Miksi olet tehnyt lapsia ilman tukiverkkoa?

• Viestiketjun aloittaja peijjooni
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
ketjua lukematta, itse olen halunnut lapsia ja myös mieheni ja emmehän voi sille mitään, että molempien vanhemmat eivät asu täällä päinkään, siinä syy ettei tukiverkkoa ole lähellä, lapsirakkaus :)
Ihan samat syyt meillä. Ei voida pakottaa ketään muuttamaan tänne tukiverkoiksi. Ja lapset on haluttu, mistään ehdoista heidän suhteensa ei olla koskaan keskusteltu. Lapset on ykkönen ja kaikki muu tulee perässä, tukiverkot jne.

Alkuperäinen kirjoittaja tukiverkollinen:
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Mä kyllä henkilökohtaisesti ihmettelen niitä vanhempia jotka haluavat ja tekevät niitä lapsia ja sitten hoidattavat ne mummoilla ja kummin serkun kaimalla että itse voivat jatkaa elämäänsä kuten ennen lapsiakin.
sille nyt ei vaan voi mitään jos sitä tukiverkostoa on paljon, kun lapsia syntyy ja ihan itse tahtovat lapsia hoitoon ottaa. enkä todellakan kieltäydy vain sen takia että joku kuvittelee ja ajattelee niinkin typerästä jos lapsi on hoidossa niin eletään niin kuin ennen lapsia.
mitä oikeastaan edes tarkoitat sillä? kuvitteletko että ne lapset ovat hoidossa joka päivä ja joka yö vai miten se että lapset on vaikka 1-2krt kuukaudessa hoidossa on yhdeydessä siihen että eletään kuin lapsia ei olis?

En mä mitään kuvittele.
Enkä ole typeräkään.
Satun vain tietämään näitä tapauksia joissa se tukiverkosto on lähinnä ne jotka hoitaa ja kasvattaa sen lapsen/ne lapset.
Ja myös ilman laajaa tukiverkostoakin on mahdollista hoitaa ja kasvattaa omat lapsensa.
Se on mun näkemykseni asiasta ja that´s it, ei sen kummempaa :)

sivusta seuraaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koko ketjua lukematta.
Minun mielestäni tukiverkko ei ole sama kuin lastenhoitajia ympärillä. Tukiverkko on kuuntelemista, kannustamista, vertaistukea ym. kanssa elämistä, ei lastenhoitoa, että äiti pääsee "tuulettumaan".
Joo munkin mielestä koko keskustelu on lähtenyt ihan raiteiltaan. Kaikki "tukiverkottomat" vaan puolustelevat omia päätöksiään. Ehkä enempi haettiin sitä, tai en tiedä mitä ap haki, mutta siis, että kun paljon on masennusta äideillä (näitä lapsitappojakin ollut kun ei äidit jaksa) ja sit just lapsiperheen ja äitien elämä on nykypäivänä rankempaa kun ura ja työ vaatii enemmän ja enemmän ja lapset jää siinä toiseksi. Oikeesti katsokaa miten Suomen lapset ja nuoret voivat? Voisko johtua siitä, että vanhemmilta ei riitä aikaa?

En todellakaan pysty uskomaan, että tukiverkolla tarkoitetaan tässä keskustelussa mummoja ja mammoja, jotka ottaa lasta hoitoon! Itsellä on laaja tukiverkko eikä lapset ole olleet hoidossa yhtäaikaa kertaakaan (eli ei vapaailtoja minulle). Mutta lapsilla on ympärillä paljon ihmisiä, jotka rakastaa, joilla on aikaa, kun minulla ei ole jne. Ehkä enempi kuin vanhemmat niin ne lapset tarvitsevat näitä tukiverkkoja.

vieras
Eipä siitä voi pelkästään vanhempia syyttää.

Nykyään vanhemmuus on hyvin yksinäistä, nimenomaan Suomessa. Isovanhemmuus on muuttunut ja sellaiset koko kylä kasvattaa- ja naapuriapu- periaatteet, mitkä omassa lapsuudessanikin olivat vielä valloillaan, ovat käyneet harvinaisiksi. Koko yhteiskunta on muuttunut hyvin yksilö- ja suorituskeskeiseksi ja se heijastuu myös perheiden jaksamiseen.

vieras
minä voi rehellisesti sanoa etten varmaankaan olisi lasta hankkinut jos minulla ei olisi hyvää tukiverkkoa. Äitini ja tätini asuvat lähellä ja pääsevät autta
,maan ihan pienellä varoitusajalla. ehkä minulla on vaan niin lyhyt pinna että olen kyllä tuota tukiverkkoa käyttämään aika paljonkin..

raip
Alkuperäinen kirjoittaja peijjooni:
No sitten on turha olla katkera ja valittaa, kuten niin monet tukiverkottomat tekevät.
En tiedä oletko sinä sellanen. =)
Jaa, mun on nyt sitten varmaan pidettävä turpa kiinni kun äiti otti ja kuoli. Isä löysi uuden rakkauden, ja siinä "unohtui" lapsenlapset. Siinä meni tukiverkko. Mies toki on, mutta ei se siitä verkkoa tee, jos kahdestan vaikka haluttaisi jossain käydä. Appivanhempia ei käytännössä ole...

