Miksi olet tehnyt lapsia ilman tukiverkkoa?

• Viestiketjun aloittaja peijjooni
  • Ensimmäinen viesti
Kimppa
Tukiverkostoa on, mutta ei sen puuttuminenkaan olisi johtanut siihen, ettemme olisi uskaltaneet tehdä lapsia. Sitten olisi vain jaksettava ilman. Palkkio lapsista on kuitenkin niin suuri, että tukiverkoston puuttuminen on siihen verrattuna pieni paha kantaa.

Inhimillinen menetys olisi sen sijaa järkyttävä, jos _pelkästään_ tällaisesta järkisyystä jättäisi lapsen tekemättä. Toki niitä omia resurssejaan on aina hyvä pohtia, mutta jos muuten kaikki on kunnossa..

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Vai ni.
Jos et osaa kääntää asiaa ylösalasin, niin eipä voi mitään.
Onneksi ei jouduta kommunikoimaan oikeassa elämässä. Saattais olla puuduttavaa.
No aivan, en varppisti jaksaisi mitään ihmettelyä siitä että mun kakara istuu rattaissa :D

Meillä ei ole tukiverkkoa, se katosi aikaa myöten, mutta alunperinkään en ajatellut tehdä lapsia muiden hoidettavaksi. Toki joskus kaipaa ns. omaa aikaa, mutta todellisuus on toisenlainen. Katson, että minulla on oikeus lapsiini ja pystyn antamaan heille kaiken sen mitä he tarvitsevat ilman tukiverkkoakaan. Voiko joku oikeesti miettiä tekevänsä lapsia tukiverkon varaan? Tukiverkkokin repeilee... aikaa myöten vanhenee, sairastuu, kuolee tai tulee muuta. Lapsia pitäisi tehdä itselleen, ei muille!!!

Jassu

Kerrohan ap eikö minulla ole siis oikeutta saada elämäni aikana lapsia kun tilanne on tämä:

Olen yli 30 -vuotias. Samoin ulkomaalainen mieheni. Asumme ulkomailla, maassa, joka ei ole kummankaan kotimaa. Yhdessä noin pari vuotta. Meillä on molemmilla hyvät työpaikat täällä ja olemme asuneet täällä useita vuosia. Työtä ei miehelleni ole vielä Suomesta löytynyt eikä minulle mieheni kotimaasta. Joten täällä ollaan. Ystäviä on, mutta ei lapsellisia. Kaikki ovat kiireisiä oman elämänsä kanssa. Haluamme lapsen, kipeästi. Jos emme nyt jätä ehkäisyä pois, mahdollisuudet lapseen iän myötä pienenevät koko ajan. Jos odotamme siihen saakka että palaamme Suomeen, en tiedä kauanko siihen vielä voikaan mennä. Sosiaaliturvan varaan emme Suomeen muuta ja säästöillä kyllä elettäisiin jonkun aikaa, mutta on liian epävarmaa että työ sittenkään löytyisi.

Onko mulla teidän mielestä siis oikeus saada lapsia? Vai kylmällä järjelläkö on vain päätettävä, että vastoin kaikkia toiveitamme ja valmiuttamme, lasta meidän ei pidä saada?

Miten uskallat opiskella ilman tukiverkkoa? Miten uskallat muuttaa omillesi ilman tukiverkkoa? Muutta avoliittoon ilman tukiverkkoa? Mennä naimisiin ilman tukiverkkoa? Mennä töihin ilman tukiverkkoa? Ottaa lainaa ilman tukiverkkoa? Miten ylensäkään joku uskaltaa elää ilman tukiverkkoa?

Kyllähän noita kysymyksiä voisi asetella vaikka miten. Se nyt vaan on tässä elämässä niin, et toiset uskaltaa elää omaa elämäänsä, toiset taas asettaa läheisille enemmän ja vähemmän odotuksia, jotta voi elää omaa elämäänsä.

Elämässä voi tapahtua vaikka mitä, vaikka missä tilanteessa... Se juuri on elämän rikkaus on ettei tiedä etukäteen. Toiset tarvitsee tukea elämiseensä enemmän, toiset vähemmän. Toisille tulee vastaiskuja enemmän, toisille vähemmän. Kenekään elämä ei kuitenkaan ole sen arvokkampaa, eikä OIKEAMPAA. Jokainen aikuinen ihminen niitä riskejä elämässän ottaa. Pakkohan se on ottaa, jos meinaa elää!

kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Miten uskallat opiskella ilman tukiverkkoa? Miten uskallat muuttaa omillesi ilman tukiverkkoa? Muutta avoliittoon ilman tukiverkkoa? Mennä naimisiin ilman tukiverkkoa? Mennä töihin ilman tukiverkkoa? Ottaa lainaa ilman tukiverkkoa? Miten ylensäkään joku uskaltaa elää ilman tukiverkkoa?

Kyllähän noita kysymyksiä voisi asetella vaikka miten. Se nyt vaan on tässä elämässä niin, et toiset uskaltaa elää omaa elämäänsä, toiset taas asettaa läheisille enemmän ja vähemmän odotuksia, jotta voi elää omaa elämäänsä.

