taas...tupakointi ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tosiasiahan on että yleensä nämä tupakoitsevat äidit+muutenkin epäterveellisesti elävät ovat nk.alempaa sosiaaliluokkaa,ehkä joku kouluasteentutkinto,työkokemus olematon jne. lapsia tekevät yllättäin kolmen vuoden välein jotta saavat kotona rahjustaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tosiasiahan on että yleensä nämä tupakoitsevat äidit+muutenkin epäterveellisesti elävät ovat nk.alempaa sosiaaliluokkaa,ehkä joku kouluasteentutkinto,työkokemus olematon jne. lapsia tekevät yllättäin kolmen vuoden välein jotta saavat kotona rahjustaa!

Aha! :o No mielipide tämäkin mutta ihan selvästi provoiluna heitetty.Ja minä en todellakaan ole samaa mieltä kanssasi.
Enkä käyttänyt alkoholia ollenkaan raskauksien aikana.

Mun mielestä kans tupakointi raskausaikana ei ole mitenkään viisasta.. Eihän ne sairaudet välttämättä tietenkään tupakasta johdu, mutta riski sairastua on suurempi kuin tupakoimattomilla. Oma tupakointi on ollut aikoinaan sellaista baaritupakointia, joka jäi jo ennen raskautta. Enkä ajatellut enää yhtään sytyttää.

Menee nyt ehkä vähän OT, mutta eikö teidän mielestä ole omituista kun polttavat ihmiset (esim. parveketupakoijat ja bussipysäkin vallanneet sauhuttelijat) kommentoivat asiasta valittaville monesti vaan että "mene sitten muualle jos et halua haistella savua" "muuta pois tai lakkaa valittamasta" tms. Näitähän löytyy välillä lehtien mielipidepalstoilta. Aivan kuin tupakointi olisi joku normi, tai oletusarvo ja jotka eivät siitä halua kärsiä ovat jotain ihmeotuksia :o!

Alkuperäinen kirjoittaja ei jaksa kirjautua:
Mun mielestä kans tupakointi raskausaikana ei ole mitenkään viisasta.. Eihän ne sairaudet välttämättä tietenkään tupakasta johdu, mutta riski sairastua on suurempi kuin tupakoimattomilla. Oma tupakointi on ollut aikoinaan sellaista baaritupakointia, joka jäi jo ennen raskautta. Enkä ajatellut enää yhtään sytyttää.

Menee nyt ehkä vähän OT, mutta eikö teidän mielestä ole omituista kun polttavat ihmiset (esim. parveketupakoijat ja bussipysäkin vallanneet sauhuttelijat) kommentoivat asiasta valittaville monesti vaan että "mene sitten muualle jos et halua haistella savua" "muuta pois tai lakkaa valittamasta" tms. Näitähän löytyy välillä lehtien mielipidepalstoilta. Aivan kuin tupakointi olisi joku normi, tai oletusarvo ja jotka eivät siitä halua kärsiä ovat jotain ihmeotuksia :o!

Nyt on pakko sanoo tähän väliin,että mun mielestä kellään ei oo oikeutta tulla sanomaan mitä sä saat omalla parvekkeellas tehdä. Jos asunto on omistusasunto,oletettavasti myös se parveke on maksettu ja se kuuluu omaan kotiin. Ja aika varmaa on,että jos parveketupakointi kielletään,niin kaikkein pinttyneimmät sauhuttelijat alkavat polttaa sisällä ja sieltähän se karsea haju vasta huoneistoihin ja käytävään kulkeutuukin. Bussipysäkeistä olen kanssasi samaa mieltä,vois vähän miettiä missä sen röökin sytyttää vaikka ulkona ollaankin..mutta parveke on yksityisaluetta.

