taas...tupakointi ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä poltin esikoista odottaessa jonnekkin kuudennelle kuulle asti ja olin polttamatta imetyksen loppuun asti. nyt on viides kuu menossa on vähentäny "päivä annoksen" 2-3 ku normaalisti meni 15 ja tavoitteena olis saada tässä kuukauden sisään loppumaan koko sauhuttelu.

esikoinen oli tuprutteluista huolimatta 3,5 kiloa ja oli oikea unelma vauva, en osannu haaveillakkaan mistään niin rauhallisesta ja kaiken kauheuden lisäksi olin sillo vielä 15v :o :o :o

itse tumppasin lopullisesti (toivottavasti ainakin!) kun r-testi näytti plussaa. H*tin vaikeaa oli, mutta näin jälkeenpäin ajatellen vain ja ainoastaan tahdon lujuudesta kyse.

Nyt kun ollut joitain ongelmia odotuksessa, en voisi kuvitellakaan että yhä sauhuttelisin! Itsesyytökset olis liian massiiviset.

lopettakaa! se on jokaisen äidin ja isän oma asia ja tämä intto täällä ei mitään auta.... itse olen polttanut kans ja lapsia monta, kaikki terveitä norm.lapsia. en silti suosittele polttamista. ei ne sauraudet välttämättä tupakoinnista johdu

ja koliikki vauva voi tulla kenelle tahansa, siihen ei tupakointia tarvita. tutuilla molemmat lapst ollu koliikki tapauksia, vaikka vanhemmat ei ikinä ollu polttanukkaa. toisessa perheessä äiti lopetti tupakoinnin heti ku sai positiivisen testituloksen, niin koliikki sieltäki tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:
Alkuperäinen kirjoittaja Panthera Tigris:
Nimenomaan sitä väitettä, ettei raskaudenaikanen tupakointi aihettausi lapselle allergioita. Mistä olet väitteen kuullut??

Myönnän että olin väärässä tossa väittäessäni ettei olisi osaa tupakoinnilla allergioihin :saint: Mutta munkin allergiat eivät johtuneet tupakoinnista vaan rasitteesta/perimästä. Ja täten mun lapsilla on myös prosentuaalisesti mahis tulla allergiseksi vaikka en polttaisikaan raskausaikana.Mutta niinkun olenkin sanonut en puolustele,näissä asioissa on aina useampi kantaa ja kaikilla on oikeus omanlaiseen mielipiteeseen =)

Ok.
Eli siis tupakointi raskausaikana TODELLAKIN lisää lapsen riskiä sairastua allergioihin. Jos rasite on vielä perinnöllinen niin riski sen suurempi! Lisäksi raskaudenaikasen tupakoinnin on todettu vaikkuttavan tyttösikiön kehittyviin munaolunaiheisiin, sekä pojan siittiöiden tuotantoon sitten aikusena.. Haluaisitko sinä ottaa lapsesi mahdollisen lapsettomuuden aikuisiällä omalle kontollesi? (kysymys oli sitten retorinen, ei Pohjantähdenalla osoitettu.. )

Pakko lisätä myös se, kun niin monet tuntuu hehkuttavan että terve lapsi syntyi, ettei kaikki tupakoinnin haita näy pienessä vauvassa välttämättä. Ongelmat voi ilmetä vasta kun kouluikä lähestyy, keskittymisvaikeuksia, ad/hd:tä, oppimisvaikeuksia jne. Toki nämä onglmat voi tulla vaikkei ois tupakkaa nähnykkään, mutta edelleen riskir on huomattavasti korkeammat tupakoidessa!! Ja HUOM!! Sinulla on oikeus valita poltatko vai et, mutta onko ssillä pienellä ihmisenalulla siellä mahassa mitään oikeuksia?? Ugh, olen puhunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:
Nimenomaan sitä väitettä, ettei raskaudenaikanen tupakointi aihettausi lapselle allergioita. Mistä olet väitteen kuullut??

Myönnän että olin väärässä tossa väittäessäni ettei olisi osaa tupakoinnilla allergioihin :saint: Mutta munkin allergiat eivät johtuneet tupakoinnista vaan rasitteesta/perimästä. Ja täten mun lapsilla on myös prosentuaalisesti mahis tulla allergiseksi vaikka en polttaisikaan raskausaikana.Mutta niinkun olenkin sanonut en puolustele,näissä asioissa on aina useampi kantaa ja kaikilla on oikeus omanlaiseen mielipiteeseen =)

Ok.
Eli siis tupakointi raskausaikana TODELLAKIN lisää lapsen riskiä sairastua allergioihin. Jos rasite on vielä perinnöllinen niin riski sen suurempi! Lisäksi raskaudenaikasen tupakoinnin on todettu vaikkuttavan tyttösikiön kehittyviin munaolunaiheisiin, sekä pojan siittiöiden tuotantoon sitten aikusena.. Haluaisitko sinä ottaa lapsesi mahdollisen lapsettomuuden aikuisiällä omalle kontollesi? (kysymys oli sitten retorinen, ei Pohjantähdenalla osoitettu.. )

tohon listaan lisäisin vielä sen pahimman mitä tupakointi aiheuttaa, myös sille tulevalle syntyvälle ihmiselle, ehkä sairastuu vasta nelikymppisenä, mutteikai kukaan sitä lapselleen silti toivo, nimittäin syöpää.

