Miksi sairaaloissa annetaan lisämaitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vastauksia kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vastauksia kaipaava

Vieras
Eli:
Miksi sairaaloissa annetaan lisämaitoa kunnes äidin oma maito on noussut?
Onko joka kerralla lääketieteellinen syy (keskosuus, korkeat bilirubiiniarvot, verensokeri jne.)?

Vai onko tämä suomalaisten tottumus että vauvan paino ei saa pudota sitä 10% jos kyseessä on muutoin perusterve vauva ilman ongelmia? Tuleeko se lisämaito äitien vaatimuksesta vai hoitajien/kätilöjen?

En itse vain ymmärrä tätä, vauvan vatsa on pieni, tarkoitus onkin että hän käy jatkuvalla syötöllä rinnalla ja vaikka saisikin ensipäivinä vain pieniä tippoja kolostrumia, sen pitäisi riittää kunnes äidin oma maito nousee noin 3-4 päivän kuluttua synnytyksestä.

Miksi siis tähän isketään lisäksi korvikkeita tai luovutettua äidinmaitoa?
Kaiken järjen mukaanhan se vähentää vauvan tarvetta käydä rinnalla, maidontuotantoon tarvittava neuroendokriininen heijaste jää vähäisemmäksi kuin ilman lisämaitoja ja imetyksen alku ei välttämättä lähdekään niin sujuvasti liikkeelle kun takutaan niiden lisämaitojen kanssa.
---------
Saman viestin laitoin myös toiselle foorumille, mutta siellä taitaa porukka vielä tähän aikaan nukkua :)

Huoh! Esimerkiksi sektioäideillä maidon nousu viivästyy jos nousee ollenkaan. Lapsi kuolisi nälkään ilman lisämaitoa! Ei siinä kuule tiheät imetykset auta jos tissit on tyhjät, käsitätkö?

Ei kai kaikissa sairaaloissa annetakaan.
Ja sellaisissakin joissa ehkä muuten annettaisiin, kuunnellaan kyllä äidin toivetta jos haluaa ettei anneta?

Toisaalta on äitejä jotka kipeästi tarvistevat synnytyksne jälkeen lepoa ja unta ja heidän tapauksessana lisämaito joka auttaa vauvaa nukkumaan tuskin pilaa myöhempää imetystä?

Mun vauva oli oikeastaan koko ajan rinnalla sairaalassa ollessamme, sai nukkuakin rinnalla, kuten saa vieläkin yksivuotiaana. Maito ei noussut kuin vasta kotona, vauva oli kiukkuinen, ei rauhoittunut enää tissillekään kun sieltä ei mitään tullut, rinnat rikkit, en saanut itse nukuttua ollenkaan, joten pari kertaa poika sai lisämaitoa, yhteensä muutamia kymmeniä millilitroja. Kotona maito nousikin eikä korviketta tarvittu.

Kätilöopistolla ei ainakaan mitenkään tuputettu sitä maitoa, itse piti pyytää. Hörpytettiin lääkekiposta.

Kyllä meilläkin olisi ollut pienellä huutava nälkä, kun itse olin leikkurissa ja sitten heräämössä synnytyksen jälkeen monta tuntia. Sitten vielä ihan pihalla vuorokauden alhaisen hempparin vuoksi ja kaikissa letkuissa en edes saanut pientä syliini aluksi. Puhumattakaan nyt siitä, että sitä maitoa ei ensimmäisinä päivinä todellakaan tullut tuon hurjan synnytyksen vuoksi.

Lapsi itki 3vrk taukoamatta nälkäänsä. Paino putosi useita satoja grammoja. Maito nousi kotona viikon päästä. Luojan kiitos tarjosivat lisämaitoa jo sairaalassa. Kannattaa vaihtaa ne mustavalkoiset lasit värillisiin, voi vaikka maailmankuva laajentua.

No miksi ihmeessä ei annettais? Mä oon antanut lisämaitoa sairaalassa molemmille kun oma maito on noussut vasta 3-4 päivän päästä synnytyksestä, eikä oo ollu niin minkäänlaisia imetysongelmia kummankaan kanssa. On se ny ihme jos ei nälkäistä vauvaa ruokkia saa :-O

Miksi annatte ap:lle noin tylyjä vastauksia? Molemmilla kerroilla on annettu sairaalan aloitteesta. Ekalla kerralla olin teini ja kokematon ja suoraan sanottuina haukkuivat minut kun nännit oli liian pienet, ei tullut maitoa jne jne ja antoivat lisämaitoa. Toisella kerralla oli lääketieteellinen syy, minulla oli raskausdiabetes ja lisämaitoa annettiin ettei vauvan sokerit olisi päässeet laskemaan liian alas. Kyllä se vauva itkee nälkäänsä joten vauvan kiusaamista se on jos antaa tyhjällä tissillä itkeä vaan.