Elämässä voi tapahtua vaikka mitä, vaikka missä tilanteessa... Se juuri on elämän rikkaus on ettei tiedä etukäteen. Toiset tarvitsee tukea elämiseensä enemmän, toiset vähemmän. Toisille tulee vastaiskuja enemmän, toisille vähemmän. Kenekään elämä ei kuitenkaan ole sen arvokkampaa, eikä OIKEAMPAA. Jokainen aikuinen ihminen niitä riskejä elämässän ottaa. Pakkohan se on ottaa, jos meinaa elää!
Ero on siinä, että ottaako niitä riskejä vain ja ainoastaan omin päin vai vetääkö mukaan viattoman ja kyvyttömän osapuolen.

peppi
Alkuperäinen kirjoittaja peppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Diamond Dust:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Lunatic taas pöllyttää oikein kunnolla :whistle:
Näköjään.. :whistle:
nyt putosin kärryiltä...
No Lunatic on tän provosoivan avauksen takana piilevä voima :whistle:
onko hänellä siis kaksi nikkiä? :) vai vaihtanut juuri uuden nikin peijjooniksi?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Ero on siinä, että ottaako niitä riskejä vain ja ainoastaan omin päin vai vetääkö mukaan viattoman ja kyvyttömän osapuolen.

Vaikka äidillä ja isällä olisi välillä vaikeaa, lapsuus voi olla hyvinkin onnellinen ja tasapainoinen.

Mä kyllä henkilökohtaisesti ihmettelen niitä vanhempia jotka haluavat ja tekevät niitä lapsia ja sitten hoidattavat ne mummoilla ja kummin serkun kaimalla että itse voivat jatkaa elämäänsä kuten ennen lapsiakin.

Kyllä me on lähdetty siitä että lapset on meidän elämää ja perhettä ja itse hoidamme lapsemme. 1-2 x vuodessa saadaan lapset hoitoon jos mahdollista. Jos ei taasen ole mahdollista, niin sitten hoidamme itse. Eikä se ole mikään ongelma. :)

tukiverkollinen, onnellisesti
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Mä kyllä henkilökohtaisesti ihmettelen niitä vanhempia jotka haluavat ja tekevät niitä lapsia ja sitten hoidattavat ne mummoilla ja kummin serkun kaimalla että itse voivat jatkaa elämäänsä kuten ennen lapsiakin.
sille nyt ei vaan voi mitään jos sitä tukiverkostoa on paljon, kun lapsia syntyy ja ihan itse tahtovat lapsia hoitoon ottaa. enkä todellakan kieltäydy vain sen takia että joku kuvittelee ja ajattelee niinkin typerästä jos lapsi on hoidossa niin eletään niin kuin ennen lapsia.
mitä oikeastaan edes tarkoitat sillä? kuvitteletko että ne lapset ovat hoidossa joka päivä ja joka yö vai miten se että lapset on vaikka 1-2krt kuukaudessa hoidossa on yhdeydessä siihen että eletään kuin lapsia ei olis?

daaa
Meille on selvää, että emme tee enempää kuin 2 lasta ihan sen takia, että ainoa tukiverkko ovat 150 km päässä asuvat vanhempani, eikä heille ikänsä takia voi lapsia hoitoon viedä. Ja tiedän, että itselläni ei pää kestä vuosikausia vauvaelämää. 2 lasta on vielä helppo ottaa kaikkialle mukaan ym. mutta siinä menee raja, ei kolmatta missään tapauksessa.

kannanottaja
Tässä tiivistelmä MLL:n projektista aiheeseen liittyen. Lunatichan ei missään tapauksessa itse ole tarvinnut kyseessä olevaa tukea..?

"Tukiverkko projekti 2005-2007
Yhdistys käynnisti huhtikuussa 2005 kolmivuotisen Tukiverkko - projektin, jonka päämääränä oli luoda vapaaehtoistoiminnan malli erityistä tukea tarvitsevien lapsiperheiden ja erityisesti perheiden lasten tueksi.

Projektin tavoitteena oli kehittää tukihenkilö- ja tukiperhetoimintaa sekä luoda vertaisryhmiä ja vakiinnuttaa toiminnat osaksi yhdistyksen toimintaa.

Projektissa kehitettiin tukihenkilöiden ja vertaisryhmäohjaajien koulutusta ja työnohjausta, luotiin aktiivisten vapaaehtoisten verkosto ja lisättiin kansalaisaktiivisuutta.

Toiminnoilla pyrittiin tukemaan erityistä tukea tarvitsevien lapsiperheiden arkista selviytymistä sekä perheiden vanhempien vanhemmuutta, ennalta ehkäisemään syrjäytymistä sekä ongelmien siirtymistä sukupolvelta toiselle."

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Niinpä, tapahtuupa perheelle mitä tahansa tottakai se vaikuttaa lapseenkin. On siinä ympärillä tukiverkko eli ei, niin kyllä se lapsi siinä jutussa mukana on. Toisin sanoen ihan jokainen joka lapsen tekee, tukiverkolla tai ilman, toimii väärin koska vetää viattoman ja kyvyttömän osapuolen tähän showhun (jota elämäksi kutsutaan) mukaan!

äiti
ketjua lukematta, itse olen halunnut lapsia ja myös mieheni ja emmehän voi sille mitään, että molempien vanhemmat eivät asu täällä päinkään, siinä syy ettei tukiverkkoa ole lähellä, lapsirakkaus :)

Yhteistyössä