Hei en kuulu mihinkään liittoon enkä kassaan. Neuvokaa mihin kannattais liittyä ja miten sen teen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cukkis

Vieras
Eilen tajusin vasta kun olen äitiyslomalla ja vakipaikka on kunnallisessa päiväkodissa. Etten ole koskaan liittynyt mihinkään liittoon tai kassaan. Nyt on sellaset ajat kläsillä että pitää kyllä liittyä. Mutat mistä nyt tiedä mihin liittyisin. Apuja ja neuvoja.

No Kunnallisilla aloillahan on esim.JHL (julkisten- ja hyvinvointialojen liitto ent. KTV) Äitini kuuluu tähän liittoon ja on kovasti kehunut. Oli hetken työttömänä ennen eläkkeelle jäämistä ja päivärahat ainakin käsiteltiin todella nopeasti ja tuon työttömän jatkohakemuksen voi laittaa netin kautta. Näin siis työttömän näkökulmasta. Ei ole kuulemma ollut muutenkaan valittamista. Jos tämä liitto kiinnostaa kannattaa käydä heidän nettisivuilla, sieltä varmaan selviää tuo liittyminenkin.

YTK eli Yleinen työttömyyskassa on niille, jotka eivät halua kuulua vasemmistolaisiin ammattiliittoihin/työttömyyskassoihin ja tukea vasemmistopuolueita jäsenmaksuillaan, joista viime aikoina on paljon kirjoiteltu ja vaalirahasotkuissa käsitelty. Ammattiliittoonkuuluminen ei myöskään ole pakollista, vaikka liitttyisi alanomaan työttömyyskassaan. Jäsenmaksu on myös huomattavasti alhaisempi kuin vasemmistolaisissa liitoissa. www.ytk.fi

no mä oon ite tuossa YTK:ssa, ja työskentelen myös kaupungilla/kunnalla. Kuuluin ennen tuohon JHL:ään, mutta ne maksut on ihan järjettömät...Ainakin pienessä palkassa tuntuu suurelta. :) Olen tykännyt tuosta YTK:sta ja saanut asiallista palvelua, myös puoliso kuuluu siihen ja sai nopsasti rahaa sieltä kun oli lomautettuna muutama vuosi sitten.

Ottakaa törpöt asioista selvää. Kaikki eivät siis todellakaan tue puolueita. Jos kaikki olisivat kassan jäseniä pelkästään, ei meillä olisi edes tätä äitiyslomaa saati muita itsestäänselvinä pidettäviä etuja kuten kesälomat, ylityökorvaukset, tessit jne....Joukkovoimalla asiat neuvotellaan ja liitosta saa muutenkin apua kaikkeen tarvittavaan mitä kassasta ei TOD saa. Eli ottakaa asioista selvää, vertailkaa itselle koulutuksen ja työn kautta sopivia vaihtoehtoja ja liittykää liittoon hyvät ihmiset. Muuten täällä ollaan pian aika yksin.

PAMiin (palvelualojen ammattiliito) olen kuulunut jo vuodesta -96 ja ihan tyytyväinen olen ollut. Liiton maksu 1,5% bruttopalkasta on jäsenmaksu. Tästä voi lukea enemmän ja liittyä mikäli oikealta paikalta tuntuu: http://www.pam.fi/liity/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mä oon ite tuossa YTK:ssa, ja työskentelen myös kaupungilla/kunnalla. Kuuluin ennen tuohon JHL:ään, mutta ne maksut on ihan järjettömät...Ainakin pienessä palkassa tuntuu suurelta. :) Olen tykännyt tuosta YTK:sta ja saanut asiallista palvelua, myös puoliso kuuluu siihen ja sai nopsasti rahaa sieltä kun oli lomautettuna muutama vuosi sitten.

Tämä on yksi suomalainen perseys. YTK ei jaa omia rahojaan, vaan valtion rahoittama ansiosidonnainen työttömyysturva on sidottu pakolliseen jäsenyyteen työttömyyskassassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hermoheikko:
PAMiin (palvelualojen ammattiliito) olen kuulunut jo vuodesta -96 ja ihan tyytyväinen olen ollut. Liiton maksu 1,5% bruttopalkasta on jäsenmaksu. Tästä voi lukea enemmän ja liittyä mikäli oikealta paikalta tuntuu: http://www.pam.fi/liity/

Noi jäsenmaksut tollaisissa liitoissa on ihan törkeät suhteessa tuloihin. 10000e 1.5% on jo 150e. 20000e 300e. Härregyyd.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja hermoheikko:

Noi jäsenmaksut tollaisissa liitoissa on ihan törkeät suhteessa tuloihin. 10000e 1.5% on jo 150e. 20000e 300e. Härregyyd.

No totta turiset, onneksi en ole kovinkaan hyvätuloinen siinä suhteessa. Jos yksityinen kassa maksaa reippaasti vähemmän, ei se turvaa muuta kuin työttömyyden varalta. Kuten sanoin, itse olen ollut tyytyväinen, mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee.

