Miksi olet tehnyt lapsia ilman tukiverkkoa?

• Viestiketjun aloittaja peijjooni
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Etkö itse huomaa eroa siinä, että puhut puhelimen tai netin välityksellä tai kasvokkain? Ja kaverini tietää kyllä mielipiteeni heidän tilanteestaan. Oma on ollut päätöksensä.
Huomaan toki. Mutta kun asuin useamman vuoden ulkomailla, niin ei ne vanhat hyvät ystävät muuttuneet yhtään vähemmän tärkeiksi, vaikka kaukana asuinkin, ja yhteyttä pidettiin netin & puhelimen välityksellä. Samaan tapaan me toisiamme tuettiin ja kuunneltiin kuin ennenkin.

Päätös on toki ollut ystäväsi, mutta voisihan hänkin ottaa saman linjan ja sanoa sinulle esim. että itsepä miehesi valitsit, oma oli päätöksesi, jos kerrot parisuhdeongelmistasi. Mutta ei se varmaan kivalta tuntuisi sinusta. Empatiakyky ja toisen asemaan asettuminen ovat kivoja piirteitä ystävässä.

Siksi koska tukiverkolle ei kuulu mun lapsieni hoito.
Ehkä ihmisten jotka tekevät lapsensa tukijoukkojen hoidettavaksi, olisi kannattanut miettiä uudestaan raskautumista.
Lapsia ei ole pakko hankkia. Joten miksi hankkia jos ei jaksa niitä hoitaa.
Simppeliä.

joo-p
No asiaa mietittiin ja kyllähän meillä sitten kuitenkin jonkinlainen tukiverkko on (tädit, sedät, ystävät jotka asuvat lähellä), vaikka molempien vanhemmat ovatkin kuolleet.
Mutta hyvä ap, ihan vaan tiedoksi että se tukiverkko voi kyllä myös hävitä, vaikka sitä asiaa kuinka olisit etukäteen pohtinutkin. Elämä ku ei tuppaa meneen niin kuin suunnittelee, ja kaikki kupsahtavat jossain vaiheessa...

heh
Mun mielestä ois jotenkin kammottavaa, jos vaihtoehdot ois jäädä kotipaikkakunnalle tai olla lapseton. Mieskin ois pakko hommata kotipaikkakunnalta, ja vielä sellainen, jonka vanhemmat ja mielellään isovanhemmatkin asuu siellä tai korkeintaan kotipaikkakunnalla.

Mun ja miehen kotipaikkakuntien välillä on 500 km. Pikkusen vaikeeta toteuttaa parisuhde niin että molemmat jää tukiverkojensa ja kavereidensa luo, eikä kumpikaan muuta uuteen paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Ehkä ihmisten jotka tekevät lapsensa tukijoukkojen hoidettavaksi, olisi kannattanut miettiä uudestaan raskautumista.
Simppeliä.
mä tulin raskaaks e-pillereistä huolimatta ja toki juuri sillon sen tajusin kun tein eroa lapsen isästä.
sillon käytiin aika pitkiä keskusteluita aika monien kanssa ja ilman omien vanhempien ja exän vanhempien tukea mä en olis uskaltanut tähän lähteä,
eka lapsi kun kyseessä niin en tiennyt yhtään mitä edessä on.

*
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja peijjooni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi täällä taas on "kysytään tyhmiä"- päivä???
Miksi tää on tyhmä kysymys?
Pitäisi sitä tulevaa lastakin ajatella jo raskausaikana, taata sen hyvinvointi.
Ajatella voi aina, toteutus yleensä on ihan eri asia. Tää on kyllä mun palstailuhistorian TYPERIN aloitus. :flower:
samoilla linjoilla. typerä on ja kertoo kyllä jotain ap:n ajatuksenjuoksusta :whistle:

vieras
Koko ketjua lukematta.
Minun mielestäni tukiverkko ei ole sama kuin lastenhoitajia ympärillä. Tukiverkko on kuuntelemista, kannustamista, vertaistukea ym. kanssa elämistä, ei lastenhoitoa, että äiti pääsee "tuulettumaan".

