Miksi sairaaloissa annetaan lisämaitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vastauksia kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itsellä aina maito lähtenyt nousemaan vasta kotona. Siinähän oisivat olleet vauvat syömättä koko sairaalassa oloajan.
Itsellä kaikki vauvat olleeet yli 3.5kg syntyessään ja sitä lisämaitoakin meni jo heti alkuun ihan hirveästi. Silti paino oli pienenmpi kotiutuessa,kuin syntymäpaino.Poikkeus oli kolmas lapsi joka painoi 4kg synnytyään ja kotiin lähtiessä painoa oli 100g enemmän.

Mun mielestä nykyaikaiset "vauvamyönteiset" sairaalat, kuten Kätilöopisto, ovat "lisämaidottomia", eli sitä lisämaitoa saa vain erityisestä tarpeesta ja tietysti jos vanhempi vaatii, mutta sitä ei henkilökunnan puolelta normaalitapauksessa ehdotella, vaan päinvastoin ohjataan, että se äidin ternimaito riittää.

Ketju on mielenkiintoinen. Todella moni tuntuu loukkaantuneen ap:n kysymyksestä, ilman mitään syytä! Ap vain kysyi syitä miksi annetaan, koska se antaminen on oikeasti todella yleistä. Ihan samaa ihmettelen itsekin. Imetys on arka aihe, mutta luulisi edes tällaisesta voitavan keskustella loukkaantumatta, kun ap ei ketään syyllistänyt.

[QUOTE="vieras";23641751]Ei täällä sairaaloissa korvikemaitoa anneta vaan ihan äidinmaitoa.[/QUOTE]

Suurin tarve äidinmaidolle on pienillä keskosilla ja määrä mitä äidin maitoa milloinkin on käytettävissä vaihtelee kovin -> luovuttajien määrä. Suurimmalle osalle vauvoista jotka eivät esim. ole keskosia annetaan lisämaitona erilaisia korvikkeita.

[QUOTE="hmm";23642196]Suurin tarve äidinmaidolle on pienillä keskosilla ja määrä mitä äidin maitoa milloinkin on käytettävissä vaihtelee kovin -> luovuttajien määrä. Suurimmalle osalle vauvoista jotka eivät esim. ole keskosia annetaan lisämaitona erilaisia korvikkeita.[/QUOTE]

juu mutta sairaalakorvikkeet ovat ainakin jorvissa näitä hydrolysoituja esim almiron peptiä tms, jolloin lapselle ei tule sitä lehmänmaitoaltistusta turhanpäiten noin pienenä. pääasia ettei sitten kotona anna tavallista korviketta sen takia että "sairaalassakin saanut, mitäs se haittaa"

Meidän pojalla oli lisämaidolle tarvetta kun itse olin ensimmäisen vuorokauden tajunnan rajamailla synnytyksen jälkeen.. Minulle tehtiin sektio, mutta maito lähti nopeasti nousemaan ja imetys alkoi hyvin lisämaidosta huolimatta :)

Aluksi ärsytti kun kuulin lisämaitoa annetun (olin aika herkillä vielä), mutta lähinnä siinä ärsytti se etten tiennyt oliko maito korviketta vai luovutusmaitoa. Ei todellakaan se, että sairaalatäti oli pitänyt vauvan kylläisenä, kun en itse siihen vielä pystynyt!

Meillä ainakin seurattiin verensokeria vauvalla joka söi synnytyssalin jälkeen vasta vuorokautta myöhemmin. Nukkui vaan vaikka hoitajia ramppasi ja yritti saada tissille. Vielä viikon iässä ei ollut saanut syntymäpainoaan 3200 g kiinni, vasta kaksiviikkoisena oli yli tuon. Eli joo, meidän käskettiin antaa lisämaitoa, vaikka jokaiseen vauvan inahdukseen tuputin rintaa suuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23641679:
peesi. mä ainakin vaatisin että annetaan maitoa, jos itsellä ei vielä ole. en halua että vauvani kärsii jonkun hemmetin imetys villijtyksen takia

huoh.. Sulla ei taida pahemmin olla käsitystä miksi sitä maitoa tulee alussa vähän ja minkälaista se on ja minkälainen on vauvan mahalaukku kun se syntyy...
Aikuisen on "pikkuisen" eriasia olla syömättä/juomatta kuin vauvan, jolla luonto on huolehtinut sen että se pärjää vähällä sen muutaman ensimmäisen päivän.

huoh.. Sulla ei taida pahemmin olla käsitystä miksi sitä maitoa tulee alussa vähän ja minkälaista se on ja minkälainen on vauvan mahalaukku kun se syntyy...
Aikuisen on "pikkuisen" eriasia olla syömättä/juomatta kuin vauvan, jolla luonto on huolehtinut sen että se pärjää vähällä sen muutaman ensimmäisen päivän.

Moni tuntuu olevan evoluution yläpuolella, mutta on myös pakko ottaa huomioon, ettei enää anneta heikoimpien/sairaiden lasten menehtyä vaan hekin pyritään pelastamaan ja sitä kautta ihmisrodusta tulee riippuvaisempia erilaisista ylimääräisistä hoidoista.

Ehkä vielä lisämaidon oikea tarve ei ole kovin suuri ja sitä todellakin tyrketetään aivan turhaan ja jopa haitallisessa määrin.