En minäkään ymmärrä,kuten en alkon käyttöäkään.
En myöskään ymmärrä miten jotkut äidit syövät raskausaikana epäterveellisesti ja näin aiheuttavat lapselleen terveydellisiä ongelmia,onko se nyt niiin vaikeaa jättää se suklaa sinne kaupan hyllylle??
Tai äidit jotka käyttävät vauvoillaan kertakäyttövaippoja.Kyllä tänä päivänä pitäisi jokaisen äidin tietää,että kertakäyttövaippa aiheuttaa poikavauvalle hedelmättömyyttä sen vuoksi että lämpötila kertakäyttövaipassa nousee niin korkealle.
Pöyristyttävää miten ajattelemattomia äitejä täälläkin liikkuu,oma itse vain tärkein!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En myöskään ymmärrä miten jotkut äidit syövät raskausaikana epäterveellisesti ja näin aiheuttavat lapselleen terveydellisiä ongelmia,onko se nyt niiin vaikeaa jättää se suklaa sinne kaupan hyllylle??
Tai äidit jotka käyttävät vauvoillaan kertakäyttövaippoja.Kyllä tänä päivänä pitäisi jokaisen äidin tietää,että kertakäyttövaippa aiheuttaa poikavauvalle hedelmättömyyttä sen vuoksi että lämpötila kertakäyttövaipassa nousee niin korkealle.
Pöyristyttävää miten ajattelemattomia äitejä täälläkin liikkuu,oma itse vain tärkein!

Jätän sun tekstistä osan ihan omaan arvoonsa,koska en ole noin pöyristyttävää kuullutkaan vaipoista ;) Anteeksi mutta hiukka laittoi naurattamaan..Alkosta puhuit asiaa!

tosta kertakäyttövaippa-asiasta sen verran, että esim mun mies on sitä ikäluokkaa että vaippa oli sellanen et sen vaippatyynyn päälle vedettiin se muovinen liina, eli ei hengittäny kyllä sit yhtään, mutta neljä lasta on pantu alulle ihan samantein kun on päätetty niin tehdä.. mutta kestoilua kannatan ihan jo siksi, että jäis tää maapallo vielä noille meidän lapsillekin elinkelpoisena paikkana.

Poltin ensimmäisen kolmanneksen ajan 2-4 tupakkaa päivässä,enkä voi sitä mitenkään itselleni "järkeillä" tai puollustella miksi niin tein. Heikko mikä heikko. Nyt olen onneksi päässyt eroon koko paskasta,niinkuin täällä jokunen kuukausi sitten hehkuttelinkin..kyllähän se on usein mielessä että mitä kaikkea olisin voinut lapselleni aiheuttaa ja poden siitä huonoa omaatuntoa edelleen. Lapsi syntyi täysiaikaisena ja painoi n.4kg,allergioita ei ole ja kipeänä on ollut kaksi kertaa (molemmat nuhaa),mutta varsin hyvin tiedostan että kaikki ei välttämättä olisikaan voinut mennä näin hyvin. Siitä olen sataprosenttisen varma,että koskaan en tule enää polttamaan raskausaikana,niin typerä en ole että en virheistäni oppisi.

ai onks muka suklaakin vauvalle vaarallista???

ei kai se kohtuullisina annoksina oo, sitten eri asia jos sitä ja kaikkea muuta rasvasokerimöhnää vetää niin että lihoo ja saa raskausdiabeteksen, sillon on vastasyntyneellä helposti sokeriheittelyitä ym

en ole koskaan polttanut tai käyttänyt alkoa,se on idioottien touhua oli raskaana tai ei!!!
Kyllä minuakin ihmetyttää äidit jotka mässää kaikkea mitä käsiinsä saa ja sitten rutistaan kun on raskausajan diabetestä ja myrkytystä tai ei pystytä kunnolla liikkumaan.YÖK!

en ole koskaan polttanut tai käyttänyt alkoa,se on idioottien touhua oli raskaana tai ei!!!
Kyllä minuakin ihmetyttää äidit jotka mässää kaikkea mitä käsiinsä saa ja sitten rutistaan kun on raskausajan diabetestä ja myrkytystä tai ei pystytä kunnolla liikkumaan.YÖK!

