Miksi vanhempi lapsi hoitoon kun pienempi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Champion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Oona:
Että mulla on ainakin oma lehmä ojassa, enkä edes tunne siitä mitään huonoa omaatuntoa.

Mutta tässä on oikeesti asiaa! Siis että sinulle on siitä apua ja näin on itsesi kannalta(kin) paras. Eniten ärsyttää tyypit, jotka väittävät kaiken olevan "lapsen parhaaksi". Pyh, lapsi ei kotona äidin/isän kanssa jää mistään paitsi, mitä ei eskarista eteen päin saisi. Siis mikäli vain kotona olija yhtään jaksaa lapsensa kanssa puuhata. Hyvä sinulle, hienoa että sanoit niin kuin asia on.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Että mulla on ainakin oma lehmä ojassa, enkä edes tunne siitä mitään huonoa omaatuntoa.

Mutta tässä on oikeesti asiaa! Siis että sinulle on siitä apua ja näin on itsesi kannalta(kin) paras. Eniten ärsyttää tyypit, jotka väittävät kaiken olevan "lapsen parhaaksi". Pyh, lapsi ei kotona äidin/isän kanssa jää mistään paitsi, mitä ei eskarista eteen päin saisi. Siis mikäli vain kotona olija yhtään jaksaa lapsensa kanssa puuhata. Hyvä sinulle, hienoa että sanoit niin kuin asia on.

Ei kotona voi tarjota lapselle lapsiryhmän jäsenyyttä tutussa & pysyvässä ryhmässä. Ei, vaikka äiti ja iskä kuinka jaksaisivat touhuta.

Ja se on mun mielestä tärkeä asia jo jollekin nelivuotiaalle. Sekä se, että osaa olla ja toimia myös ilman vanhempien läsnäoloa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Peesaan! Kerrankin rehellinen vastaus! :flower:

Mein isot sai puheterapeutilta suositukset tarhapaikalle (puolipäiväsesti) ja toki otettiin paikat vastaan kun ne meille myönnettiin.
Isot oli sen 4h päivässä tarhassa.
Ja kyllä se vaan edisti puheen kehitystä kummallakin.
myöhemmin esikolla diagnosoitiin dysfasia keskimmäinen selvis pelkällä puheen- ja kielenkehityksen viivästymällä, mutta hälläpä sitten diagnosoitiin lievä dyspraksia.

Että silleen kuntouttavana tuki homma juttuna oli.
Ja nyt voin sanoa että myöhempiäkin aikoja ajatellen oli hyvä kun pääsivät just tohon tarhaan. Kun aloitin vasta työt niin pääs pieninkin sinne samaan tarhaan kun on ollut jo vähän jalkaa oven välissä :D

mulla on 4v tarhassa 4pv viikossa 5h kerralla ja itse olen 1v kanssa kotona.meillä oli vaikea ero miehen kanssa ja noin 4kk eron jälkeen päätin laittaa esikoisen tarhaan koska mä en yksinkertaisesti enää jaksanut keksia tarpeeksi virikkeitä yksin...

[/quote]
Ei kotona voi tarjota lapselle lapsiryhmän jäsenyyttä tutussa & pysyvässä ryhmässä. Ei, vaikka äiti ja iskä kuinka jaksaisivat touhuta.

Ja se on mun mielestä tärkeä asia jo jollekin nelivuotiaalle. Sekä se, että osaa olla ja toimia myös ilman vanhempien läsnäoloa.[/quote]

Sori, mutta eipä voida päivähoidossakaan. Henkilökunta vaihtuu, ja lapsia isoimmissa ryhmissä 20 - 24. Yksilöllisyys ja virikkeet on siitä melko kaukana. Kerhotkin on keksitty, turha sinne päiväkotiin sen takia on hinkua. Ja perhekerhot, avoimet päiväkodit jne. Jos ei löydy, niin senkun käytte puuhaamaan moisia pystyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Ei nyt millään pahalla mut mulle tulee mieleen aina kun isompi menee hoitoon ja pienempi on kotona et vanhempi sysätään päiväks pois jaloista ja toisaalta viedään turhaan hoitopaikka sellaiselta joka sitä kipeesti tarvitsee turhan takia kun voisi lapsi olla kotonakin. Onhan olemassa kaiken maailman kerhoja vaikka kuinka paljon mihin lapsen voi viedä leikkimään pari ketaa viikossa. Eikös se voi lapsesta tuntua vähän syrjimiseltä kun laitetaan pois jaloista päiväksi? Kyllä meillä poika 4.v on paljon mieluummin kotona kun hoidossa. Eikös sillon asiat ole vähän huonosti jos hoitopaikka on parempi paikka kun koti lapsen mielestä?