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Mun ja miehen kotipaikkakuntien välillä on 500 km. Pikkusen vaikeeta toteuttaa parisuhde niin että molemmat jää tukiverkojensa ja kavereidensa luo, eikä kumpikaan muuta uuteen paikkaan.
Tästä tuli mieleen joku päivä sitten ollut ketju siitä, voiko oman serkun kanssa alkaa suhteisiin. Sitä pidettiin pääsääntöisesti sairaana ja oltiin sitä mieltä, että kyllä se puoliso pitää kauempaa ottaa, voi lähteä ihan maailman ääriin, eikä siellä omalla pikkukylällä sukulaisten kanssa vehdata. :D

peijjooni
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Kyseleekö joku todellakin jo ennen kuin on lapsen saanut tai edes yrittänyt saada, että oletko minun tukiverkkoni? Autatko minua? Miten tämä oikein toimii? Minusta olisi aika ahdistavaa, jos minulta kyseltäisiin, että oletko minun tukiverkkoni, en uskalla hankkia lasta, jollet ole tukenani.
ÄÄÄÄÄh, ei sitä sentään kysellä tarvi. Kai jokainen jo raskausaikana hahmottaa, ketkä ihmiset ovat läheisiä ja voivat auttaa jos apua tarvitsee.

Jos on maailmassa ihan yksin, kannattaisi viimeistään sillon alkaa miettiä että mistä ystäviä löytäisi.
Olisiko esim naapurin tätiin hyvä luoda lähempi suhde tms.

niin..olis kai sitä pitänyt tietää, että mies osoittautuukin useamman vuoden yhdessäolon jälkeen väkivaltaiseksi ja sen puolen suku häviää samoin tein. tai, että äitini sairastuu vakavasti, eikä näin ollen voi lapsia hoitoon ottaa vaikka haluaisikin. Kyllähän nämä olis pitänyt tietää....

ÄÄÄÄÄh, ei sitä sentään kysellä tarvi. Kai jokainen jo raskausaikana hahmottaa, ketkä ihmiset ovat läheisiä ja voivat auttaa jos apua tarvitsee.

Jos on maailmassa ihan yksin, kannattaisi viimeistään sillon alkaa miettiä että mistä löytää ystäviä.
En minä siltikään tahdo olla kenenkään elämässä sellainen tuki ja turva, että aikuinen ihminen ei uskalla ilman minua lapsia tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Simppeliä.
No tällä logiikalla esim sokeat yms eivät voisi hankkia lapsia koska tarvitsevat jonkunsortin tukiverkkoa. :eek:
Mulla ei ole mitään tukiverkkoa mutten silti mene kellekkään toitottamaan ettei sen kannata hankkia lapsia.

Heh
Eiks se oo pikkusen myöhästä raskausaikana hahmottaa onko sitä verkkoa vai ei?

Vai onks niillä palautusoikeus :eek:

peijjooni
En minä siltikään tahdo olla kenenkään elämässä sellainen tuki ja turva, että aikuinen ihminen ei uskalla ilman minua lapsia tehdä.
Ei kai sun tollasta tarvitse miettiä. Tai kenenkään. Miettiköön ne ketkä ovat tekemässä lapsia, onko heillä ketään läheisiä.

jenni
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:

On tietenki palautusoikeus. laita menemään ap:n osoitteseen kun on syntynyt. Hällä on Hyvä tukiverkko ja pärjää muutaman ylimääräisenkin kanssa

peijjooni

Voihan sellasen hankkia raskausaikana. Se on pitkä aika.
Tai jos ei saa mistään, keskeyttää nopsasti.

Ei kai sun tollasta tarvitse miettiä. Tai kenenkään. Miettiköön ne ketkä ovat tekemässä lapsia, onko heillä ketään läheisiä.
Heh, en näköjään osaa ilmaista itseäni. Noh, en varmasti olekaan kenellekään niin tähdellinen, että lapsenteko minusta riippuisi enkä ole itse ajatellut asiaa omalla kohdallani niin. Miehen siihen tarvitsin/halusin/löysin, eikä siinä muita ihmisiä sitten ollut tarpeen ollakaan. =)

Päivän paras, olihan vitsi olihan? :D

Heh
Jee! Lehteen ilmoitus. "Etsitään ystäviä, jotka pitävät lapsista. Oltava tukevia, ei kuitenkaan fyysisesti. Yst. vast. tämän lehden konttoriin ennen kun ehdin rv:lle 11. Huom! Vain tosissaan olevat ja viikossa kelpoisuutensa todistavat huomioidaan!

Yhteistyössä