Miksi vanhempi lapsi hoitoon kun pienempi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Champion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No mutta eikka! Etkö ole kuullut näistä virikkeistä joita nykylapset tarvitsevat ihan hillittömästi eikä se kotona olo enää riitä? Katos, pienestä se on aloitettava. Ja nykyihmiset on niiiiiin yksinäisiä, ettei muita lapsia ole yhtään missään, ei ole tuttavaperheitä, ei mitään kerhoja, ei siis kertakaikkiaan seuraa muualla kuin siellä päiväkodissa. Ankeaa! :(

okei, sä olet olevinasi nyt jotenkin sarkastisuuden huippu. hyvähyvä.

mutta mun mielestä on totuus, että nykyisin monet monet ihmiset - lapsiperheet - ovat todella yksinäisiä ! ei ole enää tänä päivänä sellaista yhtenäisyyttä kuin mitä oli mun mielestä vielä vaikkapa 80-luvulla kun itse olin lapsi.
nyt ollaan tiukasti omissa piireissä, oman perheen parissa ja esim. leikkarilla sit mietitään yksinäisenä mistä löytäis kaveria lapselle ( ja itselleen ) .

Hävetkää te, jotka olette nainen naiselle susia!!!
Ei kuulut teille toisten lasten hoitomaksut. kaikissa sivistysmaissa 3-4-vuotiaille on ilmainen leikkikoulu. Aivan naurettava ajatus, että äiti joutuisi montaa eri ikäistä viihdyttää. ja itse metsästellä kavereita lapsilleen. naurettavaa. Vain suomessa (sisun maassa) joutuu nainen raataa kuin orja.
(ja jos sinun lapsilla kavereita, taloyhtiösä tuttuja, ja mummo hakeea ainakin kerran kuussa isomman tai käy kerran kuussa auttelemassa, niin se ei tarkoita että kaikilla on niin helppoa.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi äidin pitäisi olla se joka elää vain äitiydelle 24/7?

Näin voi kysyä vain yh tai nainen jolla "mies" ei hoida lapsia. Ainakin mulle on itsestään selvyys että ei tarvitse olla äiti 24 /7 koska on myös se mies.

Nimenomaan näin ja pitää sen 5 vuotta väliä lapsen teossa, eikä sysää niitä liukuhihnalta, jollei mies ole pätkääkään huolehtimassa jälkikasvustaan.

Alkuperäinen kirjoittaja eikka:
Miten se sinun takamusta kaivelee, jos joku haluaa jopa elää, eikä olla puolikuollut? jos esim. vie lapsen toisten lasten seuraan 4 tunniksi päivässä, ja itse hoitaa vauvaa kotona, eikä mene jonnekin puistoon palelemaan?

Oletko kateellinen?teitkö itse niin pienellä ikäerolla lapset että et kehdannut tai eikö sulla ollut varaa maksaa hoitomaksua?

miksi äidin pitäisi olla se joka elää vain äitiydelle 24/7?

Sama kysymys sinulle; MIKSI TEIT ENEMMÄN KUIN YHDEN LAPSEN NOIN PIENELLÄ AIKAVÄLILLÄ, kun et niitä jaksa itse hoitaa???????!

Olisit pitänyt nepparit kiinni ;).

En haasta riitaa mut pakko sanoa et asia kyllä on niin et kun on lapsia niin olen äiti sillon 24/7 ja nautin joka hetkestä. Lapsia ei tule tehdä jos niistä ei jaksa huolehtia ja kyllä ne ovat mun mielessä koko ajan. En myöskään sano ettei vanhemmat saa ottaa vapaa-aikaa ollenkaan mutta ei siten että turhaan hankkiudutaan joka päivä lapsesta eroon turhan takia.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mutta mun mielestä on totuus, että nykyisin monet monet ihmiset - lapsiperheet - ovat todella yksinäisiä ! ei ole enää tänä päivänä sellaista yhtenäisyyttä kuin mitä oli mun mielestä vielä vaikkapa 80-luvulla kun itse olin lapsi.
nyt ollaan tiukasti omissa piireissä, oman perheen parissa ja esim. leikkarilla sit mietitään yksinäisenä mistä löytäis kaveria lapselle ( ja itselleen ) .

