MIKSI pitäisi olla omistus OK-talo, kun saa vauvan? Tällaiseen mielipiteeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja khuirir
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

khuirir

Vieras
törmäsin toisessa ketjussa.

Täällä meillä päin on rauhallisia vuokra-alueita aika montakin (en asu tosin PK-seudulla).

Kyllähän oman saa, jos ottaa lainaa. Miksi OMISTUSasunto + mahdollinen iso velka on jotenkin vauvan kannalta parempi kuin vuokra-asunto?

Nimenomaan velattomuushan antaa jopa enemmän liikkumavaraa.

Siis ymmärrän kyllä jos joku haluaa ok-talon ostaa (mekin aiotaan, tosin vasta lähempänä lasten kouluikää), mutta kummastelen, miksi se olisi jotenkin TÄRKEÄÄ olla jo silloin kun vauva syntyy tai lapset on pieniä?

Miksi ihmeessä se olisi minkään kannalta niin tärkeää (paitsi ai niin, ehkä äidin statuksen..)

Ei mun mielestä todellakaan tarvitse olla omakotitaloa lainkaan, jos ei halua. Kun esikoinen syntyi, niin kerrostalo kaksioon hänet sairaalasta tuotiin. Ja muuten tuotiin keskimäinenkin. Tosin muutettiin kyllä noin kuukauden sisään sitä omakotitaloon.

Mutta jos haluaa asua kerrostalossa/rivitalossa/paritalossa, niin mikäs siinä. Mitä siinä muilla on sanomista, missä asutaan. Eihän se asunto/talo niitä lapsia kasvata, vaan ne vanhemmat.

Mutta ehkä siinä on sitten taas ollut ajatuksen se, että ei tarvitse lapsien/vauvan kanssa muuttaa. Tai rakentaa.
Kuitenkin talonrakennusprojekti on aikaa vievää ja parisuhdetta sen aikana ei paljoa välttämättä tule hoidettua. Riippuen tietenkin millaisen taloprojektin itselleen valitsee. Mutta tällaisessa tapauksessa, missä halutaan talo ennen lapsia, niin voisin kuvitella, että on vaan aateltu, että olis itselle helpompaa rakentaa ilman vauvaa kainalossa.
Ja ehkä joku taas aattelee, että se tuo sitten jonkinlaista vakautta, kun on laina otettu ja talo rakennettu, että tässä sitä sitten asutaan jne.

Joo, en ymmärrä minäkään mikä siinä on ideana. Me ollaan kyllä jouduttu muutenkin muuttamaan töiden perässä aika usein, joten ei olisi mahdollistakaan, että oltaisiin ostettu asunto. Pysyvyyttä ollaan lasten elämää tuotu sillä, etä meillä on tasapainoinen parisuhde ja muutenkin elämän rytmi on pysynyt muutoista huolimatta samanlaisena.

Se oli joku täysi taliaivo joka sitä selitti, että täytyy olla omakotitalo! :D Se on aivan älytöntä väittää, että sillä olisi jokin merkitys vauvan/lapsen hyvinvoinnikannalta. Täytyy olla jotain häikkää jossain, ihan tosissaan. Ei sitä lasta omakotitalolla kasvateta, siihen tarvitaan mielummin rakkautta ja maalaisjärkeä kuin hirveää määrää materiaa. Tulee niin elävästi mieleen joku 40+ mamma joka on iäisyyden yrittänyt lasta ja nyt sitten kaiken pitää olla täydellistä kun vauav tulee :D Ja tässä tapauksessa täydellisyys määritellään hirveällä määrällä rahaa. Kyllä minunkin mielestäni töitä pitää olla millä elättää lapsi, mutta omakotitalolla nyt ei ole paskanvertaa tekemistä sen asian kanssa :D

Minulla ei ole lapsia enkä pidä omakotitaloa vaatimuksena sille, että hankkisi lapsia, mutta ainakin omasta mielestäni omakotitalo lasten kanssa olisi tosi kiva ajatus. Ennen kaikkea sen vuoksi, että jos siinä olisi kunnon piha, en siis muuttaisi omakotitaloon, jossa ei ole kunnon pihaa, niin pihalla voisi harrastaa, hankkia lapsille siihen kaikkia leikkivälineitä ym. Uskoisin myös, että ulkona tulisi käytyä useammin ja elämäntapa olisi aktiivisempi kuin jos asuisi kerrostalossa.

Olen aina asunut kerrostalossa ja on täältä varmasti paljon vaikeampi lähteä käymään ulkona kuin omakotitalosta, josta voi vaan avata oven ja on ulkona.