vain avauksen luettuani vastaan sen yhden ministerin sanoilla: kun suomessa ei ole olemassa lakia, joka velvoittaa vanhemmat hoitamaan omaa lastaan silloin kun ovat kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi toki.:
Sori, mutta eipä voida päivähoidossakaan. Henkilökunta vaihtuu, ja lapsia isoimmissa ryhmissä 20 - 24. Yksilöllisyys ja virikkeet on siitä melko kaukana. Kerhotkin on keksitty, turha sinne päiväkotiin sen takia on hinkua. Ja perhekerhot, avoimet päiväkodit jne. Jos ei löydy, niin senkun käytte puuhaamaan moisia pystyyn.

Mä en toooodellakaan ala miksikään puuhanaiseksi & rupea järkkäämään tänne avointa päiväkotia tms. Ei, ei ja ei. Enkä vie lastani seurakunnan kerhoon vaikka maksettaisiin. Perhekerhokin on seurakunnan, ja mulla on paha Jeesus-allergia. Perhekahvilassa käytiin joskus, ja lopetettiin kun siellä nukahti pystyyn sekä lapset että äiti.

Mun muksujen pk:ssa on henkilökunta pysynyt samana, muutamaa sijaista lukuunottamatta. Pojan ryhmässä on kymmenkunta lasta, tytön ryhmässä parikymmentä, mutta eipä tytölle sieltä yksilöllisyyttä haetakaan, sitä hän saa kotonakin. Virikkeitä sieltä saa, askarteluja yms tehdään paljon, retkiä lähiympäristöön, futismatseja lapset vs. aikuiset, nukketeatteria, laulua, esiintymistä, jumppaa, koko perheen liikuntailtoja ja -aamupäiviä, ensi viikko on leluton viikko eli kaikki lelut pistetään pois ja keksitään leikkejä ilman leluja/perinteisten lelujen kuten puupalikoiden avulla, jne.

Ei mitään valittamista, juuri sitä ollaan päiväkodista saatu mitä ollaan haluttukin =)

Meidän nuorimmainen jatkaa hoidossa 2 päivää viikossa 6 tuntia päivässä kun vauva syntyy. On silloin eli tammikuussa 2v9kk. Ei ole eroa siihen kun eri paikkakunnalla asuva tuttuni vie lapsensa 3 päivänä viikossa kerhoon 9-13. Tuntimääräisesti saman ajan ovat kotoa viikossa poissa. Tai mielummin veisin 3 pv/vk 4h kerrallaan, mutta täällä ei ole tuollaista kerhoa. Minusta kerhossa ja päiväkodissa ei ole eroa jos ei ole joka päivä ja kokopäivää päiväkodissa. Paljon olen sitä pohtinut ja tuohon olen päätynyt. Tyttö jää pois sitten kun vauvalla on jonkinlainen säännöllinen rytmi eli maalis-huhtikuussa. Päiväkodin perustelen sillä, että minä saan nukkua päiväunet jos vauva sattuu olemaan yhtä huono nukkuja kun tuo edellinenkin. Ja ulkoilu voi olla rajattua isomman kanssa aluksi kun vauvaa ei voi heti viedä ulos kun pakkasaikaan just syntyy. Ja onhan se välillä kiva päästä nauttimaan vauvastakin. Pysyvästi ei jää missään tapauksessa päiväkotiin. Koululaisillakin alkaa kesäloma ja sitten on viimeistään kaikki 4 lasta päivät kotona. Mies tekee usein yötyötä 17-05 (tänään 13-05) joten hereillä päivisin kotona yleensä vain 14-17 välisen ajan jolloin tehdään ruoka, syödään jne. Päivävuorot noin 6-18.30 joten siitä ei paljon apua ole. Mielestäni on ihan turha käsitellä tätä päiväkoti asiaa. Monilla on omia hyväksi katsomiaan syitä joita on vaikea perustella toiselle joka ei tunne perhettä eikä tiedä heidän elämästään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Juu, muutoin helmat venyy ja paukkuu. Teeppä sen lapsen kanssa jotain, niin ei tertte roikkua. Vai? Sekö se pääsyy on hoitoon viemiseen?

