Miksi poltit tupakkaa raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja "tiltti"
  • Ensimmäinen viesti
sghadhad
Mä lopetin parissa viikossa kuin tiesin olevani raskaana. Stressi, joka kertaheitolla lopettamisesta olisi syntynyt, oli turhan kova. Ja muuna raskausaikana sallin itselleni noin viisi tupakkaa. Erikoistapauksissa. Esimerkiksi silloin, kun ajoin hirvikolarin. Se tuli sillä hetkellä tarpeeseen.

Korkeintaan kolme askia raskausaikana ei minusta tuntunut niin vaaralliselta, että ois kannattanut jättää ne väliin suhteessa stressiin mikä ois aiheutunut jos olisin ollut ilman niitä.
Ai se olikin KOLME askia..

jotain syitä
Mä olin nuori ja muutkin poltti. Se helpotti mun oloa ja rauhoitti mua. Mä en ole ikinä polttanut isoja määriä ja korkeintaan 10 päivässä. Ihan kaikkea elämää vaan ei voi lopettaa raskaanakaan.

Teille tyhmille
Pitää olla harvinaisen tyhmä että puolustelee raskaudenaikaista tupakointia.

Luulisi edes jälkeenpäin tajuaisi katua ja pitää tekoaan tyhmänä, jos nyt ei sitten niissä wt riippuvuushuuruissa sitä ole pystynyt tekemään.

jotain syitä
Pitää olla harvinaisen tyhmä että puolustelee raskaudenaikaista tupakointia.

Luulisi edes jälkeenpäin tajuaisi katua ja pitää tekoaan tyhmänä, jos nyt ei sitten niissä wt riippuvuushuuruissa sitä ole pystynyt tekemään.
Kaikki ihan varmasti on pahoillaan ja tietää että oli tyhmää polttaa tai että on yleensäkin tyhmää polttaa. Tehtyjä ei saa tekemättömiksi ja kun lapset on terveitä niin mistä sitä itseään syyllistäisi??? Ihmiset tykkäisi syyllistää vaikka mitään ei tapahtunut. Ne joiden lapsille on tapahtunut on syyllistetty ja ne kaikki tietää ja tuntee sen.

• Tykkää
Reactions: Inanna
"Mutsi-ihminen"
[QUOTE="Apila";30744005]Saman itse pistin merkille, eli tämä puolustelu ja selittely aiheesta. Sikiön hyvinvoinnin vähättely. Sitähän se on. Onko tupakoitseminen raskauden aikana edes puolustettavissa?

Mulla esimerkiksi tuttavapiirissä on eräs äiti, joka poltti kun korseeni ihan jokaisen kolmen lapsensa raskauden ajan. Kaikki lapset syntyivät tuntuvasti etuajassa, ja huomattavasti normaalia pienikokoisempina. Lasten pienikokoisuus oli ollut tiedossa koko raskauden ajan. Kaikki terveydenhoitajasta lääkäriin suosittelivat tupakoinnin lopettamista. Mutta ei, kunnse lopettaminen oli niin stressaavaa. Tämä oli selitys. Kyllä siinä kolmannen lapsen kohdalla mulla meinasi usko loppua.. Että kuoleeko tämä lapsi tällä kerralla. Milloin se äiti alkaa ajattelemaan omilla aivoillaan.[/QUOTE]

Tässä on kyllä niin surullinen esimerkki.. :(

TupakoivaÄiti
Otsikossa kysytään "Miksi poltit raskausaikana" ja vastaan siihen että koska en saanut aikaiseksi lopettaa. Ei vaan jotenkin saanut lopetettua.
-> Nyt hyökkää miljoona mammaa mun kimppuun, mutta vastasin siihen mitä kysyttiin.

Tässä tulee
Alkuperäinen kirjoittaja TupakoivaÄiti;30744111:
Otsikossa kysytään "Miksi poltit raskausaikana" ja vastaan siihen että koska en saanut aikaiseksi lopettaa. Ei vaan jotenkin saanut lopetettua.
-> Nyt hyökkää miljoona mammaa mun kimppuun, mutta vastasin siihen mitä kysyttiin.
En vaan jotenkin saanut lopetettua!!!!

Antaisitko vastasyntyneelle röökin huulille?

Sen nimittäin teit kun vauvasi oli kohdussa eikä pystynyt edes itkemään tai väistämään tuota kauheaa tekoasi :(.

Olet todella todella huono ihminen.

TupakoivaÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja Tässä tulee;30744114:
En vaan jotenkin saanut lopetettua!!!!