Sitä lisämaitoa voi antaa vaikka vain sen verran, että vauvan kovin nälkä tyydyttyy, mutta ruokahalua jää jäljelle silti. Silloin vauva viitsii vielä imeä rintaa ja stimuloida maidonnousua. Tai ensin voidaan antaa vauvan imeä sitä tyhjää rintaa ja vasta sen päälle annetaan lisämaito. Ei sitä vauvaa tarvitse syöttää niin täyteen että korvista loiskuu yli.

Myös lisämaitoa saanut vauva voi olla ihokontaktissa äidin kanssa, mikä nopeuttaa maidontuloa myös.

No esikoisella syynä oli keskosuus ja sai luovutettua maitoa. Itselläni kyllä maito nousi jo ihan muutaman päivän sisällä ja omilla maidoilla oli tytteli sen jälkeen. Toisen lapsen osalta maito nousi todella nopeasti, mutta hänellä sokerit heitteli ja maitomäärät piti mitata tarkoin ja antaa tasaisin väliajoin, joten ei annettu imettää, vaan ruokittiin pullosta.

Meillä ei ainakaan annettu Kättärillä ja sanottiin että tärkeintä on imettää vaikkei maito olisi vielä noussutkaan. Että kyllä siellä masussa on saanut sen verran vararavintoa, että pärjää ja sit ne muutamat tipat ternimaitoa mitä tulee. Ja siellä sanottiin että se max 10% painonlasku kuuluu asiaan.

Oliko ne useat sadat grammat yli 10% vauvan syntymäpainosta?
Poikkeustilanteet ovat erikseen, kuten että äiti makaa taju kankaalla leikkauksen jälkeen.
Olisi kai pitänyt alkuun jo rajata että normaali synnytys takana.

Olen itsekin sektioäiti, viidentenä päivänä nousi maito, mutta ei siinä lisämaitoja annettu. Ihan puhtaasti mentiin sairaalan henkilökunnan ohjeilla. Lapsen paino kyllä tippui, mutta ei liikaa, lähtöpäivänä ylitimme syntymäpainon.

Mun vauvallani sokerit laskivat ja bilirubiiniarvot olivat rajoilla. Sai lisämaitoa. Kotona ei sitten enää tarvinnutkaan koskaan korviketta. Imetyksessä oli aluksi hankaluuksia, mutta enemmänkin sen vuoksi, että vauva ei meinannut oppia oikeaa imuotetta, tai pieni suu oli maitoa täynnä olevaan rintaan liian pieni eikä meinannut saada otetta. Rintakumilla kuitenkin hoitui aluksi aina imetyksen aluksi ja pinkeyden helpotuttua otin kumin pois. vauvan kasvettua kumin sai jättää kokonaan pois.

Olen itsekin sektioäiti, viidentenä päivänä nousi maito, mutta ei siinä lisämaitoja annettu. Ihan puhtaasti mentiin sairaalan henkilökunnan ohjeilla. Lapsen paino kyllä tippui, mutta ei liikaa, lähtöpäivänä ylitimme syntymäpainon.

Itkikö vauva nälkäänsä? Jos itki niin todella julmaa. Jos ei niin sitten sinulla sitä maitoa on tullut ja kaikilla ei näin ole.

[QUOTE="vieras";23641540]Mun vauvallani sokerit laskivat ja bilirubiiniarvot olivat rajoilla. Sai lisämaitoa. Kotona ei sitten enää tarvinnutkaan koskaan korviketta. Imetyksessä oli aluksi hankaluuksia, mutta enemmänkin sen vuoksi, että vauva ei meinannut oppia oikeaa imuotetta, tai pieni suu oli maitoa täynnä olevaan rintaan liian pieni eikä meinannut saada otetta. Rintakumilla kuitenkin hoitui aluksi aina imetyksen aluksi ja pinkeyden helpotuttua otin kumin pois. vauvan kasvettua kumin sai jättää kokonaan pois.[/QUOTE]

Ja mulla siis ihan normaali synnytys takana ja normaalipainon rajoissa ollut vauva, vaikkakin aika pieni.