Mutta toisaalta, meidän mukuloitahan nuo on, itselle tehty. Eiköhän me ne siihen ikään hoideta, että MLL:stä voi VIERAANKIN tädin meille päästää :)

modet hoi!?
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatik:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Mulla ei oo lapsia enkä niitä vieläkään (31-v:na) kaipaa. Jos tilanne tulee esiin niin uskoisin miettiväni monenlaistakin. Vieläkin on elämässä muutakin saavutettavaa ja työttömyydestä/varattomuudesta/päihteistä kärsineessä perheessä kasvaneena olen nyt omillani hyvin tarkka etten joutuisi elämässäni tieten tahtoen liian tiukille (niin taloudellisesti kuin henkisestikin). Joten varmaan miettisin tuota tukiverkkotilannettakin. Varsinkin kun tiedän olevani masennukseen taipuva pessimisti niin lapsen kanssa yksin jääminen ei todellakaan olisi kohdalleni hyvä asia.

Niin, tätä juuri tarkoitin ja itsekin mietin kun huomasin odottavani.
En olis tehnyt lasta ollenkaan, jos ei olisi yhtään läheisiä olemassa.
Eikä se tarkota vain sitä hoitoapua jne, vaan sitä että on joku keneltä saa hätätilassa apua tai kenelle voi soittaa.
Ikävää jos suurimman osan ainoa tukiverkko on ambulanssi, joka tulee ja nostaa ylös jos vaikka makaat keittiön lattialla ja et pääse ylös, vauva istuu syöttötuolissa.kukaan ei kaipaa. Mieluummin minä ainakin kilauttaisin kaverille jolla olis vara-avain, kuin piipaa-auton. :xmas:

NÄIN YKSINKERTAISTETTUNA.
tämä tyyppi lienee taa svaihteeksi ap.. onko sopivaa eiintyä samassa ketjussa monella mustalla nikillä? en mä ainakaan jokaisen profiiliin kurkaa että onko tämä se sama vai taas vaihtunut!

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Sellainen kysymys vielä ap:lle että miten se yhteiskunnan tukiverkko sitten raskausaikana luodaan? Noin niinkuin ihan käytännössä...
Otetaan se tukiperhe, etkös älynnyt? :D
Oikeasti noista tukiperheistä on HUUTAVA PULA eikä niitä todellakaan riitä kaikille.

Ja siksi tein, etten tiennyt että mummo ja ukki tulee kuolemaan ja toisia isovanhempia ei kiinnostakaan. Ja koska nämä on meidän lapset niin sen mukaan mentiin.

Koska ajattelin, että lapsen isäkin lapsen hoitamiseen osallistuu eikä minulla ollut järin suurta tarvetta enää jatkuvasti päästä minnekään menemään.

No ajatuksenihan lapsen isästä sitten osoittautui vääräksi, mutta onneksi nykyinen avomies hoitaa lastani ja hänen kauttaan lapsella on iki-ihana mummolakin ym :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Sellainen kysymys vielä ap:lle että miten se yhteiskunnan tukiverkko sitten raskausaikana luodaan? Noin niinkuin ihan käytännössä...
En ole ap, mutta ihan vinkkinä vaikka että tutustumalla uusiin ihmisiin ja ystävystymällä kanssaan. =)

Ei meillä ollut alkuun oikeastaan ketään tuttuja naapurustossa eikä raskausaikana hajuakaan kenelle lapsen voisi antaa hoitoon. Kun meidän esikoinen sitten syntyi alakerran täti tuli kukkien kanssa onnittelemaan ja lupautui aina tarvittaessa hoitamaan pientä tai ottamaan koiran hoitoon jos meidän tarvitsisi olla lapsen kanssa sairaalassa. Kyseessä siis aiemmin ihan hyvänpäiväntuttu. No, lapsenhoitoapua ei tarvittu, mutta koiraa tuo kävi muutaman kerran ulkoiluttamssa mikä oli suuri helpotus. :flower:

