Miksi kuulut liittoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janejane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Tämä on tietysti paras tapa, mutta työvoimasta suurin osa on sellaista jotka eivät pärjää ja uskalla työnantajaansa vastaan, tällöin nämä henkilöt jäävät täysin ilman mitään.
Mä en ole koskaan tarvinnut mitään erityistä uskallusta enkä ole palkkatoiveissani kokenut olevani koskaan työnantajaa vastaankaan. Jos en koskaan olisi palkankorotuksista puhunut, luultavasti esimieheni olisi miettinyt, olenko sittenkään sellainen ammatillinen osaaja kuin mitä olen antanut ymmärtää. Mun aivotyölläni on hintansa ja mitä vanhemmaksi ja kokeneemmaksi tulen, sitä kalliimpaa mun aivojeni käyttö työnantajalle on. Mun aivoni on vuosien varrella ostettu kovalla rahalla yrityksestä toiseen. Ja niin, että itse en ole töitä kysellyt vaan mulle on töitä tarjottu. Parhaimmillaan on ollut kolmekin suurta firmaa yhtä aikaa mua leipiinsä houkuttelemassa. Ja siinä kilvassa tietysti työnkuvan mielekkyyden lisäksi käydään taistoa eduista, jotka ko työpaikassa saisin. Tällaisessa kuviossa liitolla ei olisi mitään tekemistä...pelkkä kassa siis on riittänyt mulle. Nyt olen olleut 3 vuotta yrittäjänä ja edelleen tulee aika ajoin työtarjouksia kilpailevista firmoista.

Tietenkään kaikilla ei ole niinkuin mulla on, mutta paljon olen tehnyt töitä sen eteen, että olen tässä tilanteessa. Yksikään liitto tuskin olisi mulle tällaista tilannetta järjestänyt vaan ihan itse on pitänyt nämä asiat hoitaa.

Ja silti on noin kova pätemisen tarve?

No tämä kysyjä ei todellakaan taida tietää mistä on kyse, kun perään soitellaan?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ja parhaat saavat vielä päälle lisää, niin kuin itse esim. viime vuonna 200 euroa palkankorotusten päälle. On naivia luulla, etteikö hyville työntekijöille maksettaisi korotuksia ilman liittoakin. Katsos se hyvä työntekijä vaihtaa muuten työpaikkaa. Näin laman allakin mulle on tarjottu kahta paikkaa jo siis tänä vuonna. Ja työpaikan vaihtaminenkin on palkankorotus konsti.

Loimaan kassalla on muuten sitten olemassa vielä yhdistys, jonka jäsenmaksun maksamalla saa tarvittaessa lakiavunkin, tuo maksu on peräti 13 euroa vuosi.
BINGO!!!!

Ja missä mä olen ollut töissä tällä alalla, niin ei tosiaan liiton kautta ole koulutuksiin päästy. Jos näin olisi, ei mullakaan olisi noita Sunin Java-sertifikaatteja yms. Kyllä sen on ihan työnantaja, joka on katsonut, että tolla ämmällä on niin paljon potentiaalia, että pannaas se vielä kurssille opettelemaan tuokin ohjelmointikieli tms.

Kuinkas tuollainen moniosaaja on kuitenkin joutunut pelkäämään työttömyyttä niin, että on kassan maksuja pitänyt maksaa? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja janejane:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Entä matkavakuutus itselle ja mukana matkustaville alle 18-vuotiaille?

Halvemmaksi tulee ottaa matkavakuutus ihan matkavakuutuksena kuin liittyä sen vuoksi liittoon.

