Miksi iso vauva on jotenkin "hieno juttu"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Mikä siinä on, että jos vauva syntyy vähän hoikempana, niin se ei tunnu olevan "hyvä juttu". Sitten jos vauva on päälle nelikiloinen, niin sitä kehutaan "potraksi" ja "hyvän kokoiseksi". Eikö ihanne ole keskikokoinen vauva noin terveyden kannalta? Miksi sitten suurempaa kokoa "ihannoidaan"?

en oo koskaan kuullu tai aatellu että sitä piettäs jotenkin hienompana. jos siinä ajatellaankin vähän käänteisesti, että lapsi on juuri sellainen kuin on ja ettei loppujen lopuksi haittaa vaikka onkin iso. olipas nyt huonosti selitetty. toivottavasti ymmärsitte.

Minä oon kyllä aina toivonut pientä ja siroa vauvaa, samoin ystävättäreni ovat sanoneet, että voi kun ois pieni vauva... mutta ei kai sitä sovi vauvaa alkaa morkata vaikka olisi isokin, eihän se vauvan syy ole, onko iso vai pieni. Pienet on somia nukkeja ja isot on potria ja hyvän kokosia. Kuka nyt mistään rääpäleistä tai pontsoista puhuis kun on vauvoista kyse!?! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Varmaan vaan, ku ennenvanhaan ajateltiin että iso=terve ja pieni=nälkiintyny.

No joo :headwall: toki isomman vauvan on helpompi hoitaa yms. :saint:
Itelläni oli kyllä kummatkin lapset 4400-4880g :D

Alkuperäinen kirjoittaja v:
no jaa,, ei meidän yli nelikiloisilla ollut mitään terveydellistä haittaa koostaan :)

No ei varmasti yleensä olekaan mitään haittaa, haloo, mutta joskus iso koko voi kertoa esim. raskausdiabeteksesta ja aiheuttaa ongelmia vaikka alatiesynnytyksessä. Siis "terveydellisesti" keskikokoinen vauva olisi varmaan se passelein, mutta jostain syystä tuntuu, että sitä parempi mitä isompi vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Varmaan vaan, ku ennenvanhaan ajateltiin että iso=terve ja pieni=nälkiintyny.

No joo :headwall: toki isomman vauvan on helpompi hoitaa yms. :saint:
Itelläno oli kyllä kummatkin lapset 4400-4880g :D

Siis ei toi oo mun mielipide! :o Toivottavasti et luullu niin.

Alkuperäinen kirjoittaja -a:
no jaa,, ei meidän yli nelikiloisilla ollut mitään terveydellistä haittaa koostaan :)

No ei varmasti yleensä olekaan mitään haittaa, haloo, mutta joskus iso koko voi kertoa esim. raskausdiabeteksesta ja aiheuttaa ongelmia vaikka alatiesynnytyksessä. Siis "terveydellisesti" keskikokoinen vauva olisi varmaan se passelein, mutta jostain syystä tuntuu, että sitä parempi mitä isompi vauva.

no kun niitä ongelmia on kaiken kokoisilla niin ei sitä noin voi yleistää.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
minujsta taas tuntuu olevan just toisinpäin! :/ mitä pienempi lapsi,sen "hienompaa"...

Ihanko totta? Jännä, kun mä oon huomannut just toisin päin. Siis ei kukaan TOIVO isoa vauvaa, mutta kun se on syntynyt, niin siitä puhutaan eri tavalla kuin pienemmistä. Samoin esim. ultran kokoarvioissa tuntuu, että sitä parempi mitä isompi tulossa.

Mä olen huomannut enemmän sellasta et vertaillaan kellä se laps on ollut kaikkeist pienin.
Pientä kokoa pidetty jotenki hienona juttuna,ja ylpeyden aiheena.

Alkuperäinen kirjoittaja -a:

no kun niitä ongelmia on kaiken kokoisilla niin ei sitä noin voi yleistää.

Voi yleistää sen verran, että todennäköisesti keskikokoinen on helpompi synnyttää -> vähemmän synnytyskomplikaatioita, sektioita ym.. Erot tuskin on suuret kuitenkaan. Toki ongelmia on kaiken kokoisilla, pahimpia varmasti liian pienillä vauvoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
minujsta taas tuntuu olevan just toisinpäin! :/ mitä pienempi lapsi,sen "hienompaa"...

Ihanko totta? Jännä, kun mä oon huomannut just toisin päin. Siis ei kukaan TOIVO isoa vauvaa, mutta kun se on syntynyt, niin siitä puhutaan eri tavalla kuin pienemmistä. Samoin esim. ultran kokoarvioissa tuntuu, että sitä parempi mitä isompi tulossa.

Mun kaveripiiris pelätään sitä että ultrassa sanotaan lapsen kasvavan aivan alakäyrillä.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä kans:

Mun kaveripiiris pelätään sitä että ultrassa sanotaan lapsen kasvavan aivan alakäyrillä.

Siis just tämän olen kanssa huomannut. Mutta yläkäyrällä kasvaminen tuntuu olevan "hyvä juttu".

no joo, ainaki mun lähipiirissä oon tämän "pienen ihannointia" havainnu :/
omat lapset on ollu suht isoja (vähän neljän kilon molemmin puolin) ja aina on muistettu hehkuttaa kuinka se oma martti-vauva on ollu niin ihana pieni syntyessään, ainaki puolet pienempi mitä meijän lapset!

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minä oon kyllä aina toivonut pientä ja siroa vauvaa, samoin ystävättäreni ovat sanoneet, että voi kun ois pieni vauva... mutta ei kai sitä sovi vauvaa alkaa morkata vaikka olisi isokin, eihän se vauvan syy ole, onko iso vai pieni. Pienet on somia nukkeja ja isot on potria ja hyvän kokosia. Kuka nyt mistään rääpäleistä tai pontsoista puhuis kun on vauvoista kyse!?! ;)

tuon lopun selityksen minäkin ostaisin, ettei vauvaa sovi alkaa morkkaamaan...

Yhteistyössä