Miksi lapset pitäisi hankkia "lähempänä kolmeakymppiä". Mitä minä tai mun lapset ovat nyt menettäneet?

  • Viestiketjun aloittaja "Martta"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27856962]Minusta olis kamalaa olla "vanha äiti" tai vanha mummo. Ainakin paremmat mahdollisuudet olla pirteä ja jaksaa sitten vielä lasten tahdissa. Itse on 30v kun viimeinen, neljäs lapsemme syntyy.

Koulut on käytyny ja elämän kokemuksia ihan tarpeeksi, että olen hiton onnellinen ja tyytyväinen elämääni näin, vaikka ekan lapsen sain 24v. Eikä se edes mielestäni mitenkään päin ole kovinkaan nuori ikä. 10v ollaan miehen kans pidetty yhtä.[/QUOTE]

Koetko nyt sitten olevasi "vanha äiti"? Itse koen itseni vielä nuoreksi äidiksi ja ikää on 36 v. :D.
 
"Vieras"
[QUOTE="Lis";27856987]Eikohan mahdollisuudet saada lapsi +20 tai vahan paalle 30 v. ole ihan samalla tasolla.[/QUOTE]

No ei kuule todellakaan ole..

Vähän päälle kolmekymppisellä hedelmällisyys laskee rajusti verrattuna pari kymppisiin.
 
"Lis"
[QUOTE="vieras";27857000]Itseasiassa se voi olla jopa paljon antoisampaa. :) Kroppa ja terveys voi olla tosi hyvässä kunnossa vielä, ei ole nuoruuden itsetunto ongelmia, talous on useammilla jo hyvässä kunnossa, jne, jne.

Itse olen saanut lapset 36v ja 38v. Ja ihan hyvin minullakin menee. :)[/QUOTE]

Voi olla antoisampaa (sita itsekin toivon), mutta tosiaan taytta vapautta tuskin enaa on.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27857001]Koetko nyt sitten olevasi "vanha äiti"? Itse koen itseni vielä nuoreksi äidiksi ja ikää on 36 v. :D.[/QUOTE]

Sanoinko niin?

Tosin lähellä neljäkybää hipova ensi odottaja on vanha..
 
"Lis"
[QUOTE="Vieras";27857006]No ei kuule todellakaan ole..

Vähän päälle kolmekymppisellä hedelmällisyys laskee rajusti verrattuna pari kymppisiin.[/QUOTE]

Ai, itse luulin etta se on +35 v.... Ainakin kaikki tuntemani +30 v. ovat raskautuneet ongelmitta.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27856962]Minusta olis kamalaa olla "vanha äiti" tai vanha mummo. Ainakin paremmat mahdollisuudet olla pirteä ja jaksaa sitten vielä lasten tahdissa. Itse on 30v kun viimeinen, neljäs lapsemme syntyy. [/QUOTE]

Pakko todeta, että sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa siihen minkä ikäinen mummo sinusta tulee... ;)
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27857017]Sanoinko niin?

Tosin lähellä neljäkybää hipova ensi odottaja on vanha..[/QUOTE]

Sanoit että saat vielä lapsen 30-vuotiaana, joten milloin äidistä tulee sinun mielestäsi "vanha"?
 
"vieras"
[QUOTE="Lis";27857013]Voi olla antoisampaa (sita itsekin toivon), mutta tosiaan taytta vapautta tuskin enaa on.[/QUOTE]

Ei sitä täyttä vapautta ole koskaan. Nuorena se voi olla vaikka esim. raha, tai huono itsetunto, tms. Täysi vapaus on illusio jota ei ole olemassa.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27857038]Sanoit että saat vielä lapsen 30-vuotiaana, joten milloin äidistä tulee sinun mielestäsi "vanha"?[/QUOTE]

No, kuten jo sanoin, lähempämä 40v oleva ensiodottaja on mielestäni vanha.

Ja paremmat mahdollisuudet on tulla "mummoksi" nuorempana kun tällä nelikymppisellä mammalla, vai mitä?? :D
 
"Lis"
[QUOTE="vieras";27857043]Ei sitä täyttä vapautta ole koskaan. Nuorena se voi olla vaikka esim. raha, tai huono itsetunto, tms. Täysi vapaus on illusio jota ei ole olemassa.[/QUOTE]

Ok, sovitaan sitten niin ;). Itselleni taysi vapaus on silloin kun olen ainoastaan itsestani vastuussa enka kenellekaan tilivelvollinen.
 
"vieraana"
[QUOTE="Vieras";27857059]No, kuten jo sanoin, lähempämä 40v oleva ensiodottaja on mielestäni vanha.

Ja paremmat mahdollisuudet on tulla "mummoksi" nuorempana kun tällä nelikymppisellä mammalla, vai mitä?? :D[/QUOTE]

Onneksi en tunne kaltaistasi ihmistä.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27857059]No, kuten jo sanoin, lähempämä 40v oleva ensiodottaja on mielestäni vanha.