Antaisitko vastasyntyneelle röökin huulille?

Sen nimittäin teit kun vauvasi oli kohdussa eikä pystynyt edes itkemään tai väistämään tuota kauheaa tekoasi :(.

Olet todella todella huono ihminen.
Ei kannata kysyä jos ei halua tietää vastausta. Eikä avata keskustelua jossa tälläistä kysytään jos elämä menee siitä sulla sekaisin. :)

Tässä tulee
Alkuperäinen kirjoittaja TupakoivaÄiti;30744118:
Ei kannata kysyä jos ei halua tietää vastausta. Eikä avata keskustelua jossa tälläistä kysytään jos elämä menee siitä sulla sekaisin. :)
Tyhmästä vastauksestasikin voi huomata että olet vähän hitaalla älyllä käyvä.
Tosin kukaan älykäs ei vauvoja pakottaisi röökaamaan. Että tiedossahan tuo olikin.

"kirva"
Ei. Sinäkään et lukenut ketjua kokonaan. En milloinkaan väittänyt etteikö tupakka olisi vaarallista. Sanoin vain että niin ovat ilmansaasteet myös.

Ja jopa selvensin sen ensimmäisen huomautukseni jälkeen pari viestiä myöhemmin.

Ei kyllä oo minun vikani jos sinäkään et osaa lukea.
En nyt viitannut pelkästään sinuun, vaikka tuo ilmansaastejankutus pistikin silmään. Ja mielestäni kyllä tein selväksi senkin, että ymmärrän miten vaikeaa se lopettaminen on. Nää on pitkiä ketjuja ja on vaikea pitää mielessä, kuka nyt kirjoitti mitäkin. Itse kunkin.

Tästä tulee vaan kierre: toiset syyllistää, mikä saa tupakoivan/tupakoineen puolustusasemiin. Se on vähän sama minkä tahansa riippuvuuden kanssa: jos riippuvuudesta seuraava syyllisyys tai suoranainen häpeä on liian kova, ihminen alkaa hakea kaikenlaisia selityksiä tai vähätellä riippuvuuden merkitystä. Syyllistäminen vaan ajaa toista pahemmin nurkkaan. Parasta dialogia kai olisi se, että toiset eivät mollaa riippuvuuden kanssa kamppailevaa ihmistä ja vaikkapa tupakasta eroon yrittävä lakkaa selittelyn kaikilla tasoilla.

TupakoivaÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja Tässä tulee;30744121:
Tyhmästä vastauksestasikin voi huomata että olet vähän hitaalla älyllä käyvä.
Tosin kukaan älykäs ei vauvoja pakottaisi röökaamaan. Että tiedossahan tuo olikin.
Mielenkiinnosta, mitä tupakoivan äidin tähän pitäisi vastata? Kuitenkin kun kysytään MIKSI. Ja siihen vastasin? Voit toki olla sitä mieltä että olen tyhmä. Se ei kuitenkaan vaikuta minuun mitenkään, ja toivottavasti et lapsiasi opeta toisia haukkumaan, varsinkaan tuntemattomia. :)

En ole sanonut että olisin ylpeä että poltin ja poltan edelleen. Noup. Tiedän mitä se tekee sikiölle. Enkä voi enää sitä muuttaakkaan.

Mollaa kerralla kunnolla nyt, jotta voit tuntea itsesi hyväksi ihmiseksi. Muista myös aloittaa monta lausetta sanoilla "minä en ikinä...", jotta tunnet olosi mahdollisimman hyväksi.

Kukaan ei ole täydellinen äiti. Ei ne jotka ovat polttaneet, ei savuttomat, ei sairaalloisen ylipainoiset, ei hoikat, ei tummahiuksiset, ei ne jotka tekee kaiken ns. oppikirjojen mukaan, ei kukaan. Jokaisella meillä on omat huonot tapamme lasten kanssa, vaikka kuinka haluaisi sanoa että "tuon toisen tapa on huonompi, joten haukun sen". Näin nostetaan oma itsensä muiden yläpuolelle tarkoituksella. Minä voisin samalla sitten kiillottaa kruunuani että enpähän ainakaan ole huumeita taikka alkoholia käyttänyt ollenkaan raskausaikana ja haukkua nyt ne kaikki, koska minä en sellaista olisi ikimaailmassa tehnyt ja niin edelleen kuten täällä tehdään polttaville. Mutta koska sellainen on mielestäni mänttiä touhua ja todistaa vain ja ainoastaan haukkujan oman pääkopan tyhjyyttä, niin jään mielelläni kiviettäväksi! :)

"uhri"
Kukaan vauva ei haluaisi tupakkaa jos saisi valita. Kukaan vauva ei haluaisi olla tupakoivan kohdussa. Kukaan vauva ei haluaisi olla tupakoivan vauva. Kukaan vauva ei haluaisi tupakoivaa äitiä jos saisi valita.

