Miksi sossun tulisi maksaa kaikki?

• Viestiketjun aloittaja rahaladyyy
  • Ensimmäinen viesti
"Vai niin"
[QUOTE="vieras";25646524]Sinulla on kyky käsittää asiat täysin väärin. :D Kyllähän vammautuneista pidetään huolta, samoin sairaista ja työkyvyttömistä. Mutta EI LUSMUILIJOISTA!

Ilmeisen vaikea käsittää.[/QUOTE]

Tiedätkö, mikä on alin työkyvyttömyyseläke? 608 euroa. Parisuhteessa olevalle 539 euroa. Miinus verot. Luuletko, ettei noilla "tuloilla" tarvitsisi jo mennä lujaa sossuun?

[QUOTE="vieras";25646497]Kuinka paljon löytyy lusmuilijoita? Veikkaan, että aika paljon. Ne, jotka todella tarvitsevat apua, saavat sitä on OK.[/QUOTE]

Jep. Lusmuilijoita, riippuu kuka katsoo ja mistä katsoo. Jos on esim. erittäin hoidolliset lapset, jotka estää töihin menemisen hoidollisuutensa vuoksi, ja tukea ei saa muualta kuin sossusta muiden Kelan antamien minimaalisten tukien lisäksi, niin kyllä minä ihan mielelläni hoidan lapsiani sen minkä kykenen ja mihin voimavarani riittävät. Oli se sitten lusmuilua tai ei. Toki lusmuilua voi olla monenlaista.

Vastasin nyt mustana:ashamed:

etr
Meillä on hyvä järjestelmä joka ainakin koittaa kopata jos elämä heittää härän pyllyä.

Mutta meillä on liikaa niitä hyväksikäyttäjiäkin jotka eivät enää osaa laittaa itse tikkua ristiin. Valitettavasti moni heistä on jo toista ellei kolmatta sukupolvea- Kotoa jo opittu että sossu kyllä maksaa... Toki työtilanne ei ole paras mahdollinen, toisaalta voisi kysyä miten niin ei ole? Meillä työskentelee liuta ulkomaalta tulevia ns. hantti hommissa koska nämä työt eivät nyt vaan tunnu kelpaavan suomalaisille. Totta palkat on poljettu liian alas. Mutta kiinnostaisi sekin työ ja palkka jos mistään et muuten mitään saisi. Mutta ei. Tässä puolituttukin valmistui kosmetologiksi, ja haluaa välttämättä asua pikku kunnassa jossa ei enää yhtään kosmetologia tarvita. EI voida muuttaa, mutta muukaan työ ei kelpaa "koska ei ole ammattin mukaista". Mun suoraan sanottuna tekis mieli halolla kolauttaa ja sanoa että VALTION tehtävä ei ole elättää sinua kunnes teidän kunnassa sattuu kosmetologin paikka avutumaan.
Jatkan vielä - tässä jossain ketjussa itketiin kun joutuu asumaan vauvan kanssa yksiössä ja sossun pitäs auttaman. MIKS V:SSÄ? kertokaa mulle miksi? Vauva ei kummoista tilaa tarvitse ja hänestä voi kasvaa ihan rakastettu lapsi siinä yksiössäkin. Jos vanhemmat eivät ole osanneet sen kummemmin raha-asioitaan hoitaa niin ei se valtion tehtävä ole taata heille ISOMPAA asuntoa.

"opt"
[QUOTE="Vai niin";25646561]Tiedätkö, mikä on alin työkyvyttömyyseläke? 608 euroa. Parisuhteessa olevalle 539 euroa. Miinus verot. Luuletko, ettei noilla "tuloilla" tarvitsisi jo mennä lujaa sossuun?[/QUOTE]

Tai koittaa muutta paikkaan jossa asuminen ei maksa niin paljoa?

"jaa-a"
Meillä on hyvä järjestelmä joka ainakin koittaa kopata jos elämä heittää härän pyllyä.