Ja paremmat mahdollisuudet on tulla "mummoksi" nuorempana kun tällä nelikymppisellä mammalla, vai mitä?? :D[/QUOTE]

Et sanonut ensiodottaja, vaan "äiti". Mitä sillä on muuten väliä saako neljännen lapsensa +30-vuotiaana vai sen ainokaisensa.
 
????
[QUOTE="Vieras";27857059]No, kuten jo sanoin, lähempämä 40v oleva ensiodottaja on mielestäni vanha.

Ja paremmat mahdollisuudet on tulla "mummoksi" nuorempana kun tällä nelikymppisellä mammalla, vai mitä?? :D[/QUOTE]

Ajatteletko koko elämäsi vanhemmaksi ja isovanhemmaksi tulemisen vinkkelistä? Aika suppeaksi elämä käy.. toivottavasti sinulle ei satu elämässäsi koskaan mitään yllättävää, siis pahassa mielessä, et varmasti selviäisi.
 
"Lis"
[QUOTE="Vieras";27857059]No, kuten jo sanoin, lähempämä 40v oleva ensiodottaja on mielestäni vanha.

Ja paremmat mahdollisuudet on tulla "mummoksi" nuorempana kun tällä nelikymppisellä mammalla, vai mitä?? :D[/QUOTE]

Onnekseni mina en edes halua mummoksi, joten kehotan myos lapsiani hankkimaan lapset mahd. myohaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27857059]No, kuten jo sanoin, lähempämä 40v oleva ensiodottaja on mielestäni vanha.

Ja paremmat mahdollisuudet on tulla "mummoksi" nuorempana kun tällä nelikymppisellä mammalla, vai mitä?? :D[/QUOTE]

No mun elämässä on muutakin kuin äitiys ja mahdollinen tuleva mummous :)
 
.....
Olen 38, vanhin lapseni on 19 ja asuu omassa opiskelija asunnossa, seuraavat "pikkuset" 15ja 16 vee. Voin ainakin omalta osaltani sanoa, että elämäni on oikein mukavaa, käyn keikoilla ja ulkona, harrastan, olen myös lasteni kanssa vaikka he eivät enää minua joka hetki tarvikkaan. En tekisi enää vauvaa sitten mistään hinnasta, nautin elämästäni näin. Mutta kai se on jokaisen henkilökohtainen asia:)
 
"Kerttuli"
Miksi nuoruuden pitäisi loppua lapsen syntymään? Mä ainakin elän nuoruuttani edelleen, vaikka minulla on lapsia. Ikää on nyt 30v, mutta sain esikoiseni 18-vuotiaana.


Miksi positiivisen raskaustesin jälkeen pitää ottaa permanentti ja ruveta käyttämään mauttomia tuulipukuja ja polttaa kaikki todisteet, jotka viittaavat edellisiin festarikesiin? Miksei voisi edelleen olla nuori?! Minä olen elänyt nuoruutta, johon kuului lapsi.

Ei, en tarkoita mitään kreisibailaamista. Miksi oletetaan, että nuoruus = biletystä. Onhan paljon ihmisiä, jotka eivät käy bilettämässä ikinä tai käytä minkään sortin päihteitä, vaikka heillä ei lapsia olisikaan.
Kyllä mä olen saanut elää onnellisen ja täysipainoisen nuoruuden myös äitinä. Lapsi kulki mukanani. Bilettäjä en ole ollut koskaan.
 
Miten joku toinen voi kertoa mitä toinen on omassa elämässään menettänyt ja vielä väittää vastaan jos joku kertoo saaneensa enemmän?! Siis miten toinen ihminen voi tietää paremmin kuin henkilö itse? :LOL:
Naurakaa ny itellenne, kuulostaa harvinaisen typerältä. :D
 
"vieras"
[QUOTE="Kerttuli";27857584]Miksi nuoruuden pitäisi loppua lapsen syntymään? Mä ainakin elän nuoruuttani edelleen, vaikka minulla on lapsia. Ikää on nyt 30v, mutta sain esikoiseni 18-vuotiaana.


Miksi positiivisen raskaustesin jälkeen pitää ottaa permanentti ja ruveta käyttämään mauttomia tuulipukuja ja polttaa kaikki todisteet, jotka viittaavat edellisiin festarikesiin? Miksei voisi edelleen olla nuori?! Minä olen elänyt nuoruutta, johon kuului lapsi.

Ei, en tarkoita mitään kreisibailaamista. Miksi oletetaan, että nuoruus = biletystä. Onhan paljon ihmisiä, jotka eivät käy bilettämässä ikinä tai käytä minkään sortin päihteitä, vaikka heillä ei lapsia olisikaan.
Kyllä mä olen saanut elää onnellisen ja täysipainoisen nuoruuden myös äitinä. Lapsi kulki mukanani. Bilettäjä en ole ollut koskaan.[/QUOTE]

Mulle nuoruus tarkoittaa iän lisäksi sitä, ettei tarvi kantaa vastuuta muusta kuin itsestä. Voi elää siis ihan täysin itsekästä elämää ja nauttia siitä. Ja senhän lapset kyllä estää eli mun kohdallani lapsen saaminen aikaisemmin olis pilannut mun nuoruuden.
 