Alkuperäinen kirjoittaja aarghh:
Ottakaa törpöt asioista selvää. Kaikki eivät siis todellakaan tue puolueita. Jos kaikki olisivat kassan jäseniä pelkästään, ei meillä olisi edes tätä äitiyslomaa saati muita itsestäänselvinä pidettäviä etuja kuten kesälomat, ylityökorvaukset, tessit jne....Joukkovoimalla asiat neuvotellaan ja liitosta saa muutenkin apua kaikkeen tarvittavaan mitä kassasta ei TOD saa. Eli ottakaa asioista selvää, vertailkaa itselle koulutuksen ja työn kautta sopivia vaihtoehtoja ja liittykää liittoon hyvät ihmiset. Muuten täällä ollaan pian aika yksin.

Niinpä, Ihmiset vertailevat. Ottavat selvää ja ovat lakanneet äänestämästä vasemmistoa, erneet tai olleet liittymättä liittoihin. Liittojen yksi ongelma on, että ne ovat unohtaneet työttömäksi jääneet, lapsiperheet, eläkeläiset. Kun näiden ryhmien etuja yritetään parantaa, liitot nostavat hirveän älämölöm, että meille vielä vähän enemmän.
Valien tulosissahan tuo on näkynyt, kun vihreät ja kokoomus nuorten puolueina ovat nostaneet kannatustaan viimeisne kymmenen vuotta.
Liitot ja vasemmistopuolueet keräävät vähät kannatuksensa yli viisikymppisiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei änkyräluottamusmiehille:
ytk.fi on vasemmistoänkyröistä riippumaton Loimaan kassa josta saat työttömyysturvan paljon halvemmalla etkä tue vasemmistopuolueita.

tähän en suosittele liittymään, jos käykin joskus niin että riitaannut työpaikkasi kanssa, nä ei osaa auttaa sua mitenkään, kokemusta on! ja nyt harmittaa! Eli kannattaa liittyä oman alasi liittoon,sitä en tiedä mikä se teidän alalla on

Alkuperäinen kirjoittaja aarghh:

Aika aikaansa kutakin. Meillä on äitiyslomat, kesälomat, ylityökorvaukset jne. Nyt tärkeitä ovat aivan erilaiset asiat ja uudet edut. Liitot ovat jääneet niihin 1900-luvun alun punaisiin juoklsuhautoihin, kun yhteiskunnan ja ympäristön sekä työntekijöiden edut vaatisivat täysin uusia toimintatapoja. Tämän päivän nuori, koulutettu, itsenäinen palkasaaja tai pienyrittäjä tarvitsee aivan uusia juttuja. Ei kaikki ole paperimiehiä tai kaikki työnantajat suurteollisuutta. Tulkoon liitot myöskin tähän päivään isoista toimistoistaan ja neuvotteluhuoneistaan kahvittelemasta.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
ytk.fi on vasemmistoänkyröistä riippumaton Loimaan kassa josta saat työttömyysturvan paljon halvemmalla etkä tue vasemmistopuolueita.

tähän en suosittele liittymään, jos käykin joskus niin että riitaannut työpaikkasi kanssa, nä ei osaa auttaa sua mitenkään, kokemusta on! ja nyt harmittaa! Eli kannattaa liittyä oman alasi liittoon,sitä en tiedä mikä se teidän alalla on

Ei työttömyyskassan tarvitse auttaakaan riita-asioissa. Siiihen on nykyään erilaisia mahdolisuuksia. Peruslähtökohta tuntuu olevan edelleen, että työsuhteessa on pakko työnantajan kanssa riidellä. Hyvä työntekijä ja työnantaja saavat yhteistyössä neuvottelemalla aikaan paljon parempia ratkaisuja palkan, työajan ja joustojen suhteen kuin liiton änkyrät riitelemällä ja vaikeuttamalla työpaikan toimintaa.

Ei työttömyyskassan tarvitse auttaakaan riita-asioissa. Siiihen on nykyään erilaisia mahdolisuuksia. Peruslähtökohta tuntuu olevan edelleen, että työsuhteessa on pakko työnantajan kanssa riidellä. Hyvä työntekijä ja työnantaja saavat yhteistyössä neuvottelemalla aikaan paljon parempia ratkaisuja palkan, työajan ja joustojen suhteen kuin liiton änkyrät riitelemällä ja vaikeuttamalla työpaikan toimintaa.

Peesi tälle viimeiselle kommentille!

Ja tummennettuun: Tää johtuu ihan siitä että niiden ei KUULU auttaa sua. Siihen perusmaksuun ei kuulu muuta kuin se työttömyysturva, Kannattais vähän perehtyä asioihin.

no siis mun tilanne oli että mut pistettiin pois raskauden takia töistä ja tää kassa ei voinu mua auttaa vaikka olin jonkun niille kuuluvan asianajoapu maksunkin maksanu. eli ei siis kyse ollu siitä että haluisin olla vittumainen työntekijä ja huvikseni riidellä työnantajan kanssa. eli esim. tällasissa tilanteissa liitto on parempi apu...

Superiin kuulun. Muista en osaa mitään sanoa kun aina olen siihen kuulunut jo kouluajoilta. Olen siis lähihoitaja.

Yhteistyössä