äidin tupakointi raskausaikana on minun näkemykseni mukaan selkeästi vähintäänkin PAHOINPITELYYN verrattava teko ja pitäisi ehdottomasti kriminalisoida. järjen köyhyyttä, ei mitään muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:
Nyt on pakko sanoo tähän väliin,että mun mielestä kellään ei oo oikeutta tulla sanomaan mitä sä saat omalla parvekkeellas tehdä. Jos asunto on omistusasunto,oletettavasti myös se parveke on maksettu ja se kuuluu omaan kotiin. Ja aika varmaa on,että jos parveketupakointi kielletään,niin kaikkein pinttyneimmät sauhuttelijat alkavat polttaa sisällä ja sieltähän se karsea haju vasta huoneistoihin ja käytävään kulkeutuukin. Bussipysäkeistä olen kanssasi samaa mieltä,vois vähän miettiä missä sen röökin sytyttää vaikka ulkona ollaankin..mutta parveke on yksityisaluetta.

Juu kyllä ymmärrän sen että parveke on ihan omaa aluetta, ehkä tuo esimerkki parveketupakoinnista oli huono, myönnän. Mutta ei kai yhteisillä tuuletusparvekkeilla saa polttaa, saako..? Eräs tuttu asui kerran kämpässä, jossa oli tupakoitu vaatehuoneessa.. Ei siellä mitään vaatteita enää voinut säilyttää, hirveä haju ja seinät ihan keltaset.

Alkuperäinen kirjoittaja ei jaksa kirjautua:
Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:

Juu kyllä ymmärrän sen että parveke on ihan omaa aluetta, ehkä tuo esimerkki parveketupakoinnista oli huono, myönnän. Mutta ei kai yhteisillä tuuletusparvekkeilla saa polttaa, saako..? Eräs tuttu asui kerran kämpässä, jossa oli tupakoitu vaatehuoneessa.. Ei siellä mitään vaatteita enää voinut säilyttää, hirveä haju ja seinät ihan keltaset.

Ei munkaan mielestä tuuletusparvekkeilla saisi polttaa. Sitten jos joku on heittänyt vaikka petivaatteensa sinne ja porukka ramppaa röökillä,niin kiva haju tarttuu niihinkin :x Meillä oli kans tän nykyisen asunnon edelliset asukkaat polttaneet sisällä ja saatiin maalata kaikki seinät uusiksi kun oli ihan keltaiset ja olkkarin muovimatossa on tupakasta tullut reikä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Itselläni kaveri, joka poltti raskausaikana hirveän paljon tupakkaa (ei kovin nuori äiti edes). Imetysaikanakaan ei lopettanut tupakointia ja tuloksena erittäin huonouninen koliikkivauva.
Kaveri ihmettelee edelleen, miksi HÄN joutuu kärsimään koliikkivauvasta, joka valvottaa aamuyöhön asti...
Olen yrittänyt kertoa, mistä johtuu, mutta ei minua kuunnella.
Lisäksi vauva oli hälyyttävän pienikokoinen syntyessään.

no eihän se koliikki välttämättä tupakasta johdu!

äidin tupakointi raskausaikana on minun näkemykseni mukaan selkeästi vähintäänkin PAHOINPITELYYN verrattava teko ja pitäisi ehdottomasti kriminalisoida. järjen köyhyyttä, ei mitään muuta.