"vieras"
Miten joku toinen voi kertoa mitä toinen on omassa elämässään menettänyt ja vielä väittää vastaan jos joku kertoo saaneensa enemmän?! Siis miten toinen ihminen voi tietää paremmin kuin henkilö itse? :LOL:
Naurakaa ny itellenne, kuulostaa harvinaisen typerältä. :D
Aloittaja kysyi, mitä hän on menettänyt. Ja minä vastasin, mitä minä olisin menettänyt omalla kohdallani jos olisin pukannut lapset yhtään aikaisemmin. Mitä nauramista siinä on? Jokainen tekee silti omat valintansa ihan itse. Ihmettelen kyllä vähän, miksi on edes tällaista kysymässä, jos on valintaansa tyytyväinen.... Mutta kukin tyylillään :)
 
[QUOTE="vieras";27857749]Aloittaja kysyi, mitä hän on menettänyt. Ja minä vastasin, mitä minä olisin menettänyt omalla kohdallani jos olisin pukannut lapset yhtään aikaisemmin. Mitä nauramista siinä on? Jokainen tekee silti omat valintansa ihan itse. Ihmettelen kyllä vähän, miksi on edes tällaista kysymässä, jos on valintaansa tyytyväinen.... Mutta kukin tyylillään :)[/QUOTE]

Sen ymmärränkin jos kertoo mitä itse olisi kokenut menettävänsä, se onkin toinen juttu. Toisesta ei sellaista kyllä voi sanoa koska henkilö tietää sen vain itse. Ihmettelin myös kysymystä. Asiaa jota ei itse ole halunnut, ei voi mielestäni oikein menettää. Sama kuin sanoisi että vapaaehtoisesti lapseton on menettänyt perhe-elämän tai vanhempi äiti menetti nuoren aikuisuuden äitinä. Henkilö joka ei halunnut lemmikkiä, on menettänyt koiran jne... :D Omasta mielestäni se ei kyllä ole varsinaisesti menettämistä enkä siksi osaa yhtään ajatella menettäneeni mitään, itse valinnat tein/teimme ja todella onnellinen olen niihin. :) Mutta juu, omasta puolesta voikin puhua.
 
hallallahlalalalaaa
[QUOTE="Martta";27855866]Kun sain esikoiseni 19-vuotiaana ja kuopuksen paria vuotta myöhemmin.
Mitä me olemme nyt menettäneet?
Onnellisia ja tasapainoisia olemme olleet koko ajan.[/QUOTE]

sitä et saa koskaan tietää.
 
"vieras"
Kunnon työpaikka? Mikä työpaikka ei ole kunnon työpaikka? Onko kunnon työpaikka vain, jos on kauppakorkeakoulun käynyt tilintarkastaja?
Eikö talonmiehen pesti ole esim. kunnon työtä? Eikö partureilla ole kunnon työpaikka?
No ei noi kyllä mun mielestä ole missään nimessä mitään kunnon työpaikkoja vaan paskaduuneja :D Mietippä nyt mitä esim. parturi tienaa, hohhoijjaa.. Kas kun et vielä tarjoilijaa tms. ehdottanut kunnon työpaikaksi :,)
 
"vieras"
Miksi esimerkiksi yli kakskymppistä pidetään nuorena saamaan lapsi? Itse olin 23 kun sain lapsen. Olinhan kerennyt viettää sitä baarielämää jo monta vuotta ja kiitos mulle tosissaan riitti jo. Onko siinä sitten mitään mieltä että biletetään kolmikymppiseksi? Mun mielestä 30+ esikoisen saaneet kuulostaa naurettavilta kun puhuvat että ei lasta halunnut tehdä nuorempana kun ois mennyt nuoruus. Mihin se menee? Itse olen iloinen siitä että olen vasta kolmikymppinen kun lapsi menee kouluun ja ei ole 40+ ikäsenä enää huollettavia.

Aika huolestuttavaa jos aikuinen ihminen haluaa vaan bilettää kolmikymppiseksi. Mun mielestä n. 25-vuotiaana pitäs olla jo arki silleen hallussa että käy töissä ja elää sitä arkea eikä mitään mystistä ihmeellistä nuoruutta.
Huomaa kyllä ettet ole päässyt siitä elämästä nauttimaan kun miellät nuoruuden vapauden pelkästään baareiksi ja biletykseksi... Kuten kaikki muutkin tässä ketjussa esiintyneet nuoret äidit jotka todistelevat omaa vahink- siis päätöstään parhaaksi samalla kuitenkin miettien `olisiko sittenkin pitänyt...`
 
"vieras"
Luojalle kiitos nämä "tein-lapsen-19-vuotiaana-olin-jo-nähnyt-maailmaa" ihmiset eivät tiedä mistä ovat todellisuudessa jääneet paitsi.. Sen kun saisivat tietää, ei sitä lapsiperhehelvettiä pystyisi enää selväjärkisenä jatkamaan :)
 

Yhteistyössä