Miksi iso vauva on jotenkin "hieno juttu"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Onko iso vauva mukamas hieno juttu? Mun mielestä nykyään ajatellaan niin, että vain ylipainoiset ja raskausaikana sadan edestä syövät äidit saavat isoja vauvoja, sokerivauvoja.

:o hmm,enpä tiiä itse olen 175cm 53kg eka vauva 4400g toka 4880g :p
sokeriarvot kunnossa jne. niin kuin kätilö sanoi meille vaan tulee isot vauvat :heart: :heart:
Ja kyllä meidän vauvoja kehuttiin aina,kun on niin kivan kokoiset ja helpot jne...ja kehutaan vieläkin kun kasvaa niin hyvin,ei ole säälittäviä rääpäleitä joita pitää seurata,syöttää ja taas seurata ja taas syöttää ja aina vaan kaikki alusta kouluikään asti ja silloinkin se pienirääpäle on pienempi kuin muut luokkatoverit ;) :whistle:

No mä en sanonut mitään teistä tai omasta mielipiteestäni, totesin vaan että yleinen mielipide tuntuu olevan se, että isokokoinen vauva = läskin äidin aikaansaannos, sokereilla kasvatettu. Eli ei mun mielestä isoja vauvoja mitenkään ihannoida. Jos omistaisit sisälukutaidon, niin olisit varmasti tajunnut tuon tuosta mun tekstistä.

Mitä rääpäleisiin tulee, mun 2.8 kg painoisena syntynyt tyttö on ikäisekseen pitkä (pian 5 v ja pituutta 110 cm). "Alipainoisena" eli 54 cm & 3.5 kg syntynyt poika oli jo 2 v 8 kk iässä 102 cm & 17.5 kg :D

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onko iso vauva mukamas hieno juttu? Mun mielestä nykyään ajatellaan niin, että vain ylipainoiset ja raskausaikana sadan edestä syövät äidit saavat isoja vauvoja, sokerivauvoja.

sokeriarvot kunnossa jne. niin kuin kätilö sanoi meille vaan tulee isot vauvat :heart: :heart:
Ja kyllä meidän vauvoja kehuttiin aina,kun on niin kivan kokoiset ja helpot jne...ja kehutaan vieläkin kun kasvaa niin hyvin,ei ole säälittäviä rääpäleitä joita pitää seurata,syöttää ja taas seurata ja taas syöttää ja aina vaan kaikki alusta kouluikään asti ja silloinkin se pienirääpäle on pienempi kuin muut luokkatoverit ;) :whistle:

Siinäpä mukavan oloinen äiti :-O! Ootko entinen koulukiusaaja?

Ja kandee ottaa kaikki jutut niin pirun tosissaan;)

Minä olen ison ja pullean tytön äitinä törmännyt siihen, että pientä ja siroa (omaa) lasta kehutaan ja äänensävy on sellainen, että pullukka ja iso on suunnilleen katujyrä ja typerys ja kömpelö, kun taas se oma pieni ja nälkiintyneen näköinen on niiiin vauhdikas ja motorinen ja taitava aivan kaikessa jne.

En tiedä oliko vauvani ns. sokerivauva, niin usein kysellään ja epäillään, siis tuntemattomat: oliko sokerivauva. En tiedä, en mennyt sokerirasitustesteihin. Raskauden loppukolmanneksella innokas nuori lääkäri suositteli, en mennyt.

Tytöllä oli syntymäpituutta 53 cm ja painoa vain vähän yli 4 kg. Ja sitten ne: "on siinä ollut kova pakertaminen" tai kommentit, että on siinä ollut kantaminen kun itse olet noin pieni.

No, "kantaminen" olikin, kun vauvan jalat oli suunnilleen kurkussa asti, painoi kehukoja, oli vaikea hengittääkin. Mutta vauva syntyi ihan suunnitellulla sektiolla ja aivan muiden syiden kun koon takia.

