Vauva laskeutunut, mutta sf-mitta kasvaa joka viikko..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Abuahh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Abuahh

Vieras
Vauvan laskeuduttua (joskus rv 36 muistaakseni) sf-mitta tipahti 28 sentistä 27 senttiin, mutta sen jälkeen mitta on taas kasvanut sentin joka viikko.
Nyt menossa rv 40+3, ja eilen sf-mitta oli 31cm (ja vauva edelleen alhaalla).
Olen käsittänyt, ettei sf-mitan kuuluisi enää vauvan laskeuduttua kasvaa... Vai onkohan nyt sitten kyse siitä, että vauvasta onkin tulossa suurikokoinen mötkäle?

Neuvolassa ei asiasta ole mainittu mitään, enkä hoksannut kysyä.

Kyllähän se vauva kasvaa sen laskeutumisen jälkeenkin. SF-mittahan ei oo viitteellinen vauvan kokoon. Itellä rv 35+2 sf-mitta oli 36cm ja rv 40+2 37,5cm. Ja ilmeisestikin lasketunut tuolloin rv 36 paikkeilla.

[QUOTE="vieras";22003002]Jättivauva?? Voi helevetti..mulla nyt vkolla 34 sf 33cm,alkoi ihan oikeasti pelottaa jos noilla ap:n mitoilla joku jättiläinen on tulossa :|[/QUOTE]

Mulla oli rv 34 sf 33. Rv 38 sf 36. Vauva oli 3235 ja 49cm.

Vauvan laskeuduttua (joskus rv 36 muistaakseni) sf-mitta tipahti 28 sentistä 27 senttiin, mutta sen jälkeen mitta on taas kasvanut sentin joka viikko.
Nyt menossa rv 40+3, ja eilen sf-mitta oli 31cm (ja vauva edelleen alhaalla).
Olen käsittänyt, ettei sf-mitan kuuluisi enää vauvan laskeuduttua kasvaa... Vai onkohan nyt sitten kyse siitä, että vauvasta onkin tulossa suurikokoinen mötkäle?

Neuvolassa ei asiasta ole mainittu mitään, enkä hoksannut kysyä.

Pienihän tuo mitta on, jos viikkoja jo 40+. Mulla oli 40viikolla sf36.

Mulla oli rv 35 sf32. Vauva on laskeutunut ja ihan normaalikokoinen ultran mukaan. Sf-mittaa pidetään ylipäätensäkin melko epäluotettavana nykypäivänä ja sen on tarkoitus olla vain hyvin suuntaa antava mitta kohdun kasvusta (ei välttämättä niinkään vauvan, riippuuhan tuo lapsivedenkin määrästä ). Meidän neuvolassa koko mittaa aletaan ottamaan vasta keskiraskauden neuvolalääkärin jälkeen, eli rv26-> koska sitä aiemmin otetut mitat ovat sitäkin epäluotettavampia.

Alkuperäinen kirjoittaja nöy pänic;22003122:
Mulla oli rv 35 sf32. Vauva on laskeutunut ja ihan normaalikokoinen ultran mukaan. Sf-mittaa pidetään ylipäätensäkin melko epäluotettavana nykypäivänä ja sen on tarkoitus olla vain hyvin suuntaa antava mitta kohdun kasvusta (ei välttämättä niinkään vauvan, riippuuhan tuo lapsivedenkin määrästä ). Meidän neuvolassa koko mittaa aletaan ottamaan vasta keskiraskauden neuvolalääkärin jälkeen, eli rv26-> koska sitä aiemmin otetut mitat ovat sitäkin epäluotettavampia.

Mulla ne oli aika luotettavia,kun kävin joka viikko kaksi kertaa äpolilla.Seurattiin tarkasti vauvan kokoa ja siinä sai sitten uutta suuntaa siihen sf-mitan tarkasteluun.

Mut juu,kylläpä se sf kasvaa vauvan laskeuduttuakin,kasvaahan se vauva rv36 jälkeen...

Yhteistyössä