Miksi iso vauva on jotenkin "hieno juttu"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
minujsta taas tuntuu olevan just toisinpäin! :/ mitä pienempi lapsi,sen "hienompaa"...

Ihanko totta? Jännä, kun mä oon huomannut just toisin päin. Siis ei kukaan TOIVO isoa vauvaa, mutta kun se on syntynyt, niin siitä puhutaan eri tavalla kuin pienemmistä. Samoin esim. ultran kokoarvioissa tuntuu, että sitä parempi mitä isompi tulossa.

no joo, ainaki mun lähipiirissä oon tämän "pienen ihannointia" havainnu :/
omat lapset on ollu suht isoja (vähän neljän kilon molemmin puolin) ja aina on muistettu hehkuttaa kuinka se oma martti-vauva on ollu niin ihana pieni syntyessään, ainaki puolet pienempi mitä meijän lapset!

aivan mieluummin niin päin että kehutaan "potraksi pojaksi"

Niin, ite synnytin esikoisen rv37, painoa oli 3,3kg. Ihan kivan kokonen mun mielestä, mutta sukulaisilta on AINA tullut kommenttia että voi KAMALAA kun se on niin pieni, sun pitäs antaa sille enemmän ruokaa, en missään nimessä voi noin pientä täysimettää 6kk, on se kauheeta kun se ja se oli 5kg syntyessään ja se ja se 4kg jne. jne. voi ressukkaa kun on rääpäle... Sama jatkuu vaikka jäbä on kohta 3v ja ihan normaalimittainen! Kaiken lisäksi on erittäin lahjakas motorisesti, eikä ole ollut ikinä kipeänä ei ees nuhassa! Mut ei se näitten kus*päitten mielestä oo mitenkään tärkeetä, kun puuttuu ne ah niin ihanaiset vatsamakkarat ja reisilylleröt...Mä en enää jaksa näitä ihmisiä.
Sitten kumminkin mulle kehtaavat vihjailla tai no oikeastaan huomautella härskisti päin naamaa mun lievästä ylipainosta. Monesti oon ihmetellyt että eikö näillä ihmisillä oo mitään käytöstapoja tai hienotunteisuutta. |O

Mä oon miettinyt ihan samaa... Eikä pelkästään se syntymäpaino, vaan silläkin kehutaan, että kun "meidän vauva oli 5kk neuvolas 10kg" mitä hienoa siinä on? ja sitten jos jonkun vauva oli 5kk neuvolas 6kg ni ei mitään huomata..

Kyllä se liittyy siihen ennenvanhaiseen terveyden ihannointiin, siihen, että iso on terve ja potra ja pieni jotenkin heiveröisempi. Ihan inhimillistä ihmisen historian valossa.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Varmaan vaan, ku ennenvanhaan ajateltiin että iso=terve ja pieni=nälkiintyny.

No joo :headwall: toki isomman vauvan on helpompi hoitaa yms. :saint:
Itelläno oli kyllä kummatkin lapset 4400-4880g :D

Siis ei toi oo mun mielipide! :o Toivottavasti et luullu niin.

en :D ,sehän oli ennenvanhaan :D

Mun mielestä meidän neiti on ihan hurjan söpönen Laiheliini. Syntyi laiheliinina ja on sitä (poskia lukuun ottamatta) edelleen. Serkkunsa on Pönäkkä ja miltei yhtä ihana (vedän ehkä vähän kotiin päin :whistle: ) Hienoa on ollut seurata, kuinka eri näköisiä, kokoisia ja luonteisia nämä serkukset ovat. Ikäeroa pari viikkoa.

*muoks* Siskonlikalle on kyllä tosi vaikea vaihtaa vaippa, kun en oikein osaa asetella reisiä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
juu kyllä isoja vauvoja ihannoidaan ja pieniä säälitään. oon hoksannu asian esimerkiksi perhekahvilassa.