Juu, kyllä mä tiedän kun itselläkin suku ja kaverit kaukana, mutta en ole ennen tätä palstaa törmännyt NÄIN moneen perheeseen jossa niitä kavereita ei ole _yhtään missään_ muualla kuin päiväkodissa eikä _mitään_ kerhoja_ ole missään kun esimerkiksi MLL:n perhekahvilatkin toimii ihan tuppukylissä.
Herää vaan kysymys että onkohan asiat ihan niin kuin äidit antavat ymmärtää?

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
En haasta riitaa mut pakko sanoa et asia kyllä on niin et kun on lapsia niin olen äiti sillon 24/7 ja nautin joka hetkestä. Lapsia ei tule tehdä jos niistä ei jaksa huolehtia ja kyllä ne ovat mun mielessä koko ajan. En myöskään sano ettei vanhemmat saa ottaa vapaa-aikaa ollenkaan mutta ei siten että turhaan hankkiudutaan joka päivä lapsesta eroon turhan takia.

Nimenomaan näin.

Juu, kyllä mä tiedän kun itselläkin suku ja kaverit kaukana, mutta en ole ennen tätä palstaa törmännyt NÄIN moneen perheeseen jossa niitä kavereita ei ole _yhtään missään_ muualla kuin päiväkodissa eikä _mitään_ kerhoja_ ole missään kun esimerkiksi MLL:n perhekahvilatkin toimii ihan tuppukylissä.

Tekosyitä saada ylimääräinen piltti pois jaloista. pakkohan se on ulkopuolisille noin muotoilla.
Tuskin kukaan kehtaa myöntää vievänsä lapsensa hoitoon, kun ei viitsi sitä katsella ;). Niinkuin asia oikeasti on.

Hävetkää te, jotka olette nainen naiselle susia!!!
Ei kuulut teille toisten lasten hoitomaksut. kaikissa sivistysmaissa 3-4-vuotiaille on ilmainen leikkikoulu. Aivan naurettava ajatus, että äiti joutuisi montaa eri ikäistä viihdyttää. ja itse metsästellä kavereita lapsilleen. naurettavaa. Vain suomessa (sisun maassa) joutuu nainen raataa kuin orja.
(ja jos sinun lapsilla kavereita, taloyhtiösä tuttuja, ja mummo hakeea ainakin kerran kuussa isomman tai käy kerran kuussa auttelemassa, niin se ei tarkoita että kaikilla on niin helppoa.)

Ei hävetä sitten pätkääkään. Ihmetyttää vaan, kun niin monissa perheissä tilanne on todella, todella surkea nykyään kun ei ole mitään kontakteja minnekään. Se on hirveän surullista! :(
Ja itse asiassa minusta ei ole ollenkaan naurettavaa että itse joutuisi vähän asioiden eteen jotain tekemäänkin.

Tekosyitä saada ylimääräinen piltti pois jaloista. pakkohan se on ulkopuolisille noin muotoilla.
Tuskin kukaan kehtaa myöntää vievänsä lapsensa hoitoon, kun ei viitsi sitä katsella ;). Niinkuin asia oikeasti on.

OLetko töissä koska et jaksa katsella pentujasi? Kotiäiti katselee taatusti pentujansa enemmän, työssäkäyvä katselee dollarin kuvia ja oman eläkkeen karttumista. Itsekäs pa.ska (en ole välttämättä tät mieltä, mutta jos kärjistää halutaan, teen niin minäkin)

OLetko töissä koska et jaksa katsella pentujasi? Kotiäiti katselee taatusti pentujansa enemmän, työssäkäyvä katselee dollarin kuvia ja oman eläkkeen karttumista. Itsekäs pa.ska (en ole välttämättä tät mieltä, mutta jos kärjistää halutaan, teen niin minäkin)

Kenelle tarkoitit kysymyksesi? Minun kommenttini on ensimmäisenä ja ihan kotiäitinä toistaiseksi olen.

Lastaan ajatteleva äiti viettää lapsuusajan kotona lapsen kanssa. TINKII sitten omista menoistaan, mutta uhraa sen pienen, ohikiitävän hetken lapselle.

EDELLEEN; Miksi tehdä edes se 1 lapsi, jos se pitää kiikuttaa suoraan synnäriltä tarhaan?

Töitä ehtii ihminen tekemään seuraavat sata vuotta, lapsi on vauva ja pieni vain kerran. Mutta mikä kenellekin on tärkeää!!!

Mikä voidaan laskea kuntouttavaksi päivähoidoksi?