Naistenklinikalla piti itse pyytää. Vauva kitisi nälkäänsä ja minä olin väsynyt ja halusin nukkua hieman ja rinnat ruvella (kipu infernaalinen). Kun tultiin kotiin annoin parina iltana lisämaitoa kunnes maito nousi. Nyt täysimetyksellä. Mitä pahaa muutamassa tipassa lisämaitoa????????????!!!!!

Mulla kaksi ensimmäistä sai luovutettua äidinmaitoa korkeiden bilirubiinien takia. Ja saivat siihen asti kun oma maito nousi. Kolmas ei ole vieläkään saanut kuin omaa maitoa, toki vietti lähes koko sairaala-ajan tissillä mutta mitäs muuta siellä tekis. :)

Meidän vauva kuivui koska hänelle ei annettu pyynnöistä huolimatta lisämaitoa synnärillä. Minä yritin imettää kyllä, ja kovasti yritinkin... Vauva vaan ei saanut sieltä rinnoista mitään.

"Onneksi" joutui sitten sinne sairasosastolle tulehduksen takia, jossa kauhistuttiin sitä miten pään aukile oli mm. painunut nestehukasta sisään..

No jotenkin vauva oli ruokittava. Kylläkin omalla äidinmaidollani ruokin. Maitoa tuli kyllä jonkun verran ja sain sitä pumpattua. Vauva vain ei saanut otetta rinnasta ja rintakumin kanssa homma oli yhtä takkuamista. Ei yksinkertaasesti riittänyt mun omat kädet siihen hommaan vaan tarvittin aina apua. Imetys sitten loppuikin reilun viikon jälkeen ja annoin pullosta äidinmaitoa.

on varmaan monia syitä, alhaiset verensokerit, äidin raskausdiabetes, korkeat biliarvot, pieni syntymäpaino, jos maito ei nouse ja vauva vaan itkee nälkää, äiti tarvitsee rankan synnytyksen jälkeen lepoa... Meidän esikoiselle annettiin lisämaitoa, josta nostin haloon, en halunnut että annetaan, koska vauva joi rinnasta hyvin ja jäi tyytyväiseksi, oli ekan yön tarkkailussa, koska minulla oli todettu streptokokki raskauden aikana, siellä olivat antaneet kysymättä. Kahdelle seuraavalle ei annettu, vaikka kakkosen kotiinlähtötarkastuksessa lääkäri sanoi että kannattaa ostaa kotiin lisämaitoa, kun ei imetys kuitenkaan onnistu kun on iso vauva :0 olin vähän että jaa, poika oli yli 4 kg, mutta niin vain täysimetin 6kk...Kolmosella tippui paino yli 400g, syntyessään oli 3,9 pienimmillään 3,5 ja kotiin lähdettäessä 3,6 ja painon nousu oli tosi hidasta, mutta ei silti tarjottu korvikkeita, eikä vauva niitä tarvinnut, on kasvanut hitaasti mutta tasaisesti,jäi syötöstä tyytyväiseksi ja nukkui pitkiä unia+pulautteli paljon.

TOisaalta kannssani samassa huoneessa oli äiti, jonka vauva huusi tosi paljon, tämä äiti ei millään olisi halunnut antaa lisämaitoa, vaikka vauva vaan karjui, lopulta kun suostui vauva vetäisi ison satsin röyhtäisi ja nukahti, selkeästi oli nälkäinen, ei jäänyt kertaakaan imetyksestä tyytyväiseksi, tässä tapauksessa varmaan oli ihan hyvä antaa lisämaitoa, koska vauva ei edes oikein rintaa halunnut nälissään? imeä. Kyllä meilläkin oli tempperamenttinen kakkospoika, mutta jäi sentään hetkeksi tyytyväiseksi imetyksestä ja imi ahnaasti ja kuuli että nieli paljon, joten hänellä ei huutoon todennäköisesti nälkä liittynyt.

Lisämaidon antamiseen tulisi olla aina lääketieteellinen peruste. Että äiti saa nukkua ei ole tälläinen syy, anteeksi vain. (Tiedän, että tästä joku naputtaa...) Tietenkin jos kyseessä on esim. psyykkisesti sairas äiti, asia on eri. Vauva on rakennettu niin, että lapsen oma vararavinto riittää sen kolme neljä päivää, jolloin maito nousee. Lisämaitoa ei tämän takia pitäisi antaa, se vain heikentää vauvan imua rinnalla ja äidin omaa maidonnousua entisestään.

[QUOTE="vieras";23642732]Meillä ainakin seurattiin verensokeria vauvalla joka söi synnytyssalin jälkeen vasta vuorokautta myöhemmin. Nukkui vaan vaikka hoitajia ramppasi ja yritti saada tissille. Vielä viikon iässä ei ollut saanut syntymäpainoaan 3200 g kiinni, vasta kaksiviikkoisena oli yli tuon. Eli joo, meidän käskettiin antaa lisämaitoa, vaikka jokaiseen vauvan inahdukseen tuputin rintaa suuhun.[/QUOTE]

pikkuinen oli vasta 6 vko:n iässä saanut syntymäpainonsa kiinni, oli kyllä isompi kun syntyi