Pelottaa, kun sf-mitta kasvaa, vaikka vauva on laskeutunut! :´(

• Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
Huolissaan
On alkanut nyt pelottaa, että vauva kasvaa liian isoksi, kun terkka sanoo vauvan laskeutuneen jo viikkoja sitten, mutta sf- mitta vaan kasvaa. Viikolla 36 lääkäri sanoi vauvan jo olevan alhaalla, tunsi selvästi pään sisätutkimuksessa. Nyt siitä on jo 4 viikkoa ja sf-mitta on kasvanut tuosta 3cm (mahdollisesti enemmän, tänään mitataan taas), eli joka kerta vain noussut. Kuitenkin vauva on kuulemma laskeutunut jo tuon 4 viikkoa sitten. Miksi se sf- mitta nousee vaan??? Eikö sen pitäisi pysähtyä, jos vauva on laskeutunut. :(
Mitta oli viimeksi 37cm rv:lla 39. Minä suht pienikokoinen ja pelkään, ettei se vauva mahdu edes kohta ulos. Pääseekö johonkin ultraan, jos pyytää? LA on tällä viikolla.

Mullakin vaan sf mitta nousee ja vauva hivuttautuu yhä alemmas, pääsin ultraan tämän takia + siksi että virtsassa sokeria nyt viimeisimmissä neuvoloissa aina.. piti kyllä monta kertaa pyytää että sain lopulta sen lähetteen ultraan :)

ap
Pääsisinköhän ultraan, jos pyytäisin...? Eihän tässä olla edes yliajalla vielä... Mutta esikoista odotan. Ja on se sf-mitta yli yläkäyrän jo... Mulla on huono terkkari! :mad:

tavallinen äiti
Mulla oli esikoista odottaessa sf-mitta aina yli käyrien, kovasti veikkailtiin että iso vauva tulee. Mutta eihän tuo ollut kuin 3,6kg että ei kannata murehtia liikaa, ei tuo sf-mitta todellakaan kerro vauvan kokoa. =)

Kun kerran SF-mitasta on keskustelua, niin änkeän ketjuun kyselemään miten muilla ylipäätään. Minulla SF-mitta on parin viime neuvolakäynnin yhteydessä laskenut normaalin alarajoille. Viimeeksi viikoilla 34+4 oli 28,5. Neuvolatäti näytti mielestäni huolestuneelta, ja mietiskeli, että laitetaanko äitiyspolille ultraan, mutta huokasi lopuksi ettei huolta. Jätti asian neuvolalääkärin ratkaistavaksi (tuo lääkäri ensi viikon ma, kun viikkoja 36+1). Pitäiskö olla kuinka huolissaan? Mitä seurauksia voi olla jos vauva liian pieni yhä syntyessään?

Kiitos jos joku osaa tähänkin jotain sanoa...

Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos. Mutta kertooko sf-mitan kasvu vauvan kasvusta kuitenkin? Jos pää on luisessa lantiossa kiinnittyneenä, mutta kohdun pohja nousee?
Ei välttämättä, onhan sillä yhteys toki siihenkin. Mutta esimerkiksi lapsiveden määrä vaikuttaa sf-mittaan.

tota
Kyllähän se viitteitä antaa, taitaa kuitenkin olla mittari ajalta ennekuin ultria oli olemassa, sillä saatiin seurattua esim. kaksosraskaudet kun niissä sf nousee nopeampaa. Ja yleensähän tuo viimeisllä viikoilla laskee sen pari cm.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos. Mutta kertooko sf-mitan kasvu vauvan kasvusta kuitenkin? Jos pää on luisessa lantiossa kiinnittyneenä, mutta kohdun pohja nousee?
Ei välttämättä, onhan sillä yhteys toki siihenkin. Mutta esimerkiksi lapsiveden määrä vaikuttaa sf-mittaan.
Tarkoitin juuri tällaista tilannetta, mikä itselläni on nyt. Lapsiveden määrä minulla ei ainakaan voi enää kasvaa, raskausviikolla 40.

Yhteistyössä