Mutta meillä on liikaa niitä hyväksikäyttäjiäkin jotka eivät enää osaa laittaa itse tikkua ristiin. Valitettavasti moni heistä on jo toista ellei kolmatta sukupolvea- Kotoa jo opittu että sossu kyllä maksaa... Toki työtilanne ei ole paras mahdollinen, toisaalta voisi kysyä miten niin ei ole? Meillä työskentelee liuta ulkomaalta tulevia ns. hantti hommissa koska nämä työt eivät nyt vaan tunnu kelpaavan suomalaisille. Totta palkat on poljettu liian alas. Mutta kiinnostaisi sekin työ ja palkka jos mistään et muuten mitään saisi. Mutta ei. Tässä puolituttukin valmistui kosmetologiksi, ja haluaa välttämättä asua pikku kunnassa jossa ei enää yhtään kosmetologia tarvita. EI voida muuttaa, mutta muukaan työ ei kelpaa "koska ei ole ammattin mukaista". Mun suoraan sanottuna tekis mieli halolla kolauttaa ja sanoa että VALTION tehtävä ei ole elättää sinua kunnes teidän kunnassa sattuu kosmetologin paikka avutumaan.
No kai se on ihan ymmärrettävää, että ainakin aluksi pyrkii saamaan oman alan töitä?

Ja toiseksi, eivät ne muutkaan työt ole sellaisia, että niihin vaan kävellään sisään ja ilmoitetaan, että "mä tulin nyt tänne töihin". Vaikka moni työ ei vaadikaan mitään erityistä koulutusta, niin ei silti jokaista ihmistä edes otettaisi mihin tahansa työhön.

ussso
Olen kyllä jossain määrin samaa mieltä. Ihmisten tulisi tulla toimeen omillaan.
Ikävä tosiasia on, että kaikki eivät vain pärjää, mutta mielestäni on epäreilua, että toiset joutuvat sitten elättämään näitä onnettomia.

Olen kyllä jossain määrin samaa mieltä. Ihmisten tulisi tulla toimeen omillaan.
Ikävä tosiasia on, että kaikki eivät vain pärjää, mutta mielestäni on epäreilua, että toiset joutuvat sitten elättämään näitä onnettomia.
Olisiko se kuitenkin pohjimmiltaan se, mikä erottaa meidät eläimistä (tai sivistyneet barbaareista), että pyrimme huolehtimaan myös niistä lajimme jäsenistä, jotka eivät omillaan selviä?

ussso
Olisiko se kuitenkin pohjimmiltaan se, mikä erottaa meidät eläimistä (tai sivistyneet barbaareista), että pyrimme huolehtimaan myös niistä lajimme jäsenistä, jotka eivät omillaan selviä?
Joo, mutta osittain se on todella epäreilua, jos heikkojen ja "ei-elinkelpoisten" (eli ei omillaan toimeentulevien) hyysääminen ei sovi omaan arvomaailmaan.

Mielestäni tuon avustustoiminnan pitäisi olla vapaaehtoista, ei pakollista. Ne jotka haluavat leikkiä laupiasta samarialaista, voivat sen tehdä. Ne joita ei kiinnosta juoppojen, laiskojen, typerien tmv. elättäminen tai minkäänlainen tukeminen EDES inhimillisyyden nimissä, voisivat siitä kieltäytyä ja ohjata verorahansa johonkin järkevämpään.

No jaa
Jatkan vielä - tässä jossain ketjussa itketiin kun joutuu asumaan vauvan kanssa yksiössä ja sossun pitäs auttaman. MIKS V:SSÄ? kertokaa mulle miksi? Vauva ei kummoista tilaa tarvitse ja hänestä voi kasvaa ihan rakastettu lapsi siinä yksiössäkin. Jos vanhemmat eivät ole osanneet sen kummemmin raha-asioitaan hoitaa niin ei se valtion tehtävä ole taata heille ISOMPAA asuntoa.
itse asuin aikanaa mieheni kanssa isossa yksiössä, kun tulin raskaaksi. Oli kyllä pakko muuttaa kaksioon. Siihen yksiöön ei olisi mahtunut edes vauvan sänky.