Äideillä on varmaan muutakin tekemistä kuin leikkiä päivät pitkät. :)

poika oli hoidossa 12 h viikko kun olin äippälomalla syyt
- hoitopaikka säilyy
- ei tule uudellen aloituksesta kriisiä
- äiti saa huilata( odotusaikana)
- lapsen synnyttyä isoveli sai olla rauhassa kodin "sekoittaneelta" vauvalta
- täällä maalla ei ole kavereita muualla kuin hoidossa, lähin saman ikäinen tyttö asuu 8 km päässä. hoitoon matkaa 3 km.

tässäpä nämä tärkeimmät mutta suurin syy on ollut kuitenkin se että poikamme rakastaa hoitopaikaansa kavereita ja tätejä myöden ,kyseessä 12 lapsen ryhmis

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Juu, muutoin helmat venyy ja paukkuu. Teeppä sen lapsen kanssa jotain, niin ei tertte roikkua. Vai? Sekö se pääsyy on hoitoon viemiseen?

Kuten? Eikös se ole aika ihanaa, leikkiä lapsensa kanssa? Ja kyllä se lapsi muutakin varmaan tekee kun äitiään leikittää päivät pitkät. Ainakin jos osaa tekemistä järkätä. Ja ottaa mukaan hommiin. No, onhan se työlästä, mutta ite tykkään.

Ehkä just myös kotona olon takia ( on ollut pk:ssakin) lapsi osaa leikkiä myös tosi paljon yksin.
Ja meille oli itsestään selvyys ottaa lapsi pois tarhasta, kun jäin kotiin mutta näemmä alkaa aika poikkeuksellista valitettavasti olemaan. Ja on ollut muuten hieno vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ehkä just myös kotona olon takia ( on ollut pk:ssakin) lapsi osaa leikkiä myös tosi paljon yksin.
Ja meille oli itsestään selvyys ottaa lapsi pois tarhasta, kun jäin kotiin mutta näemmä alkaa aika poikkeuksellista valitettavasti olemaan. Ja on ollut muuten hieno vuosi.

Hei sinä katoava luonnonvara :) Täällä toinen.

Tääl meidän "kylässä" kun poika aloitti tarhan niin suurin osa tarhakavereiden äideistä oli kotona pienenmän lapsen kanssa. Ja ikää näillä lapsilla oli 1-2 vuotta, mun poika oli ryhmän vanhinpia ja hän oli 2,5-v kun aloitti tarhan. Nyt kun meille syntyi vauva niin neuvolassa oikein sanottiin että tottakai pidät isomman tarhassa sehän on nykyisin tapa. On muuten tarhatätien omiakin lapsia tarhassa kun ovat vauvan kanssa kotona... Meillä poika nyt 4-v ja hän tarhassa 12pv/kk ja minä kotona vauvan kanssa. Ihan normaali täysi maksu niistä päivistä maksetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja öitä :
Tapa? Eli kun kaikki tekee niin tekin teette? Voi hyvät pyssyt..

Jos mua tarkoitat niin meillä on yli 4-v poika joka jo kaipaa samanikäistä seuraa. Tarkoitin kommentillani että tähän suuntaan ohjataan jo neuvolassa. Toki olimme päättäneet että poika jatkaa tarhassa osa-aikaisena jo ennen neuvolaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
No kerhoon viedäänkin lapset, jotka sitä oikeasti haluavat. Eli haluavat niitä kavereita, leikkiä ja virikkeitä toisten lasten kanssa. Sieltäkin voi jäädä pois jos lapsi ei viihdy. Ja eiköhän se ole pikkuisen eri juttu olla 2,5 h poissa kotoa, kuin 7 - 9 tuntia ruokailuineen ja päiväunineen.

höpöhöpö. Kerhoon viedään ihan kaikenlaisia, haluavia ja ei-haluavia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi toki.:

Mä en toooodellakaan ala miksikään puuhanaiseksi & rupea järkkäämään tänne avointa päiväkotia tms. Ei, ei ja ei. Enkä vie lastani seurakunnan kerhoon vaikka maksettaisiin. Perhekerhokin on seurakunnan, ja mulla on paha Jeesus-allergia. Perhekahvilassa käytiin joskus, ja lopetettiin kun siellä nukahti pystyyn sekä lapset että äiti.

Mun muksujen pk:ssa on henkilökunta pysynyt samana, muutamaa sijaista lukuunottamatta. Pojan ryhmässä on kymmenkunta lasta, tytön ryhmässä parikymmentä, mutta eipä tytölle sieltä yksilöllisyyttä haetakaan, sitä hän saa kotonakin. Virikkeitä sieltä saa, askarteluja yms tehdään paljon, retkiä lähiympäristöön, futismatseja lapset vs. aikuiset, nukketeatteria, laulua, esiintymistä, jumppaa, koko perheen liikuntailtoja ja -aamupäiviä, ensi viikko on leluton viikko eli kaikki lelut pistetään pois ja keksitään leikkejä ilman leluja/perinteisten lelujen kuten puupalikoiden avulla, jne.