[QUOTE="vieras";23641543]Itkikö vauva nälkäänsä? Jos itki niin todella julmaa. Jos ei niin sitten sinulla sitä maitoa on tullut ja kaikilla ei näin ole.[/QUOTE]

Ei itkenyt, pikemminkin ongelmana oli että vauva olisi vain nukkunut. Useamman henkilön voimin koitettiin ties mitä jotta saatiin hereille syöttöjä varten. Ei se vauva varmasti kerralla saanut paljoa, mutta niitä imetyskertoja oli kyllä tiheään, sairaalassa ei todellakaan tullut levättyä, kotona ne parin tunnin yhtämittaiset unet oli luksusta :)

Kaikki kolme ovat saaneet lisämaitoa, että ovat rauhoittuneet nukkumaan. Kahdella ekalla aloite tuli lastenhoitajalta. Kolmannelta halusin mahdollisimman pian kotiin ja pyysin lisämaitoa itse. Maito on mulla noussut vasti viidentenä päivänä ja esikoista lukuunottamatta olen ollut kotona jo silloin.

Mun kolmonen sai lisämaitoa sillä aikaa kun itse toivuin leikkauksesta, ainakin muistaakseni. Vauva naristeli ja oli väsynyt, sokerit laski 1.1. Kokeiltiin antaa lisämaitoa mutta tippaanhan tuo sitten joutui lopulta. Lisämaitoa annettiin osastolla oloajan ja vierihoidossa tehostin imetystä, kotona annoin sillon tällön sen 20-40 milliä, lopulta parin viikon jälkeen en ollenkaan enää. Ja imetin tyttöä 1 vee 10kk ;)
Imetys siis onnistui alun lisämaidoista huolimatta hyvin ja sitä annettiin siksi että vauva sitä tarvitsi, ei varmuuden vuoksi. Tämä Jorvissa.

Ei itkenyt, pikemminkin ongelmana oli että vauva olisi vain nukkunut. Useamman henkilön voimin koitettiin ties mitä jotta saatiin hereille syöttöjä varten. Ei se vauva varmasti kerralla saanut paljoa, mutta niitä imetyskertoja oli kyllä tiheään, sairaalassa ei todellakaan tullut levättyä, kotona ne parin tunnin yhtämittaiset unet oli luksusta :)

Niin? Kyllä minäkin imetin yötä päivää jatkuvasti ja SILTI lisämaitoa annettiin ensimmäiset pari päivää. Vauvasi verensokeri on laskenut aivan liian alas! Voi hyvänen aika että millaisiin typeryyksiin ihmiset ryhtyy vain jotta lisämaidolta vältyttäisiin!!

meillä on annettu vain erityiseen tarpeeseen. Kaikki kolme lasta ovat sektiolla syntyneet. Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiollla rv 37+0, alipainoisena ja heikkona (istukan vajaatoiminta ja downin syndrooma) eikä jaksanut imeä alkuun rintaa lain, heikosti pysyi edes hereillä. Hänelle oli luonnollisesti pakko antaa ravintoa jossain muodossa, eli korvikkeena siihena asti että oma maitoni nousi kolmantena päivänä. Sen jälkeen iittikin äidinmaito pumpattuna ja pikkuhiljaa päästiin imetyksessäkin vauhtiin niin että voitiin nakata pullot menemään. Seuraavan kerran korvikkeeseen turvauduttiinkin vasta 10kk iässä.

Kakkonen syntyi puolestaan 4,5kg isokokoisena vauvana ja ensimmäisen vuorokauden aikana hänen sokerinsa laskivat niin paljon että hän tarvitsi pariin otteeseen sitä lisämaitoa ennen kuin omani nousi, siitä sitten päästiinkin 6kk täysimetykseen ja lapsi vieroittautui itse 1v3kk ikäisenä.

Kolmonen oli meidän "täydellinen" vauva, terve, pirteä ja hyvänpainoinen (piirun alle 4kg) joka ei sitten mitään lisämaitoa tarvinutkaan. Yläkäyrillä kasvaa yhä täysimetyksen voimin, ensi viikolla tulee 5kk täyteen.

[QUOTE="vieras";23641573]Niin? Kyllä minäkin imetin yötä päivää jatkuvasti ja SILTI lisämaitoa annettiin ensimmäiset pari päivää. Vauvasi verensokeri on laskenut aivan liian alas! Voi hyvänen aika että millaisiin typeryyksiin ihmiset ryhtyy vain jotta lisämaidolta vältyttäisiin!![/QUOTE]

Ja olisiko minun vikani jos niin olisi käynyt? Sairaalan henkilökunnan ohjeet, en edes itse kieltänyt missään vaiheessa lisämaitoja. Ennen synnytystä vain kysyivät haluanko imettää ja that's it. (nuorena äitinä tein tasan kuin käskettiin, ei ollut kokemusta jonka perusteella tingata vastaan) :)
Ja vauvan vointia kyllä seurattiin, missään ei ole merkintöjä matalasta verensokerista eikä kukaan siitä puhunutkaan minulle. Avarakatseisuutta muillekin kokemuksille kiitos.