Toisaalta voisi kysyä myös, miksi ei voisi auttaa ihmisiä, jotka tarvitsevat apua? Sitä varten yhteiskunta on, että pitäisimme yhdessä huolta toinen toisistamme.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
[QUOTE="opt";25646575]Tai koittaa muutta paikkaan jossa asuminen ei maksa niin paljoa?[/QUOTE]

No kuule, jokapaikassa maksaa eläminen ja asuminen ainakin sen verran, että jos meinaa maksaa vuokran, laskut ja syödäkin, tolla rahalla ei pärjää yhtään missään.
Paitsi jos asuu kesät teltassa ja talvet yöpyy joissakin asunnottomille tarkoitetuissa tilapäismajoituksissa.

Joo, mutta osittain se on todella epäreilua, jos heikkojen ja "ei-elinkelpoisten" (eli ei omillaan toimeentulevien) hyysääminen ei sovi omaan arvomaailmaan.

Mielestäni tuon avustustoiminnan pitäisi olla vapaaehtoista, ei pakollista. Ne jotka haluavat leikkiä laupiasta samarialaista, voivat sen tehdä. Ne joita ei kiinnosta juoppojen, laiskojen, typerien tmv. elättäminen tai minkäänlainen tukeminen EDES inhimillisyyden nimissä, voisivat siitä kieltäytyä ja ohjata verorahansa johonkin järkevämpään.
Eli olet myös omalta kohdaltasi valmis jäämään ilman apua, jos esim. huomenna ajat kolarin ja vammaudut?

koihugii
Itse tunnen kyllä muutaman tyypin ketkä lopettivat ammattikoulun parin viikon jälkeen kun "ei huvittanut". Samalla tavallahan sille kuuluu nuo tuet, sillä eihän se ole hänen vikansa että on tuossa asemassa?

"Jaa-a"

Niin, moni varmaan kieltäytyisi "hyväntekeväisyydestä" - mutta mieli muuttuisi, sitten kun itse tarvitsisi apua.

Ja juuri siksi tätä ei saa valita, koska suurin osa olisi juuri noin tyhmiä.

utopiaa
itse asuin aikanaa mieheni kanssa isossa yksiössä, kun tulin raskaaksi. Oli kyllä pakko muuttaa kaksioon. Siihen yksiöön ei olisi mahtunut edes vauvan sänky.

Toisaalta voisi kysyä myös, miksi ei voisi auttaa ihmisiä, jotka tarvitsevat apua? Sitä varten yhteiskunta on, että pitäisimme yhdessä huolta toinen toisistamme.
Kaunis ajatus. Mutta johtaa ikävä kyllä siihen, että juuri tällä "huonosti toimeentulevalla" joukolla on aikaa hankkia niitä lapsia ja esimerkiksi itse on työuransa takia jatkuvasti ongelmissa lapsen sairastelun takia ja toista lasta ei edes uskalla vielä miettiä... Amerikassa minulla olisi varaa kotiapuun.

[QUOTE="vieras";25646258]No, mitäs kaikkea niihin yhteiskunnan tukimuotoihin sisältyykään? Mm, ettei joudu kustantamaan sairastuessaan leikkauksiaan ja muita lääketieteellisiä hoitojaan itse, lasten koulutus ja kouluruokailu maksetaan verorahoista, hyvin toimeentulevatkaan eivät joudu maksamaan lastensa hoitomaksuista kuin osan. Yhden lapsen todelliset hoitokustannukset yhteiskunnalle ovat nimittäin noin 1000 e/ lapsi/ kk. Olisitko tosiaan valmis maksamaan ihan itse kaiken, kaikista kaikesta näistä palveluista?[/QUOTE]
Puhumattakaan, että jos todellinen jennkilän-malli tulisi tännekin , niin sillä 12000e vuodessa ei saisi käytännössä lapselleen kovin kummosta päivähoitoa. ei ole kauaakaan kun lueskelin uutista, missä kerrottiin parhaiden päiväkotien maksavan yli 40 000e vuodessa. Siihen päälle sitten lasten perus koulutus ja yliopistomaksut, jotka nekin on sitä 40 000e vuodessa. Siinä voisi laskeskella, että jos laittaisi lapsensa 3 vuotiaana parhaaseen mahdolliseen päivähoitoon ja maksaisi niitä huippu kouluja (niihinhän ei siis pääse jollei lapsi ole käynyt niitä huippu päiväkoteja ensin), niin loppujenlopuksi se yhden lapsen koulutaival maksaisi keskimäärin 760 000e. Siis yksi lapsi. Siihen päälle sitten kaikki terveydenhuollon kulut (jotka ei jäisi siihen 11e terveyskeskuskäyntiin tai 32e sairaalayöhön). Kenellä olis ylipäätä varaa kouluttautua yhtään mihinkään ellei vanhemmilla olisi pätäkkää syytää jälkikasvunsa tulevaisuuteen?