Ei mitään valittamista, juuri sitä ollaan päiväkodista saatu mitä ollaan haluttukin =)

Vai että Jeesus allergia.
Noin on mullakin mutta seurakunnan kerhot eivät ainakaan aikanaan ole saaneet muhun Jeesus rakkautta. Kävinhän lapsena mutta ateisti olen.

Meillä päiväkodeissa on aina luettu ruokarukous, laulettu myös "jeesus lauluja", käyty kirkossa sekä joissain p.kodeissa pidetty pyhäkoulua.
JOKA IKINEN LAPSI ON OSALLISTUNUT.

Jeesukselta ei siis ole voinut välttyä niissä p.kodeissa joissa olen työskennellyt.

Virikkeitä.. Voi **** että mä VIHAAN tuota sanaa!!! Kyllä noita kaikkia siellä tehdään, mutta ei se päiväkoti mikään paratiisi ole, eikä kotia voita. Usko pois, jotenkin tiedän asiasta aika paljon. Toki henkilökunta on asiallista ja mukavaa, ammattiataitoistakin totta kai, mutta kyllähän se välillä korpee, kun vanhemmat tuovat lapsensa "virikkeitä ja oppia" saamaan asenteella "opettakaa te kun meillä ei hermo kestä" tai "kun ei se meitä tottele, ja täällä muutkin joutuu tottelemaan" tai"askarrelkaa nyt kun ei me kotona ehditä eikä osata" No, ei liity tähän, tulipa vaan mieleen, että näitäkin on. Eipä se lapsi niiden päiväkodin tätien ole, mutta jonkunhan heitäkin sitten on kasvatettava, kun sellainen on mahdolliseksi tehty. Näppärää tuntuu monelle olevan. Mutta niinkuin joku kohta kuitenkin kommentoi, niin siitähän vanhemmat maksavat ja tädit palkkansa saavat. Näin on.

Avoimet päiväkodit ja perhekerhot keskittyvätkin PERHEEN YHTEISEEN tekemiseen ja olemiseen, ikävää jos siitä et saanut mitään iloa itsellesi tai lapsillesi.

Ja minäkin voin tunnustaa, että seurakunnan kerhossa en käynyt itse eikä lapsenikaan. En vain tykännyt. Kaupungin järjetämässä kyllä kokeilimme, mutta kun ei siellä viihtynyt, niin jäi sieltäkin pois äitin helmoihin pyörimään :) Ja mukavaa oli, välillä tosin tympeää ja tylsää, mutta kelläpä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Vai että Jeesus allergia.
Noin on mullakin mutta seurakunnan kerhot eivät ainakaan aikanaan ole saaneet muhun Jeesus rakkautta. Kävinhän lapsena mutta ateisti olen.

Meillä päiväkodeissa on aina luettu ruokarukous, laulettu myös "jeesus lauluja", käyty kirkossa sekä joissain p.kodeissa pidetty pyhäkoulua.
JOKA IKINEN LAPSI ON OSALLISTUNUT.

Jeesukselta ei siis ole voinut välttyä niissä p.kodeissa joissa olen työskennellyt.

Mun lasten päiväkodeissa ei ruokarukousta ole, heillä on ruokaloru jossa on kukkoja, kanoja ja tipuja. Kirkkokäynneille ja pyhäkouluun ei mun lapset osallistu. "Jeesus-lauluja" on ollut ehkä kahdesti parin vuoden aikana (Jumalan kämmenellä ), joulujuhlassa toki on uskonnollinen sävy mukana mutta se ei haittaa - mulle on etukäteen aina kerrottu, että alamme nyt harjoittelemaan joulujuhlaa ja siinä on uskonnollinen osuus (eli joku jouluvirsi), joten tiedän pitää lapset pois hoidosta jos se haittaisi. Ei se haittaa, kyllä lapset tietää että kristityille joulu on Jeesuksen syntymäjuhla, meille se taas on perheen, hyvän ruoan ja lahjojen juhla.