Mie olen nähnyt asian juuri toisen päin.
Isoja vauvoja pidetään säälittävinä,eikä niin ihanina tapauksina.Pieniä vauvoja ihannoidaan.

On vain ottanut korvaan tuollaiset jutut.

Onko iso vauva mukamas hieno juttu? Mun mielestä nykyään ajatellaan niin, että vain ylipainoiset ja raskausaikana sadan edestä syövät äidit saavat isoja vauvoja, sokerivauvoja.

Vauvan pieni syntymäpaino on muuten haitallisempaa kuin iso syntymäpaino. Kaikkein haitallisinta on olla laiha vauva mutta lihava aikuinen. Ja niitähän tuolla kadulla tulee vastaan koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Onko iso vauva mukamas hieno juttu? Mun mielestä nykyään ajatellaan niin, että vain ylipainoiset ja raskausaikana sadan edestä syövät äidit saavat isoja vauvoja, sokerivauvoja.

No onko pieni vauva sitten hieno juttu?
Eikö sitten pitäis luulla ettei äiti oo raskausaikana syönyt ku naapurin kanan edest.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Sama koskee kissoja, kaneja ja muita lemmikkejä. Mitä lihavampi, sen parempi. Jostain syystä sama ei päde naisiin :snotty:

:laugh: :xmas:

Juu missähän vaiheessa se kääntyy...

Mä en oo kyllä oikein törmänny tollaseen painon mukaan ihannointiin. Enemmän ehkä sellasta "inttikokemus"- tyyppistä retostelua sillä et kuin suuri oli vauva syntyessä niin sen rankempi juttu, ihan niinku et mitä dramaattisempi synnytys nii sen "hienompaa" ja sen enempi siitä riittää juttua... Mut ei tämäkään onneksi kaikkiin päde. Tuntuu et tollaset kehuskelut johtuu usein siitä et eipä oo paljo muuta sisältöä elämässä sillä hetkellä ja tarvii päteä jotenkin.. Oisko vähä sellanen, niinku pojilla klassinen pissimiskisa tyylinen juttu ;)

:o hmm,enpä tiiä itse olen 175cm 53kg eka vauva 4400g toka 4880g :p
sokeriarvot kunnossa jne. niin kuin kätilö sanoi meille vaan tulee isot vauvat :heart: :heart:
Ja kyllä meidän vauvoja kehuttiin aina,kun on niin kivan kokoiset ja helpot jne...ja kehutaan vieläkin kun kasvaa niin hyvin,ei ole säälittäviä rääpäleitä joita pitää seurata,syöttää ja taas seurata ja taas syöttää ja aina vaan kaikki alusta kouluikään asti ja silloinkin se pienirääpäle on pienempi kuin muut luokkatoverit ;) :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Sama koskee kissoja, kaneja ja muita lemmikkejä. Mitä lihavampi, sen parempi. Jostain syystä sama ei päde naisiin :snotty:

Löytyy myös heitä keiden mielestä se menee niin et mitä lihavampi sen parempi.

sokeriarvot kunnossa jne. niin kuin kätilö sanoi meille vaan tulee isot vauvat :heart: :heart:
Ja kyllä meidän vauvoja kehuttiin aina,kun on niin kivan kokoiset ja helpot jne...ja kehutaan vieläkin kun kasvaa niin hyvin,ei ole säälittäviä rääpäleitä joita pitää seurata,syöttää ja taas seurata ja taas syöttää ja aina vaan kaikki alusta kouluikään asti ja silloinkin se pienirääpäle on pienempi kuin muut luokkatoverit ;) :whistle:

Siis häh?!? No olihan tuoki mielipide.... Nehän tietenki on aina ongelmiaisia ja reppanoita ne pienet ja kaikinpuolin isompia huonompia. Juu se kokohan on ainoa määrittelevä tekijä siihen millaisa lapsista tulee....

Siinäpä mukavan oloinen äiti :-O! Ootko entinen koulukiusaaja?

Yhteistyössä