Oikeasti, onko se niin kamalaa jos joku saa työttömänä 500e/kk tai tarvittaessa asumistukea (esim opiskelija). Tai se, että vaikka niitä pulsujakin vähäsen hyysätään eikä jätetä kuolemaan lumipenkkaan josta sitten voitaisi pikku Irmelin kanssa aamulla matkalla sinne huippu päiväkotiin ihmetellä miten se setä nyt tuohon on kehdannut mennä kuolemaan. Tai onko kamalaa, että käytännössä ihan jokainen voi tarpeen vaatiessa saada itsellen terveydenhuoltoa, ettei elintärkeitä toimenpiteitä jätetä suorittamatta siksi, koska sulla nyt ei satu olemaan tarpeeksi kattavaa vakuutusta, koska sun vanhemmilla ei ollut tarpeeksi rahaa sun koulutukseen ja sen takia sä painat paskalla palkalla kolmea työtä eikä siltikään oo rahaa tarvittavaan toimenpiteeseen?

ussso
[QUOTE="Jaa-a";25646693]Niin, moni varmaan kieltäytyisi "hyväntekeväisyydestä" - mutta mieli muuttuisi, sitten kun itse tarvitsisi apua.

Ja juuri siksi tätä ei saa valita, koska suurin osa olisi juuri noin tyhmiä.[/QUOTE]

Itse olen jäänyt kaksi kertaa valmistumisen jälkeen työttömäksi, ja molemmilla kerroilla olen mennyt "ei-oman töihin" siksi aikaa, kun kunnon työ on löytynyt. Samoin pankkitililläni on aina vähintään puolen vuoden puskurirahasto, niin että vaikka tulot loppuisivat seinään, niin en joudu sossuun menemään toisten rahoja ruinaamaan.

Usko pois, toiset vain osaavat ja enne kaikkea viitsivät elää omillaan, toisista ei siihen ole.

Kepsis
hyvä provo, tällä saa varmasti monta suuttumaan.

pieni klikki vain, jos käyttää esimerkkinä jotain, niin kannattaa edes valita sellainen esimerkki mistä tietää sitten jotain, on siellä usassa työttömyysavustus, ei sielläkään ilman tukia olla täysin.

"vieras"
[QUOTE="Vai niin";25646561]Tiedätkö, mikä on alin työkyvyttömyyseläke? 608 euroa. Parisuhteessa olevalle 539 euroa. Miinus verot. Luuletko, ettei noilla "tuloilla" tarvitsisi jo mennä lujaa sossuun?[/QUOTE]

Enkös minä just kirjoittanut, että mm. työkyvyttömistä pidetään huolta. =) Etkö osaa lukea, vai mikä mättää.

fdsfdff
Itse olen jäänyt kaksi kertaa valmistumisen jälkeen työttömäksi, ja molemmilla kerroilla olen mennyt "ei-oman töihin" siksi aikaa, kun kunnon työ on löytynyt. Samoin pankkitililläni on aina vähintään puolen vuoden puskurirahasto, niin että vaikka tulot loppuisivat seinään, niin en joudu sossuun menemään toisten rahoja ruinaamaan.

Usko pois, toiset vain osaavat ja enne kaikkea viitsivät elää omillaan, toisista ei siihen ole.
Mutta kun kaikki eivät ole kaltaisiasi. :/

Se puskurirahastokin loppuu melko pian, jos sinut ryöstetään joka kauppareissulla :) Vai onko sinulla sitäkin varten vakuutus, että yhteiskuntarauha järkkyy ja viidakon lait astuvat voimaan?

• Tykkää
Reactions: kookosta

Yhteistyössä