Tiedän paljon lapsia joille on jostain syystä, usein puheen kehityksen viivästymän tms takia, sanottu että päivähoidosta voisi olla hyötyä. Jotkut sitten laittavat lapsen päiväkotiin ja toteavat tämän olevan kuntouttavassa päivähoidossa vaikka onkin ihan tavallisella virikepaikalla. Toinen lapsi ihan samanlaisessa tilanteessa jää kotihoitoon ja oppii ehkä puhumaan ihan samaa tahtia kuin päivähoidossa oleva.

Meidän nuorin nyt 2v8kk jatkaa päiväkodissa vauvan synnyttyä (isommat päivät koulussa). On noin 2pv/vk ihan sen takia että mulla jää nukkumiseen ja ennen kaikkea vauvalle aikaa. Nuorimmainen on edelleen niin mustasukkainen minusta etten saa halata tai pitää sylissä noita meidän isompia lapsiakaan saati vieraita vauvaja. Edes miestäni eli lasten isää en saa pussata tai olla vieressä. Kaiken kotonaoloajan istuu sylissä tai MINUN pitää leikkiä hänen kanssaan. Ollut koko ikänsä tempperamenttinen ja vaativa lapsi. Hirvittää että miten saan imetettyä vauvaa ja pestyä pyllyn jne. Vauva syntyy lisäksi tammi/helmikuussa joten pohjoisessa on pakkasta luultavasti paljon enkä pääse ulos tämän silloin lähes 3v kanssa kun vauvaa en voi viedä. Päiväkodissa saa ainakin ulkoilla ja on muutenkin tekemistä. Mies tekee 12 tunnin ja ylikin työpäivää yrittäjänä joten iltoihinkaan ei juuri ulkoilu yms. aikaa jää. Kun on pari kuukautta niin katsotaan jos sitten lopettaa päiväkodissa. Riippuu miten päivät onnistuu. Ainakin ilmat lämpenee ja pääsee ulkoilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jokaisella omat syynsä:
Meidän nuorin nyt 2v8kk jatkaa päiväkodissa vauvan synnyttyä (isommat päivät koulussa). On noin 2pv/vk ihan sen takia että mulla jää nukkumiseen ja ennen kaikkea vauvalle aikaa. Nuorimmainen on edelleen niin mustasukkainen minusta etten saa halata tai pitää sylissä noita meidän isompia lapsiakaan saati vieraita vauvaja. Edes miestäni eli lasten isää en saa pussata tai olla vieressä. Kaiken kotonaoloajan istuu sylissä tai MINUN pitää leikkiä hänen kanssaan. Ollut koko ikänsä tempperamenttinen ja vaativa lapsi. Hirvittää että miten saan imetettyä vauvaa ja pestyä pyllyn jne. Vauva syntyy lisäksi tammi/helmikuussa joten pohjoisessa on pakkasta luultavasti paljon enkä pääse ulos tämän silloin lähes 3v kanssa kun vauvaa en voi viedä. Päiväkodissa saa ainakin ulkoilla ja on muutenkin tekemistä. Mies tekee 12 tunnin ja ylikin työpäivää yrittäjänä joten iltoihinkaan ei juuri ulkoilu yms. aikaa jää. Kun on pari kuukautta niin katsotaan jos sitten lopettaa päiväkodissa. Riippuu miten päivät onnistuu. Ainakin ilmat lämpenee ja pääsee ulkoilemaan.

Nä tässä tapauksessa ymmärrän kyllä syyn =).

Lisäänpä vielä, että vaikka nuorimmainen onkin minussa kiinni tosi paljon niin tykkää silti olla päiväkodissa. Mielellään jää päiväkotiin ja lähtee heti leikkimään eikä itke päivän aikanakaan, ei edes päiväunille mennessä. Joten minusta se on tälle tällä hetkellä nuorimmaiselle sekä vauvalle ja tietysti myös minulle paras ratkaisu. Kotona aion olla 3 vuotta ja tosiaan viimeistään keväästä lähtien kukaan ei ole päiväkodissa.

Mä en ymmärrä. Miksi pitää tehdä lisää lapsia jos on ongelmia isompien kanssa. Kolme vuotias kuitenkin tarvitsee äitiä kovasti ja tilanne on teillä kuitenkin ennakoitu niin miksei tämän hetken nuorimmaisen vuoksi olisi voitu odottaa muutama lisävuosi ennen uuden vauvan tekoa...