Samaa olen ihmetellyt.
Asuimme rauhallisella rivarialueella vuokralla, meillä siis kolme muksua, naapurissa lapseton pari. Juttelin usein tämän rouvan kanssa, mutta monasti huvitti hänen ehdottomuutensa: "ennen lapsen tuloa on oltava omatalo, vakityöt sitä tätä ja tuota.." Hyvähän se on että on vakityöt, mutta omatalopakkoa ei taida olla :D Varmaan koitti kovasti kertoa mulle, että ompas teillä huono tahti, eka lapsia eikä ole ees omaa taloa... no nyt ollaan omassa talossa ja vasta kuulin, että tämä naapurin pari on saanut vauvan ja yhä edelleen asustavat siellä vuokrarivarissa ;) Niin ne vain ne suuret suunnitelmat muuttuu. :)

Mikään omakotitalo riitä vaan minä halusin maatilan josta lapset saavat kunnon juuret. On omaa peltoa ja metsää ympärillä missä saa rauhassa mellestää. :)

No varmaan aika harva on sitä mieltä että lasten kanssa pitäisi ehdottomasti asua omakotitalossa. Omistusasunnon (tai sen talon) osto on kyllä siinä mielessä järkevää ennen lapsia, että lainaa saa helpommin. Mitä enemmän lapsia niin sen enemmän pankki laskee perheellä menevän elämiseen ja siten tarvitaan suuremmat tulot, jotta saa lainaa. Tämä on tullut lähipiirissä todettua kun me ostimme asunnon ennen lasta eikä ollut mitään ongelmia lainan saannin kanssa. Kaveripariskunta (joilla samanlaiset tulot kuin meillä) eivät saa nyt lainaa, koska heillä on kaksi lasta ja menot siten suuremmat.

Ja toki sitä lainaa on helpompi maksaa poiskin ennen lapsia kun menot on pienemmät.. Ja plussaa asuntolainassa on sekin että on mahdollisuus pitää lyhennysvapaita kuukausia kun taas vuokraa joutuu aina maksamaan.

No en mä ole sitä mieltä että kaikilla muilla tartteis olla, mutta ME halutaan.

Haluan että meillä on omaa pihaa ja rauhaa, jossa lapset kasvattaa. Halusimme että ehdimme laittaa taloa kuntoon ennen vauvan syntymää, koska remppa ja lapset (etenkin pienet) ei oikein sovi yhteen. Remppaaminen on kumminkin aika työlästä ja paikat on vinksin vonksin. Kolmannekseen, jos haluamme olla 40- vuotiaina talovelattomia, meidän on otettava se laina ja talo nyt.

Meillä siis rempattu ok-talo maalta (ei nyt ihan metsässä silti), ollaan päälle kakskymppisiä ja vauva toivotaan.

[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";24607404]No varmaan aika harva on sitä mieltä että lasten kanssa pitäisi ehdottomasti asua omakotitalossa. Omistusasunnon (tai sen talon) osto on kyllä siinä mielessä järkevää ennen lapsia, että lainaa saa helpommin. Mitä enemmän lapsia niin sen enemmän pankki laskee perheellä menevän elämiseen ja siten tarvitaan suuremmat tulot, jotta saa lainaa. Tämä on tullut lähipiirissä todettua kun me ostimme asunnon ennen lasta eikä ollut mitään ongelmia lainan saannin kanssa. Kaveripariskunta (joilla samanlaiset tulot kuin meillä) eivät saa nyt lainaa, koska heillä on kaksi lasta ja menot siten suuremmat.

Ja toki sitä lainaa on helpompi maksaa poiskin ennen lapsia kun menot on pienemmät.. Ja plussaa asuntolainassa on sekin että on mahdollisuus pitää lyhennysvapaita kuukausia kun taas vuokraa joutuu aina maksamaan.[/QUOTE]

tässäkin muuten hyviä pointteja.

mä olen varmaan jotenkin vinksahtunut mutta juuri miehen kanssa puhuttiin tästä aiheesta silloin kun yritimme ensimmäistä. Moni tuttavapari osti samaan aikaan omakotitalon / otti lainaa ja yritti vauvaa ja sitten joutuivat lapsen viemään hoitoon 9kk iässä kun on niin helv. lainaa, vaikka itse olisi kotiin halunnut jäädä. Enkä nyt tarkoita että hoitoon viemistä vastaan olisi mitään mutta jotenkin tuntuu hassulta että juuri nämä yhdistetään samaan syssyyn, talo+laina+vauva. mutta jokainen taplaa tyylillään.
Toisaalta, itsellä voi vaikuttaa että olen asunnut pitkään opiskelut ym takia eri paikkakunnilla ja nyt kun on lapset pieniä asutaan siltikin vuokralla, ja vielä kerrostalossa. tästä on jotenkin helppo lähteä mun mielestä ulos, puistot on lähellä ja palvelut :)

No jos sitä velkaa ei saa kahden lapsen kanssa, niin ehkä tosiaan se velka on ollut alunperin liian suuri. En mä ainakaan tahtoisi asuntovelkaa, mitä en pystyisi sitten lasten kanssa eläessä kustantamaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";24607404]No varmaan aika harva on sitä mieltä että lasten kanssa pitäisi ehdottomasti asua omakotitalossa. Omistusasunnon (tai sen talon) osto on kyllä siinä mielessä järkevää ennen lapsia, että lainaa saa helpommin. Mitä enemmän lapsia niin sen enemmän pankki laskee perheellä menevän elämiseen ja siten tarvitaan suuremmat tulot, jotta saa lainaa. Tämä on tullut lähipiirissä todettua kun me ostimme asunnon ennen lasta eikä ollut mitään ongelmia lainan saannin kanssa. Kaveripariskunta (joilla samanlaiset tulot kuin meillä) eivät saa nyt lainaa, koska heillä on kaksi lasta ja menot siten suuremmat.

