miksi ihmetellä sitä asiaa, että otan 4,5v pois hoidosta kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jonna"

Vieras
Miksi ihmeessä pitäisin hänet hoidossa, vaikka on siellä hiukan päälle 1v asti ollut. Miksi saan kuulla ihmettelyä tästä asiasta? 6v menee tietysti eskariin, mutta tuo pienempi voi olla aivan hyvin kotona vauvan ja minun kanssa. Jos pitkästyy niin voi voi. se on vaan elämää ja ei aina voi olla kivaa. Enkä sitä paitsi voi uskoa, että vauvan ja 4,5v kanssa voi pitkästyä missään vaiheessa. 6v eskarikaan ei kestä kuin muutaman tunnin ja sittenhän isoveli tulee jo kaveriksi. En jaksa enää kuunnella tuota ihmettelyä...

Meillä on täsmälleen sama tilanne. Varsinkin ihmiset, joilla on itsellään lapsia, eivät vaan ymmärrä miksi irtisanoin lapsen päiväkotipaikan kun äitiyslomani alkoi.
Tosin täällä on tosi vaikeaa saada se hoitopaikka takaisin kun paikoista pulaa, mutta eskariin menee kyllä seuraavaksi eikä mihinkään virikehoitoon.

[QUOTE="vieras";22567516]No eikös se ole ihan normaalia,et lapsi tulee hoidosta pois ku äiti lopettaa työt.[/QUOTE]

ei ilmeisesti ole. tämä virikehoito näyttää olevan muoti-ilmiö naisten keskuudessa ja varsinkin syynä käytetään tuota lapsen pitkästymistä. Miksi kotona ei saisi pitkästyä? eikös pitkästyminen ole ihan tervettä?

Ihanaa, että on edelleen olemassa äitejä, jotka haluavat itse hoitaa lapsensa! Toki päivähoito on hyvä silloin kun sille on todellinen tarve (vanhempien työ/opiskelu tai esim. jaksamisongelmat perheessä), mutta terveiden vanhempien seura riittää kyllä virikkeeksi lapselle. Valitettavan usein vanhemmat lapset tuodaan jopa koko päiväksi hoitoon kun äiti jää vauvan kanssa kotiin.

Minun kohdallani on taas moni ihmetellyt sitä, miksi en ota kohta 4 vuotiasta hoidosta pois kun vauva syntyy. Toki päivät lyhenee ja vähenee, mutta hoidossa silti pysyy. Tosin meillä se on kuntoutuksellisesti tärkeää, että lapsi käy myös hoidossa.

Onhan kaikki perhekerhot ja muut, minne voi molempien lasten kanssa mennä.
Minäkin ihmettelen tuota, että lapsi ei saisi pitkästyä. Onko vanhempien/päiväkodin tehtävä olla joku ohjematoimisto?

meillä kohta neljä vuotias jatkaa kolmena hoitopäivänä viikossa tarhassa, ihan sen takia koska tarvitsee sitä kehitysviiveen vuoksi. Mutta taas joiltain tahoilta saan kuulla haukkuja, ihmettelevät miksi en ota kotiin? Koska kaikkien mielestä täällä päin on ihan selvää että äiti hoitaa lapsensa kotona. Ja koska kehityksen viive on puheen puolella niin sitä ei ulospäin kaikki näe ja ajatellaan vaan mun olevan laiska äiti...

Minä taas en ymmärrä miksi pitää ihmetellä kumpaakaan valintaa. Itsellä 4,5v jatkaa päiväkodissa, muttei tulisi mieleenkään arvostella heitä jotka ottavat lapsen kotiin. Eiköhän jokainen nyt tunne itse parhaiten sen oman lapsensa ja perheensä.

Mun on taasen todettava, että en pysty ymmärtämään miksi tehdä lapsia, jos ei jaksa niitä itse hoitaa edes sitä pienen pientä aikaa kun siihen annetaan mahdollisuus.

Mutta melkein 5v lapsi tarvii kavereita, oman ikäisiänsä.

Ei tuonikäinen nauti siitä, että istuu kotona äitin ja vauvan kanssa, paitsi jos äiti pystyy elämään yhtä aikaa pienen lapsen ja 4v rytmissä.

Jos jättää tuon ikäisen kotihoitoon, niin sitten pitäisi olla pihalla samanikäisiä lapsia ja kerhoilla ahkerasti

Tämä taitaa olla sellainen asia,että siinä ei voi tehdä oikein,vaikka se ei muille pätkääkään kuulu.:D
Itse otin myös samanikäisen pois hoidosta kun vauva syntyi,enempi vaivaa olisi tuottanut hänen hakeminen ja vieminen hoitoon kuin nyt kerhoilemaan.

No minä en ainakaan siitäkään syystä antanut hoitopaikkaa heti pois, kun sitä tarvittiin siinä vaiheessa kun olin synnytyslaitoksella. En odottanutkaan että joku tulisi lasta siksi aikaa hoitamaan, kun kerran oli mahdollista mennä tuttuun hoitopaikkaan.

