Miksi te jotkut syötte suolatonta ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="shihtzu";26118689]No enpä ole vielä eteen tullut ruokaa, joka olisi suolatonta ja hyvää. Ruoka jossa ei ole ollenkan suolaa on kyllä oikeasti mautonta, eikä sitä edes tee mieli silloin syödä. Ja suolaa kuuluu käyttää kohtuudella ruoanlaitossaihan sen vuoksi, että suola tuo sen ruoan oikean maun esiin.[/QUOTE]

No tietysti saahan sen ruoan maistumaan joltain ilman suolaakin... laittamalla purkillisen pippuria tai jotain chiliä jne. itämaisia mausteita. Peittyyhän se vetinen maku lopulta niilläkin.. Olisi todella hauska maistaa tämän suolattoman kokin tuotoksia, maistuuko niissä hieman kenties liikaa kaikki muu kuin itse ruoka. Mutta maksaa en todellakaan siitä kokemuksesta haluaisi.

En minä ainakaan syö. Lasten takia teen kyllä vähäsuolaisia ruokia, mutta omaan annokseen lisään kunnolla suolaa. Eikä mun mielestä millään mausteilla voi korvata sitä jos ruoasta puuttuu suola!

Tietty suolanmäärään tottuukin, mutta uskon, että jos söisi kokonaan suolatonta ruokaa, elimistö alkasi vaatia sitä suolaa ja päivittäin tulisi napsittua enemmän leikkeleitä, juustoja jne. Suolaton ja vähäsuolainen ruoka on kaksi ihan eriasiaa.

no jostakin täytyis sitä jodia saada, jotta ei syntyisi niin paljoa älyllisesti kehitysvammaisia lapsia, sen takia sitä alettiin suolaan lisätä, koska suolaa käytti noin suunnilleen kaikki

En lisää suolaa juuri mihinkään ruokaan, kala taitaa olla ainut mihin laitan. Siitä syystä, että suomalaiset saavat järestään liikaa suolaa, sillä sitä on lisätty lähes joka paikkaan. Esim. monet leivät, juustot, leikkeleet ym. ovat oikeita suolapommeja. En ole koskaan tavannut ihmistä joka saa liian vähän suolaa (ehkä jollain aliravituilla vanhuksilla mahdollista), mutta sen sijaan olen tavannut useita ihmisiä, joilla on mm. liian korkea verenpaine, kun suolaa saadaan kolminkertainen määrä suosituksiin nähden.

Minulla on ollut suolan puutos :(
Voin sanoa että ei kiva tunne.
Minua on kehoitettu ihan jo aikanaan kouluterkan toimesta ja sittemmin neuvolan oppien mukaan vältä suolaa niin paljon kun voit,nykyään on niin paljon piilosuolaa.
Ja minähän vältin,työtä käskettyä sillä onhan meillä vahva sukurasite verenpaineet ym.
Vaan kuinkas kävi,sitä sitten (tosin vuosien tulos) mentiin suolatiputukseen.
En mm laittanut kanamunaan suolaa vältin viimeiseen asti ylimääräistä lue en laittanut suolaa kun joka paikassa oli valmiiksi suolaa ja sitten tulos olikin tuo :(
Sain jop aikanaan lähetteen neuvolan terkan toimesta ravitsemusterapeutille joka paasasi piilosuolasta ja kuinka en saa käyttää ylimääräistä suolaa sillä tuo viheliäinen tauti on niin vahvana suvussamme :(
Nykyään käytän suolaa ihan puhdasta kunnon rehellistä suolaa, laitan sitä keittoihin (joihin ennen vain meni muita mausteita) laitan jopa siihen kanamunaan mutta kohtuudella.
Virhe oli siinä että jokapaikassa minulle huudettiin piilosuolasta ja verenpaineista (minulla ei ole vieläkään verenpainetautia) ja tarpeeksi kun ihmiselle jankuttaa niin sitä alkaa pelkäämään tuota "myrkkyä"
Että näinkin voi käydä.
Nyt oppinut elämään riskin kanssa että tauti tulee jos on tullakseen,ethän leikkauta jäseniäsikään irti jos suvussa todettu syöpää jossakin paikassa.
Tosin tästä aikaa (vuosia) kun minulle näin kävi/ neuvottu ;)

En minäkään ole tavannut ihmistä, joka saa liian vähän suolaa. Ja mä työskentelen lääkärinä. Suolaa on todellakin lisätty lähes kaikkeen, joten MIKSI sitä pitäisi itse vielä lisätä? Kertokaapa se.

Lääkärinä tiedät varmasti ne sairaudet joissa suolaa ei pidä käyttää! Olisi mukava nähdä sellainen luettelo. Oma kokemukseni on Menieren tauti. Olen syönyt täysin suolatonta ruokaa jo useita vuosia ja siitä huolimatta elektrolyytti- arvot ovat kohdallaan kuten natriuminkin osalta. Luontaisen natriumin saan riittävästi esim. viljatuotteista vaikka leivätkin valmistetaan kotona ilman suolaa. Eräs lääkäri totesi minulle että ei ole tieteellistä näyttöä että ihminen tarvitsisi lisättyä suolaa tai muita natriumyhdisteitä.

Lääkärinä tiedät varmasti ne sairaudet joissa suolaa ei pidä käyttää! Olisi mukava nähdä sellainen luettelo. Oma kokemukseni on Menieren tauti. Olen syönyt täysin suolatonta ruokaa jo useita vuosia ja siitä huolimatta elektrolyytti- arvot ovat kohdallaan kuten natriuminkin osalta. Luontaisen natriumin saan riittävästi esim. viljatuotteista vaikka leivätkin valmistetaan kotona ilman suolaa. Eräs lääkäri totesi minulle että ei ole tieteellistä näyttöä että ihminen tarvitsisi lisättyä suolaa tai muita natriumyhdisteitä.
Totta!

Yhteistyössä