Mä en ymmärrä. Miksi pitää tehdä lisää lapsia jos on ongelmia isompien kanssa. Kolme vuotias kuitenkin tarvitsee äitiä kovasti ja tilanne on teillä kuitenkin ennakoitu niin miksei tämän hetken nuorimmaisen vuoksi olisi voitu odottaa muutama lisävuosi ennen uuden vauvan tekoa...

Miksi 3v saisi viedä hoitoon palkkatyön takia, mutta ei lasten synnyttämisen tai työn haun tai oman levon vuoksi?
Miksi raha on muka parempi syy kuin mikään muu?

Muualla lapset viedään ilmaiseen leikkikouluun 3-4-vuotiaana ihan lapsen itsensä vuoksi, jotta hän saa ilmaista varhaiskasvatusta kuten toisektin lapset. aivan riippumatta siitä onko äiti kotona yksin vai käykö äiti töissä.

Kun mä haluun, kun mä haluun vauvoja lyhyillä ikäeroilla vaikken jaksa hoitaakaan! MINÄMINÄMINÄ!

Sairaita olette.
Lapsiperheet maksavat valtavat verot suomessa, ainoa sivistysmaa, jossa lasten elatusta ei katsota mitenkään verotuksessa huomioon. Lähes kaikki muut länsimaat (usa, saksa, jne jne) huomioivat lasten olemasssa olon verotuksessa ja lapsiperheet eivät muualla maksa paljonkaan veroa.
Suomessa keskituloinenkin maksaa palkaasta kolmasosan veroa ja lisäksi lapsipehreet joutuvat maksaa valtavat verot ruokakauppaan.

Ja palkat suomessa pienet.
Muualla siis yleistä ILMAINEN leikkikoulu 3-4-vuotiaasta eteenpäin.
Ja tällä äidit keskittyvät sättimään toisiaan. Kun yhdessä pitäisi vaatia lapsiperheiden elämän paranatamista. Eivätkä hävetä osaa.

Silloin kun lasta on alulle laitettu ajattelin ettei enää vauvan synnyttyä olisi minussa kiinni niin paljon, mutta tämä nuorimmainen "itsenäistyy" näköjään tältä osin myöhemmin kuin nuo meidän isommat lapset. Kaikki lapset on niin erilaisia. Eikä se ole se ole juuri sen enempää hoidossa kuin monet lapset on kerhossa jos 2p viikossa käy 5-6 tuntia leikkimässä. Päiväkoti meillä on melkein vieressä mutta kerhot useiden kilometrien päässä joten sekin rajoittaa.

Miksi 3v saisi viedä hoitoon palkkatyön takia, mutta ei lasten synnyttämisen tai työn haun tai oman levon vuoksi?
Miksi raha on muka parempi syy kuin mikään muu?

Muualla lapset viedään ilmaiseen leikkikouluun 3-4-vuotiaana ihan lapsen itsensä vuoksi, jotta hän saa ilmaista varhaiskasvatusta kuten toisektin lapset. aivan riippumatta siitä onko äiti kotona yksin vai käykö äiti töissä.

En mä oo sanonu ettei sais viedä mutta en vaan ymärrä sitä että jos äiti on kotona yhden lapsen kansa niin miksei sitten kaikkien. Eikös siinä vaiheessa kannattaisi harkita lasten tekoa jos ei jaksa niitä kotona hoitaa. Äitinikin sanoi ettei voi ymmärtää tuollaista et lapsista halutaan päästä ehdoin tahdoin eroon. Enkä ole myöskään sanonut ettei työttömyyden vuoksi saisi viedä lasta hoitoon jos töitä etsii. Mut se just et hoitopaikat on kiven alla muutenkin ja kun ei ole oikeaa tarvetta viedä kun ollaan kotona niin miksi pitää viedä. Enkä myöskään sano ettei vanhemmat saa levätä koskaan mutta ajattelenkin asian itse sitlä kannalta että jos tekisin itse noin niin kokisin olevani epäreilu lapsiani kohtaan koska sillon molemmat eivät saa nauttia vanhemmistaan yhtä paljoa.

Kun mä haluun, kun mä haluun vauvoja lyhyillä ikäeroilla vaikken jaksa hoitaakaan! MINÄMINÄMINÄ!

:laugh:

Yhteistyössä