En minäkään olisi halunnut jos olisin saanut valita. Mutta äitiään ei saa valita. :(

Ex tupakoitsija
Alkuperäinen kirjoittaja TupakoivaÄiti;30744135:
Mielenkiinnosta, mitä tupakoivan äidin tähän pitäisi vastata? Kuitenkin kun kysytään MIKSI. Ja siihen vastasin? Voit toki olla sitä mieltä että olen tyhmä. Se ei kuitenkaan vaikuta minuun mitenkään, ja toivottavasti et lapsiasi opeta toisia haukkumaan, varsinkaan tuntemattomia. :)

En ole sanonut että olisin ylpeä että poltin ja poltan edelleen. Noup. Tiedän mitä se tekee sikiölle. Enkä voi enää sitä muuttaakkaan.

Mollaa kerralla kunnolla nyt, jotta voit tuntea itsesi hyväksi ihmiseksi. Muista myös aloittaa monta lausetta sanoilla "minä en ikinä...", jotta tunnet olosi mahdollisimman hyväksi.

Kukaan ei ole täydellinen äiti. Ei ne jotka ovat polttaneet, ei savuttomat, ei sairaalloisen ylipainoiset, ei hoikat, ei tummahiuksiset, ei ne jotka tekee kaiken ns. oppikirjojen mukaan, ei kukaan. Jokaisella meillä on omat huonot tapamme lasten kanssa, vaikka kuinka haluaisi sanoa että "tuon toisen tapa on huonompi, joten haukun sen". Näin nostetaan oma itsensä muiden yläpuolelle tarkoituksella. Minä voisin samalla sitten kiillottaa kruunuani että enpähän ainakaan ole huumeita taikka alkoholia käyttänyt ollenkaan raskausaikana ja haukkua nyt ne kaikki, koska minä en sellaista olisi ikimaailmassa tehnyt ja niin edelleen kuten täällä tehdään polttaville. Mutta koska sellainen on mielestäni mänttiä touhua ja todistaa vain ja ainoastaan haukkujan oman pääkopan tyhjyyttä, niin jään mielelläni kiviettäväksi! :)
Kait siitäkin jonkinlaisen mielenrauhan kait saa, että yrittää hokea ettei kukaan ole täydellinen. Kukaan on tässä keskustelussa tuskin väittänytkään olevansa. Mutta tupakoimista raskausaikana tuskin voi puolustella pelkäksi "huonoksi tavaksi lasten kanssa". Se on paljon muutakin. Se on silkkaa välinpitämättömyyttä syntyvää lasta kohtaan. Se on itsensä asettamista lapsen edelle.

Hurraa, mutta ethän ole sentään huumeita tai alkoholi käyttänyt! Ei luoja mistä ihminen voikaan tuntea ylpeyttä. Minä tunnen ylpeyttä siitä, että lopetin tupakoimisen heti ensimmäisten raskausoireiden ilmetessä. Edes testiä en ehtinyt tehdä. Ei tarvinut miettiä erikseen mikä on oikein.

--
Alkuperäinen kirjoittaja jotain syitä;30744049:
Mä olin nuori ja muutkin poltti. Se helpotti mun oloa ja rauhoitti mua. Mä en ole ikinä polttanut isoja määriä ja korkeintaan 10 päivässä. Ihan kaikkea elämää vaan ei voi lopettaa raskaanakaan.
Tupakanpolton voi lopettaa. Ja nimenomaan raskaana pitäisi viimeistään jos oma terveys ei paina vaa'alla niin sikiön terveys ja hyvinvoinnin pitäisi olla riittävä syy.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs tietoinen myös;30741995:
Ja lisäisin tähän myös kysymyksen staRR:lle: Väitätkö staRR, ettet vetänyt YHTÄÄN tupakkaa positiivisen testin jälkeen? Vedit röökiä koko päivän, illalla teit positiivisen testin, riemastuit/hämmästyit/järkytyit? Tupakoitsija menee aina tupakalle jonkun mieltä liikuttavan/järisyttävän asian jälkeen.

staRR, sinäkö et mennyt?