Juu juu, näinhän se aina menee.
Minulla todettiin juuri raskausajan diabetes. Painoa tullut nyt viikkoon 30 mennessä 5 kiloa, että ihan vaan sokeria ja rasvaa olen mättänyt. Sitä paitsi, yleensä niillä jotka kärsii raskausajan diabeteksesta on pakko katsoa mitä syö. Yleensä ne on nämä hoikat ja "terveellisesti" elävät jotka vetävät raskausajan kaikkea paskaa ja sitten lihovat jopa 20-30 kiloa...

Minä en myöskään ymmärrä ihan kaikkea tästä maailmasta. Mut oikeesti joka ikinen päivä tapahtuu lapsille miljoona kertaa pahempia asioita kuin se että äiti tupakoi raskausaikana etten edes viitsi miettiä tai kauhistella miten joku voi polttaa raskaana ollessaan.

edellämainitun lisäksi vielä kahvi,senhän on todettu aiheuttavan vauvalle koliikkia ja mm.vierotusoireita synnyttyään!
Nykypäivän huumeluokitusten mukaan kahvihan olisi huume,jos nyt keksittäisiin!!

minä olen kolmen raskauden aikana polttanut ja kaikki lapset terveitä.
en vain päässyt tupakoinnista eroon. mutta jos lapsilla olisi ollut koliikkia tai jotain muuta pahempaa olisi omantunnon tuskat olleet todella pahat ja en olisi pitänyt itseäni edes äitinä.

Joo, kahdesti raskaana, tupakka pysy :( En oo siitä mitenkään ylpeä, mutta... Vähensin kyllä ihan minimiin. Molemmat lapset meilläkin täysin terveitä. Ei korvatulehduksia, kummempia yskiä/nuhia/allergioita. Ei koliikkeja eikä yö valvomista. Jos ensimmäisen jälkeen olisin huomannut tupakan aiheuttaneen oireita, olisin varmasti tsempannu enemmän toisella.

Itse lopetin 10 vuoden tupakoinnin sinä päivänä kun sain kuulla että olen raskaana ja sen jälkeen en ole polttanut savukettakaan (tästä noin vuosi aikaa). Ajattelin, ettei minun syntymättömän lapsen tarvitse kärsiä tyhmyydestäni, koska hänhän ei pysty itse valitsemaan ja ajatuskin siitä kuinka lapsi saa samalla nikotiinia kun itse vedän henkosia sai voimaan pahoin ja saa vieläkin kun näkee raskaana olevia maha pystyssä. Mutta niinhän se on alkoholin ja huumeiden kanssa, en ymmärrä niitäkään jotka harrastavat näitä asioita raskaana ollessaan ja imetysaikana. Sit vauvat joutuvat sairaalaan vierotukseen, kun hekin näissä aineissa kiinni..... surullista.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-tupakoitsija:
Itse lopetin 10 vuoden tupakoinnin sinä päivänä kun sain kuulla että olen raskaana ja sen jälkeen en ole polttanut savukettakaan (tästä noin vuosi aikaa). Ajattelin, ettei minun syntymättömän lapsen tarvitse kärsiä tyhmyydestäni, koska hänhän ei pysty itse valitsemaan ja ajatuskin siitä kuinka lapsi saa samalla nikotiinia kun itse vedän henkosia sai voimaan pahoin ja saa vieläkin kun näkee raskaana olevia maha pystyssä. Mutta niinhän se on alkoholin ja huumeiden kanssa, en ymmärrä niitäkään jotka harrastavat näitä asioita raskaana ollessaan ja imetysaikana. Sit vauvat joutuvat sairaalaan vierotukseen, kun hekin näissä aineissa kiinni..... surullista.

sori.. :D :D

lopettakaa! se on jokaisen äidin ja isän oma asia ja tämä intto täällä ei mitään auta.... itse olen polttanut kans ja lapsia monta, kaikki terveitä norm.lapsia. en silti suosittele polttamista. ei ne sauraudet välttämättä tupakoinnista johdu

Ei saisi olla jokaisen äidin oma asia... :/

Kiinnostaa tietää, että mitä mieltä raskaana tupakoivat ovat alkoholin käytöstä raskaana? Siinähän riski, että lapsi vammautuu, samoin on tupakoinnissa riski, että lapsen aivot ja hermosto eivät saa tarpeeksi happea, tulee hedelmättömäksi tai kärsii vieroitusoireista syntyessään.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kiinnostaa tietää, että mitä mieltä raskaana tupakoivat ovat alkoholin käytöstä raskaana? Siinähän riski, että lapsi vammautuu, samoin on tupakoinnissa riski, että lapsen aivot ja hermosto eivät saa tarpeeksi happea, tulee hedelmättömäksi tai kärsii vieroitusoireista syntyessään.

mulla oli nollalinja alkoholin suhteen,mutta en olekaan alkoholista fyysisesti riippuvainen.

Yhteistyössä