Ikäistään pidemmän lapsen kanssa on siinä mielessä hankalampaa, että lasta luullaan vanhemmaksi ja ulkopuolliset odottavat lapselta siis "isompaa" käytöstä kuin mitä ikä antaisi edellytyksiä. Pienikokoinen saa olla mitä on, koska koon perusteella luullaan nuoremmaksi. Mutta entäs jos 4 vuotias, jota luullaan 6 vuotiaaksi, saa kiukkukohtauksen kaupassa?! Ja tämä lapsi on vain pitkä. Laiha, hoikka, pitkäraajainen, mutta pitkä ikäisekseen.

Tai kun 1 v leikkii ja toimii kuin 1 vuotias, ja sitä katsotaan nokkavartaa pitkin, koska luullaan 1,5-2 vuotiaaksi. Sitten kysytään alentuvalla äänellä: minkä ikäinen. Vastaan: "1 v 2 kk. Mutta on iso ikäisekseen. "
Pullukkakin on. Nälässäkö pitäisi pitää? Ei pienen lapsen ruuassa ole ns. ylimääräisiä sokereita tai ylimääräistä rasvaa, kuten meillä aikuisilla ja liikuntakin on ihan eri tasolla kuin meillä istuvilla aikuisilla!
Ja jos on olemassaan leveä naama ja pyöreät posket ja tanakan pulleat jalat, niin mitä sitten? Miksi jo lapsi ei saa olla omanlaisensa?

Minä äitinä näen omissa lapsissani kaunista, suloista ja ihanaa ja hyvää juuri sellaisena kuin he ovat. Laiha ja pieni lapsi (esikoinen) on ihanan siro ja suloinen pieni tirppana. Rauhallinen ja ujo, niinikään hento malliltaan oleva Kakkonen on ihastuttava juuri sellaisena filosofina kuin hän on. Pitkä honkkelikoipi on äidin oma mussukka juuri sellaisena kuin on, ja se pullukka on suloisen pullukka ja ihanan "pusittava" koska on niin pehmoinen pallukka.

Ennenkuin siinä äidit alkaa aukomaan päätään ja arvostella toisten lasten ulkonäköä ja luonnetta, voisi miettiä miltä se oma mikkomatilda ehkä ulkopuolisen silmissä näyttää ja pitää sitten suunsa kiinni. Jokainen äiti rakastaa lastaan - juuri sellaisena kuin se lapsi on !!

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:

Siis häh?!? No olihan tuoki mielipide.... Nehän tietenki on aina ongelmiaisia ja reppanoita ne pienet ja kaikinpuolin isompia huonompia. Juu se kokohan on ainoa määrittelevä tekijä siihen millaisa lapsista tulee....

no ei aina :saint: :D

Mitä tarkoitat "vähän hoikemmalla" vauvalla? Jos on syntynyt ajallaan, mutta painoa on siitä huolimatta alle 3 kg, niin eka vaikutelma on ettei vauva ole kasvanut niin hyvin kuin pitäisi. Onko äiti syönyt huonosti, polttanut tupakkaa? Onko istukan verenkierto ollut tavallista huonompi? Onko kyseessä sisäsiittoisuudesta johtuva pienikokoisuus? Onko vauva varmasti terve, jos se näyttää alipainoiselta? Ja vastaavasti, jos vauva on lähes 5-kiloinen siitäkin voi paremman tiedon puutteessa ihmetellä, onko äidillä ollut raskausdiabetes? Miksi vauva on kuin jättiläinen? Luonnollisesti "keskikokoinen" vauva ei herätä samanlaista epäilyä - mutta jos verrataan kumpi herättää enemmän epäilyä, poikkeavan pieni vai poikkeavan suuri vauva, niin pienempi epäilyttää kai useammin koska se liitetään keskoisuuteen tms. Silti ihmiset ovat yksilöitä, myös vauvat, ja vaikka suurin osa olisikin synnyinmitoiltaan tietyissä rajoissa, on myös tavallista pienempiä ja suurempia ja silti se on heille täysin normaali koko.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei:
Ikäistään pidemmän lapsen kanssa on siinä mielessä hankalampaa, että lasta luullaan vanhemmaksi ja ulkopuolliset odottavat lapselta siis "isompaa" käytöstä kuin mitä ikä antaisi edellytyksiä. Pienikokoinen saa olla mitä on, koska koon perusteella luullaan nuoremmaksi. Mutta entäs jos 4 vuotias, jota luullaan 6 vuotiaaksi, saa kiukkukohtauksen kaupassa?! Ja tämä lapsi on vain pitkä. Laiha, hoikka, pitkäraajainen, mutta pitkä ikäisekseen.

