Miksi kuulut liittoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janejane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ole enää aikoihin kuulunut liittoon. Nyt viimeset 3 vuotta ei tietty ole tarvinnutkaan. Kassaan olen kuulunut mahdollisen työttömyyden takia, mutta en ole katsonut tarpeelliseksi kuulua liittoon. Tokihan ne liitot muytaman prosentin palkankorotuksia aina ovat ajaneet, , mutta musta en on korotuksia, jotka häviävät lähinnä verottajan taskuun ja elinkustannusten nousuun. En siis pidä liittojen aikaansaamia nk palkankorotuksia "oikeina" palkankorotuksina. "Oikean" palkankorotuksen olen neuvotellut suoraan työnantajani kanssa eikä siihen ole liittoja tarvittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja janejane:
Ei vakuuta, sori :D

Mä en esim. halua mennä lakkoon. Tällä hetkellä asiat menee niin että saan palkankorotukset yms mitkä muutkin ja olen tyytyväinen siihen. Olen tässä tilanteessa ihan mielelläni se teidän parjaama "vapaamatkustaja" :hug:

Kuulutko kuitenkin työttömyyskassaan?

En ainakaan tällä hetkellä, tuskin liityn siihenkään.

Määräaikaisista töistä johtuen, olen käyttänyt ahkerasti kassan rahoja, mutta toki siihen olisi pelkkä työttömyyskassakin riittänyt. Tosin ensimmäinen sellainen taisi tulla vasta ensimmäisen pätkätyöni jälkeen... tai ainakin tietoa mulle siitä.

Kerran olisin liitolta saanut apua laittomaan irtisanomiseen, mutta en jaksanut ottaa sitä vastaan. Matkavakuutusta ei ole tarvinut ottaa itselleni eikä lapsilleni, kun liitolta saan sen automaattisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
meinaatko joskus kun työt loppuu niin pärjätä kelan päivärahalla?????
toivottavasti myös pärjäät sillä

Yhä vielä, ansiosidonnaisen saadakseen ei tarvitse kuulua liittoon, riittää kun kuuluu työttömyyskassaan.

Tuolla toisessa ketjussa kerroit ettet sinä tai mies kumpikaan kuulu työttömyyskassaan?

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
meinaatko joskus kun työt loppuu niin pärjätä kelan päivärahalla?????
toivottavasti myös pärjäät sillä

Yhä vielä, ansiosidonnaisen saadakseen ei tarvitse kuulua liittoon, riittää kun kuuluu työttömyyskassaan.

Tuolla toisessa ketjussa kerroit ettet sinä tai mies kumpikaan kuulu työttömyyskassaan?

Ei kuulutakaan.

Mä olen liittynyt ihan siksi, että mä jouduin tutun työnantajan kanssa ongelmiin, enkä kuulunut liittoon. Jouduin turvautumaan oikeusapuun, sen saaminen kesti pitkään ja oli laadultaan huonoa. Menetin tuhansia euroja ihan turhaan.

Mä en esim. halua mennä lakkoon. Tällä hetkellä asiat menee niin että saan palkankorotukset yms mitkä muutkin ja olen tyytyväinen siihen. Olen tässä tilanteessa ihan mielelläni se teidän parjaama "vapaamatkustaja" :hug:

Toivon ettet sinä tai miehesi joudu työttömäksi tai pakkolomalle!

Tietty jos on huono kuukausipalkka, niin on varmaan aika sama että onko Kelan työttömyyspäivärahalla vai saako pienen ansiosidonnaisen. Mutta jos on hyvä palkka, tai edes kohtuullinen, edes vaikka 1500 euroa, niin kyllä siinä pikkusen saattais kyrsiä kun jäis kelan päivärahoille ;/

Alkuperäinen kirjoittaja me:
Tietty jos on huono kuukausipalkka, niin on varmaan aika sama että onko Kelan työttömyyspäivärahalla vai saako pienen ansiosidonnaisen. Mutta jos on hyvä palkka, tai edes kohtuullinen, edes vaikka 1500 euroa, niin kyllä siinä pikkusen saattais kyrsiä kun jäis kelan päivärahoille ;/
Mutta ansiosidonnaista varten ei tarvitse kuulua liittoon. Pelkkä työttömyyskassaan kuuluminen riittää.

Tää on nii totta. Kun aletaan puhua 3000-5000? kk palkasta, niin kyllä kyrsis jäädä pelkälle kelan tuelle, puhutaan kuitenkin jo isoista eroista verrattuna liiton rahoihin.

peesi tälle ja vielä jälkeenpäin on vaikea valittaa....
muutama kymppi palkasta jos menee liittoon kuukaudessa ja saat sieltä
pari vuotta rahaa jos ei ole töitä niin se on hyvä ansiosidonnaisessa on vissiin vielä vähempi päiviä

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta ansiosidonnaista varten ei tarvitse kuulua liittoon. Pelkkä työttömyyskassaan kuuluminen riittää.