Sittemmin tutustittiin muihin vauva-perheisiin ja ollaan hoidettu toistemme lapsioa tarvittaessa. Eli samalla kun saa ympärille tukiverkkoa, voi myös itse toimia tukiverkkona muille. Ja noita lapsettomista kavereistakin löyty muutamia jotka ovat halunneet itse päästä pieniä hoitamaan.

muok. tarkemmin luettuna tässä nyt ei ollut kysymys yhteiskunnantukiverkosta vaan ihan omasta

Rukoilijasirkka
Voihan nainen vaan tulla raskaaksi. Ei kai kukaan ole velvollinen omistamaan tukiverkkoa? Voi sit tulevaisuudessa olla tukiverkkona sille lapselleen, vai parempiko se ois täysin yksin elellä hamaan loppuun saakka?

q
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Mikä se sellainen tukiverkko sitten on?
Ihmisiä jotka voivat joskus vaikka ottaa lasta hoitoon, tai mitä nyt jaksamiseensa tarvitseekin.
En vaan osaa ajatella noin. En muutenkaan turvaa elämääni tai tee päätöksiäni sillä periaatteella, että jonkun pitää tulla avukseni, jos en pärjää. Ymmärrän kyllä, että moni ajattelee toisin ja se passaa minulle oikein hyvin, mutta itse ajattelen toisella tavalla :)
Meillä meni kanssa näin. Välillä tuntuu, ettei parisuhdetta kerkiä oikein hoitamaan. Mutta itse on kotona lapsi kasvanut eikä päivääkään ole muiden hoidossa ollut. Ilman tukiverkkoakin pärjää, kunhan molemmat vanhemmat ovat leikissä täysillä mukana ja huomioivat kumppanin tarpeen levätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
ÄÄÄÄÄh, ei sitä sentään kysellä tarvi. Kai jokainen jo raskausaikana hahmottaa, ketkä ihmiset ovat läheisiä ja voivat auttaa jos apua tarvitsee.
Eiks se oo pikkusen myöhästä raskausaikana hahmottaa onko sitä verkkoa vai ei?

Vai onks niillä palautusoikeus :eek:
Voihan sellasen hankkia raskausaikana. Se on pitkä aika.
Tai jos ei saa mistään, keskeyttää nopsasti.
:eek: Keskeyttää nopeesti :headwall: voi elämä sä oot kyl tyhmä!! Mites jos sun tukiverkosto yhtäkkiä katois ku tuhka tuuleen niin luovuks sun lapsista??!!

Nökö
No tukiverkkoa löytyy, mutta 500 kilometrin päässä. Henkistä tukea siis kyllä saatavissa puhelimen päässä, mutta joskus olisi ihan kiva, että olisi olkapää, johon hetki nojata. Siis toki on mulla aviomies, mut joskus olisi kiva että olisi joku muukin.

Mutta jos olisin tuon tukiverkon puutteen antanut olla esteenä, niin emme olisi saaneet lapsia varmaan ikinä. Työn perässä ollaan muutettu, eikä paluuta taida kotiseudulla olla. Hyvä jos edes 200 kilometriä lähemmäksi joskus päästään.

vieras
olen kertakaikkiaan sanaton ap:n lausumien edessä. en voi ymärtää hänen ajatusmaailmaansa, mutta en näytä olevan ainoa, joka ei ymmärrä...mietin vain miten ap sitten pistää suun, kun jostain syystä se oma tukiverkko pettääkin? turha sanoa, että se ei petä koskaan, sillä mitään vaan voi tässä maailmassa tapahtua.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen kertakaikkiaan sanaton ap:n lausumien edessä. en voi ymmärtää hänen ajatusmaailmaansa, mutta en näytä olevan ainoa, joka ei ymmärrä...mietin vain miten ap sitten pistää suun, kun jostain syystä se oma tukiverkko pettääkin? turha sanoa, että se ei petä koskaan, sillä mitä vaan voi tässä maailmassa tapahtua.
muoks. kirjoitusvirheiden korjausta

vakkari
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
ÄÄÄÄÄh, ei sitä sentään kysellä tarvi. Kai jokainen jo raskausaikana hahmottaa, ketkä ihmiset ovat läheisiä ja voivat auttaa jos apua tarvitsee.
Eiks se oo pikkusen myöhästä raskausaikana hahmottaa onko sitä verkkoa vai ei?

Vai onks niillä palautusoikeus :eek:
Voihan sellasen hankkia raskausaikana. Se on pitkä aika.
Tai jos ei saa mistään, keskeyttää nopsasti.

:LOL:
:LOL:

Tää oli ihan huippu!!
Way to go,ap!
:wave:

Yhteistyössä