V
"vieras"
Vieras
ninaTT; haluatko että kerron, kuinka paljon sattuu kuolleen lapsen synnyttäminen, vaikka käytössä oli kaikki myrkyt mitä sairaalasta löytyi? hanki elämä, ja mieti mitä puhut/kirjoitat.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Olisin voinut olla aika pitkälti samaa mieltä vielä esikoisen synnytyksen jälkeen (ellen kätilö-ammattini puolesta osaisi katsoa asiaa vähän laajemmasta näkökulmasta). Esikoiseni synnytin kivunlievityksenä suihku, liikkuminen, pystyasento, jumppapallo, ääntely.
Kuvittelin toisen synnytyksen sujuvan aika lailla saman kaavan mukaan mutta toisin kävi (sen tiedostin kyllä etukäteen, että asiat todellakin VOIVAT mennä eri tavalla, vaikka OLETIN ettei näin kävisi).
Alku sujui samaan tyyliin kuin esikoisen kanssa ja olin lähes koko yön suihkussa ja liikkeellä. Sitten menikin lapsivedet, kohdunsuu vasta 5 senttiä auki ja siitä alkoi pikkuisen eri meininki.
Supistukset muuttuivat ÄÄRIMMÄISEN kivuliaiksi, alavatsa tuntui halkeavan ja repeävän kahtia vaikka yritin parhaani mukaan venytellä, suihkuttaa, keinuttaa. Ääntely ei auttanut, se muuttui hurjaksi huudoksi ihan väkisin. Vaikka tiesin keinot hillitä kipua niin ne eivät enää toimineet kun kipu maksimoitui. Mitkään "luonnon omat" keinot eivät auttaneet yhtään, kipu oli raivoisa ja valtasi sekä kehoni että mieleni täysin.
Sain spinaalipuudutuksen, jonka jälkeen tunsin kieltämättä oloni hassuksi ja hölmöksi, koska kipu katosi kokonaan vaikka supistukset jatkuivat, mutta tottakai helpotus oli valtava hurjan kipuryöpytyksen jälkeen.
Pyrin kuitenkin pystyasentoon kun tilanne sen salli ja synnytin jakkaralla, puudutuksesta huolimatta (yleensä puudutetut tuppaavat jäädä pötkölleen sänkyyn kylläkin).
Halusin vaan kertoa tämän, koska yksi itse koettu synnytys ei kerro koko totuutta, vaikka näin ehkä voisi kuvitella. Hyvä on kuitenkin aina tietty yrittää ensin ja tunnustella tarpeen mukaan, eikä puudutella turhaan vain siksi että olettaa ettei voi synnyttää ilman lääkkeitä, sillä hyvin monet voivat niin tehdä ihan mainiosti.
Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä, ettei aina tiedä kaikkea tai osaa kaikkea?![]()
Sinä se jaksat olla kirkasotsainen ja paatoksellinenEt voi itsekään uskoa kirjoittamaasi. Ethän?
En minä pelkästään oman kokemukseni pohjalta ajattele näinJa miksi olet niin varma, että kaikki oli 100% hyvin toisessa synnytyksessäsi? Entä jos lapsi olikin alussa huonossa tarjonnassa tms ja siksi sattui? Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä, ettei aina tiedä kaikkea tai osaa kaikkea?
![]()
Niin, miksi?
Joojoo, taas se on minä joka on paatoksellinen ja muut tosi jees ku ovat sitä mieltä, että kaikki äitiyteen liittyvä on kauheeta ja hirveetä ja epämukavaa ja kivuliastaEi ole edes mitään sellaista mahdollisuutta, että kipu on ihmiselle muodostunut kertomaan kehoa kohtaavasta vaarasta...? Eiei. Kipu vaan kuuluu synnytykseen koska elämä on paskaa.
Joojoo, taas se on minä joka on paatoksellinen ja muut tosi jees ku ovat sitä mieltä, että kaikki äitiyteen liittyvä on kauheeta ja hirveetä ja epämukavaa ja kivuliastaEi ole edes mitään sellaista mahdollisuutta, että kipu on ihmiselle muodostunut kertomaan kehoa kohtaavasta vaarasta...? Eiei. Kipu vaan kuuluu synnytykseen koska elämä on paskaa.
Mitä tarkoitat?Minä olen erittäin sinut sen asian kanssa. Entäs itse?
Ei täällä kukaan vissiin tuollaista ole väittänyt. Väliinkö ei taas mahdu mitään? Joko kauheaa ja hirveää tai pelkkää hyvää luomua.
Missä mä olen väittänyt, että kaikki on hyvää luomua? Enkös juuri sanonut, että kipu on viesti siitä, että jokin on vialla...?
Ihan heti ei tule mieleen täällä kirjoittelemisia asioita, joissa olisit mahdollisesti myöntänyt olleesi väärässä tai et olisi tiennyt totuutta.
Eläimillä on varmaan vaistot enemmän pinnassa asian suhteen. Ne kärsivät ja ovat levottomia, mutta samalla jotenkin tajuavat, että vastaan paneminen tai panikoiminen ei auta.
Syypäänä on kvantittunut energia. Satunnaisuustekijä.
Miten helvetissä joku voi ottaa henkilökohtaisena loukkauksena sen, että synnytyksen ei välttämättä ole "tarkoitus" sattua ollenkaan?Miten pimeitä te oikein voitte olla?
Mitä tekemistä tällä keskustelulla on empatian kanssa??
Miten helvetissä joku voi ottaa henkilökohtaisena loukkauksena sen, että synnytyksen ei välttämättä ole "tarkoitus" sattua ollenkaan?Miten pimeitä te oikein voitte olla?
Mitä tekemistä tällä keskustelulla on empatian kanssa??
Sä sujuvasti skippaat ne =) Olenhan minä kysynyt monestakin asiasta neuvoa, mielipiteitä, ajatuksia ennen kun olen muodostanut mielipiteeni tai jos olen huomannut, että tietoni ovat vanhentuneita tai vääriä. D-vitamiini, lotus-synnytys, lapseni tapaamiset isoäitinsä kanssa... Näin muutaman esimerkin antaakseni. Mutta mitä sä siitä välität kun mua on niin kiva haukkua?Vaikkei omassakaan elämässä ole asiat olleet hyvin. Silti olet aina tietänyt mua paremmin kaiken
![]()