Kommentoin lähinnä tuolle ap:lle, joka kertomansa mukaan ei kuulu työttömyyskassaankaan, koska ei koe sitäkään tarpeelliseksi.

Jos joku haluaa esittää jotain , noin tyhmää ,mitä hänelle selittää, asiaa josta ei ymmärrä. kärsiköön nahoissaan.

Mun mies oli ansiopäivärahoilla, ja vaikka oli pienipalkkaisessa työssä ollut niin päivärahaa tuli kuitenkin noin 500 euroa enemmän kuukaudessa, kuin mitä olis Kelalta saanut. Siinä on kuitenkin aika iso ero työttömän budjettiin :/

En oo kuulunu enkä aio liittyä. Työttömyyskassoja on erikseen jos sen puolen haluaa turvata ja juristeja jos niiden apuja tarvii. Sinne liittoon menee ihan huomaamatta paljon rahaa ja tiedättekö mitä YT neuvotteluissa tapahtuu? Työnantaja ilmoittaa kuka lähtee ja kuka jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
En oo kuulunu enkä aio liittyä. Työttömyyskassoja on erikseen jos sen puolen haluaa turvata ja juristeja jos niiden apuja tarvii. Sinne liittoon menee ihan huomaamatta paljon rahaa ja tiedättekö mitä YT neuvotteluissa tapahtuu? Työnantaja ilmoittaa kuka lähtee ja kuka jää.

Ei YT neuvotteluihin vaikuta ootko liitossa vai et halooo????

ytk ei ole halvin. Olettko koskaan kysyneet pelkästään jonkin työttömyyskassan jäsenyyttä pelkästään? Ei siihen liittoa tarvita. Sitä ei mainosteta, mutta kannattaa kysyä, jos ei muille palveluille ole tarvetta kuin työttömyysturvalle. Meillä jäsenyys maksaa 51 euroa vuodessa. En kerro missä, mutta olen ollut alalla liki 20 v.

Työnantajaliiton edustajana suosittelen kaikille työssäkäyville lämpimästi kuulumista työntekijäliittoon, meillä ollaan aina vahvoilla, mutta jos teitä unohtuu miksi liitot ovat olemassa niin teidän puolelle käy huonosti. Työntekijäliiton uskottavuutta mm. työmarkkinaneuvotteluissa rankataan aika paljon mm. jäsenmäärän mukaan. Ja uusia palkan korotuksia ei tule edes vapaamatkustajille ellei ole riittävän uskottavaa (eli lakoista olisi hyötyyä yms.) vastaneuvottelijaa

Tietysti jos jokainne nykyään uskoo itse olevansa niin vahvoilla yksin että pärjää työnanatajaansa vastaan kun kenttä on hajalla, niin antaa mennä vaan

Kommentoin lähinnä tuolle ap:lle, joka kertomansa mukaan ei kuulu työttömyyskassaankaan, koska ei koe sitäkään tarpeelliseksi.
Oukei =) Musta kassaan kuuluminen on ihan järkevää eikä amksa paljon mitään. Saapahan sen ansiosidonnaisen, jos jää työttömäksi.

Mä en ole kokenut - siis ennen yrittäjäksi ryhtymistäni - tarpeelliseksi kuulua liittoon. Jos työnantaja jättää maksamatta mulle tammikuun paljkan, en mene helmikuussa töihin vaan ilmolitan pomolle, että saavun työpaikalle kunhan tammikuun palkka näkyy tililläni. Ei mulla ole koskaan ollut niin suuri palkka, että yhden kuukauden nettopalkka olisi ollut syy ryhtyä tappelemaan asiasta. Työpaikan vaihdoshan olisi joka tapauksessa edessä, jos alkaisi peräämään veemäiselle työnantajalle oikeuksiaan. Antaisin mieluummin sen yhden kuukauden palkan olla ja äänestäisin jaloillani.

Palkankorotuksissa suhtautumiseni on se mikä on. Sovin mieluummin itse 200 euron palkankorotuksesta kuin odotan liiton hankkivan mulle 20 euron palkankorotuksen. Lakkoilu ei kuulu mun tapoihini tehdä töitä. On toki aloja, joilla ei palkastaan voi neuvotella itse. Silloin liittoon kuuluminen on ihan jees.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:

Jep mutta ennen kuin etuja saa tai palkka nousis tarvitaan neuvotteluja liittojen kanssa.

Yhteistyössä