkei näin osaisikaan ajatella, niin tällaiset asiat varmasti vaikuttaa mielipiteisiin ja alitajuntaan.
Toinen juttu, ehkä mediakin vaikuttaa. Yhteiskunta on muuttunut ja esim. paremmin toimeentulevat ja koulutetut syövät terveellisemmin ja ovat hoikempia. Hoikkuutta pidetään ihanteena. On tutkittu sellaistakin, että työnantajiin vaikuttaa hakijan paino- siis mielikuvaan siitä millaisena työnantaja työnhakijoita pitää. Aika surullista, painohan ei vaikuta pätevyyteen millään tavalla, mutta mielikuviin (energisyys, elämänhallinta jne.) vaikuttaa.

Mulla on ihan tai ainakin melkeen yhtä huono asenne ylipainoisia kuin epäterveellisesti eläviä normaalipainoisiakin. Mulle terveydestään huolehtiminen on tärkeää ja en voi sietää ihmisiä jotka ei välitä.

Yhteistyössä