Ja toki sitä lainaa on helpompi maksaa poiskin ennen lapsia kun menot on pienemmät.. Ja plussaa asuntolainassa on sekin että on mahdollisuus pitää lyhennysvapaita kuukausia kun taas vuokraa joutuu aina maksamaan.[/QUOTE]

Mielestäni on ihan perusteltua, että on "vaikeampi" saada lainaa lasten kanssa - tottahan niihin lapsiin rahaa menee.. tylsähän se on jos laina on mitoitettu pienempien menojen kylkeen ja kun lapset tulee menoja kasvattamaan niin ei olekaan enää varaa maksaa samoja lainaeriä samoilla tuloilla.. :D

No onneksi otin lainan lastenteon jälkeen :O En halua lainaa mikä on sitten pankin mukaan liian suuri lasten kanssa huh huh! :O Onneksi emme ole ihan npin tonttuja :D

[QUOTE="kolmen pienen äiti";24607497]mä olen varmaan jotenkin vinksahtunut mutta juuri miehen kanssa puhuttiin tästä aiheesta silloin kun yritimme ensimmäistä. Moni tuttavapari osti samaan aikaan omakotitalon / otti lainaa ja yritti vauvaa ja sitten joutuivat lapsen viemään hoitoon 9kk iässä kun on niin helv. lainaa, vaikka itse olisi kotiin halunnut jäädä. Enkä nyt tarkoita että hoitoon viemistä vastaan olisi mitään mutta jotenkin tuntuu hassulta että juuri nämä yhdistetään samaan syssyyn, talo+laina+vauva. mutta jokainen taplaa tyylillään.
Toisaalta, itsellä voi vaikuttaa että olen asunnut pitkään opiskelut ym takia eri paikkakunnilla ja nyt kun on lapset pieniä asutaan siltikin vuokralla, ja vielä kerrostalossa. tästä on jotenkin helppo lähteä mun mielestä ulos, puistot on lähellä ja palvelut :)[/QUOTE]

Meillä ainakin laina on mitoitettu niin että sen voi maksaa toisen palkalla. Lisäksi on säästöjä ja luottoa, jos vaikka jääkaappi pamahtaa tms. yllättävää. Kun asuttiin vuokralla kaupungissa, niin asumiskustannukset oli tasan sama mitä meillä nyt on lainanhoito/kk. Sen päälle meillä on vielä varaa maksaa ok-talon muut kustannukset.. ja jää ylimääräistäkin. Ei oikeastaan jouduttu "luopumaan" mistään, noh, ei asuta kaupungilla vaan naapurikunnassa maalla, mikä ei meille ole kyllä miinus vaan ehdoton toivomus. Tästä ajaa kaupunkiin alle puolessa tunnissa.

Isoissa kaupungeissa saa omakotitaloista vaan haaveilla, täälläkin maksavat 300 000 ylöspäin. Joten kerros- tai rivitalo on järkevin vaihtoehto jos ei halua velkahelvettiä.

[QUOTE="jojo";24607504]No jos sitä velkaa ei saa kahden lapsen kanssa, niin ehkä tosiaan se velka on ollut alunperin liian suuri. En mä ainakaan tahtoisi asuntovelkaa, mitä en pystyisi sitten lasten kanssa eläessä kustantamaan.[/QUOTE]

Hyvä pointti.

Mitä omakotitaloon tulee, niin sellaista en taida haluta ikinä. Ei oo mun juttu. Ei myöskään landella asuminen, vaikka olisi mukamas miten kiva ympäristö lapsille.

NO ei todellakaa tarvi olla taloa ennen lasten tekoa, tai ylipäätään mitään omistusasuntoa. Hyviä ihmisiä niistä vuokralla asuneistakin lapsista kasvaa. Kyllä se onnellisen lapsuuden salaisuus on muualla kuin siinä omassa talossa/asunnossa.

Ei kai sillä ole merkitystä onko se kerrostalo-osake vai okt, kun on lainaa niin on lainaa.

Mutta totta on että tästä on helpompi mennä pihalle kuin kerrostalosta jossa olemme myös asuneet, ja lapset voi päästää aiemmin omaan pihaan leikkimään jollei kovin suojaisa kerrostalon piha.
Mutta silti haluamme takaisin "ihmisten ilmoille" täältä korvesta. :D

Yhteistyössä