Kyllä tuon ikäselle riittää vielä seurakunnan kerhot, meilläkin käydään avoimessa kerhossa, mll kahvilassa ja vielä oma kerhonsa 2 x viikossa päälle ja uiminen ja muskari, niin ei tosiaan kaivata hoitokavereita lisäksi.

Mutta melkein 5v lapsi tarvii kavereita, oman ikäisiänsä.

Ei tuonikäinen nauti siitä, että istuu kotona äitin ja vauvan kanssa, paitsi jos äiti pystyy elämään yhtä aikaa pienen lapsen ja 4v rytmissä.

Jos jättää tuon ikäisen kotihoitoon, niin sitten pitäisi olla pihalla samanikäisiä lapsia ja kerhoilla ahkerasti

Muutaman kerran viikossa kerhoilu riittää tai jopa kerran viikossa. Eiköhän tuon ikäiselle ole juuri äidin ja vauvan seura ihan hyväksi.Ei ainakaan koe hylkäämisen tunnetta. Isovelikin melkein samanikäinen, joten siinähän sitä on leikkikaveria.

Miksi aina luullaan, että äiti jolla on vauva niin istuu vain kotona? Minä en ainakaan pysynyt kotona, vaikka oli kaksi vauvaa hyvin pienellä ikäerolla. Hyvin riitti tekemistä koko päiväksi eikä tullut aika pitkäksi. Enkä kyllä kotona istunut. minusta myö vauvan kanssa voi olla aktiivinen ja tuskin siinä menossa 4,5v voi pitkästyä ja kaivata kavereita.

[QUOTE="wieras";22567570]Minun kohdallani on taas moni ihmetellyt sitä, miksi en ota kohta 4 vuotiasta hoidosta pois kun vauva syntyy. Toki päivät lyhenee ja vähenee, mutta hoidossa silti pysyy. Tosin meillä se on kuntoutuksellisesti tärkeää, että lapsi käy myös hoidossa.[/QUOTE]

Kuntoutusmielessä asia on ihan eri/eskarit tietty oma juttunsa... Mutta muuten en ymmärrä niitä, jotka pitävät sanotaanko vaikka 2-3 vuotiaita virikehoidossa, jotta jaksavat hoitaa vauvaansa... Jos kyseessä on normi tilanne ja normi lapset, pitäisi äidin edes pari omaansa jaksaa hoitaa.

Meillä 3v ja 4v jatkoivat hoidossa kun vauva syntyi.Molemmat oli kuin tulisilla hiilillä kun olivat vauvan synnyttyä pari viikkoa kotona.Koko ajan kyselivät et milloin taas mennään pk:hon kavereiden kanssa leikkimään.
Tiedän että lapseni ovat onnellisia kun saavat mennä leikkimään ja touhuamaan kaikenlaista päiväkotiin.

Meillä 3v ja 4v jatkoivat hoidossa kun vauva syntyi.Molemmat oli kuin tulisilla hiilillä kun olivat vauvan synnyttyä pari viikkoa kotona.Koko ajan kyselivät et milloin taas mennään pk:hon kavereiden kanssa leikkimään.
Tiedän että lapseni ovat onnellisia kun saavat mennä leikkimään ja touhuamaan kaikenlaista päiväkotiin.

Eikö kerho tai avoin päiväkoti vois olla tässäkin tapauksessa riittävä virike, avoimeenhan voi viedä vaikka useampana päivänä? Harmittaa vain, kun kotiäitien lapset vievät paikat todellista hoitoa tarvitsevilta, jotka sitten joutuvat kuskaamaan lapsiaan ties kuinka kauas/sisaruksia eri päiväkoteihin jne. jne...

Miksi aina luullaan, että äiti jolla on vauva niin istuu vain kotona? Minä en ainakaan pysynyt kotona, vaikka oli kaksi vauvaa hyvin pienellä ikäerolla. Hyvin riitti tekemistä koko päiväksi eikä tullut aika pitkäksi. Enkä kyllä kotona istunut. minusta myö vauvan kanssa voi olla aktiivinen ja tuskin siinä menossa 4,5v voi pitkästyä ja kaivata kavereita.

Näinpä.

Maailma on vähän nyrjähtänyt paikka, kun ihmisillä ei riitä itseluottamusta sen vertaa, että he tajuaisivat olevansa hyviä kasvattajia ja hoitajia omalle lapselleen.

minulla kotona reilu 4v ja vauva. päivät kuluu puuhaten kaikenmoista, itsekin viihdyn kahden kanssa paremmin, kuin silloin kun oli vain esikoinen. Ja en haluaisi päiväkodin flunssapöpöjä meille kotiin, jos esikoisen tarvitsisi olla hoidossa.

Itse en kehdannut sanoa monellekaan sitä tärkeintä syytä, miksi lapset eivät ole olleet virikehoidossa. Eli kamala homma herätä aamulla kellon mukaan ja raahautua koko porukalla räntäsateeseen työntämään vaunuja ja hoputtamaan isompaa. Lisäksi vielä se päivähoitomaksu, joka päivärahasta tai kotihoidon tuesta maksettuna on minusta iso!

Yhteistyössä