Eli mainio ratkaisu tällaisen Jeesus-allergikon lapsille :)

Ja homma nyt vaan menee niin, että kun äiti on ateisti joka saa näppyjä ruokarukouksista ja vastaavista, ja isä on maallistunut muslimi, niin lapset eivät evankelis-luterilaisen seurakunnan kerhoon mene (tai minkään muunkaan seurakunnan kerhoon, niin kauan kun minussa henki pihisee). Yksikään perheestämme ei kirkkoon kuulu: minä olen eronnut, mies ja lapset eivät ole koskaan kuuluneetkaan.

Toisten on vaan joskus kovin vaikeaa ymmärtää & hyväksyä ratkaisuja, jotka poikkeavat heidän omista ratkaisuistaan :|

Alkuperäinen kirjoittaja taukkipa täällä:
Avoimet päiväkodit ja perhekerhot keskittyvätkin PERHEEN YHTEISEEN tekemiseen ja olemiseen, ikävää jos siitä et saanut mitään iloa itsellesi tai lapsillesi.

Ei tuollaista ole täälläpäin, siis avointa päiväkotia. Perhekerho on seurakunnan joten ei kiitos. MLL:n perhekahvilassa kävimme, mutta ohjaajien vaihtumisen yhteydessä sieltä loppui kaikenlainen ohjelma: ennen oli muskaria, ohjattua askartelua yms ja siellä oli kivaa, myöhemmin oli vain läjä enemmän tai vähemmän rikkinäisiä leluja pienessä karussa huoneessa (perhekahvila toimi yhdessä huoneessa) ja siinä se. Suurin osa siellä kävijöistä oli vauvan tai pikkutaaperon äiti, ja esikoisellani oli tosi tylsää, minulla myös, vain alle 1 v kuopus siellä viihtyi mutta sen ikäinenhän viihtyy missä vaan. Puistotätiäkin kokeiltiin, se olikin mitä mainioin ratkaisu kun esikoinen oli parivuotias, mutta kun ikää tuli lisää ja lapsi kehittyi niin 1½-2½ v pikkuisten seura ei enää riittänyt (sen ikäisiä siellä oli, isommat olivat jo päiväkodeissa tai kerhoissa). Kuopus itki hulluna koko sen kuukauden ajan jonka puistossa oli.

Ja toisekseen, pidän tärkeänä myös sitä, että lapsi (puhun isommasta, en kaksivuotiaasta tms) oppii olemaan ilman äitiä ja isää, ja tämä ei toteudu perhekerhoissa. Se oli meidän muksuilla ainakin joka tapauksessa edessä kun menin kouluun vajaa vuosi sitten. Ja tulee olemaan taas edessä tammikuussa, jos opiskelemaan pääsen. On jo tuttu päiväkoti, tutut tädit, tutut kaverit, eli ei totuttautumista uuteen hoitopaikkaan, ei huutoa ja itkua, vaan äiti saa hyvillä mielin mennä opiskelemaan (jos pääsee) :)

Kolmanneksi, ei kuopukseni saisi tarvitsemaansa terapiaa perhekerhossa. "Nikolas hyötyy päivähoidosta ja ikäistensä seurasta" lukee neurologin & puheterapeutin lausunnossa muutaman viikon takaa. Siinä, että pitäisin viisivuotiaan kotihoidossa ja hän kävisi puistotädillä kaksivuotiaiden kanssa & perhekahvilassa leikkimässä rikkinäisellä nukella taaperoikäisten kanssa ei nyt vaan ole järjen häivääkään, kun pikkuveli on joka tapauksessa hoidossa kuntoutuksellisista syistä.

Kyllä mun mielestä on jo vähän laiskuuttakin jos ei äiti jaksa keksiä mitään virikkeitä isommalle/isommille, kun vauva tulee taloon. Meillä jäi automaattisesti esikoinen hoidosta, kun kakkonen syntyi. Ja kun jäin kolmosesta äitiyslomalle niin ei käynyt mielessäkään jättää isompia jatkamaan hoidossa. Kolmannella on ollut jos jonkin sortin vaivaa, jonka vuoksi on huutanut yöt ja päivät mutta mun mielestä on ollut suorastaan helpotus, kun isommat lapset on olleet kotona ja on ollut pakko keskittyä muuhunkin kuin vain vauvan kanssa olemiseen. Tekee hyvää omalle päälle, kun raahautuu aamuisin pihalle ja kun sinne on päässyt niin ei se enää olekaan niin paha asia. Jos olisi vain vauvan kanssa kotona niin tuskin tulisi pihalle mentyä. Sitä paitsi: on ne isommatkin lapset mun pieniä. En raaskisi millään tuupata heitä hoitoon ja jäädä sitten lepertelemään vauvan kanssa kahdestaan.

Yhteistyössä