Tai kun 1 v leikkii ja toimii kuin 1 vuotias, ja sitä katsotaan nokkavartaa pitkin, koska luullaan 1,5-2 vuotiaaksi. Sitten kysytään alentuvalla äänellä: minkä ikäinen. Vastaan: "1 v 2 kk. Mutta on iso ikäisekseen. "

Tuttu juttu.

Mun poikaani on jo pitkään luultu nelivuotiaaksi, ja hän täyttää ensi vuoden alussa vasta kolme.

On sanottu jo lähes 2 v sitten, että noin isoa ei pitäisi kuljettaa rattaissa vaan päästää kävelemään (poika oli hädintuskin 1 v eikä vielä osannut kävellä ), ihmetelty miksi lapsi on niin epäkohtelias ettei vastaa kun ventovieras eukko tulee hiekkalaatikolla kysymään että onko sun nimi Mikael (lapsi oli alle puolitoistavuotias tuolloin). Poika kävelee todella paljon, mutta aina kun hän istuu rattaissa, niin joku mulkoilee. Vaikka hän siis on vasta 2 v 10 kk. Lisäaihetta ihmettelyille aiheuttaa se, että pojan puheen kehitys on viivästynyttä: noin iso lapsi, jo vähintään 4 v, eikä vielä tuon paremmin puhu :headwall:

Silloin, kun kaverin 4½ v oli rattaissa ja mun alle 2½-vuotiaani rattaissa istumista ihmeteltiin, teki jo mieli ärähtää. Kaverin lapsi on pikkuinen ikäisekseen, joten kukaan ei ihmettele miksi hän istuu edelleen rattaissa.

Esikoinenkin on, pienestä syntymäkoostaan (2.8 kg) huolimatta, ollut ikäistään pidempi ja isomman oloinen oikeastaan aina. Hänen kohdallaan se ei niin haitannut, koska hän kehittyi hirmu nopsaan, puhui lauseita vuoden vanhana, yms. Mutta kyllä häneltäkin on vaadittu, ja vaaditaan edelleen, niin paljon enemmän kuin 10-15 cm lyhyemmältä ikätoverilta.

Lihavia ei minunkaan lapset ole, pitkiä vaan ja normaalipainoisia. Eräs tuttu jaksaa aina ihmetellä sitä, miten meidän kaksivuotias voi painaa kolme kiloa enemmän kuin heidän lähes viisivuotias. Olisikohan sillä, että meidän poika on 7 cm pidempi kuin heidän viisivuotiaansa, jotain tekemistä asian kanssa? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ääripäitä:

No onko pieni vauva sitten hieno juttu?
Eikö sitten pitäis luulla ettei äiti oo raskausaikana syönyt ku naapurin kanan edest.

Voi kuule, en mä tiedä onko pieni vauva hieno juttu. Mä kerroin vaan sen, mitä olen mm. palstalta saanut lukea: vauva on "läski" koska sen äitikin on "läski". Noinhan isokokoisemmista vaaveista on sanottu. On sanottu, ettei tuo oo mikään vauva, ei noin isot ole söpöjä, yms. Typerää.
Pienistä taas sanotaan, että äiti poltti tai joi raskausaikana, tai laihdutti koska on pinnallinen eikä halunnut lihoa, tms. Yhtä typerää sekin.