No enpä tiedä. Jatkuva matkavakuutus meidän vakuutusyhtiössä maksaa lähes yhtäpaljon kuin liiton jäsenyys vuodessa, eikä tarvi hakea joka vuosi erikseen. Ja varsinkin opiskelijana tuli todella paljon halvemmaksi. Lisäksi liiton kautta saa tapaturmavakuutuksen ja kun aikoinani kysyin tapaturmavakuutusta vakuutusyhtiöstä kehottivat liittymään johonkin liittoon kun heidän ei kuulemma kannata sellaisia myydä.

ja sille joka puhui 20 euron palkankorotuksista. Minä olen neuvotellut palkankorotukset itsekin, mutta ihan mukava on saada pari kertaa vuodessa noin 100 euron korotus joka ei katoa mihinkään veroihin. Meillä töissä noita liiton korotuksia eivät saa muut koska porukka kuuluu pariin eri liittoon ja vapaamatkustajat jäävät välistä. Ja toimihenkilönä oli ihan mukava saada parannusta työoloihin jotka nekin jäivät vapaamatkustajilta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kuinkas tuollainen moniosaaja on kuitenkin joutunut pelkäämään työttömyyttä niin, että on kassan maksuja pitänyt maksaa? ;)
Olen sairastanut kohta 14 vuotta nivelreumaa, joten aina on olemassa mahdollisuus, että työt loppuu. Kela maksaa sairaspäivärahaa tietyn aikaa, mutta sen jälkeen - jos Kelan asiantuntijalääkärit eivät päästä eläkkeelle - on siirrryttävä työttömyyskortistoon. Työnsaanti työkyvyttömänä voi olla himppasen hankalaa, joten ansiosidonnainen olisi ihan paikallaan silloin =) Kassaan kuuluminen on vähän niinkuin kotivakuutus, joskin paljon halvempi.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Ja parhaat saavat vielä päälle lisää, niin kuin itse esim. viime vuonna 200 euroa palkankorotusten päälle. On naivia luulla, etteikö hyville työntekijöille maksettaisi korotuksia ilman liittoakin. Katsos se hyvä työntekijä vaihtaa muuten työpaikkaa. Näin laman allakin mulle on tarjottu kahta paikkaa jo siis tänä vuonna. Ja työpaikan vaihtaminenkin on palkankorotus konsti.

Loimaan kassalla on muuten sitten olemassa vielä yhdistys, jonka jäsenmaksun maksamalla saa tarvittaessa lakiavunkin, tuo maksu on peräti 13 euroa vuosi.
BINGO!!!!

Ja missä mä olen ollut töissä tällä alalla, niin ei tosiaan liiton kautta ole koulutuksiin päästy. Jos näin olisi, ei mullakaan olisi noita Sunin Java-sertifikaatteja yms. Kyllä sen on ihan työnantaja, joka on katsonut, että tolla ämmällä on niin paljon potentiaalia, että pannaas se vielä kurssille opettelemaan tuokin ohjelmointikieli tms.

Heh! Tiedätkö sen kassan maksu on pieni vakuutus siitä, että jos jotain menee pieleen. Verrattuna siihen liiton jäsenmaksuun. Kassaan olen kuulunut siitä edellisestä lamasta asti, silloin kuuluin ensin liittoon, jonka koin täysin hyödyttömäksi, ja silloin vastavalmistuneena ei ollut osaamista jota ostetaan. Tapahan tuo on. Ja toisaalta vuosien varrella ollut myös takuu siitä, että meidän perheellämme kaikissa tilanteissa on tulot.

Olen muuten valmistunut -92, pahimpaan lama-aikaan. Ollut silloin 1 kk työtön, jonka jälkeen olen tehnyt töitä ihan koko ajan. Ja uskon tekeväni edelleenkin.

Vakkaripaikka mulla on, ja silti käyn tiistaina katsastamassa, mitä tarjotaan eräässä toisessa firmassa, josta on perään kyselty.

Vakkaripaikka mulla on, ja silti käyn tiistaina katsastamassa, mitä tarjotaan eräässä toisessa firmassa, josta on perään kyselty.
Toivottavasti olisi mielenkiintoinen paikka =) Mä olen jo vuoden pitänyt nk "jalkaa ovenraossa" yhteen firmaan, jossa työpiste olisi Bostonissa. Kunhan tuon kuopuksen saan tästä omilleen, niin sitten voisin vaikka lähteä B) Tosin just tänään puhuttiin exän kanssa, että kunhan junnu täyttää marraskuussa sen 18 v, voisi muuttaa isänsä omistamaan asuntoon ja mä olisin vapaa tekemään töitä missä päin maailmaa haluaisin.

Yhteistyössä