Järjen köyhyydestä en kärsi, röökiriippuvuudesta kylläkin. Poltin koko raskauden ajan, imetyksen ajan ja poltan edelleen. Muksu oli normaalikokoinen ja pituinen, eikä mitään ongelmia. (paitsi antibioottikuuri heti synnyttyään kätilön tyrimän synnytyksen takia, mistä seurauksena mahavaivoja jotka helpottui reloilla) Siihen nähden, että ennen raskautta saatoin vetää parikin askia röökiä päivässä, sain sen pidettyä raskausaikana ja imettäessä 5kpl/vrk. Imettäessä en ikinä polttanut ennen imetystä.
Mieli ois tehny ehkäpä hivenen useampaa röökiä, mutta en sortunut, joskaan en saanut niitä viittä karsittua pois vaikka yritin. Koliikkia ei ollut. Ja tuolla aiempana mainittiin kahvi, suklaa.. kahvia voi ihan hyvin juoda tietyn määrän vrk:ssa ja suklaata mässäsin minkä jaksoin kaiken muun hyvän ohella. Ja ihan luvan kanssa, ikuisesta alipainosta kärsivänä. Jotenkin niitä kiloja piti saada lisää, suvussa kun kulkee hyvinkin vilkas aineenvaihdunta jonka takia me ei oikein saada niitä kiloja kerääntymään. Luuta ja nahkaa koko suku. Turha meitä on käydä sättimään, huumeet ja alko kun on yleisempääkin yleisempi ongelma äideillä. Siinä sitä vasta viekkareista puhutaankin, kun äiti on vetänyt kamaa r-ajan ja maailmaan tultuaan vauva ei päivittäistä annostaan saakaan.. helvetti. Ja SE on kriminalisoitu, huumeiden käyttö nimittäin.

tupakointi odotusaikana lisää lasten allergioita, turha väittää muuta. KS. esim. http://www.tohtori.fi/?page=0421481&id=7437896 . Tupakoinnilla saattaa olla vaikutusta myös raskauden aikaisiin komplikaatioihin sekä lapsen alikehitykseen. Se kaksinkertaistaa lapsen riskin saada astma tai allergia.

Mutta poltelkaa vaan ja syytelkää lastenne allergioita perintötekijöillä...

JA mua ällöttää ihmiset jotka syyllistää toisia jatkuvasti millon minkäki asian takia |O

Asia ei mulle kuule jos toinen polttaa raskauden aikana ja toinen ei, sekään ei mulle kuulu jos toinen käyttää kestoja ja toinen kertakäyttösiä ! Sekään ei mulle kuulu jos toinen nukkuu perhepetissä ja toinen laittaa vauvan pinnasänkyyn ! Eikä sekään kuulu mulle pitääkö toinen vauvallaan kesällä pitkähihasta ja toinen ei kun aurinko paistaa !!

Nää on ihme kestoaiheita tällä palstalla

:whistle:

Iljettävä näky oli sekin, kun äiti ajelee autolla kahden lapsen kanssa. Takana turvaistuimessa isompi, edessä matkustajan penkillä kaukalossa vauva. Äidillä tupakka sauhuaa suussa, eli lapset pakosta pienessä tilassa siinä autossa hengittävät äidin myrkkypäästöjä... Y-Ö-K

minulle on tullut kyllä sellaista kirjatietoa että suklaa tekee hyvää äidlle ja sitä kautta myös lapselle, koska suklaa auttaa kehoa tuottamaan endorfiineja ja saa täten äidin paremmalle tuulelle joten sikiö ei joudu myöskään kärsimään odottavan äidin stressistä.

En minäkään ymmärrä,kuten en alkon käyttöäkään.
En myöskään ymmärrä miten jotkut äidit syövät raskausaikana epäterveellisesti ja näin aiheuttavat lapselleen terveydellisiä ongelmia,onko se nyt niiin vaikeaa jättää se suklaa sinne kaupan hyllylle??
Tai äidit jotka käyttävät vauvoillaan kertakäyttövaippoja.Kyllä tänä päivänä pitäisi jokaisen äidin tietää,että kertakäyttövaippa aiheuttaa poikavauvalle hedelmättömyyttä sen vuoksi että lämpötila kertakäyttövaipassa nousee niin korkealle.
Pöyristyttävää miten ajattelemattomia äitejä täälläkin liikkuu,oma itse vain tärkein!

jos tuo kertakäyttövaippa-juttu pitäis paikkaansa niin miten tänne maailmalle syntyy kuitenki koko ajan lisää ihmisiä, jos miehistä on tullu/tulossa impotentteja??
minä käytin esikoisella kertäkäyttösiä ja niin aion tehdä tämän tulevankin kohdalla.

Yhteistyössä