Sf mitta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan

Vieras
Voiko joku kertoa mikä sen tarkotus edes on ja mitä se meinaa esim. tulevan lapsen koosta.

Odotan kyllä jo kolmatta. Viikkoja 32+ ja sf 30 joka on normaali, keskikäyrän yläpuolella jopa siis mutta se mikä vaivaa on se että tässä raskaudessa sf mitta on ollut aiempia raskauksia pienempi! Meinaako se että tulee pieni vauva/vauvan kasvu hidasta. Edellisessä mittauksessa sf oli 28+ viikolla 26,5cm eli kyllä se kasvanut on mutta silti! Eikö sen periaatteessa pitäisi olla isompi jo siitä syystä että raskauksia on enemmän takana? Viikolla 28 oli myös eri mittaaja.

Vauva oli myös viikolla 28+ ultralla keskimääräistä isompi, syntymäpaino lähentelisi 4,3kg.

Silti, mua mietityttää toi "pieni" sf mitta. Kai se vauva nyt kasvaa siellä ihan niinku tähänki asti.

Ja joo en sitte neuvolasta kysynyt kun se takertu vaan siihen että painoa on tullut enemmän mitä oltiin "sovittu." :(

se mittahan on se mitenkä korkealla kohdunpohja on. mulla tuo mitta oli korkeimmillaan 37 (rv37) ja vauva paino syntyessään 3410g, eli ei mikään hirveen iso. en usko että siihen mittaan vauvan koko (ainakaan kaikissa tapauksissa) hirveesti vaikuttaa. neuvolatätikin sillon sano että se mitta vähän vaihtelee senkin mukaan että missä asennossa vauva siellä on. Niin juu, ja mulla oli rv32+2 sf-mitta 31, eli hyvin samoissa kun sulla. :) en olis huolissaan tuosta sinun mitasta. :)

Oiskohan sitten vauvan asento? En osaa oikein muuta sanoa kuin että jokainen raskaus on erilainen (varmaan saanu sitäkin kuulla ihan tarpeeks) :) lapsiveden määrä voi myös vaikuttaa kyseiseen mittaan. Neuvolassa sanoivat että ei sillä niin kovin paljon ole merkitystä millä kohtaa se menee kunhan ei tule yhtäkkisiä heittoja puoleen tai toiseen.

No sf-mitta ei loppujen lopuksi paljoa kerro, sehän voi alkaa raskauden loppuvaiheessa taantua, kun maha laskeutuu alemmas. Ja sulla kun on jo kaksi lasta, niin massu voi olla lähtökohtaisesti "vähemmän pystyssä", mikä pienentää mittaa. Mulla on nyt niin päin, että vauva on ultran mukaan pieni vaikka sf-mitta on yläkäyrillä.

ei kerro vauvan koosta ehkä enemmänkin veden määrästä...

esikosta mulla ollut viikoilla32+1 31 cm (synt 39+1 3690g) viimeinen merkintä'vko 37 ja 34cm
pikkukakkosesta 33+3 33 cm (synt 42+1 4450g) viimeinen merkintä 40+3 ja 36 cm

Alkuperäinen kirjoittaja Tintin:
No sf-mitta ei loppujen lopuksi paljoa kerro, sehän voi alkaa raskauden loppuvaiheessa taantua, kun maha laskeutuu alemmas. Ja sulla kun on jo kaksi lasta, niin massu voi olla lähtökohtaisesti "vähemmän pystyssä", mikä pienentää mittaa. Mulla on nyt niin päin, että vauva on ultran mukaan pieni vaikka sf-mitta on yläkäyrillä.

Tää vois olla mahdollista että maha on tosiaan vähemmän pystyssä.
siltä se tosiaan näyttääkin kun vertailee mahakuvia.
myös istukka on nyt takana,ennen ollut edessä.
ja kai se samaa tahtia siellä kasvaa kun ennenkin. kuukausi sitten sf oli myös aiempiin raskauksiin pieni mutta vauva silti yli käyrien ultrassa. kai se täytyy vaan rauhottuu mutkun on sellanen joka vaan jää miettiin jotain.

Yhteistyössä