Ite oon huomannut kyllä että isoina syntyneet saavat sitä kehua yms enemmän kuin pienenä syntyneet,jos sanot että syntyessään oli 4,5kg kaikki on wauu,mutta 3,3kg ei noteerata juuri mitenkään..
Ja toisekseen ne keillä on isona syntynyt pitävät sitä hienona juttuna ja ne joilla pienenä syntynyt pitävät taas kamala asiana jos on iso vastasyntynyt.. Mitä väliä sillä koolla sitten on kellekkin,tähänkin ketjuun jo tullut pientä taistelun poikasta iso vs pieni..kumpi on parempi..hoh hoijaa kun aikuista meininkiä.
Itellä ollut siinä ihan normi kokosia 3,5 ja 3,7. Täytyy myöntää että jos lapsi on alle 3kg täysaikasena syntynyt niin itelle tulee mieleen että äidin elämäntavat,tupakointi raskausaikana tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy myöntää että jos lapsi on alle 3kg täysaikasena syntynyt niin itelle tulee mieleen että äidin elämäntavat,tupakointi raskausaikana tms.

Nii-iin, tuollaisiin kysymyksiin mäkin olen saanut "pari" kertaa vastata.
T: esikoinen 2.8 kg, rv 40+5, terveet elämäntavat, ei tupakkaa, yms

Suuri on kaunista kun on vauvoista kyse. Odottavalla äidillä tulee olla iiiiso maha ja mitä suurempi vauva on syntyessään, sen parempi. Ja etenkin se vauvan syntymän jälkeinen kasvu on tärkiä juttu; pitää olla pituutta ja makkaroita :xmas: :D

Suuren koon vaikutus muuttuu sitten positiivisesta joksikin muuksi kun lapsella on ikää yli 3 vuotta... Jänskä juttu B)

Noita ei voi kyllä enää vauvoiksi juuri kutsuakaan :O
Järkyttävän kokoisia palleroita.

Tai sitten on vaan jostain päässyt katkeroitumaan, omat vauvat kun olleet jättiläisiä jo vastasyntyneenä. Koulussa sitten niitä luokan pontsoja.

Ekana alkuperäisestä kysymyksestä tuli mulle mieleen että tää isojen vauvojen ihannointi juontuu varmaan jonki verran kauempaa. Eli ajalta kun oikeesti isommat vauvat jäi henkiin ja pienemmät kuoli. Varmaan oman lisänsä toi sekin että oli vielä paljon hienompaa jos henkiin jäi sekä iso vauva että sen äiti...

No en oo kuullutkaan! Tai mä en ainakaan ihannoi. Mitä lähempänä vauva on kolmea kiloa, sitä helpommin se tulee ulos. Vai onko tässäkin taustalla joku sankaritarina, sain viisikiloisen lapsen enkä revennyt yhtään :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja saa:

Tai sitten on vaan jostain päässyt katkeroitumaan, omat vauvat kun olleet jättiläisiä jo vastasyntyneenä. Koulussa sitten niitä luokan pontsoja.

:laugh: :laugh: juu,älä unta näe.Poikani on nyt kohta 7v ja 128cm pitkä ja painaa vain 25kg,eli normaalipainoinen kaveri :p kade,kade :whistle: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
No en oo kuullutkaan! Tai mä en ainakaan ihannoi. Mitä lähempänä vauva on kolmea kiloa, sitä helpommin se tulee ulos. Vai onko tässäkin taustalla joku sankaritarina, sain viisikiloisen lapsen enkä revennyt yhtään :laugh:

kyllä on,tyttöni painoi melkei 5kg ja ei tullut yhtään tikkiä :p siinä sulle.Olisin voinut lähteä heti kotiin synnäriltä :whistle: :p
Pojasta joka painoi 4400g tuli 1tikki,olin silloin kyl pikkusen pienempi kun nyt :whistle: siinä sulle,usko tai älä sama se!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja simpu:

= toosa on hiton väljä.
Mitä leuhkimista siinä on? :laugh:

Yhteistyössä