Ja jos menit, tupakka hirvikolarin jälkeen..hmmm..kuinka se eroaa tuosta?
Kuuleppas, kyllä, näin mä väitän. Testi--->ei tupakkaa. Ei edes iltatupakkaa.
Ja toisekseen, sille aiemmalle kirjoittajalle niin totta helvetissä lopetin tupakanpolton vai olisko pitänyt ajatella et hei, oon polttanu 9v. ei se raskausaikana alkava savuttomuus tunnu missään? Voi älyhoi. Ainakaan mun lapsi ei altistu kohdussa röökipaskalle, ei tule pahoja aineita mitä polttajien sikiöt saa, tajusitko?

Tässä tulee
Alkuperäinen kirjoittaja TupakoivaÄiti;30744135:

Mitä ihmettä oikein vaahtoat. Näköjään sinulta puuttuu kyky ajatella ja ymmärtää mitä sinulle milloinkin sanotaan.

Mutta vastataan nyt tuohon avautumiseesi, että ei ole anteeksi annettavaa että polttaa raskauden aikana. Eli kuka muu sitten minkälaista elämää tahansa.

Entinen polttaja
Minä olen useimpiin täällä verrattuna jo ihan kalkkis, yli viiskymppinen. Olen lopettanut tupakin vasta kolme vuotta sitten ja olen siis polttanut kaikkien raskauksieni aikana.
Lapset ovat jo aikuisia ja tiettävästi heille ei ole tullut siitä haittoja, mutta minulla on aivan valtava häpeä asiasta. Ja se häpeä omassa mielessä on läsnä joka ikinen päivä, ei nyt toki joka minuutti, mutta joka päivä. Ja se ei ole kivaa.

Tää on kyllä aikast tekopyhää. Kuvitteletko että kohtusi ja kehosi puhdistui välittömästi, kun viimeisen röökin olit vetänyt? Kyllä sulla tuon 9 vuoden runsaan polttelun jäljiltä on keho aikast täynnä myrkkyjä, eikä ne poistu välittömästi vaan pidemmän ajan kuluessa. Ei sillä, hyvä että kuitenkin lopetit, mutta voisi huomioida ne omatkin virheensä ennen kuin ottaa asiakseen julistaa tuomioita muille.
Raskausaikana polttavat tekevät sen tietoisesti ja päästävät vauvan altistumaan myrkyille ja mahdollisille tuleville ongelmille. Mun kohdussa eikä elimistössä ole häkää tai muuta myrkkyä. En vedä röökiä eikä mun elimistöön tule koko ajan lisää paskaa. Ihminen tuomitaan siis siitä että on polttanut mutta lopettanut kun testi näytti positiivista? Ei helvetti sentäs, miten se liittyy raskausaikana tupakointiin ja vauvan tahalliseen ja välinpitämättömään kohteluun kohdussa? Pelottavaa oikeasti et tälläisiä ihmisiä on täällä olemassa ja vielä ehkä lasten vanhempina? :O Taitaa olla elämänkoulu ja kantapääopisto käytynä? ;)

Viimeksi muokattu:
tekosyitä,tekosyitä
Kun täällä nyt tällanen kunnon syyllistämis ketju on, niin pistetään samaan syssyyn ihmettely siitäkin, että miksi ette viitsi panostaa siihen lasten kasvatukseen? Vahingollista lapsen kehitykselle.. Tai miksi viette lapsia päiväkotiin ollessanne kotona? Itsekästä... Tai miksi ette tee lapsen ruokia alusta asti itse? Laiskaa.. Miksi ette elä ydinperheenä? Jokainen löytäköön siitä oman akilleen kantapäänsä ja ylenkatsokoon muita vielä tuimemmin...
Täysin eri asia.
Jokaisella on niitä paheita ja heikkoja kohtia joo, mutta päihteidenkäyttö raskausaikana ei ole mitenkään puolusteltavissa oleva asia.
Se on pahoinpitelyä vauvaa kohtaan ja uskomatonta itsekkyyttä,käänsitpä sen miten tahansa.
Itsekin entisenä tupakoitsijana TIEDÄN että lopettamisesta kertaheitolla tulee hirveä olo ja stressi, mutta se on vaan kestettävä.
Itsepä on riippuvuutensa aloittanut.
Pahin oli mulla ensimmäinen viikko,menetin yöuneni,itkin,raivosin ja olin todella masentunut.
Kuukausi lopetuksen jälkeen ei enää tehnyt edes mieli.

Yhteistyössä